مفهوم روانشناسی تربیتی چیست

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

روانشناسی تربیتی چیست 
مفهوم روانشناسی :

روانشناسی ارزیابی و رسیدن به عملکردها و رفتارها و همچنین تفکرات ذهنی است. بحث بسیار پیچیده در رابطه با تعریف فوق موجود است که اصل آن از علم روانشناسی بزرگان روانشناس برگرفته می شود.
دیگر موضوعاتی که مورد بحث است در حیطه زندگی پیش می آید. در سال 1879 میلادی شخص بزرگی به نام ویلهلم وونت  اولین دانشگاه روانشناسی را تشکیل داد که وی را پدر علم روانشناسی نامیدند.

با استفاده از مدرک روانشناسی تربیتی می توانید به امور تربیتی در مدارس و خانواده بپردازید

علم روانشناسی چیست ؟

روان شناسی بر گرفته از دو قسمت روان بعلاوه شناسی می باشد. نماد روانشناسی برگرفته از واژه یونانی است که از بیست و سومین حرف در الفبای یونانی می باشد.
روانشناسی زیر شاخه ها و یا گرایش های زیادی را داراست این نشان دهنده آن است که دارای اهمیت بالایی برای همه می باشد.
هدف روان شناسی توجه به رفتارهای انسان های مختلف دارد و همچنین این رفتارها در سنین های مختلفی انجام می شود و بعد از آن ارایه می گردد. برای رسیدن به هر یک از رفتارهای انسان ها و درک آن ها باید اول به درک مخصوص خود رسید و  بعد از آن به روان تک تک آن ها پی برد.
علم روانشناسی بر تمام مراحل زندگی انسان بی تاثیر نمی باشد و هنو افرادی هستند علاوه بر کسب محتویات رشته نفوذ جزیی به جزئیات ریز و درشت دارد.
اقدامات روانشناسی کمک می کند تا به مفاهیم همچون تفکرات افراد در مسیرهای مختلف دست پیدا نمایند.
روانشناسان افراد باهوشی هستند که با استفاده از مهارت هایی که کسب نمودند ، ذهن طرف را خوانده و پی به مسایل آن ها ببرند و در برطرف کردن مشکل آن راه حل های مناسبی را  ارایه می فرمایند. روانشناسی بحث های خیلی زیادی را در خود جای داده است. روان شناسان زیادی وجود دارد که حتی به مشکلات بهداشت روانی افراد کمک می نمایند و دیگر کمک ها که از طرف روان شناسان مختلف می رسد.

رشته روانشناسی :

روانشناسی یک رشته علمی و کاربردی است که به مطالعه ذهن انسان و رفتار انسان ها می پردازد. پژوهش های روانشناسی به موضوع فکر و عمل انسان ها و حتی احساس های آن ها نیز پی می برند.
روان شناسان بیشتر از مواردی همچون درک و توضیح و رفتار انسان استفاده می کنند. گرایش های مختلف روان شناسی :
روان شناسی دارای رشته های مختلفی است که هر کدام از این گرایش ها اثرگذاری متفاوتی بر روی انسان را داراست.
در این مقاله به زمینه های روانشناسی پی می بریم که هر کدام تعریف مختصری را دارا هستند.
1- روانشناسی بالینی : روان شناسی بالینی ار نمونه های روان شناسی است که برای پیش بینی و همچنین درک و ناتوانی ها ، روانشناختی ها اجتماعی و رفتاری کمک می نماید.
هدف اصلی از روانشناسی بررسی و تشخیص، درمان، مشاوره، و همچنین آموزش و کنترل کارها، پژوهش و مدیریت است که برای درمان به موقع و تشخیص به موقوع انجام می گیرد تا نیاز آدم ها در رابطه با خوشبختی زودتر به نتیجه برسد. 
بررسی رفتار : در روانشناسی  باید تمامی رفتارها با توجه به هر محیط انجام گیرد. در اصل بررسی اینگونه باید بر اساس هدف های رفتاری باشد زیرا در مرحله اول روان شناسی نخست به بررسی آن پرداخته می شود.
تمامی این بررسی ها چه از نظر هوش و یادگیری و همچنین نگرش باید تفسیر گردد. این به دلیل این است که فعالیت مهم روان شناسی ساخت انواع آزمون ها و شیوه های خاص اندازه گیری است.
تشریح رفتار :
یکی دیگر از هدف های روان شناسی تشریح رفتار است که نشان دهنده فکرها احساسات و عملکرد افراد می باشد که با توجه به دیدگاه های منطقی صورت می گیرد. تشریح احساسات سبب اولین قدم و عامل مهم در شناخت و درمان برای هر رفتاری به شمار می رود که بهبود یافتن آن بر اساس شناخت ها و توضیح رفتارها صورت می گیرد.

دوره روانشناسی تربیتی نقش بسزایی در شناخت شاگردان معلمان و همچنین پرورش ارزیابی روانی دارد

روانشناسی ترتیبی چیست ؟

روان شناسی ترتیبی به دسته از روان شناسی هایی گفته می شود که در راستای تعلیم و تربیت انجام می گیرد. 
اهداف روان شناسی ترتیبی حاصل روان شناسی و تربیت است. هدف های روان شناسی ترتیبی شامل مواردی همچون :
- آماده سازی و یا بدست آوردن اطلاعات درباره شناخت علمی یا کاربردی :
اصول اصلی روان شناسی تربیتی درک و شناسایی می باشد به عنوان فرآیندی برای آموزش تاثیر گذار مورد استفاده قرار می گیرد. شناسایی مواردی مثل رشد و کامل شدن و توانایی شناخت  درک بهتر مسایل  در شناخت های علمی یا کاربردی، کاربرد دارد.
- مهارت :
توانایی در انتخاب و درک مسایل از موارد به خصوص درسی و تربیتی می باشد، که این نوع توانایی ها برای اصول رشد به کار می رود.
فرآیندهای اصلی روان شناسی تربیتی  :
کسانی که روی به روان شناسی تربیتی می آورند می دانند که تمامی مطالب روان شناسی تربیتی دارای اهمیت بالایی در تربیت است. روان شناسی تربیتی دارای  نظریه های مختلفی از نوع پژوهش، مسایل و ترفندهای مخصوص به خود است.

کاربرد روان شناسی تربیتی : 

روان شناسی ترتیبی در شناسایی مواردی همچون یادگیری به کمک افراد به وجود آمده است. کاربرد اصلی آن ها اثر بخشیدن و کارآمد مهم می باشد.
بازارکار رشته روان شناسی تربیتی :
رشته روان شناسی وابسته به دانش فلسفی و آزمایشگاهی است. هدف اصلی این رشته یادگیری راه های تربیتی و روانی است که پیشرفت زیادی را در این زمینه دارد.
زمینه اصلی روان شناسان تربیتی در کار :
- بررسی روش های یادگیری 
- پرورش امکانات تربیتی و روانی 
- بررسی راه های آموزشی یادگیری
- مشخص کردن هدف های آموزشی
- مشخص سازی خصوصیت یادگیرندگان و ...
علاوه دانشپذیران می توانند بعد از گذراندن دوره آموزش روان شناسی تربیتی از پارس،  به بازار کار خود راه پیدا نمایند. نمونه ای از بازار کار آن :
- فراهم سازی مرکز مشاوه
- مشغول به کار در آموزش و پرورش
- کار در دفاتر مشاوره ای
- و همچنین کار در مهدکودک ها
همگی در حوزه تربیتی می باشد و از این رو دارندگان مدرک روان شناسی تربیتی هیچ مشکلی در رابطه با کار ندارند. 
رشته روانشناسی تربیتی زیر شاخه ای از علوم انسانی می باشد.
انگیزش و هیجان در روانشناسی :
روان شناسی انگیزش دارای رتبه مهمی در روان شناسی است که با دشواری ها و واقعیت ها در ارتباط و در اصل با مباحث کلی روان شناسی ارتباط دارد. 
کاربرد اصول انگیزش : 
اصول انگیزشی باید در حوزه های اصلی  آموزش و پرورش و حتی زمینه های اجتماعی و شغلی بکار رود. 
اهداف آموزش کلی با انتخاب و تعیین نمودن اطلاعات مورد بررسی است زیرا با هدف کلی می تواند برای درس دادن مد نظر باشند. بنابراین با توجه به هدف های کلی می توان یک حالت کلی را در نظر گرفت که باید بعد از هدف جزئی مورد دسترسی قرار بگیرد.

آموزش روانشناسی تربیتی یکی از  ارکان های مهم در تعلیم تربیت دارد

دوره آموزش روان شناسی تربیتی :

مرکز آموزش مجازی پارس برای کسانی که در زمینه روان شناسی فعالیت دارند و می خواهند به زیر شاخه روانشناسی دسترسی پیدا کنند ، یکی از دوره های روانشناسی را به صورت پکیچ های آموزشی آماده کرده این دوره آموزشی روانشناسی تربیتی است که مطالب را به صورت پیشرفته به دانشپذیران منتقل می نماید از طرفی دیگر پارس علاوه بر آموزش به همه کسانی که در این دوره شرکت کرده اند مدرک روان شناسی تربیتی و گواهینامه روان شناسی تربیتی نیز اعطا می فرماید.

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.