آموزش گیاهان دارویی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

خواص گياهان دارويي 

تعريف گياهان دارويي 

براي گياهان دارويي تعاريف زيادي ارائه شده است . اما در يک تعريف  کلي مي توان گفت  گياهان دارويي آن دسته از گياهاني هستند که داراي نوعي ماده موثرمشخص هستند که بر انواع خاصي از بيماري ها و عوارض تاثير دارند . در سال هاي اخير فارماکوپه هايي ( ليست انواع داروها اعم از گياهي و شيميايي به انضمام روش نگهداري ، نحوه استفاده ، حداقل و حداکثر ميزان استفاده ، موارد استفاده و غيره ) به صورت استاندارد و بين المللي تهيه و تدوين شده است که مرجع خوبي براي مراجعه به منظور آشنايي با انواع گياهان دارويي ، خواص و ويژگي هاي آن ها هستند . 

 

دوره آموزشی گیاهان دارویی یک دوره کاملا تخصصی است.

تاريخچه استفاده از گياهان دارويي

استفاده از گياهان به منظور رفع درد ، کاهش علائم انواع بيماري ها و درمان انواع بيماري ها توسط انسان ها قدمتي به بلنداي تاريخ حيات انسان بر روي اين کره خاکي دارد . 
از آن جا که انسان هاي اوليه براي درمان بيماري هاي خود ، کاهش دردها و عوارض آن ها ابزار و وسيله اي ديگري د راختيار نداشتند به استفاده از خواص درماني و تسکين دهنده گياهان به صورت تجربي روي آوردند . 
استفاده از گياهان دارويي به صورت سنتي و تجربي در بسياري از کشورهاي دنيا تاريخچه اي بسيار طويل دارد . استفاده از گياهان دارويي ، خواص و ويژگي هاي آن ها يکي از زير مجموعه هاي طب سنتي به شمار مي رود ، زيرا همانطور که مي دانيد طب سنتي شامل استفاده از خواص دارويي گياهان ، روش ها و تکنيک هاي ماساژ درماني ، آب درماني و کليه روش هاي طبيعي به منظور کاهش درد ، کاهش علائم بيماري و در صورت امکان درمان آن است . 
در گذر زمان با افزايش تجربه انسان در عرصه استفاده از مصرف داروهاي گياهي ، مصرف گياهان دارويي به صورت يک دانش مفيد مورد توجه قرار گرفت . لازم به ذکر است در پروسه ساخت بسياري از داروهاي شيميايي از گياهان دارويي استفاده مي شود .

دوره آموزشی گیاهان دارویی

با پيشرفت علم و تکنولوژي و ورود داروهاي شيميايي به بازار استفاده از داروهاي گياهي و خواص درماني آن ها به ميزان بسيار زيادي کاهش پيدا کرد .
داروهاي شيميايي به دليل سرعت بيشتر در تاثيرگذاري ، سهولت نحوه مصرف ، بسته بندي آماده از داروهاي گياهي سبقت گرفتند اما در گذر زمان و با بروز عوارض جانبي داروهاي شيميايي خيل عظيمي از مصرف کننده گان داروهاي شيميايي به دليل فرار از عوارض داروهاي شيميايي به سمت مصرف داروهاي گياهي روي آورند که منجر به هرچه پر رونق تر شدن بازار مصرف داروهاي گياهي شد .  
امروزه گياهان دارويي و علم استفاده از آن ها در غالب يک رشته علمي بسيار پرکاربرد مورد توجه قرار گرفته است .

 

مدرک گیاهان دارویی به فارادی اعطا می شود که دوره های آموزشی را با موفقیت پشت سرگذاشته باشند.

گياهان دارويي مشهور و خواص آن ها 

استفاده از گياه دارويي و بهره گيري از خواص درماني آن ها به صورت تخصصي نياز به گذراندن دوره هاي آموزشي گياهان دارويي و کسب مدرک گياهان دارويي دارد . اما خواص گياهان دارويي در موارد خاص براي عموم قابل استفاده است . در ادامه به خواص درماني برخي از گياهان دارويي اشاره خواهيم کرد . 
خواص درماني  گياه زعفران 
زعفران يک گياه بسيار مقوي با خواص درماني به اثبات رسيده است . از خواص درماني زعفران مي توان به خاصيت ضد درد، خاصيت ضد افسردگي، خاصيت دفع سم، خاصيت ضد ادم، خاصيت ضد اکسيدان، خاصيت ضدعفوني کننده، خاصيت ضد اسپاسم، خاصيت ضد نفخ، خاصيت برطرف کردن برخي از تومورها، خاصيت تقويت کننده قواي جنسي، خاصيت تقويت قلب، تاثير خنثي کنندگي راديکال هاي آزاد، ، خاصيت کمک به هضم غذا، خاصيت رفع تاخير درقاعده گي، خاصيت خلط آور، خاصيت بند آورنده خونريزي، خاصيت کاهش کلسترول خون ، خاصيت کاهش فشار خون بالا، تقويت کننده اعصاب، تقويت کننده رحم اشاره کرد . 
زعفران به صورت دمنوش و به صورت چاشني هرماه با بسياري از غذاها قابل استفاده است .


خواص درماني گياه دارچين 
دارچين يکي از گياهان دارويي است که مصرف ان مي تواند اثرات درماني مفيد بسياري به دنبال داشته باشد . مهمترين تاثير درماني گياه دارچين کاهش ميزان قند خون است که مي تواند کمک شاياني به پيشگيري از ابتلا به بيماري ديابت شود و در مورد بيماران ديابتي مي تواند منجر به کاهش ميزان مصرف دارو و تزريق انسولين شود . 
دارچين به صورت دمنوش و به صورت چاشني با بساري از غذاها قابل استفاده است . 
خواص درماني زنجبيل 
زنجبيل يکي ديگر از گياهان دارويي است که اثرات درماني آن مورد تائيد قرار گرفته است . از اثرات درماني به اثبات رسيده گياه زنجبيل مي توان به درمان سرماخوردگي، کاهش تب ناشي از آنفلونزا، رفع گلودرد، رفع گرفتگيهاي ناشي از قاعدگي ، رفع  سردرد اشاره کرد . 
خواص درماني گياه زرد چوبه 
گياه زردچوبه يکي ديگر از گياهاني است داراي طيف وسيعي از خواص درماني است . از جمله مهمترين اثرات درماني گياه زردچوبه مي توان به بهبود بيماري آرتروز، پيشگيري از بروز انواع سرطان ، کاهش ميزان قند خون ، کاهش ميزان کلسترول خون ، تقويت سيستم ايمني ، التيام زخم‌ها اشاره کرد . 
زردچوبه به آنتي بيوتيک گياهي معروف است .
خواص درماني گياه شيرين بيان 
گياه شيرين بيان برخلاف نامش گياه بسيار تلخ مزه اما با خواص درماني بسيار زياد است . از خواص درماني گياه شيرين بيان مي توان به کاهش التهاب دستگاه تنفسي ، تسريع روند هضم غذا و کاهش دردها و اسپاسم هاي معده ، تنظيم ميزان ترشح هورمون استروژن ، کاهش ميزان کلسترول موجود در خون اشاره کرد . 
رشته گياهان دارويي
با توجه به اثبات تاثيرات ناخواسته و عوارض جانبي داروهاي شيميايي و استقبال گسترده مردم از داروهاي گياهي ، علم گياهان دارويي از حالت سنتي و تجربي به حالت علمي و آکادميک در آمد و در دانشگاه ها و مراکز معتبر علمي آموزشي تدريس مي شود . 
استفاده از گياهان دارويي به منظور درمان انواع بيماري ها و کاهش علائم و عوارض آن ها اگرچه به نسبت داروهاي شيميايي عوارض کمتري به دنبال خواهد داشت اما استفاده از گياهان دارويي نيز در صورتي که به صورت غير تخصصي و ناشيانه باشد به طور حتم عوترض و تبعات ناخوشايندي به دنبال خواد داشت . از اين رو استفاده از گياهان دارويي و خواص درماني آن ها تنها در صورتي که با توصيه متخصصان گياهان دارويي انجام شود مي تواند اثرات درماني مورد نظر را به دنبال داشته باشد.
نحوه ، زمان و ميزان استفاده هر يک از اين گياهان دارويي ، اطمينان از عدم تداخل گياهان دارويي با ساير مواد غذايي مورد استفاده و بسياري نکات حائز اهمت ديگر که تنها با استفاده از راهنمايي هاي کارشناسان گياهان دارويي ميسر مي باشد . 

 

آشنایی با خواص درمانی گیاهان بسیار مفید است.

دوره هاي آموزشي گياهان دارويي 

 باتوجه به حساسيت مبحث استفاده از گياهان دارويي  و افزايش ميزان تمايل مصرف کننده گان به جايگزيني گياهان دارويي به جاي مصرف داروهاي شيميايي ، بازارکار کارشناسان رشته گياهان دارويي در سال هاي اخير نسبت به گذشته بسيار پر رونق شده است . و در همين راستا دوره هاي آموزشي گياهان دارويي با استقبال چشمگير متقاضيان مواجه شده است . 
با توجه استقبال چشمگير متقاضيان از دوره هاي آموزشي گياهان دارويي مراکز معتبر آموزشي بسياري اقدام ارائه دوره هاي آموزشي گياهان دارويي کرده اند .يکي از معتبرترين مراکز علمي آموزشي که در راستاي پاسخگويي به نياز متقاضيان اقدام به ارائه دوره گياهان دارويي کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . 
فراگيران پس از گذراندن دوره هاي آموزش گياهان دارويي علاوه بر کسب دانش ، مهارت توانايي و قابليت هاي مورد نياز بريا ورود به اين عرصه موفق به اخذ مدرک گياهان دارويي نيز خواهند شد .

دوره آموزشی گیاهان دارویی

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.