آشنایی با حرفه مشاوره تحصیلی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

معرفي حرفه مشاوره تحصيلي و اهميت آن

حرفه مشاوره و مشاوره تحصيلي

حرفه مشاوره به منزله ياري رساني و کمک کردن به افراد در راستاي تصميم گيري بهتر و انتخاب گزينه صحيح در شرايط بحراني و خاص مي باشد . در بسياري موارد افراد در يک شرايط پيچيده و بحراني مي بايست تصميم هايي بگيرند که نتايج اين تصميم گيري ها تا پايان زندگي همراه آن ها خواهد بود . بنابراين براي اخذ تصميم هاي صحيح و انتخاب هاي درست و اصولي در اين شرايط به طور حتم نيازمند کمک رساني و ياري شخصي هستند که بتواند بوسيله دانش ، تخصص و تبحر خود توانايي مقابله با بحران را در افراد افزايش داده و مهارت تصميم گيري صحيح و اصولي و انتخاب درست و مناسب عليرغم شرايط بد به  افراد بحران زده آموزش دهد . 
يکي از شرايطي که افراد عليرغم عدم آشنايي و اشراف کافي بر ابعاد مختلف آن مي باسيست براي آينده خود تصميم گيري کنند حوزه برنامه ريزي تحصيلي و انتخاب رشته است . بسياري از دانش آموزشان به دليل شرايط پر استرس آموزش به خصوص در سال هاي آخر تحصيلات در دوران مدرسه و در آستانه شرکت در آزمون ورود ي مراکز دانشگاهي و همچنين به دليل عدم آشنايي و اشراف بر موقعيت هاي شغلي و بازار کار رشته هاي مختلف و عدم اشراف بر مباحثي مانند آينده شغلي و غيره قادر به تصميم گيري صحيح و با در نظر گرفتن کليه جوانب امر اعم از توانايي هاي تحصيل ، توانايي ها و مهارت هاي شخصي ، علايق شخصي ، بازار کار و آينده شغلي نخواهند بود و با توجه به اين که همه مي دانند تصميم گيري درباره رشته تحصيلي که در اغلب موارد منجر به تعيين آينده شغلي و حرفه اي افراد خواهد شد يکي از بزرگترين ، مهم ترين و حساس ترين تصميم گيري هاي در زندگي هر فرد است استفاده ازراهنمايي ها و رهنمود هاي کارشناسان مشاوره تحصيلي مي تواند راهي مطمئن در راستاي انتخابي درست باشد . 
مشاوران تحصيلي با تحصيل در رشته مشاوره عمومي با کليه مباحث و مهارت هاي مورد نياز براي  ورود به اين حرفه آشنا خواهند شد و پس از شرکت کردن در دوره هاي آموزشي مشاوره  مانند ساير مشاوراني که به صورت تخصصي در حوزه هاي مختلف به ارائه خدمات مشاوره مي پردازند براي شرکت کردن در دوره هاي آموزشي تخصصي مشاوره اقدام کنند .
برخي از شاخه هاي تخصصي در حوزه مشاوره عبارتند از مشاوره خانواده ، مشاور اجتماعي ، مشاور ترک اعتياد ، مشاور حقوقي . غيره و غيره . کليه اين مشاوران پس از به پايان رسانيدن دوره هاي عمومي مشاوره و کسب مدرک مشاوره عمومي  با شرکت در دوره هاي تخصصي  آموزش مشاوره براي فعاليت در حوزه هاي تخصصي تر آماده شده اند . مشاوران تحصيلي نيز مانند کارشناسان کليه شاخه هاي تخصصي مشاوره ا بتدا بواسطه شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره عمومي به کسب دانش و مهارت هاي کلي و عمومي مورد نياز براي اين حرفه پرداخته اند و پس از دريافت گواهينامه مشاوره عمومي با شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي و اخذ گواهينامه مشاور تحصيلي به صورت تخصصي در اين حوزه فعاليت مي کنند . 

مشاوره تحصیلی از ارکان جدیدی آموزش است .

مهارت و توانمندي هاي مورد نياز حرفه مشاورتحصيلي

ايجاد اعتماد و احساس راحتي در دانش آموزان در راستاي کسب اطلاعات مناسببه منظور ارائه راهکارها و  راهنمايي هاي دقيق تر و موثرتر.
برخورداري از مهارت هاي ارتباطي قوي از قبيل گوش دادن و صحبت کردن به صورت آرام و هدفمند . 
توانايي کشف استعدادهاي ذاتي و بالقوه دانش آموزان . 
توانايي ارزيابي توانايي هاي تحصيلي دانش آموزان . 
توانايي پيش بيني بازار کار رشته هاي مختلف . 
ارائه اطلاعات مورد نياز دانش آموزان براي انتخاب و تصميم گيري بهتر .
توانايي برنامه ريزي آموزشي و ارائه راهکارها و تکنيک هاي مورد نياز دانش آموزشان . 

دوره های آموزشی مشاوره تحصیلی برای کلیه شاغلان در حوزه آموزش مفید است .

بازار کار و آينده شغلي مشاوران تحصيلي 

بازار کار مشاوران تحصيلي در سال هاي اخير بسيار پر رونق و ره به رشد بوده که به دليل اهميت بسيار زياد اين حرفه در آينده تحصيلي و شغلي دانش اموزان و به اثبات رسيدن اين مهم مي باشد . در سال هاي اخير علاوه بر مدارس که به منظورهدايت و بهبود سطح آموزشي و کيفيت آموزشي دانش آموزشان اقدام به همکاري با کارشناسان مشاور تحصيلي کرده اند برخي مراکز آموزشي نيز در راستاي کمک به روند پشرفت تحصيلي دانش آموزان اقدام به ارائه خدمات مشاوره تحصيلي کرده اند . 
مشاوران تحصيلي مي توانند در مدارس در مقاطع مختلف و همچنين در مراکز آموزشي معتبرمشغول به کار شوند . مشاوران تحصيلي مي توانند با توجه به شرايط خود به صورت نيمه وقت و تمام وقت مشغول به کار شوند و با توجه ميزان فعاليت و ساعات کاري خود از سطح درآمد به نسبت قابل قبولي برخوردار هستند . 

تفاوت راهنمايي و مشاوره

برخي از کارشناسان تفاوت هاي خاصي ميان راهنمايي و مشاوره قائل نيستند اما بسياري از کارشناسان بر اين باورند که تفاوت هاي اساسي و بنيادي بسيار زيادي ميان مشاوره و راهنمايي وجود دارد که درادامه به برخي ازبارزترين هاي آن ها اشاره خواهيم کرد .
راهنمايي به منزله ارائه يک راه براي حل مشکلات و تصميمي گيري هاي پيش روي افراد است ، در راهنمايي افراد با توجه به دانش وتوانايي هاي خود به ارائه راهکار مي پردازند اما در مشاوره مشاوران تلاش مي کنند تا بوسيله به تصوير کشيدن شرايط و ايجاد تصويري از آينده انتخاب ها و تصميم گيري هاي آنها به آن ها کمک کنند تا بهترين تصميم را بر اساس موقعيت و تجارب خود اتخاذ نمايند . در واقع در پروسه راهنمايي کردن فرد راهنما راه را به افراد نشان خواهد داد در صورتي که در پروسه مشاوره مشاور تلاش مي کند بر تمامي جوانب امر را در نظر افراد پديدار کند و آن ها ر از عواقب تصميمات خود آگاه نمايد اما در نهايت تصميم گيري بر عهده خود فرد است . 

تيپ هاي شخصيتي مناسب حرفه مشاوره 

با توجه به اين که يکي از فاکتورهاي بسيار مهم و تاثير گذار در کسب موفقيت هاي شغلي افراد تناسب ميان تيپ شخصيتي و حرفه آن ها مي باشد به بررسي تيپ هاي شخصيتي مناسب براي اشتغال و فعاليت در حوزه حرفه مشاوره خواهيم پرداخت . 
تيپ هاي شخصيتي مورد بحث در اين بخش بوسيله تست شخصيت شناسي MBTI ارزيابي شده اند . 
تيپ شخصيتي ENFJ  : افراد با اين تيپ شخصيتي از کمک کردن به ديگران لذت مي برند . اين افراد به ديگران کمک مي کنند با بتوانند از زندگي خود نيز لذت ببرند. 
تيپ شخصيتي INFJ:  افراد با  تيپ شخصيتي INFJ دوست دارند از دانش ، تخصص و توانايي هاي  خود در راستاي کمک به ديگران استفاده کنند. اين افراد به بر قراري ارتباطات فردي علاقه بسيار دارند که در اين شغل شرايط آن مهيا مي باشد . 
تيپ شخصيتي ENFP : افراد با اين تيپ شخصيتي روحيه اي بسيار دلسوز ، مهربان و حمايتگر دارند و بواسطه هيمن خصايص اخلاقي مي توانند در حوزه مشاوره افرادي بسيار مثمر ثمر و مفيد باشند . 
تيپ شخصيتي INFP: اين تيپ افراد نيز از کمک کردن به ديگران در راستاي رفع مشکلات و مصائب شخصي بسيار لذت مي برند . 
تيپ شخصيتي ESFJ : اين تيپ شخصيتي حامي قدرتمند جامعه بوده و از کمک کردن به ديگران و رفع مشکلات آنها لذت بسيار مي برد. او به راحتي مي تواند با ديگران ارتباط برقرار کند.

استفاده از جلسات مشاوره تحصیلی می تواند تاثیرات به سزایی در روند موفقیت افراد داشته باشد .

دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلی

دوره هاي آموزش مشاوره تحصيلي دوره هايي است که متقاضيان و علاقه مندان را به منظور احراز پست مشاوره تحصيلي در مقاطع مختلف آموزشي آماده مي کنند و کليه مباحث و توانايي هاي مورد نياز آن ها را در قالب پکيج هاي آموزشي به آن ها ارائه مي کند.
با توجه به استقبال چشمگير متقاضيان و علاقه مندان از دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي برخي از مراکز معتبر آموزشي در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و علاقه مندان با کسب کليه مجوزهاي لازم از مراکز وسازمان ها ذيصلاح اقدام به برگزراي دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي کرده اند . يکي از معتبرترين مراکز آموزشي که در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي نموده است مرکز آموزش مجازي پارس است . 
اين مرکز به بهره گيره از اساتيد برجسته حوزه مشاوره تحصيلي به ارائه دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي به صورت کاملا غير حضوري و در قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين نموده است . 
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ف مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به اين حوزه در پايان دوره نيز موفق به اخذ مدرک مشاور تحصيلي معتبر از سوي اين مرکز خواهند شد . کسب گواهينامه مشاور تحصيلي مي تواند زمينه ورود افراد به بازار پر رونق و رو به رشد اين حرفه را براي متقاضيان فراهم آورد .

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.