پرورش بوقلمون

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

پرورش بوقلمون 

بوقلمون که در رده ماکيان قرار دارد و  اصالتا بومي آمريکاي شمالي است . اين پرنده که انواع مختلفي دارد در گونه هاي کوچک جثه جنگي قادر به پرواز در ارتفاعات به نسبت کم هست اما گونه هاي بزرگتر آن توانايي پرواز کردن ندارند .اين پرنده يک ريش گوشتي دارد که آن را از نظر ظاهري از ساير پرندگان متمايز مي سازد . 

آموزش پروش بوقلمون

تاريخچه ورود بوقلمون به ايران 

اولين بار در سال 1500 ميلادي گروهي از تاجران ايراني که عمدتا مسيحي بودند در سفر خود به ايتاليا تعدادي بوقلمون را به ايران آورده و مامور پرورش و تکثير آن در ايران شدند . 

دوره آموزشی پرورش بوقلمون

گوشت بوقلمون 

گوشت بوقلمون اولين با 1100سال بعد از ميلاد مسيح به عنوان غذا توسط بوميان آمريکا مورد استفاده قرار گرفت . امروزه در سراسر دنيا بوقلمون به عنوان يک غذاي ويژه در بسياري از جشن ها و مراسم مورد استفاده قرار مي گيرد .
استفاده از گوشت بوقلمون در ايران به صورت گسترده و فراگير قدمت چنداني ندارد اما با توجه خواص و ويژگي هاي گوشت بوقلمون در همين سال ها توانسته بازار خوبي پيدا کند . 

خواص گوشت بوقلمون 

گوشت بوقلمون بدون پوست از ميزان چربي بسيار کمي برخوردار است . ميزان چربي گوشت بوقلمون بدون پوست معادل 1 گرم چربي در هر 30 گرم ارزيابي شده است و به همين دليل براي افرادي که به هر دليل از مصرف چربي دوري مي کنند گزينه اي بسيار مناسب محسوب مي شود . 
گوشت بوقلمون منبع غني شده اسيد فوليک است و بنابراين مصرف آن به افرادي که با مشکل کمبود اسيد فوليک مواجه هستند به شدت توصيه مي شود . 
گوشت بوقلمون داراري مقادي قابل توجهي از پروتئين، سلنيوم، روي و پتاسيم و ويتامين‏هاي B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسيد آمينه تريپتوفان است.
مصرف منظم گوشت بوقلمون منجر به کاهش کلسترول بد خون و افزايش کلسترول خوب در خوب مي شود . 
مصرف گوشت بوقلمون به صورت منظم  از بروز انواع سرطان در افراد جلوگيري خواهد کرد . 
تقويت سيستم ايمني بدن ، افزايش هورمون تستوسترون و بهبود کم خوابي از ديگر مزاياي استفاده از گوشت بوقلمون در رژيم غذايي افراد مي باشد . 
مصرف گوشت بوقلمون به دليل ميزان بالاي اسيد آمينه پورين به بيماران مبتلا به بيماري نقرس به هيچ وجه توصيه نمي شود مگر در مقدار بسيار کم . همچنين به دليل وجود اگزالات د رگوشت بوقلمون مصرف آن براي افراد مبتلا به سنگ کليه ممنوع است . 

خواص گوشت بوقلمون

پرورش بوقلمون 

 با توجه به افزايش ميزان مصرف گوشت بوقلمون به دليل خواص و ويژگي هايي که قبلا به آن ها اشاره کرديم ، در سال هاي اخير پرورش بوقلمون به يکي از شغل هاي پر منفعت تبديل شده است . 
سرمايه اوليه مورد نياز براي پرورش بوقلمون سرمايه بسيار زيادي نيست . شما مي توانيد ميزان وسعت کسب کار خود را با توجه به ميزان سرمايه خود تعيين کرده و حتي با اندک سرمايه موجود خود براي راه اندازي کسب و کار خود اقدام نمائيد . 
بسياري از افرادي که به پرورش و تولد گوشت بوقلمون مشغول بوده اند اظهار کرده اند که با سرمايه گذاري اندک در زمان کوتاه به بازده قابل قبولي دست يافته اند . از اين رو علاقه مندان به راه اندازي کسب و کار هاي مستقل مي توانند با کسب اطلاعات و گذراندن دوره هاي پرورش بوقلمون خود را براي ورود به بازار کسب و کار و راه اندازي يک شغل مستقل و کار آفريني آماده کنند . 
تجهيزات مورد نياز سالن پرورش بوقلمون 
سالن پرورش بوقلمون به تجهيزات بسيار پيشرفته و گران قيمتي نياز ندارد و تنها بوسيله يک سري تجهيزات معمولي مي توان اقدام به تجهيز و راه اندازي يک سالن پروش بوقلمون کرد . در ادامه به ليستي از تجهيزات مورد نياز به منظور آماده سازي سالن پرورش بوقلمون اشاره خواهيم کرد .

سيستم تامين گرمايش سالن |هيتر
سيستم تامين سرمايش |کولر يا کول پد
سيستم تامين رطوبت 
دستگاه رطوبت سنج 
سيستم اتوماسيون به منظور کنترل خود به خود ميني سالن 
سيستم تامين روشنايي سالن 
سنسور گاز آمونياک 
سنسور گاز co2
دماسنج سالني 
آبخور و دانه خور 
لوله کشي آب و مخزن آب 
مراحل پرورش بوقلمون 
دريافت مجوز پرورش بوقلمون
اولين اقدام براي پرورش بوقلمون دريافت جواز است . براي دريافت مجوز پرورش بوقلمون متقاضيان بايد به معاونت دام و طيور شهرستان محل اقامت خود مراجعه کنند ، در غير اين صورت افرادي که بدون کسب مجوز براي خريد جوجه بوقلمون اقدام مي کنند نمي توانند جوجه هاي بوقلمون را با نرخ دولتي خريداري نمايند . 
انتخاب زمين مناسب براي سالن پرورش بوقلمون 
در هنگام انتخاب زمين به منظور احداث سالن پرورش بوقلمون مي بايست به نکات خاصي توجه کرده که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد . 
اولين نکته آب است ، زميني انتخاب کنيد که علاوه بر دارا بودن سيستم آب لوله کشي داراي چاه آب فعال باشد ، در غير اين صورت در تامين آب و هزينه هاي آن دچار مشکل خواهيد شد . 
دومين نکته تامين برق سالن است ، زمين مورد نظر را در مکاني انتخاب نمائيد که داراي برق باشد زيرا نصب تير برق هزينه هاي گزافي به دنبال دارد که در صورت زياد بودن بعد مسافت اين هزينه ها به صورت تصاعدي دو و يا سه برابر خواهند شد . 
نکته بعدي رعايت استانداردهاي تعيين شده از نظر فاصله مکاني و زماني است که توسط سازمان دام و طيور تعيين شده است .  

جوجه بوقلمون

روش پرورش بوقلمون

تهيه جوجه بوقلمون 
اولين مرحله در پرورش بوقلمون تهيه جوجه بوقلمون است . با توجه به که بوقلمون بومي قاره آفريقا است متاسفانه عليرغم تمام تلاش هاي انجام شده هنوز قادر به توليد جوجه در ايران نيستيم و در حال حاضر تمامي جوجه هاي موجود در ايران جوجه هاي وارداتي هستند  . افراد پس ازاخذ مجوز پرورش بوقلمون از سازمان دام و طيور مي توانند با مراجعه به شرکت هاي معرفي  شده از طرف سازمان دام و طيور براي خريد جوجه بوقلمون به قيمت دولتي مراجعه کنند و با توجه به ظرفيت سالن و امکانات خود به تعداد تعيين شده جوجه بوقلمون تهيه نمايند .

غذاي بوقلمون 

با توجه به برآوردها و ارزيابي هاي انجام شده بيش از 80 درصد از هزينه هاي پرورش بوقلمون را هزينه خوراک اين پرندگان تشکيل مي دهد .  ميانگين غذاي مورد نياز اين گونه از پرندگان به طور متوسط در بهترين شرايط مصرف 3 کيلو دانه به ازاي هر کيلو گرم از گوشت اين پرنده و در شرايط معمول بين 4 الي 4/5 کيلوگرم دانه به ازاي هر يک کيلو گوشت توليد شده است.
هزينه هاي پرورش بوقلمون
براي محاسبه هزينه هاي پرورش اين پرنده مي بايست کليه هزينه هاي فاکتورها و قبوض آب و برق و انرژِي هاي مصرفي ، هزينه خوراک و همچنين دستمزد کارگران مشغول به کار را محاسبه کرده و بر تعداد بوقلمون ها و وزن آن ها در زمان بهره برداري تقسيم کنيد . 
نرخ مصوب شده از طرف مراجع ذيصلاح به توجه به هزينه هاي انجام شده به صورت تقريبي قابل قبول است و سود قابلا توجه و معقولي را براي سرمايه گذاران و کار آفرينان به دنبال خواهد داشت .

دوره آموزش پرورش بوقلمون 

از آن جا که پرورش بوقلمون نيز مانند هر شغل ديگري نيازمند آشنايي ، کسب دانش ، اطلاعات ، توانايي و مهارت مورد نياز براي ورود به اين عرصه است ، بنابراين شرکت در دوره هاي آموزشي پرورش بوقلمون از ملزومات ورود به ايت حرفه به شمار مي آيد . 
با توجه حمايت و پشتيباني دولت در سال هاي اخير از مقوله کار آفريني ، مشاغلي مانند پرورش بوقلمون که براي راه اندازي به سرمايه اي قابل قبول نياز دارند به شدت توسعه پيدا کردند و با استقبال چشمگير سرمايه گذاران و کار آفرينان مواجه شد .

گواهینامه بین المللی پرورش بوقلمون

با توجه به استقبال علاقه مندان برخي مراکز آموزشي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي پرورش بوقلمون کرده اند . فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي پرورش بوقلمون علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز براي ورود و سرمايه گذاري در اين زمينه موفق به اخذ مدرک پرورش بوقلمون نيز خواهند شد .

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.