مهارت های هفت گانه ICDL

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مهارت های هفت گانه ICDL

ICDL چیست

ICDL (که در کشورهای اروپایی با عنوان ECDL شناخته می شود) ، مدرک یا گواهینامه بین المللی کاربری کامپیوتر است که اولین مرتبه در سال 1374 شمسی، در جامعه انفورماتیک اروپا و به منظور رشد و ارتقا مهارت های فناوری اطلاعات ابداع شد.

دوره آموزشی ICDL درجه ۲

این مدرک نشان میدهد که دارندگان آن، در مهارت های کامپیوتری، شامل هفت مهارت پایه، تبحر داشته و می توانند به سهولت وظایفی که در این حطیه قرار میگیرند را انجام داده و حتی به دیگران نیز آموزش دهند. از جمله مزیت های این آزمون این است که همه می توانند بدون توجه به سن، تحصیلات و پیش زمینه در آن شرکت کرده و در صورت موفقیت، مدرک معتبر دریافت کنند. 
سرفصل های این مقاله شامل  ICDL چیست،  مدرک ICDL ، دوره ICDL ، آموزش ICDL ، گواهینامه ICDL ، نحوه اخذ مدرک ICDL  ، کاربرد مدرک ICDL و مهارت های هفت گانه ICDL  هستند. 

یادگیری مهارت های ICDL محدودیت سنی ندارد.

مدرک ICDL 

امروزه با وجود پیشرفت هایی که در جامعه مشاهده می کنیم، نیاز به استفاده از کامپیوتر بیشتر از قبل احساس  شده و تسلط به انواع نرم افزارهای آن، مزیت و برتری محسوب می شود. علاوه بر این، مدرک ICDL کارایی زیادی داشته و به نوعی، به استاندارد تبدیل شده و دارندگان  این مدرک میتوانند در آموزشگاه های رسمی تدریس کرده و تجربیات خود را منتقل کنند. 
همچنین، این مدرک میتواند برای سازمان مزیتهای جداگانه و تعریف شده ای به ارمغان بیاورد که به اختصار توضیح میدهیم: 
مانع از اتلاف وقت می شود
اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری کارکنان را می افزاید
نیازهای کارفرما و کارکنان را متعادل میکند
قابلیت هایی کارکنان را پررنگ تر و برجسته تر می کند
تنوع توانایی های کامپیوتری کارکنان را افزایش می دهد
کارایی کارکنان را بهبود می هد
 کارکنان می توانند این آموزش ها را به دیگران نیز آموزش دهند

  آموزش ICDL

یکی از مواردی که هر فرد تحصیل کرده ای باید به آن تسلط داشته باشد، مهارت های ICDL  و نحوه به کارگیری آنهاست. بنابراین، افرادی که مایل به یادگیری این مهارت ها هستند میتواند از طریق ثبت نام در سازمان فنی و حرفه ای آموزش را آغاز کرده و در پایان دوره نیز مدرک معتبر دریافت کنند. 
یکی از روش های تسلط به این مهارت ها، استفاده از بسته های آموزشی دوره ICDL است که توسط مرکز آموزش مجازی پارس تهیه و تنظیم شده است. دوره ICDL، بسیار متنوع بوده و سرفصل های آن به دانش پذیران کمک می کند تا به طور کامل بر آن هفت مهارت تسلط کافی پیدا کنند. در پایان دوره نیز، به تمام دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره موفق شدند، مدرک ICDL اعطا می شود. علاو بر این، دوره هایی مانند آموزش نرم افزار بانک اطلاعاتی (Access)، آموزش نرم افزار صفحه گسترده (Excel)  و آموزش نرم افزار پرده نگار(Power point) نیز به دانش پذیران معرفی می شود. 

مهارت ICDL پایه مهارت های دیگر است.

مهارت های هفت گانه  ICDL

مهارت های هفت گانه ICDL، که  یادگیری آها به همه توصیه می شود شامل موارد زیر هستند :
اشنایی با ویندوز (در سطح متوسط و پیشرفته) : در این مهارت، تنظیمات ویندوز و مدیریت فایل آموزش داده می شود. 
Excel (در سطح متوسط و پیشرفته): در این مهارت، نحوه استفاده از فرمول ها، جدول ها و ویرایش فرا گرفته می شود. 
Access: مفاهیمی مانند پایگاه داده بررسی می شود. 
Power point (در سطح متوسط و پیشرفته): برای ساخت اسلاید مورد استفاده قرار می گیرد. 
آشنایی با مفاهیم IT : در این مهارت، با مفاهیم فناوری اطلاعات و شبکه های اطلاعاتی اشنا می شوند.  
شبکه و اینترنت : به نحوه استفاده از شبکه، جستجو و ارسال ایمیل ارتباط دارد. 
Word: پرکاربردترین نرم افزار بوده که برای نوشتن، کشیدن جدول و قرار دادن عکس استفاده می شود.
 افرادی که برای دوره ICDL ثبت نام می کنند می توانند این مهارت ها را با فاصله زمانی معین و یا بدون فاصله کسب کرده و برای انجام پروژه های  مختلف به کار بگیرند. در پایان دوره آموزشی، به دانش پذیران مدرک بین المللی ICDL ارایه می شود که از اهمیت و اعتبار زیادی برخوردار است.  

نحوه اخذ مدرک  ICDL 

مدرک ICDL ، از جمله مدارکی است که دو سطح متوسط و پیشرفته داشته و دارندگان آن ، مهارت ها و توانایی هایی دارند که به واسطه آن می توانند از کامپیوتر و نرم افزار های خاص ان به سهولت استفاده کنند. 
نحوه اخذ مدرک  ICDL به این صورت است که کاربر باید در زمینه هفت مهارتی که شرح داده شده ، مهارت کافی کسب کرده و سپس در دو امتحان نظری و عملی شرکت کند. در صورتی که کاربر در آزمون ها موفق شده باشد، مدرک ICDL  که اعتبار جهانی دارد به او تعلق می گیرد. 

میتوان مهارت های ICDL را به صورت گروهی آموخت.

کاربرد مدرک  ICDL 

مدرک ICDL ، در همه سازمان ها و شرکت ها اعتبار داشته و به استخدام سریع دارندگان مدرک کمک می کند. اخذ این مدرک، برای همه کاربران علاقمند به کامپیوتر مفید بوده و شرکت یا سازمانی که این افراد را استخدام کرده و یا برای اموزش کارکنان خود هزینه می کند، می تواند از مزیت های بلند مدتی که نصیبش شده و به رشد و پیشرفت سازمان منتهی می شود اطمینان حاصل کند.  
 کاربرد مدرک ICDL ، در یک سازمان معمولی و تخصصی مشخص و معین بوده و موجب افزایش سرعت انجام کارها، بهبود کارایی کارکنان و افزایش مهارت ها کارکنان می شود. 

استخدام دارندگان مدرک ICDL

علی رغم اینکه مدرک ICDL، کاربردهای فراوانی داشته و میتوان از آنها به نحو متفاوتی استفاده کرد، اما روز به روز تعداد دارندگان این مدرک افزایش یافته و افرلد بیشتری با این مهارت ها آشنایی پیدا می کنند. بنابراین، تعداد جویندگان این موقعیت شغلی افزیش پیدا کرده و ممکن است برای استخدام دارندگان مدرک ICDL، مشکلاتی پیش بیاید.

گواهینامه ICDL درجه ۲

بنابراین، پیشنهاد می شود که این افراد علاوه بر مهارت های هفت گانه که به نوعی مهارت های ابتدایی محسوب می شوند، نرم افزارهای تخصصی  را نیز یاد بگیرند تا بتوانند از میان موقعیت های شغلی موجود، موردی که به تخصص شان نزدیک تر است را انتخاب کنند.

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.