مکانیک خودرو

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مکانيک خودرو

مکانيک خودرو شاخه اي از علم مکانيک است که به آموزش عملکرد کليه قسمت هاي مکانيکي خودرو مي پردازد . اين رشته يکي از رشته هاي بسيار پرطرفدار و پر کاربرد در ميان ساير شاخه هاي علم مکانيک به شمار مي رود .
با توجه به سرعت رشد و توسعه و گسترش همه جانبه تکنولوژي در دنيا و با توجه به اين که صنعت خودرو و خودروسازي نيز از اين قاعده مستثني نبوده است و با سرعتي چشمگير پا به پاي ساير صنايع در حال رشد و گسترش است ، نياز به متخصصان اين صنعت نيز بيش از پيش احساس مي شود .
با توجه به اين که بازار خودرو به سرعت رو به رشد است و تعداد خودروهاي شخصي در سراسر دنيا و به تبع اين رويه در ايران نيز با سرعت زيادي رو به افزايش است رشته مکانيک خودرو نيز بواسطه اين روند رو به رشد از شرايط  بسيار مطلوبي برخوردار شده است .

آموزش مکانیک خودرو مستلزم شرکت در دوره های آموزشی است.

خودرو

خودرو ها که در اصطلاح روزمره به آنها ماشين و اتومبيل هم گفته مي شود عبارتند از يک سيستم برقي مکانيکي که با ايجاد نيرو توسط موتور انرژِي مورد نياز براي جابجايي خود را فراهم مي کنند .
عملکرد هاي اصلي خودرو وابسته به دو مبحث اصلي برق خودرو و مکانيک خودرو هستند . رشته برق خودرو شاخه اي است که به آموزش کليه مباحث مربوط به برق خودرو مي پردازد و در کنار رشته مکانيک خودرو که به آموزش کليه مباحث مکانيکي خودرو مي پرداز به عنوان دو رشته مکمل در بازار کار عمل مي کنند ، زيرا در بسياري از موارد برطرف کردن مشکلات مکانيکي و برقي خودرو به صورت همزمان انجام مي شود .
در ادامه به برخي از قسمت هاي اصلي مشترک در کليه خودروها اشاره خواهيم کرد :
سيستم توليد قدرت در خودرو
عملکرد اين قسمت از خودرو که با نام موتور خودرو شناخته مي شود شامل تبديل کردن انرژي شيميايي ( سوخت | بنزين) به انرژي مکانيکي است ، ار اين قسمت گرماي توليد شده بواسطه سوختن سوخت که دمايي برابر با 700 درجه سانتي گراد دارد به انرژِ مکانيکي که موجب به حرکت خودرومي شود تبديل مي شود ، لازم به ذکر است در انواع معمولي خودرو به دليل اتلاف انرژي زياد به صورت گرمايي که وارد محيط مي شود  تنها 25 درصد از اين انرژِي به انرژي مکانيکي مورد نظر تبديل مي شود .  
سيستم انتقال قدرت در خودرو
عملکرد سيستم انتقال قدرت شامل منتقل کردن انرژي مکانيکي توليد شده در موتور به ساير قسمت هاي مورد نياز اعم از مبدل گشتاور ، کلاچ  و در نهايت چرخ ها است .
سيستم فنربندي خودرو
وظيفه سيستم فنربندي که در نسل هاي قديمي اتومبيل ها وجود نداشت ، ممانعت از انتقال ضربه هاي وارد شده بر بدنه ماشين در هنگام حرکت است .
سيستم چرخ بندي و ترمزها
سيستم چرخ ها نيز يکي از مهم ترين سيستم هاي مکانيکي خودرو هستند که نياز به بازرسي هاي دوره اي و مرتب دارند .
سيستم بدنه و اطاق و شاسي
بدنه و شاسي خودرو به دليل اين که اجزاي نگهدارتپنه ساير قسمت هاي خودرو هستند و به عنوان پايه اي براي سوارد شدن بقيه تجهيزات به شمار مي روند از مهمترين قسمت هاي خودرو به شمار مي روند . اين قسمت ها با استفاده ازورقه هاي فولادي ساخته مي شوند تا توان تحمل کردن وزن ساير قطعات و ضربه هاي احتمالي در دوران کار کردن خودرو را داشته باشند .
سيستم هدايت و فرمان در خودرو
اين سيستم سيستمي است که وظيفه آن کنترل خودرو در زمان حرکت است . در نسل جديد خودروها با استفاده از قوانين فيزيک و طراحي مکانيکي پيشرفته نيروي مورد نياز بريا اين روند را به ميزان قابل توجهي کاهش داده اند .

مدرک مکانیک خودرو به منزله کسب تخصص و تبحر در این حوزه است.

سيستم مدارات الکتريکي
سيستم مدارات الکتريکي در خودرو شامل باطري هاي 6،12 و 24 ولتي است  ، وظيفه اين سيستم آماده کردن موتور بريا جرقه زني و روشن کردن خودرو است .
رادياتوردر خودرو  
راديوتور در خودرو مخزني براي نگهداري آب ، اين آب در زمان کار کردن خود رو در سيستم جاري و از ايجاد گرماي بيش از حد در سيستم خودرو جلوگيري به عمل مي اورد .
ترموستات در خودرو
وظيفه ترموستات ثابت نگه داشتن دماي آب در موتور خودرو است .

پروانه در خودرو
وظيفه پروانه در خودرو خنک کردن آب در راديوتور خودرو است .
کويل در خودرو
وظيفه کويل در خودرو افزايش ولتاژ باطري از 5 به 25 درحالت هاي کاري مختلف موتور است .
دلکودر خودرو
وظيفه دلکو در خودرو تقسيم کردن ولتاز بين شمع هاي خودرو است .
شمع در خودرو
يکي از مهم ترين قسمت هاي مدار جرقه زني در خودرو شمع است .
دينام در خودرو
وظيفه اين قطعه تقويت برق باطري ئ تبديل انرژي مکانيکي به الکتريکي است .
استارت در خودرو
استارت قسمتي است که وظيفه آن تبديل انرژي الکتريکي به مکانيکي است و باعث به حرکت در آمدن ميل لنگ و روشن شدن موتور خودرو مي شود .
اتوماتيک استارت در خودرو
وظيفه اين قطعه در خودرو فعال سازي استارت مي باشد .
باطري در خودرو
باطري قسمتي از خودرو است که جريان برق را در خود ذخيره مي کنند و داراي دو قطب مثبت و منفي است .  
اگزوزدرخودرو
سيستم اگزوز خودرو
وظيفه سيستم اگزوز در خودرو خارج کردن گازهاي خروجي از از سيستم است که به صورت معمول در پشت خودرو نصب و تعبيه مي شود .
باک در خودرو
باک خودرو محفظه اي است که براي نگهداري سوخت خودرو به کار مي رود .
پمپ بنزين در خودرو
پمپ بنزين در خودرو وظيفه انتقال بنزين از باک خودرو به کاربراتور خودرو است .
کاربراتورد رخودرو
کاربراتور مهمترين قطعه در در سيستم سوخت رساني در خودروها مي باشد . وظيفه اصلي کاربراتور ترکيب کردن سوخت و هوا به نسبت هاي مورد نياز به توجه به شرايط کارکرد موتور است .
اويل پمپ در خودرو
پمپ روغني يا اويل پمپ که به عنوان درب موتور خودرو مورد استفاده قرار مي گيرد انتقال روغن از کارتر به مدار روغني را بر عهده دارد.
فيلتر در خودرو
اين قطعه به منظور تصفيه کردن روغن خودرو به کار مي رود و در دو نوع کاغذي و پارچه ا ي موجود است .
سوپاپ فشاردر خودرو
اين قطعه به ثابت نگه داشتن فشار روغن در مدار کمک مي کند .
گيژ روغن در خودرو
اين قطعه سطح روغن موجود در کارتر را نمکايش مي دهد .
سوپاپ در خودرو
سوپاپ ها دريچه هاي ورو دو خروج سوخت در خودرو هستند .
واشر سر سيلندردر خودرو
واشر سرسيلندرها به منظور آب بندي کردن قسمت هاي مختلف خودرو به کار مي روند .

گواهینامه مکانیک خودرو در پایان دور ه های آموزشی یه افراد  ارائه می شود.

بازار کار مکانيک خودرو

باتوجه به رشد روز افزون تعدا خودروهاي شخصي درسراسر دنيا و همين طور که اشاره کرديم رشد روز افزون تعداد خودروهاي شخصي در ايران ، نياز به کارشناس مکانيک خودرو و متخصصان مکانيک خودرو زبده و کار آزموده نيز بيش از پيش احساس مي شود ، از اين رو بازار کار مکانيک خودرو بازاري فعاي و روبه رشد است و کسب مدرک مکانيک خودرو مي تواند بستر مناسبي بريا افراد جوياي کار فراهم آورد .

دروه هاي آموزشي مکانيک خودرو

با توجه به بازارکار پويا و رو به رشد مکانيک خودر رو در سال هاي اخير رشته مکانيک خودرو در ليست رشته هاي پر طرفدار دانشگاهيي قرار گرفته است . در اين ميان برخي از مراکز آموزشي معتبر نيز اقدام به ارائه دوره هاي آموزشي مکانيک خود رو کرده اند .
مرکز  آموزش مجازي پارس يکي از مراکز معتبري است که با ارائه دوره هاي آموزشي مکانيک خودرو علاقه مندان را در مسير دست يابي به اهدافشان ياري مي رساند . فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي مکانيک خودرو علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز موفق به اخذ مدرک مکانيک خودر نيز خواهند شد و مي توانند از مزاياي اين مدرک معتبر براي ورود به بازار کار نيز بهره مند شوند .

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.