سیستم مدیریت زیست محیطی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

سیستم مدیریت زیست محیطی

ارزیابی ریسک چیست

ارزیابی ریسک، یکی از روش هایی است که به واسطه آن کیفیت و کمیت خطرات احتمالی روشی و در نتیجه میزان کارایی آن مشخص شده و با توجه به آن میتوان ، میزان خطر برای سیستم های کنترل را بررسی نموده و برای کاهش آن برنامه ریزی کرد. علاوه بر این، هنگام ارزیابی ریسک ها بایدها باید به دو فاکتور احتمال وقوع خطر و و شدت خطر باید توجه داشت. 
هچنین، ارزیابی ریسک ، در اکثر کارهای مدیریتی مطرح بوده و بررسی و تجزیه و تحلیل آن به درایت و تخصص و تجربه عملی نیاز دارد. همچنین، افرادی که در این حوزه فعالیت دارند باید بتوانند ریسک های احتمالی آینده و ریسک هایی که در زمان حال با آنها مواجه می شوند را به درستی مدیریت کرده و شرایط ایمن کاری را برای کارکنان پدید آورند. 
سرفصل های این مقاله شامل ارزیابی ریسک چیست، مولفه های تشکیل دهنده بهداشت کار، قانون کار وبهداشت محیط کار، بیماریها و عوارض ناشی از نور، آموزش بهداشت، ایمنی محیط زیست، دوره بهداشت، ایمنی محیط زیست ، مدرک بهداشت، ایمنی محیط زیست ، گواهینامه بهداشت، ایمنی محیط زیست ، سیستم مدیریت زیست محیطی و علل حوادث ناشی از کار و روش های پیشگیری هستند. 

تمام ریسک های موجود در محل کار باید ارزیابی شوند.

مولفه های تشکیل دهنده بهداشت کار

غالبا، در یک محیط کار، مولفه های تشکیل دهنده بهداشت کار از اهمیت دوچندان برخوردار بوده و در نهایت به سلامت و ایمنی کارکنان و افزایش بهره وری منتهی می شود. بنابراین، مدیران باید پیش از همه زمینه این مولفه ها را فراهم کردوه و کارکنان را ملزم به رعایت آنها بکنند. اقداماتی که مدیران میتوانند در این زمینه انجام دهند عبارتند از : 
شناسایی عوامل ایجاد کننده آلودگی و ارزیابی و تجزیه و تحلیل آنها
پاکیزه و تمیز کردن همه محیط ها و استفاده از مواد پاک کننده با توجه به نوع محیط
تهیه تجهیزات و ابزار سالم برای کارکنان
تهیه برنامه های منظم برای حفظ سلامتی کارکنان
پیشگیری از ایجاد انواع آلودگی ها از طریق آموزش کارکنان

قانون کار و بهداشت محیط کار

قانون کار و بهداشت محیط کار، قوانین مشخصی هستند که برای هر شغلی از قبل تعریف شده و علی رغم اینکه کارگران، کارفرماها و تمام موسسات ملزم به رعایت ان هستند، اما میتوان در مورد بخشی از آن با کارفرماها توافق کرد. در این قانون ابتدا همه اشخاص و مفاهیم به طور واضح و مفصل توضیح داه شده و سپس وظایف و تعهدات شان مشخص میشود. این قانون، با توضیح شرایط قرارداد و استثناای آن آغاز شده، با توضیح وظایف طرفین قرارداد ادامه پیدا کرده و با شرایط فسخ قرارداد، جبرا خسارت ها و حقوق و مزایای بازنشستگی پایان می یابد.
 از جمله مزیت های اگاهی و تسلط بر این قانون این است که، طرفین از تعهدات و وظایف یکدیگر آشنا شده و میدانند که در هر موقعیتی چه حق و حقوقی دارند.  علاوه بر این، دانستن این قانون برای کارگران و کارمندان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا در صورت تعلیق از کار میتوانند برای بیمه بیکاری اقدام کرده و تا یافتن شغل جدید،  تا مدتی هزینه های خود را تامین کنند.  

همه کارکنان موظف به رعایت قانون کار هستند.

آموزش بهداشت، ایمنی ، محیط زیست

یکی از مکان هایی که میتواند برای کارکنان و کارمندان عوارض جانبی به همراه داشته باشد، محیط کار است بنابراین، افرادی که مخصوصا در محیط های کاری خاص و خطرناک مشغول به کار هستند باید از ایمنی و بهداشت محیط کار اطمینان حاصل کنند تا این موضوع در آینده برایشان مشکل ساز نشود. بنابراین، افرادی که متولی تهیه و تنظیم استانداردهای محیط کار هستند باید گواهینامه بهداشت، ایمنی ، محیط زیست داشته باشند تا بتوانند محیط امنی برای کارکنان فراهم کند.  
در راستای ارایه راهنمایی برای مدیران، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزش بهداشت، ایمنی ، محیط زیست را برای مدیران و علاقمندان ارایه و معرفی کرده است. دوره بهداشت، ایمنی ، محیط زیست به دانش پذیران امکان میدهد تا به اصول ایجاد استانداردهای بهداشت محیط تسلط پیدا کرده و تجارب عملی و علمی فراوانی در این زمینه به دست آورند. همچنین، در پایان دوره، به دانش پذیران مدرک بهداشت، ایمنی ، محیط زیست اعطا شده و دروه های الزامات HSE پیمانکاران، بکارگیری HSE در صنایع و استاندارد مبانی، تشریح الزامات و ممیزی داخلی نیز به آنها معرفی مشود. 

بیماریها و عوارض ناشی از نور

علی رغم اینکه، ایستادن در نور آفتاب برای مدتی کوتاه، برای پوست و دریافت ویتامین D موثر و مفید است اما ایستادن مستقیم در زیر نور آفتاب میتواند وارض پوستی جدی ایجاد کند. بیماریها و عوارض ناشی از نور میتواند شامل موارد زیر باشد: 
ایجاد ضایعات سفید رنگ در داخل دهان یا مخاط
ایجاد چروک های ریز در پوست و پیری زود رس 
ایجاد لکه های فلس مانند قهو ه ای یا قرمزرنگ ( در افراد بالای 40 سال )
ایجاد لکه های قهوه ای در پوست های مخصوصا سفید
خشکی و ورم لب ها و ایجاد لکه های فلس مانند 

 

پیمانکارها باید بر اجرای قانون کار نظارت داشته باشند.

سیستم مدیریت زیست محیطی

با توجه به اینکه، محیط زیست متعلق به ما و آیندگان است بنابراین، باید تمهیدات جدی در جهت حفظ و بازسازی آن انجام داد. در همین راستا، افرادی که مسئولیت این حوزه را بر عهده دارند باید، به سیستم مدیریت زیست محیطی مسلط بوده تا بتواند شیوه های جدیدی را برای صرفه جویی و حفظ محیط زیست را یافته و نحوه اجرای آنها را نیز به دیگران آموزش دهند.
علاوه بر این، برنامه هایی که برای احیا محیط زیست در نظر گرفته میشوند باید، شامل استفاده بهینه از منابع طبیعی، کنترل آلودگی های آب، خاک و هوا، حفظ و صرفه جویی در مصرف انواع انرژی می شود. البت، قابل ذکر است که تا کنون در این زمینه اقدامات موثری انجام شده و استمرار آنها میتوان محیط سالم تری نیز ایجاد کرد. 
در کل، اقداماتی که در این حوزه انجام میشود باید بر اساس اهداف مشخصی مانند حذف عوامل مشکل ساز و تخریب کننده، ارتقا فرهنگ ایمنی، کاهش مصرف انرژی، کاهش میزان دود کرخانجات، ایجاد بستر برای اجرای طرح های زیست محیطی، گسترش فضای سبز و هماهنگ سازی و یکپارچه سازی استانداردهای محیط زیست باشد.

علل حوادث ناشی از کار و روش های پیشگیری

یکی از مباحث مهم در محیط های کاری، بررسی علل حوادث ناشی از کار و روش های پیشگیری از آن است. به طور معمول، علل حوادثی که اتفاق میفتند بسیار پیچیده بوده و گاهی نمیتوان آنها را به درستی تجزیه و تحلیل نموده و علت مستقیم، پایه و یا غیر مستقیم آنها را مشخص نمود.  در نتیجه، به منظور پیشگیری از اتفاق افتادن این حوادث کافی است که زمینه این علل را از بین ببریم. علاوه بر این، گاهی این شرایط موجود خطرساز نبوده اما با گذشت زمان برای کارکنان مساله ساز شده و موجب از بین رفتن سرمایه های انسانی و مالی میشود. 
یکی از مسایل مهم در سیستم مدیریت زیست محیطی، ارزیابی ریسک هایی است که احتمال دارد در آینده موجب  نقصان و یا حتی درد سرهای جدی شوند. در یک محیط کار امن، مولفه های تشکیل دهنده بهداشت کار و قانون کار و بهداشت محیط کار از قبل توسط مدیران و قانون مشخص شده و میتوان با بررسی علل حوادث ناشی از کار و روش های پیشگیری نیز از بروز بسیاری از خطرات به طور جدی جلوگیری کرد.

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.