تکنسین داروخانه

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

تکنسين داروخانه

داروخانه ها مراکزي  هستند که با کسب مجوز از وزارت درمان و بهداشت و ساير مراجع ذيصلاح مجاز به دريافت انواع دارو از شرکت ها و کارخانه هاي توليد کننده داخلي و خارجي و فروش آن بر اساس قوانين و مقررات مصوب به مشتريان شده اند .
داروخانه ها بسته به نوع مجوز دريافتي ممکن است شبانه روزي باشند که در اين صورت ملزم به ارائه خدمات در تمام ساعات شبانه روز هستند و در غير اينصورت تنها در ساعات معمول روز به ارائه خدمات مي پردازند .
با توجه به حساسيت بسيار زياد مقوله دارو و درمان پزشکان داروسازي که به عنوان مسئولين دراوخانه ها در اين مراکز حاضر هستند ملزم به نظارت بسيار دقيق بر روند و نحوه کار تکنسين هاي داروخانه هستند ، به علاوه اين که تکنسين هاي داروخانه نيز ملزم به گذراندن دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه و نسخه خواني  ، کسب مدرک معتبر تکنسين داروخانه وبه کار بردن نهايت دقت و حوصله در روند کاري خود هستند .

 

حرفه تکنسین داروخانه  به صبر و بردباری بسیار نیاز دارد.

شرح وظايف تکنسين داروخانه | تکنسين امور دارويي

شرح وظايف تکنسين داروخانه بر حسب نوع داروخانه و قوانين و مقررات حاکم با توجه به کشور مورد نظر مي توانند کمي متغير باشد اما در اين بخش به آن بخشي از فعاليت هايي روزانه و روتين يک تکنسين داروخانه که در اکثر کشورهاي دنيا متداول است خواهيم پرداخت . به صورت روتين و روزانه يک  تکنسين داروخانه وظيفه تحويل گرفتن  نسخ مشتريان را بر عهده دارد که شامل تحويل گرفتن نسخه از بيمار و يا به صورت مستقيم از پزشک مربوطه است . تکنسين داروخانه پس از چک کردن نسخه که شامل بررسي تاريخ نسخه ، مهر و امضاي نسخه و در برخي موارد هماهنگي تخصص پزشک مربوطه و داروهاي تجويز شده و  تشخيص اعتبار آن در گام دوم براي آماده کردن اقلام و رديف هاي دارويي موجود در نسخه مي کند ، که شامل چک کردن دقيق اسامي دارو هاي ، چک کردن تعداد قرص ها و غيره مي باشد . در مرحله بعد تکنسين دارويي با دقت و حساسيت به بررسي ميزان و روش مصرف داروها مي پردازد و کليه موارد لازم را روي برچسب هاي مخوص نوشته و روي داروهاي مورد نظر مي چسباند . در کليه اين مراحل در صورت برخورد با هر گونه ابهام مي بايست با مراجعه به مسئول فني داروخانه که قاعدتا بايد داراي مدرک دکتراي داروسازي باشد مراجعه کرده و تا حصول اطمينان از مطابقت دارو ها و درستورالعمل ها از تحويل آن به مشتريان خودداري نمايد. در ادامه به برخي از وظايف جانبي و به اصطلاح پشت صحنه اي تکنسين هاي داروخانه اشاره خواهيم کرد . وارد کردن سوابق دارويي بيماران در سايت ، مرتب سازي قفسه هاي داروخانه با توجه به شرايط خاص نگهداري هر دارو ، چک کردن تاريخ انقضاي داروهاي موجود ، تهيه ليست داروهاي مورد نياز و  غيره از وظايف جانبي حرفه تکنسين داروخانه به شمار مي رود .

دوره آموزشی تکنسین داروخانه

شرايط کاري تکنسين داروخانه و ويژگي هاي تکنسين داروخانه

اين افراد بواسطه نوع شغل انتخابي خود بايد توانايي ايستادن براي ساعت هاي متوالي را داشته باشند . همچنين توانايي کار در شيفت هاي مختلف و به خصوص شيفت شب . از ديگر ويژگي هاي اين شغل ارتباط مستقم با مراجعه کننده گاني است که غالبا بيمار يا همراه بيمار هستند و به همين دليل از شرايط روحي چندام مساعدي برخوردار نمي باشند از اين رو روحيه بالا ، صبر و شکيبايي زياد از ملزومات ورود به اين حرفه به شمار مي آيد . يکي ديگر از ويژگي هاي مورد نياز اين حرفه که قبلا نيز به آن اشاره کرديم دقت بسيار بالا در پروسه آماده کردن نسخ است .

دوره تکنسین داروخانه دوره ای کاملا تخصصی است.

مشخصات نسخه

نسخه عبارت است از يک مجموعه دستورات دارويي به صورت کتبي که توسط پزشک براي بيماران نوشته مي شود . بر طبق قانون و مقررات بين المللي کليه نسخ نوشته شده توسط پزشکان مي بايست به زبان انگليسي باشد .
 يک نسخه صحيح داراي مشخصات و ويژگي هايي است که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد .
يک نسخه دارووي کامل مي بايست حاوي کليه اطلاعات زير باشد :
نسخه ها به صورت معمول در سايز A5 نوشته مي شوند .
  مشخصات پزشك تجويز کننده يکي از ملزومات يک نسخه کامل است اين مشخصات شامل  نام و نام خانوادگي پزشك مربوطه ، شماره نظام پزشكي، مرتبه پزشكي (عمومي يا متخصص)، آدرس و شماره تلفن  مطب است
تاريخ نسخه يک يديگر از فاکتورهاي بسيار مهم و ضروري در نسخه به شمار مي ايند . درج تاريخ نسخه هم از نظر قانوني و هم از نظر درماني بسيار حايز اهميت است . با توجه به اين  كه نسخه يك سند قانوني با ارزش و با قابليت اجرايي به شمار مي رود ، نوشتن تاريخ به صورت واضح و بدون خط خوردگي ضروري است و در صورت وجود هر گونه خط خوردگي و ابهام با ارائه توضيحات به همراه مهر و امضاي پزشک در پشت نسخه ، نسخه قابل قبول مي باشد .
يکي ديگر از مهم ترين فاکتورهاي مورد نيازدرنسخه مشخصات بيمار است .اين مشخصات شامل  نام و نام خانوادگي، سن و آدرس بيمارمي باشد
يکي ديگر از فاکتورهاي مورد نياز در نسخه  متن  نسخه است .
متن نسخه که بنده و قسمت اصلي نسخه به شمار مي رود در برگيرنده محتواي تجويزي شده مي باشد . متن نسخه براي هريک از رديف هاي دارويي تجويز شده مي بايست شامل نام دارو ، شکل دارو ( قرص، کپسول، شربت و غيره ) ، واحد دارو ، طريقه مصرف ، فاصله زماني مصرف دارو باشد .
 بخش اصلي نسخه مي‌باشد و حاوي اسامي و مقادير مواد دارويي تجويز شده مي‌باشد. در مورد هر قلم داروي تجويزي شش عامل بايد مشخص گردد. 1- نام دارو 2- شكل دارو 3- تعداد دارو 4- واحد دارو 5- نحوه مصرف 6- فواصل تجويز دارو.
 و آخرين فاکتور مورد نياز در نسخه که به نسخه اعتبار مي بخشد و باعث به رسميت شناخته شدن نسخ در سامانه دارو مي شود مهر و امضاي پزشک معالج است .
بررسي صحت و سلامت کليه موارد اشاره شده توسط تکنسين داروخانه الزامي مي باشد و در صورت مشاهده هرگونه قصور و کوتاهي در پروسه چک کردن يک نسخه هرگونه عواقب احتمالي به صورت مستقيم به عهده فرد خاطي مي باشد

 

مدرک تکنسین داروخانه به منزله آشنایی و تبحر فرد در این حوزه است.

دوره آموزشی تکنسين داروخانه

باتوجه به حساسيت حرفه تکنسين داروخانه علاقه مندان ورود به اين حرفه ملزم به شرکت در دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه و کسب مدرک معتبر تکنسين دارو خانه هستند.
در سال هاي اخير با توجه به نياز به افراد دوره ديده برخي مراکز آموزشي در راستاي پاسخگويي به نياز جامعه اقدام بهبرگزاري دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه براي علاقه مندان کرده اند . يکي از اين مراکز معتبر آموزشي ، مرکز آموزش مجازي پارس است. اين مرکز با ارائه دوره آموزشي تکنسين داروخانه فراگيران را در مسير رسيدن به اهدافشان همراهي و ياري مي کند .
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز موفق به اخذ مدرک تکنسين داروخانه نيز مي شوند . کسب اين مدرک مي تواند شانس اين افراد برای ورود به بازار کار را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد .
از اين رو شرکت در دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه و کسب مدرک تکنسين داروخانه  به کليه علاقه مندان اين حرفه و متقاضيان ورود به بازار کار توصيه مي شود .

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.