ساخت بوم نقاشی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

ساخت بوم نقاشي

نقاشي هنري است که هنرمند با استفاده از آن به ابراز عقايد ، ايده‌ها ، احساسات و عواطف خود مي پردازد .  نقاشي هاي به جا مانده از زمان هاي دور با استفاده از ابزارهاي اوليه بسيار ساده  و مواد اوليه طبيعي خلق شده اند .در گذشته مفهوم نقاشي تقليد ماهرانه  ازمدل هاي واقعي مانند اجسام مختلف  و هرچه اثر خلق شده با مدل اصلي شباهت بيشتري داشت اثرمورد نظر با ارزش تر و هنرمند مورد نظر را متبحر تر مي دانستند  . در دنياي پيشرفته و مدرن امروز تعريف ومعناي هنر نقاشي با آنچه که در گذشته به عنوان هنر نقاشي شناخته مي شد  بسيار متفاوت است . نقاشي کردن در دنياي مدرن امروز  علاوه  بر حفظ تعريف اوليه خود در برگيرنده مفاهيم متفاوت ديگري نيز شده است. هنر نقاشي شامل خلق تصاويري است  که بعضا اصلا وجود خارجي ندارند.  نقاشان  با استفاده از ابزارهاي خاص موضوعي  را به تصوير مي کشند که در دنياي واقعي و درعالم واقعيت وجود خارجي ندارد  وبا استفاد ه ازاين روش هنرمندان نقاش ايده ها ، تفکرات و روياهاي شخصي خود را با ديگران به اشتراک مي گذارند. بنابراين تعريف نقاشي در دنياي امروز صرفا توانايي کپي کردن اشکال نيست، بلکه هدف اصلي بيدار کردن ذوق و قريحه افراد ، انتقال پيام ها و مفاهيم خاص و پرورش خلاقيت و توانايي آن ها  است .
مورخان و باستان شناسان عقيده دارند که هنر نقاشي در گذشته کاربردهاي بسيار مهمي داشته است . از جمله اين کاربردها مي توان به  انتقال مفاهيم ، انتقال اطلاعات ، روايت وقايع تاريخي ، روايت  داستان ها و غيره را نام برد. در پايان قرن 19 ميلادي با اختراع دوربين کاربرد هنر نقاشي تغيير کرد و نقاشان فرصت بيشتري براي ابراز احساسات و عواطف شخصي خود پيدا کردند وکاربردهاي ديگري اعم از انتقال پيام هاي فرهنگي و بشر دوستانه بر عهده هنر نقاشي گذاشته شد .

آموزش نقاشی روی بوم یکی از دوره های پر مخاطب هنری است .

تاريخچه نقاشي 

قديمي ترين اثار  نقاشي يافته شده  در جهان نقاشي هايي با قدمت  32000 است که در غاري به نام  گروته شاوه در کشور فرانسه پيدا و ثبت شده اند .  
محتوا و موضوع اين  نقاشي ها تصاوير اسب ها ، شيرها ، بوفالو ها ، کرگدن ها ، ماموت ها و غيره است با استفاده از برگ افراي قرمز و رنگ دانه سياه به تصوير کشيده شده اند  .
هنر نقاشي شش برابر زبان نوشتاري  در تاريخ قدمت دارد ، انسان هاي نخستين بهخ منظور انتقال پيام ها و مفاهيم مورد نظر خود  ازاشکال ابتدايي  هنر نقاشي استفاده مي کرده اند . انسان هاي نخستين  با استفاده از ابزار هاي اوليه مانند چوب ، سنگ و انواع رنگ هاي گياهي اقدام به کشيدن تصاويري بر ديواره غارها مي کردند .  تصاوير به جاي مانده بر ديواره غارها و نقوش به جاي مانده بر بدنه ظروف قديمي نشان از قدمت بالاي هنر نقاشي دارد .

نقاشی هنر طرح و رنگ است .

تکنيک و سبک در هنر نقاشي 

در گذر زمان ابزارهاي و مواد مورد استفاده در هنر نقاشي نيز دست خوش تغييرات و پيشرفت هاي بسياري شده است .امروزه هنر نقاشي با تکنيک هاي و سبک هاي مختلفي اجرا مي شود که هنرمندان با توجه به روحيات ، سلايق و علايق خود از تکنيک و سبک مورد علاقه خود را انتخاب مي کنند . 
تکنيک در هنر نقاشي به منزله متريال و نوع رنگ و مواد مورد استفاده درخلق آثار نقاشي است و سبک به منزله روش هاي مورد استفاده براي به تصوير کشيدن و خلق آثار مي باشد . 
در ادامه به برخي از مشهور ترين تکنيک ها و معروف ترين سبک هاي هنرنقاشي نوين اشاره خواهيم کرد . 
تکنيک هاي معروف هنر  نقاشي در دنيا عبارتند از :
 تکنيک رنگ‌‌ و روغن،نقاشي با تکنيک آبرنگ،نقاشي با اکريليک،نقاشي با تکنيک پاستل،نقاشي با تکنيک مدادرنگي،نقاشي با تکنيک مدادشمعي| پاستل روغني،نقاشي با تکنيک کلاژ| تکه چسباني ،نقاشي با تکنيک تمپرا،تکنيک ويتراي |نقاشي پشت شيشه

سبک هاي معروف نقاشي در دنيا عبارتند از :
سبک امپرسيونيسم (برداشت گرايي)،سبک پوينتيليسم (نقطه نقطه يا نقطه چيني)،سبک هنر خام (هنر ابتدايي يا کودکانه)،سبک کوبيسم (حجم گراي)،سبک مدرنيسم (نوگرايي)،سبک آبستره (انتزاعي)،سبک پست مدرنيسم (فرا نوين)،سبک آوانگارد (پيشگام، وابسته به مکتب‌هاي هنري نوين و غير سنتي)،سبک ساختار گرايي،سبک کناره سخت (لبه سخت)،سبک گرافيتي،سبک مينياتور.

مدرک نقاشی روی بوم در پایان دور ه های آموزشی نقاشی روی بوم به فراگیران ارائه می شود .

ابزارهاي نقاشي 

هنرمندان نقاش پس از تعيين سبک مورد نظر و انتخاب تکنيک مورد علاقه خود به ابزارهاي مختلفي براي خلق يک اثر هنري نيازمند هستند . اين ابزار هار مي توانند با توجه به تکنيک مورد نظر هنرمند شامل مدارد رنگي ، مداد پاستل خشک يا چرب ، آبرنگ ، انواع رنگ هاي آکريليک و روغني و باشند و در صورت انتخاب رنگ هايي مانند آبرنگ ، آکروليک و روغني هنرمندان به ابزارهاي ديگري مانن قلمو ، کاردک و ابزار هايي از اين دست نيز نياز دارند و در نهايت با توجه به تکنيک و متريال مورد نظر مي بايست از انواع مختلف کاغذ ، مقوا و بوم استفاده نمايند که بوم نقاشي بيشتر براي تکنيک هاي آکروليک ، رنگ و روغن و کلاژ مورد استفاده قرار مي گيرد . در ادامه به معرفي بوم نقاشي ، رو ش ساخت بوم نقاشي و چگونگي تشخيص انواع مرغوب از انواع بي کيفيت بوم نقاشي اشاره خواهيم کرد . 

معرفي بوم نقاشي

بوم نقاشي از يک قاب چوبي درست شده است که با نوع خاصي از پارچه پوشيده شده است  . جنس پارچه هاي مورد استفاده به منظور ساخت بوم نقاشي غالبا از کتان است و سطح آن با مواد خاصي پوشيده خواهد شد  .اين عمل را در اصطلاح اين عمل آستر کشي مي گويند  . آستر کشي در راستاي مقاوم سازي سطح بوم در مقابل نفوذ انواع روغن هاي مورد استفاده در رنگ هاي آکروليک و روغني و همچنين مقاوم سازي پارچه بوم در راستاي ممانعت  از تغيير شکل ظاهري آن در روند  نقاشي انجام مي شود . 
قاب محکم ، پارچه با کيفيت و آستر کشي دقيق از ويژگي هاي بوم هاي نقاشي مرغوب به شمار مي روند . بوم هايي که در ابعاد بزرگ آماده مي شوند علاوه بر قاب چوبي شامل يک يا دو قطعه چوب اضافه به منظور افزايش استحکام قاب بوم نيز هستند.
برخي از هنرمندان نقاش بواسطه حساسيت و و سواس بسيار زيادي که در روند خلق آثار هنري خود دارند ترجيح مي دهند از بم هاي نقاشي دست ساز خود استفاده نمايند . 
درروند ساخت بوم مي بايست به نکاتي توجه کرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد . 
استفاده از چوب هاي کاملا خشک براي ساخت بوم به منظور جلوگيري از تاب برداشتن چوب ها در پروسه خشک شدن . 
سطح چوب ها در تماس با بوم مي بايست به صورت مورب برش بخورد تا در زمان خلق اثر زيرپارچه پر نباشد . 
پارچه مورد نظر را مي بايست در ابعادي سه تا چهار سانتيمتر بزرگتر از ابعاد قاب برش زده تا قابليت تا خوردن داشته باشد . 
در پروسه آستر کشي بوم ابتدا سريشم آب شده را بوسيله ابزاري به نام کاردک به صورت يکنواخت روي سطح پارچه پخش مي کنيم و در مقابل نور آفتاب خشک مي کنيم پس از خشک شدن در صورتي که اصطلاحا گره اي روي سطح کار ايجاد شده باشد با استفاده از کاغذ سنباده هاي بسيار ظريف مي تراشيم . نهايت سطح بوم را با رنگ سفيد تيتانيوم و روغن دانه كتان و تربانتين مي پو شانند . برخي ديگر ترجيح مي دهند به جاي استفاده از سريشم از مخلوط چسب چوب و مل استفاده کنند . 
بوم ها به دليل شکل ظاهري ويژه خود ابزاري بسيارمناسب براي خلق کردن آثار نقاشي محسوب مي شوند . از ميان تکنيک هايي که به آن ها اشاره کرديم تکنيک هاي رنگ و روغن ، آکروليک و کلاژ ازجمله تکنيک هايي هستند که روي بوم نقاشي اجرا مي شوند . 

راه هاي تشخيص بوم نقاشي  مرغوب از بوم نقاشي بي کيفيت 

از آنجا که هنرمندان نقاش در پروسه خلق يک اثر هنري زمان ، انرژي و عشق زيادي صرف مي کنند و بي کيفيتي بوم نقاشي مي تواند نتيجه ساعت ها تلاش و عشق را به هدر دهد و دقيقا به همين دليل است که در روند انتخاب و خريد بوم نقاشي مي بايست نهايت دقت و حساسيت را به خرج داد . در ادامه به برخي از موارد و نکات حائز اهميت در روند انتخاب و خريد بوم اشاره خواهيم کرد . 
يکي از روش هاي تشخيص بوم مرغوب از از بوم کيفيت ناخن کشيدن بر سطح بوم است . در صورتي که جاي ناخن سطح بوم را زخمي کند و روي سطح بوم خط بگذار بوم مورد نظر نامرغوب است .
يکي ديگر از روش هاي تشخيص مرغوبيت بوم تا کردن گوشه اي پارچه پشت بوم است . در صورتي که مواد روي سطح بوم در روند تا کردن بريزد بوم مورد نظر نامرغوب است . 
يکي ديگر از روش هاي تشخيص بوم مرغوب نگه داشتن آن در مقابل نور خورشيد است . در صورتي که که نقاطي روي سطح بوم وجود داشته باشد که نور خورشيد را از خود عبور دهند يعني پروسه آستر کشي با دقت انجام نشده وبرخي از قسمتهاي بوم به خوبي به مواد آسترکشي آغشته نشده است . 

دوره هاي آموزش نقاشي روي بوم 

همانطور که در قسمت هاي قبل  نيزبه آن  اشاره کرديم نقاشي روي بوم شامل تکنيک هاي مختلف بسياري  است که علاقه مندان به هنر نقاشي  با در نظر گرفتن علايق و سلايق شخصي خود مي توانند يکي از تکنيک هاي قابل اجرا بر روي بوم را انتخاب کرده  در دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم ثبت نام نمايند . 
با توجه به استقبال بسيار قابل توجه و چشمگير متقاضيان از دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم برخي از مراکز آموزشي معتبر اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم کرده اند . در ميان اين مراکز معتبري که اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم کرده اند  مرکز آموزش مجازي پارس يکي از معتبر ترين مراکز آموزشي است که در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و کسب کليه مجوز هاي مورد نياز از سازمان ها و مراجع ذيصلاح  اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم کرده است . 
با توجه به اين که کليه دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس به صورت غير حضوري برگزار مي شود فراگيران مي توانند با صرف کمترين زمان ، انرژي و هزينه از مزاياي آموزشي اين دوره ها برخوردار شوند و نهايت علاوه بر کسب اطلاعات ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز اين هنر موفق به کسب مدرک نقاشي روي بوم معتبر از اين مرکز نيز خواهند شد . 
کسب گواهينامه نقاشي روي بوم علاوه بر اين که مي تواند زمينه ساز ورود افراد به بازار کار در حوزه آموزش باشد مي تواند توانايي خلق آثار هنري ارزشمند به منظور فروش و نمايش در نمايشگاه ها مختلف را در فراگيران ايجاد کند .  
 

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.