تفاوت حجامت و بادکش

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

تفاوت حجامت و بادکش

تعریف حجامت

حجامت، یکی از شیوه های درمانی است که در آن سیستم ایمنی بدن به واسطه خون گیری تحریک و تقویت می شود. تفاوت حجامت با خون گرفتن معمولی در این است که در حین حجامت ، خون آلوده و کثیفی که در بدن وجود دارد، گرفته می شود تا باکتری های مضر بیش از این به بدن آسیب نرسانند در نتیجه ، حجامت به تمیز و پاکیزه شدن خون نیز کمک میکند.
از طرف دیگر، در خون گیری به منظور اهدا خون، خون تمیز از فرد گرفته شده و برای دیگر افراد نیازمند نگه داشته می شود. البته اهدا خون مزیت های خاص خود را دارد یعنی که میتوان از این خون، برای همه افراد نیازمند انواع فراورده های خونی استفاده کرد. 
سر فصل هایی که در این مقاله توضیح می دهیم عبارتند از : تعریف حجامت، انواع حجامت، ارزش درمانی حجامت، عوارض جانبی حجامت، آموزش حجامت و بادکش، دوره حجامت و بادکش ، مدرک حجامت و بادکش ، گواهینامه حجامت و بادکش ،  آداب حجامت، تعریف بادکش درمانی، اهداف بادکش درمانی و فاید ههای بادکش درمانی .

برای حجامت از چند روش مشخص استفاده میشود.

انواع حجامت 

آنچه که موجب می شود تا مواد غذایی بیشتری به خون برسد، سالم و تمیز بودن آن است که به واسطه روش هایی مانند حجامت میتوان این هدف  را تا حدودی تا مین کرد زیرا علی رغم وجود مواد شیمیایی و گیاهی بسیاری که در بازار موجود است، هیچ کدام به اندازه حجامت در پاک سازی موثر نیستند . انواح حجامت در در طب سنتی ایران، به دو روش کلی طبقه بندی می شود که عبارتند از :
حجامت تر
طی فرایند حجامت تر، خون آلوده و کثیف طی مراحلی و به ترتیب از بدن بیمار خارج می شود که عبارتند از:
ضدعفونی کردن محل حجامت
قرار دادن لیوان بادکش در محل و متصل کردن دستگاه مکش به لیوان 
برداشتن لیوان مکش و ایجاد خراش های سطحی درمحل
انجام مجدد عمل بادکش و خارج شدن خون آلوده (این مرحله معمولا چندین مرتبه انجام می شود تا تمام خون الوده خارج شود و البته این خون به سرعت در بدن بازسازی می شود.
حجامت خشک| بادکش
در واقع، در حجامت خشک ، هیچ خونی از بدن انسان گرفته نشده و این روش ،با توجه به خلا گرمایی محیط انجام میشود. البته، با استفاده از روش های مختلفی میتوان خلاء گرمایی را در لیوان بادکش (لیوان های معمولی) ایجاد کرد: 
میتوان بعد از مشخص کردن محل حجامت، سکه ای را درموضع آن قرار داده و روی آن پنبه ای گذاشته و بعد از آتش زدن آن، یک لیوان روی آن بگذارید. 
میتوان پنبه ای که در حال سوختن است را در لیوان حجامت فرو برده و خارج کنید و سپس لیوان را در محل حجامت بگذارید.
میتوان پنبه در حال سوختن را در ته یک لیوان قرار داده و سپس آنرا در محل حجامت قراد دهید.

آموزش حجامت و بادکش

حجامت و بادکش از جمله شیوه های درمانی است که نیاز به تخصص و دانش کافی داشته و تنها با  داشتن گواهینامه حجامت و بادکش میتوان آنرا به طور رسمی آغاز کرد زیرا کوچکترین اشتباهی میتواند برای بیماران و مراجعه کنند های مشکل ساز شود. 
در همین راستا، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش حجامت و بادکش را برای علاقمندان ارایه کرده است. دوره حجامت و بادکش، بسیار جامع و کامل بوده و به دانش پذیران کمک میکند تا اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهند. همچنین، در پایان دوره به دانش پذیران مدرک حجامت و بادکش اعطا شده و دوره های طب سنتی پیشرفته، طب سنتی مقدماتی و طبیب یار حجام به آنها معرفی می شود. 

ارزش درمانی حجامت

حجامت ، یکی از روش های درمانی و تسکین دهنده است که میتوان از آن برای درمان انواع بیمار یهای حاد و مزمن استفاه کرد. از این رو، طبیبان سنتی و پزشکان سعی دارند که از ارزش درمانی حجامت برای موارد متفاوت و وسیع تر نیز بهره بگیرند. از جمله خواص درمانی حجامت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
درمان مشکلات پوستی و کهیر و انواع جوش
درمان و تسکین دردهای روماتیسمی و آرتروز
جلوگیری و محافظت کردن از بدن در برابر  سرماخورگی 
رفع گرفتگی عضلات و کسلی 
درمان سردرد های میگرنی حاد
تنظیم و برطرف کردن قند خون
باز کردن عروق خونی وجلوگیری از سکته
تقویت حافظه کوتاه و بلند مدت

درمان و بهبود ریزش مو و کمک به رشد آنها
بهبود دادن قوه بینایی
تقویت سیستم ایمنی بدن
کمک به اشتها و افزایش رشد و قد و وزن

در محل حجامت باید خلا ایجاد کرد.

عوارض جانبی حجامت

علی رغم همه ارزش ها و فوایدی که برای انواع حجامت برشمردیم، اما اینکار نیز مانند دیگر روش های درمانی دارای عوارض جانبی احتمالی است. عوارض جانبی حجامت میتواند برای سنین مختلف به طور متفاوتی نمایان شود اما در کل عوارضی مانند موارد زیر میتواند شایع باشد:  
کاهش قوای جسی و جسمی مردان
کاهش تعداد گلبول های سفید بدن و حساس شدن سیستم ایمنی بدن
اکم حس شدن و فلج شدن برخی از اندام ها 
آسیب پذیر شدن بدن
برهم خوردن تعادل خونی بدن و جایگزین نشدن خون گرفته شده
ایجاد عفونت های کوچک و بزرگ در بدن

آداب حجامت

حجامت یکی از روش های درمانی سنتی محسوب می شود که باید قبل و بعد از ان اصولی را رعایت کرد تا بعدا برای بدن مشکلی به وجود نیاورد.  آداب حجام قبل از انجام حجامت شامل:
نوشیدن مایعات فراوان انند آب انار
استفاده نکردن ار عینک در حین حجامت
بیش از حد غذا نخوردن
عدم استعمال دخانیات
اطمینان از تجربه فردی که حجامت را انجام میدهد

علاوه بر این، بعد از حجامت نیز باید از انجام برخی از کارها پرهیز کرد که عبارتند از :
پرهیز ار خوردن غذاهای سرد و پر ادویه
نوشیدن شربت های مقوی مانند شربت عسل
انجام ندادن فعالیت های سنگین
استراحت کردن و آرام بودن
استحمام نکردن به منظور جلوگیری از عفونت

رعایت بهداشت در حجامت الزامی است.

تعریف بادکش درمانی

بادکش درمانی، یک روش درمانی مکمل است که در آن، با استفاده از فنجان های پلاستیکی که روی پوست قرار میدهند، از بدن خون میگیرند. در این روش، مویرگ ها شکسته شده و احتمال دارد که رد یا نشان قرمزی بر روی پوست باقی بماند. بادکش درمانی نیز به دو روش انجام می شود که شامل خشک و تر است: 
در روش بادکش درمانی خشک، صرفا عمل ساکشن انجام می شود .
در روش بادکش درمانی تر، که مشابه حجامت تر است، یک فنجان (از جنس چوب، سفال . بامبو) روی بدن قرار گرفته و فنجان نیز حرکت داده میشود. احتمالا تفاوت حجامت و بادکش در این است که در بادکش، از روش های دستی در کنار روش های دستگاهی بهره گرفته می شود .

اهداف بادکش‌درمانی

بادکش ‌درمانی نیز مانند دیگر روشهای درمانی اهدافی را دنبال میکند که میتوان با توجه به نیاز آنها را پیگیری کرده و در مواقع لازم استفاده نمود. علاوه بر این، بادکش درمانی به نوعی مشابه دارونما عمل کرده و میتواند با استفاده از تلقین به درمان بیماران خاص و عصبی کمک شایانی بکند. از این جهت، این مورد ،یکی از فایده های باد کش درمانی است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و حتی در میان پزشکان نیز کاربرد های متنوع و فراوانی دارد. اهداف بادکش‌ درمانی که میتوان برای همه موثر و مفید واقع شود شامل : 
تسکین دردهای مزمن و ادامه دار حاصل از دیسک و سیاتیک
ترمیم بافت ها و از بین بردن عفونت ها 
تسکین دردهای عضلانی 
رفع بیحالی و کسالت
رفع گرفتگی عضلانی
افزایش خون رسانی و رفع لاغری
آرام کردن ذهن
دفع مواد زاید از بدن

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.