درباره بازار بورس

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

تعریف بازار بورس

کلمه بورس کلمه ای با ریشه فرانسوی می باشد . معنای این کلمه در زبان فرانسه کیف پول است . به منظور آشنایی هرچه بیشتر با مفهوم بورس و بازار بورس ابتدا به ارائه تعریف بازار خواهیم پرداخت . بازار مکانی برای انواع داد و ستدهای تجاری ، معاملات تجاری و انواع فعالیت های اقتصادی است . بازار مکانی است که به هر دو طرف معامله اعم از فروشنده و خریدار کمک می کند تا در کمترین زمان ممکن و با صرف کمترین انرژی طرف برای کالا و خدمات خود مشتری پیدا کنند و خریداران نیز می توانند کالا و خدمات مورد نظر خود را در اسرع وقت پیدا کرده و با سایر انواع مشابه مقایسه و اقدام به خرید آن نمایند . بنابراین بازارها بسته به میزان رونق نقش بسیار مهمی در روند انجام معاملات و فعالیت های اقتصادی ایفا می کنند . 

شاخص بورس یکی از اصطلاحات رایج در بازار بورس است.

تعریف بورس 

بازار بورس نیز مکانی است که در آن خریداران و فروشنده گان به انجام فعالیت های اقتصادی خاصی می پردازند . 

انواع کالا 

کالا ها را بر اساس نوع موجودیت و ارزش آن ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می کنند . دسته اول کالاهای واقعی هستند . کالاهای واقعی عبارتند از کالا هایی که قابل رویت بوده و دارای موجودیت فیزیکی هستند . از این قبیل کالاها می توان به زمین ، ماشین ، ساختمان و طلا و هر گونه کالایی که قابل رویت باشد اشاره کرد . 
دسته دوم کالا ها را کالاهای کاغذی می نامند . این کالا ها که موجودیت فیزیکی نداشته و قابل رویت نیستد شامل اقلامی از قبیل اوراق و اسناد بها دار و سهام و اوراق مشارکت هستند . 

تاریخچه بورس 

بازار بورس نه به شکل امروزی  آن اما با معنا و مفهومی شبیه بازارهای بورس امروزی و با اهدافی مانند بازار های بورس امروزی برای اولین بار در اواخر قرن 14 میلادی در کشور هلند برپا شد و به دلایل مختلف نتوانست آنچنان که باید و شاید به فعالیت اقتصادی  خود ادامه دهد . 
پس از بازار بورس هلند اولین بازار رسمی بورس دنیا در حدود دو قرن پیش آغاز به کار کرد واین روند تا به امروز ادامه پیدا کرده و نتیجه آن بازار های بورس امروزی است . 

شاخص قیمت یکی از اصطلاحات رایج در بازار بورس است.

تاریخچه بورس ایران

در ایران تاریخچه تاسیس بازار بورس به سال 1315 بازمی گردد . در آن زمان دولت ایران با همکاری شخصی به نام وان لوترفلد که بلژیکی تبار بود به بررسی و تحقیق در مورد تاسیس بازار بورس و شرایط و قوانین مورد نیاز برای آن پرداختند و در نهایت در سال 1345 قوانین مرتبط به بورس و اوراق بهادار توسط مجلس تصویب شد و پس از آن در 15 بهمن ماه سال 1346 بازار بورس ایران نیز به صورت رسمی آغاز به کار کرد . اولین پروژه سها م مورد معامله در بازار بورس ایران سهام بانک صنعت و معدن ایران بود . 

کسب مدرک بورس به منزله کسب توانایی در این حوزه است.

انواع بورس

بازارهای بورس را با توجه به حوزه و حیطه فعالیت های آن ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند . 
اولین نوع بازاربورس بازار بورس کالا است . این بازار بورس بازاری است که در آن خرید و فروش انواع کالا و به خصوص کالاهای پر مصرف و با ارزش اتفاق می افتد . این کالا ها عبارتند از اقلامی مانند طلا ، نقره ، نفت ، گندم  و انواع کالاهای با ارزش و پر مصرف دیگر . 
دومین بازار بورس بازار بورس ارز است . بازار بورس ارز همانطور که از نام آن نیز مشخص است به خرید و فروش پول رایج کشورهای مختلف دنیا می پردازد . بازار بورس ارز در همه کشوردنیا مشغول به فعالیت است و از رونق بسیاری نیز برخوردار است اما در ایران به شرایط خاص اوضاع اقتصادی بازار بورس ارز وجود ندارد . 
بازار بورس اوراق بهادار : 
در بازار بورس اوراق بهادار خرید و فروش انواع دارایی های مالی از قبیل اوراق مشارکت ، اوراق و اسناد سهام  و غیره اتفاق می افتد .  

تعریف شاخص بورس 

شاخص بورس یکی از اصطلاحات بسیار مهم و پرکاربرد در بازارهای بورس به شمار می رود . در این بخش به توصیف و تفسیر مفهوم شاخص بورس خواهیم پرداخت . 
کلمه شاخص بورس معدل کلمه انگلیسی Index  است . مفهوم کلی کلمه شاخص نشانگر است  و مفهوم این کلمه در حوزه بازار بوری به معنای نشانگر تغییرات وضعیت ارزش یک کالا در بازه های زمانی مشخص است و در صورتی که شاخص بورس سهام یک کالا ، سازمان ، ارز یک کشور رشد صعودی داشته باشد به منزله افزایش قیمت و پر بهاتر شدن آن است و در صورتی که شاخص بورس سهام یک کالا ، سهام سازمان ، ارز یک کشور و هر مورد دیگری سیر نزولی داشته باشد به مفهوم کاهش و در برخی موارد سقوط بهای آن سهام مورد نظر خواهد بود . 

تعریف شاخص قیمت 

یکی دیگر از اصطلاهات بسیار رایج و پرکاربرد در حوزه بازار بورس شاخص قیمت است . 
عدد شاخص قیمت نشان دهنده مقدار افزایش و کاهش بورس کلیه شرکت ها و سازمان هایی است که سهام آن ها از سوی سازمان بورس اوراق بهادار مورد قبول واقع شده اند . 

مزایای بازار بورس 

سرمایه گذاری در بازار بورس مشروط بر آشنایی کامل و برخورداری از دانش ، تخصص و تجربه کافی دراین زمینه می تواند سرمایه گذاری بسیار پر منفعتی برای سرمایه گذاران باشد . به توجه به بازار پر رونق و روبه رشد صنعت بورس و باتوجه به پر منفعت بودن سرمایه گذاری در این بازار مشروط بر شرایطی که قبلا ذکر کردیم بسیاری از افراد تمایل به سرمایه گذاری در بازار بورس دارند و به دلیل عدم تسلط و دانش به حوزه بازار بورس با استفاده از راهنمایی ها  و مشاوره های متخصصان بازار بورس و کارشناسان بازار بورس برای ورود به این حوزه اقدام می کنند . 

دوره های آموزشی بورس 

با توجه به این که در بازار بورس وقوع اتفاقات غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی امر عجیب و بی سابقه ای نیست و در برخی موارد علیرغم برخورداری از دانش ، تخصص و تجربه کافی پیش بینی های انجام شه درست از آب در نخواهند آمد ورود به این حوزه کسب و کار به افرادی که از قدرت ریسک بالایی برخوردار نیستند به هیچ وجه توصیه نمی شود . 
با توجه به حساسیت بسیار بالای روند کسب و کار و سرمایه گذاری در بازار بورس تنها راه امن و معقول برای ورود به بازار بورس شرکت در دوره های آموزشی بورس و کارشناس بورس است و استفاده از تجربیات افراد با سابقه در این حوزه می باشد زیرا بازار بورس عرصه مناسبی برای کسب تجربه نیست و حوزه ای با ریسک بالا و بعضا پر خطر به شمار می آید . 
با توجه به این که سرمایه گذاری در بازار بورس بدون کسب دانش ، مهارت و تخصص کافی به هیچ وجه معقول نیست و توصیه نمی شود به کلیه علاقه مندان ورود به حوزه بازار بورس به شدت توصیه می شود برای شرکت در کلاس هاس آموزشی بورس شرکت و یا از دانش و تجربه کارشناسان بورس زبده استفاده نمایند . 
از آنجا تنها راه امن ، معقول و منطقی ورود به بازار بورس شرکت در دوره های آموزشی بورس و کسب دانش ، مهارت ، تخصص ، توانایی و قابیلت های منحصر به فرد و تخصصی این حوزه است در سال های اخیر دوره های آموزشی بورس ودوره های آموزشی کارشناس بورس با استقبال بسیار چشمگیر مخاطبان و علاقه مندان به کار و فعالیت در این حوزه مواجه شده است . 
در همین راستا و به منظور پاسخ گویی به نیازهای متقاضیان برخی از مراکز آموزشی معتبر اقدام به برگزاری دوره بورس و دوره کارشناس بورس کرده اند . 
مرکز آموزش مجازی پارس یکی از مراکز معتبری است که اقدام به برگزاری دوره  آموزش بورس کرده  است . این مرکز با ارائه دوره های آموزشی بورس علاقه مندان را در مسیر کسب موفقیت همراهی می کند . با توجه به این که این مرکز دوره های آموزشی بورس را به صورت مجازی نیز ارائه می نماید علاقه مندان می توانند با صرف کمترین زمان ، هزینه و انرژی با اصول ، مبانی و تکنیک های مورد نیاز برای ورود به این عرصه آشنا شده و از مزایای  آن بهره مند گردند . 
 

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.