مدیریت پروژه

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

اهميت مديريت پروژه

تعريف مديريت پروژه

مديريت پروژه به معناي کنترل ، برنامه ريزي و هدايت روند پروژه و پيشبرد آن در مسير مورد نظر باتوجه به فاکتورهاي زمان ، انرژي و هزينه است . در هر پروژه هر چقدر کوچک و محدود فاکتورها و عوامل بسياري دست به دست هم داده تا پروژه مورد نظر در نهايت در مسير مورد نظر حرکت کرده و کليه اهداف و نتايج مورد انتظار بر اساس برنامه اي از قبل تعيين شده حاصل شوند .
از آنجا بر همه گان واضح و مبرهن است پروژه به مفهوم انجام يک ليست از برنامه ها طرح هاي مورد نظربه صورت هماهنگ و در يک برهه زماني خاص است که تنها بواسطه  هماهنگي ميان کل اجزاي پروژه موفقيت حاصل خواهد شد و ايجاد هماهنگي بين اجزاي مختلف يک پروژه نيز نيازمند مديريت صحيح و اصولي توسط يک فرد متخصص با دانش و تجربه کافي است .
در روند مديريت پروژه برخي مباحث مانند برنامه ريزي و کنترل پروژه از اهميت بسيار زيادي برخوردارند به صورتي که بخش عظيمي از موفقيت پروژه در گرو برنامه ريزي صحيح و کنترل پروژه است . به همين منظور در ادامه اين دو مبحث را به صورت مجزا توصيف خواهيم کرد .
برنامه ريزي:
برنامه ريزي به معني تعيين ترتيب و توالي زماني انجام فعاليت هاي مربوط به پروژه با توجه به اولويت بندي آن ها است .

کنترل پروژه:
کنترل در پروژه  به مفهوم بررسي و نظارت دقيق بر روند اجراي برنامه هاي تعيين در مرحله برنامه ريزي است .

مدیریت پروژه یک پست سازمانی بسیار حائز اهمیت است.

اهميت مديريت پروژه 

اجراي پروژه هاي کوچک و بزرگ به منظور نيل به اهداف از قبل پيش بيني و برنامه ريزي شده است . همه امکانات ، تجهيزات ، نيروي انساني و هزينه هاي مورد نظر براي نيل به هدف نهايي پروژه مورد بهره برداري قرار مي گيرند < در صورت عدم موفقيت پروژه در دستيابي به اهداف مورد نظر مي توان ادعا کرد کليه اين تجهيزات و هزينه ها به هدر رفته است.
استفاده از بهترين امکانات ، پيشرفته ترين تجهيزات و نيروي انساني متخصص همه و همه از ملزومات کسب موفقيت در يک پروژه ه شمار مي روند اما همه اين موارد از ملزومات لازم به شمار مي روند اما براي موفقيت پروژه کافي نيستند .به اين مفهوم که برخورداري از هريک از اين فاکتورها براي موفقيت يک پروژه لازم است اما بدون مديريت صحيح ، اصولي و تخصصي برخورداري از همه اين عوامل نيز نمي تواند متضمن دستيابي به موفقيت پروژه شود و در نهايت منجر به هدر رفتن کليه منابع مالي و انساني مورد استفاده در روند اجراي ناموفق پروژه خواهد شد ، از طرف ديگر با استفاده از تکنيک هاي مديريت پروژه و با استفاده از قابليت هاي افراد متخصص و متبحردرزمينه مديريت پروژه  مي توان برخي از کاستي هاي کمبودهاي موجود در تجهيزات ، منابع مالي و انساني را جبران کرد .
از اين رو موفقيت و بازدهي پروژه در گرو به کارگيري تکنيک هاي مديريت پروژه بااستفاده از افراد متخصص ، متبحر و کارآزموده است .

آموزش مدیریت پروژه نیاززمند شرکت در دوره های آموزش است .

نرم افزارهاي کنترل پروژه | MS Project

با توجه به اين که لازمه مديريت پروژه کنترل دقيق کليه ابعاد و فاکتورهاي دخيل در روند اجراي پروژه است و ناديده گرفتن يک فاکتور جزيي مي تواند منجر به ايجاد مشکلات بزرگ در ساير ابعاد ارجرايي پروژه شوند و در برخي پروژه ها به خصوص پروژه هاي بزرگ گاهي به دليل حجم زياد کار و تعدد فاکتورهاي دخيل در روند اجراي پروژه برخي از ابعاد پرژوه از ديد مدير پروژه پنهان مانده که در مراحل بعد موجب ايجاد مشکلاتي در روند اجراي پروژه خواهد شد ، از اين رو و به منظور پيش گيري از بروز چنين مواردي در سال هاي اخير تکنولوژي به کمک مديران پروژه آمده و با ارائه برخي نرم افزارهاي کنترل پروژه روند پيگيري ، بررسي و کنترل کليه فاکتورهاي پروژه را براي مديران پروژه آسان تر و سريع تر کرده است .
از اين دسته نرم افزارها مي توان به برنامه هاي مديريت پروژه ترلو | Trello  ، آسانا | Asana ، پي گير | Peygir ، گانت پروجکت | Gantt project  و بسياري نر م افزار هاي مديريت پروژه ديگر اشاره کرد .
هدف استفاده از نرم افزارهاي کنترل پروژه |MS Project  کاهش ميزان خطا و اشتباهات تا حد ممکن و در نتيجه افزايش سرعت ، دقت و ...است که در نهايت منجر به افزاريش راندمان کار و افزايش سرعت پيشرفت پروژه در مسير رسيدن به هدف مورد نظر است .
اساس کار همه نرم افزار هاي کنترل پروژه | MS Project  مشترک است اگرچه که هريک با استفاده از گزينه هاي مختلف ،طراحي هاي منحصر به فرد ، قابليت ها و امکانات مختص به خود مديران پروژه را در راه رسيده به  اهداف نهايي همراهي مي کنند . در ادامه به اساس و بنيان  اصلي کار برنامه هاي مديريت پروژه اشاره خواهيم کرد .
برنامه‌ريزي پروژه
زمان‌بندي و مديريت زمان
تخصيص منابع
ارتباطات و همکاري
مستندسازي
همه برنامه هاي مديريت پروژه با پيروي از اين روند به مديران پروژه در روند اجراي و نظارت پروژه هاي بزرگ کمک مي کنند .

برنامه های  مدیریت پروژه تاثیر به سزایی در روند مدیریت پروژه های دارند.

دوره هاي آموزشي مديريت پروژه

با توجه به اين که پروژه هاي مختلف در هر زمينه که باشند داراي ابعاد مختلف اعم از فني ،  اقتصادي و غيره هستند يک مديرپروژه متخصص ، متبحر و کارآمد مي بايست با کليه ابعاد اجراي و غير اجرايي يک پروژه آشنايي داشته باشد که اين مهم مگر در سايه شرکت در دورهاي آموزش ميسر نخواهد بود .
قبل از پيدايش و معرفي اين شاخه مديريت افرادي که براي مديريت پروژه ها و به خصوص پروژه هاي بزرگ انتخاب مي شدند افرادي بودند که به واسطه تحصيل در شاخه اي مختلف و کسب تجربيات کاري به واسطه سال ها کار و تلاش توانسته بودند به ابعاد مختلف کاري پروژه ها اشراف پيدا کنند ، لازم به ذکر است تحصيل در شاخه اهي مختلف و کسب سال ها تجربه بواسطه شرکت درپروژه هاي مختلف پروسه اي بسيار زمان بر و انرژي بر بود .
با معرفي رشته مديريت پروژه به عنوان رشته اي که در سرفصل هاي خود آموزش مهارت هاي مختلف و مورد نياز براي احراز اين حرفه را گنجانيده ، علاقه مندان مي توانند به صورت تخصصي ، منظم و پيوسته به کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز در اين حرفه بپردازند .
از آنجا که مديريت پروژه يکي از مهمترين و پرکاربردترين پست هاي موثر در روند اجراي کليه پروژه ها به شمار مي رود و بخش اعظم موفقيت پروژه هاي کوچک و بزرگ در گرو برخورداري از يک سيستم مديريت پروژه حرفه اي است و همچنين از آنجا که اکثريت قريب به اتفاق سرمايه گذارن و صاحبان صنايع و مشاغل بزرگ به اهميت مديريت پروژه واقفند و در راستاي تضمين کسب موفقيت در پروژه هاي مورد نظر خود به همکاري مديران پروژه متخصص ، متبحر و متعهد نياز دارند و همه اين ها باعث پررونق شدن بازار کار و موقعيت هاي شغلي براي مديران پروژه شده است ، دوره هاي آموزشي مديريت پروژه با استقبال بسيار چشمگير متقاضيان شرکت در اين دور هاي مواجه شده است .
در همين راستا برخي از مراکز معتبر آموزشي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مديرت پروژه کرده اند . يکي از اين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است که با ارائه دوره هاي آموزشي موثر و بسته هاي آموزشي پربار علاقه مندان را درراستاي رسيدن به اهدافشان ياري مي کند .
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي مديريت پروژه مرکز اموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به اين حوزه و احراز سمت مديرت پروژه  موفق به اخذ مدرک مديريت پروژه از اين مرکز آموزشي نيز خواهند شد .

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.