تئوری موسیقی به زبان ساده

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

تئوری موسیقی به زبان ساده

موسیقی، نوعی هنر و فعالیت فرهنگی است که در آن صدا کنترل و سازماندهی میشود. مولفه های اصلی موسیقی شامل گام (هماهنگ کننده ملودی و هارمونی)، ریتم، دینامیک (بلندی و لطافت صدا) و کیفیت صدا ( با عنوان رنگ صدای موزیکال شناخته میشود) هستند. علاوه براین ، امکان دارد که انواع سبک ها به تعدادی از این مولفه ها تاکید کرده، یا تاکیده نکرده و آنها را حذف کنند. 
علاوه براین، موسیقی با ابزارهای متنوع و متفاوتی نواخته میشود. با این حال، در حالت کلی، فعالیت هایی که موسیقی را به عنوان یک فرم هنری و یا فعالیت هنری در نظر میگیرند، شامل ایجاد آثار موسیقی، انتقاد از موسیقی، مطالعه تاریخچه موسیقی و برسی زیبایی شناسی موسیقی میشود. آهنگساز بزرگ قرن بیستم،  "جان کیج" براین باور است که آنچه میشنویم سرو صدا نیستند، بلکه همه به نوعی صدا هستند. 
سر فصل های این مقاله شامل تعریف موسیقی، تاریخچه موسیقی، آموزش موسیقی ، دوره موسیقی ، مدرک موسیقی ، گواهینامه موسیقی ، موسیقی ایرانی ، انواع موسیقی در ایران و تئوری موسیقی به زبان ساده هستند. 

آموزش آشنایی با اصول تئوری موسیقی

تاریخچه موسیقی

در تاریخچه موسیقی یا موسیقی شناسی، موسیقی از دیدگاه تاریخی بررسی شده و انواع آن مشخص میشود. علاوه براین، برای بررسی تاریخچه موسیقی باید انواع نسخه های آثار موسیقی، بیوگرافی آهنگساران و دیگر نوازندگان و ارتباط بین موسیقی و کلمات و انعکاس آنها در جامعه مورد مطالعه قرار گیرد. 
علاوه بر این، میتوان به منظور بررسی تاریخ موسیقی، به نحوه استفاده از ابزارهای موسیقی و توسعه ابزارهای جدید در ان زمینه و ویرایش آثار موسیقی پرداخت. همچنین، نام بردن و اشاره کردن و البته گاهی آموختن قطعات موسیقی که در طول تاریخ به یادگار مانده و  شهرت جهانی پیدا کردند نیز جز تاریخچه موسیقی بوده و میتواند ماهیت موسیقی را برای افرادی که کمتر با این زمینه آشنایی دارند، نشان دهد. 

آموزش موسیقی

در طول تاریخ، موسیقی از ابهت و جایگاه خاصی برخوردار بوده و طرفداران خاص و خوش ذوق خود را دارد. علاوه بر این، اکثر هنرمندان ایرانی و جهانی مطرح که به طور جدی در این زمینه فعالیت دارند، دارای تحصیلات آکادمیک بوده و یا آن را به صورت رسمی آموخته اند. همچنین، برخی از این هنرمندان گواهینامه موسیقی معتبر داشته و توانسته اند علاوه بر اموزش هنر خود به دیگران، در کار ، حرفه و هنر خود پیشرفت های چشمگیری داشته باشند.
در راستای آموزش هنر والای موسیقی به علاقمندان، مرکز آوزش مجازی پارس، دوره آموزش موسیقی را برای تمام هنردوستان علاقمن دو دانش پذیران ارایه کرده است. دوره موسیقی بسیار متنوع بوده و دارای بخش های عملی و نظری و اشنایی با انواع سازها و نواختن انواع آهنگ ها با آنها بوده و به دانش پذیران امکان میدهد تا تجارب عملی کافی به دست آورده و بتوانند از آن برای آموزش به دیگران نیز استفاده کنند. در پایان دوره، این مرکز به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد صاب کسب کرده باشند، مدرک موسیقی اعطا میکند. 

دوره آشنایی با اصول تئوری موسیقی

موسیقی ایرانی 

با توجه به مهر نگاره های به دست آمده، موسیقی ایرانی تاریخچه ای 3400 ساله داشته که در آن انواع نوازندگان با سازهایشان و آواز خوان ها نشان داده شده است. بنابراین موسیقی ایرانی قدمت زیادی داشته و با اینکه، ویژگی ها و حال و هوای آن به نوعی مدرن شده است اما، موسیقی سنتی ایران که با عنوان موسیقی سنتی، اصیل، کلاسیک و دستگاهی نیز شناخته میشود، همچنان طرفداران زیادی داشته و دارای قواعد و قوانین مخصوص به خود است. همچنین، موسیقی ایرانی دارای پرده ها و گوشه های مختلف موسیقی است. 
 این موسیقی سنتی، دارای انواع دستگاه ها و انواع نغمه ها بوده و به نوعی دلنشین تر بوده و قابل فهم تر به نظر میرسد. از جمله ویژگی های این موسیقی سنتی این است که بر موسیقی دیگر کشورها مانند ارمنستان، ترکیه، یونان، پاکستان و افغانستان تاثیر گذاشته و آنها را به پیروی از موسیقی ایرانی ترغیب کرده است. علاوه براین، موسیقی سنتی دارای 7 دستگاه موسیقی است که با پرده های مختلف خوانده شده و میتوان بین آنها تمایز قایل شد. افرادی که دوره موسیقی را گذرانده و در زمینه آموزش موسیقی تبحر دارند، با انواع دستگاه های موسیقی آشنا هستند. 

انواع موسیقی در ایران

علی رغم اینکه موسیقی ایرانی بسیار غنی بوده و تاریخچه طولانی دارد، اما گاهی موسیقیدان ها از تقسیم بندی صحیح انواع آن عاجز شدن و نمیتوانند در این مورد تصمیم بگیرند؛ با این حال، موسیقی به دو نوع کلی هنری و عایمانه طبقه بندی شده است که نوع هنری، انواع موسیقی ملی و بین المللی کلاسیک را شامل میشود در حالی که موسیقی عامیانه به موسیقی آیینی، دستگاهی و موسیقی نواحی مختلف کشور اشاره دارد. 
قابل ذکر است که غربی ها شیوه های متفاوتی برای تقسیم بندی موسیقی دارند که چندان مقبول ما ایرانی نبوده و بهتر است موسیقی را با ملاک های خود دسته بندی کنیم. اساتید موسیقی در ایران، انواع موسیقی در ایران را با توجه به کاربرد، علم، تاریخ، جغرافیا، ارزش و آموزش طبقه بندی میکنند که هر کدام دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی هستند که میتوان از آنها برای اجرای موسیقی خاص و یا انتقال یک منظور استفاده کرد. 
به عنوان مثال، در تقسیم بندی بر اساس جغرافیا، موسیقی ایران به بخش های لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و..... تقسیم شده که بخش خراسان آن میتواند شامل موسیقی تربیت جام، خراسان و ....باشد. با این حال، در حال حاضر تقسیم بندی موسیقی ایران کمی متفاوت شده و موسیقی نواحی مختلف به انواع ترکیبی، کلاسیک،  پاپ، دستگاهی، مدهبی و آیینی دسته بندی شده است. البته افرادی که گواهینامه موسیقی دریافت کرده باشند، براحتی میتوانند در مورد این تقسیمات توضیح دهند. 

گواهینامه اشنایی با اصول تئوری موسیقی

تئوری موسیقی به زبان ساده 

تئوری موسیقی، یکی از گرایش های مطرح و مهم در موسیقی است که در آن به همه قوانین و قواعد موسیقی، نت ها و علایم صدا و نت ها، انواع ریتم و گام ها و پرده های موسیقی و فاصله بین آنها پرداخته میشود. تئوری موسیقی به زبان ساده این است که هر کدام از موارد اشاره شده، باید به تفضیل توضیح داده شده و نقش آنها در کیفیت و کمیت صدا بررسی شود. 
علاوه براین ، در این تئوری، دو عنصر مهم ریتم و صدا در نظر گرفت شده و به اهمیت صدا در آن تاکید میشود. علاوه براین صداها به دو گروه صداهای غیر موسیقایی با ارتعاش نامنظم و صداهای موسیقایی با ارتعاش منظم دسته بندی میشوند. این گروه از صدا دارای اهمیت زیادی بوده و میتوان به نوع ملودی و یا هدف از ساخت ملودی، یکی از آنها را انتخاب کرده و اجرا نمود. موسیقیدان هایی که آموزش موسیقی را گذرانده باشند، میتوانند موسیقی و انواع و کاربرد آنها را بهتر تشریح کنند.

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.