مدیریت بازاریابی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مدیریت بازاریابی

تعریف بازاریابی

بازاریابی به صورت امروزی علمی جدید به شمار می رود اگرچه که این مفهوم شاید نه با عنوان بازاریابی و به صورت علمی از سالیان بسیار دور در میان صاحبان مشاغل ، کسب و کار ، تولید کننده گان کوچک و بزرگ ، سرمایه گذاران و غیره و غیره به صورت کاملا تجربی و غیر علمی متداول بوده است .
برای بازاریابی تعاریف بسیار زیادی ارائه شده است که در ادامه به برخی از ممترین آن ها اشاره خواهیم کرد .
بازاریابی عبارت است از شناخت نیازهای مخاطبان ، تلاش برای مرتفع کردن این نیاز و کسب منفعت در این پروسه .
تلاش برای جلب توجه مخاطبان و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل .
تلاش برای شناخت و رفع نیازهای مشتریان با انگیزه کسب سود .
تعریفی زیادی برای بازاریابی ارائه شده است  که می توان گفت همه به زبان های مختلف برای بیان یک واقعیت تلاش می کنند ، در ادامه با ارائه یک مثال مفهوم بازاریابی را دقیق تر توصیف خواهیم کرد .
شاید معنا ، مفهوم و نقطه آغاز بازاریابی در ذهن بسیاری از افراد یک کالا ، یک نوع خدمات و یا یک ایده جدید باشد اما برخلاف نظر این دسته از افراد در پروسه بازاریابی همه چیز حول محور مشتری می چرخد و به عبارت دیگر مشتری نقطه آغاز کار در مبحث بازاریابی به شمار می رود .
در مبحث بازاریابی شما به عنوان یک بازاریاب تلاش می کنید نیازهای بالقوه مشتریان را به آن ها گوشزد کرده و سپس محصول پیشنهادی خود برای رفع این نیاز را به آن ها ارائه نمائید .به طور مثال شاید در لحظه ای که مشتری پشت ویترین مغازه ایستاده است گرسنه نباشد اما شما می توانید با استفاده از روش ها و تکنیک های مختص بازاریابی به او خاطرنشان کنید که در آینده ای نزدیک احساس گرسنگی در آن ها بیدار خواهد شد و محصول مورد نظر شما می تواند گزینه مناسبی برای بر طرف کردن نیاز آن ها باشد .
در این پروسه حس نیاز| Need ( حس گرسنگی که شاید در آن لحظه فعال نباشد ) ، حس خواستن | Want (زمانی که حس نیاز فعال شود و شما برای برطرف کردن آن اقداام نمائید) و در نهایت تقاضا |Demand ( زمانی که شرایط شما برای پاسخ گویی به حس خواستن فراهم باشد ) در گیر هستند . بهترین روش برای بازاریابی آشنایی با این مراحل در پروسه اقدام به خرید در مشتریان است .
بنابراین تا اینجا باید متوجه شده باشید که بازاریابی شامل تبلیغات جسته و گریخته و در هم بر هم نیست . همچنین بازاریابی در یک سازمان تنها محدود به یک بخش خاص از سازمان نیست .
بازاریابی شامل 4 بخش است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد :
اولین بخش در پروسه بازاریابی شناخت مشتریان بالقوه است .
شناخت مشتریان بالقوه به این معناست که کدام بخش از مخاطبان می توانند در زمره مشتریان بالقوه شما باشند . باارائه یک مثال به اهمیت این بخش اشاره خواهیم کرد . به عنوان مثال در صورتی که کالا مورد نظر شما یک محصول پاک کننده برای سطوح باشد اکثریت قریب به اتفاق مشتریان شما را خانم های خانه دار تشکیل می دهند بنابراین شما می توانید از صرف وقت ، انرژی و هزینه بی مورد برای معرفی و بازگو کردن نقاط قوت محصول خود برای آقایان جلوگیری به عمل آورید .
دومین بخش در بازاریابی شناسایی فرصت های موجود و اقدام به موقع و سریع برای سرمایه گذاری روی این فرصت ها است.
به این معنای که بوسیله تحقیق و بررسی خلا های بازار را شناخته و در راستای پر کردن این خلا ها برنامه ریزی نمائید .
بخش سوم بازاریابی شامل استفاده صحیح و به جا از ابزارهای بازاریابی است .
و در نهایت بخش چهارم که شامل استمرار ، مداومت ، ارزیابی ،نظر سنجی و غیره و غیره است .

 بازاریابی در کسب و کار اهمیت بسیاری دارد.

انواع استراتژی های بازاریابی

در سال های اخیر فعالان عرصه بازاریابی با امتحان کردن انواع روش های بازاریابی به روشه ایی دست یابی پیدا کردند که برخی از آنها به اندازه کافی موثر نبوده و نتیجتا در گذز زمان به دست فراموشی سپرده شده اند و برخی دیگر منجر به کسب موفقیت های بسیار چشمگیری در حوزه کسب و کار مورد نظر شد . درادامه به برخی از مهمترین انواع بازار یابی اشاره خواهیم کرد و از آنجا که توضیحات مبسوط در مورد ان ها در این مقال نمی گنجد به ارائه یک توصیف کوتاه بسنده خواهیم کرد.
بازاریابی خیریه ای Cause Marketing
در این روش برندهای مختلف بواسطه انجام امور خیریه نام خود را در لیست برندهای خوشنام و حامی حقوق بشر در ذهن مخاطبان تثبیت می کنند ، در این روش عمدتا بخشی از سود حاصل از فروش رابه انجام امور خیریه اختصاص می دهند .
بازاریابی برد نزدیک  CRM| Close Range Marketing
استراتژی بازرایابی برد نزدیک شامل ارسال انبوه از پیام های کوتاه با محتوای تبلیغاتی است . این شیوه به دلیل بی دردسر بودن و هزینه نسبتا معقول خود به صورت بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرد .
بازاریابی رابطه مند Relationship Marketing
در استراتژی بازاریابی رابطه مند ، برای نزدیک شده به مشتریان با استفاد از ترفندهای مختلف اقدام می کنند و این رابطه دوستانه و صمیمانه در نهایت منجر به فروش می شود .
بازاریابی تراکنشی Transactional Marketing
استراتژی بازاریابی تراکنشی در زمره ساده ترین روش های بازار یابی قرار داردو در عین حال در زمره موثرترین ها . به این صورت که با ارائه شرایط خاص در مدت زمان محدود مشتریان برای خرید ترغیب و تشویق می کنند .
بازاریابی کمیابی Scarcity Marketing
دراستراتژی کمیابی با ایجاد محدودیت در هر یک از فاکتورهای موجود مشتریان را برای دست یابی به این حجم اندک حریص می کنند . این محدودیت می تواند شامل محدودیت در تعداد تولیدات و عدم تولید مجدد باشد و یا با در نظر گرفتن شرایط خاص تنها برای برخی از مشتریان ویژه .
بازاریابی دهان به دهان Word of Mouth Marketing
در این روش انتقال محتوای تبلیغاتی بوسیله مشتریان و به صورت فرد به فرد انجام می شود . به اشتراک گذاری برند محبوب در تمام دنیا به عنوان یکی از سرگرمی های مورد علاقه مردم شناخته شده است . با توجه به این که در این روش انتقال دهنده گان ذی نفع نیستند ، صداقت گفته آن ها بیش از پیش بر مخاطبان تاثیر گذاشته و مثمر ثمر واقع خواهد شد .

کسب مدرک مدیریت بازاریابی می تواند شانس ورود افراد به بازار کار را افزایش دهد .
 

بازاریابی ویروسی Viral Marketing
در استراتژی بازاریابی ویروسی با استفاده از جلوه ای ویژه جذاب ، گرافیک های شاد و متنوع و به کارگیری برخی حقه های تخصصی در این زمینه اقدام به تولید محتوای تبلیغاتی بسیار جذاب می کنند و این امر علاوه بر جذب هرچه بیشتر مخاطبان منجر به ارسال آن برای دیگران توسط خود افراد خواهد شد .
بازاریابی تنوع گرا Diversity Marketing
در این روش به استفاده از یک پیام تبلیغاتی با فرمت های مختلف اقدام می شود ، زیرا در این روش بر این باورند که یک طراحی ثابت نمی تواند پاسخگویی نیاز انواع مخاطبان با روحیات مختلف ، سطح تحصیلات متفاوت ، فرهنگ ، عقاید ، آداب و روسوم و رنج سنی مختلف مناسب و کارآمد باشد .
بازاریابی مخفی کاری Undercover Marketing
استراتژی بازار یابی مخفی به صورت غیر مستقیم برا ی جلب توجه و جذب مخاطب تلاش می کند . به این صورت که بانشر اکاذیب و خبر های ضد و نقیض حس کنجکاوی مخاطبان را تحریک می کند .  
 بازاریابی انبوه Mass Marketing
این استراتژی که از اولین روش های مورد استفاده پس از ظهور رسانه های جمعی بود شامل نمایش پیام های بازرگانی و تبلیغاتی در شبکه های معتبر استانی و ملی است . این روش برا بازاریابی و تبلیغ کالاهایی با مصرف روزانه بسیار مفید فایده واقع شده است .

بازاریابی فصلی Seasonal Marketing
این استراتژی شامل ایجاد هماهنگی بین بسته بندی و شرایط ویژه فروش با فصل مورد نظر است .
بازاریابی آنلاین Online Marketing
استراتژی بازاریابی آنلاین که در لیست جدیدترین های علم بازاریابی قرار دارد با پیدایش اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت . ارشال انواع فایل ها ی صوتی و تصویری (آدیو و ویدیو) حاوی محتوای آموزشی در این دسته قرار می گیرد .
بازاریابی برون‌یابی یا مشتری در بیرون Outbound Marketing
این استراتژی به تهیه و تکمیل یک بانک اطلاعاتی حاوی نام و آدرس راه های ارتباطی مشتریان بالقوه به منظور برقراری ارتباط های موثر در آینده  تاکید می کند . این استراتژی در راستای هر چه هدفمند تر شدن روند بازاریابی گام بر می دارد .
بازاریابی درون‌یابی یا مشتری در داخل Inbound Marketing
این روش شامل ارائه خدمات بهینه و معرفی سایر محصولات و خدمات موجود به مشتریان بالفعل می باشد .

بازاریابی اشانتیون Freebie Marketing
این روش بازاریابی نیز در لیست ساده ترین و موثرترین روش ها بازاریابی به شمار می رود . این روش شامل ارائه اشانتیون های کوچک و جذاب به مخاطبان می باشد .
بازاریابی نمایشگاه های تجاری Tradeshow Marketing
این استراتژی مختص محصولاتی است که مشتریان به منظور اقدام برای خرید نیاز به امتحان کردن کالای مورد نظر دارند . این روش شامل شرکت در نمایشگاه های کوچک و بزرگ محلی و بین المللی است .
شرکت دراین قبیل نمایشگاه ها علاوه بر معرفی محصولات و خدمات مورد نظر به مخاطبان می تواند فرصت مناسبی برای آشنایی با سلایق ، علایق و نیازهای مخاطبان باشد .

آموزش بازاریابی مستلزم شرکت در دوره های آموزشی است.

دوره های آموزشی بازاریابی

با توجه به اهمیت بسیار زیاد این مبحث در حوزه کسب و کار و تجارت و نیاز اجتناب ناپذیر کلیه سازمان ها ، شرکت های تولیدی ، کلیه مشاغل و صنایع به دانش بازاریابی و استراتژِ های آن در سال های اخیر دوره های آموزشی بازرایابی | مارکتینگ با استقبال چشمگیر متقاضیان مواجه شده است .
در همین راستا مراکز آموزشی معتبر زیادی از جمله مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره های آموزش بازاریابی و ارائه مدرک مازاریابی | مدرک مارکتینگ کرده اند .

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.