اشنایی با بازارهای بورس

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

آشنايي با بازار های بورس
تعريف بورس

بورس يک کلمه  با ريشه فرانسوي است . مفهوم کلمه بورس در زبان فرانسه کيف پول است . در راستاي آشنايي هرچه بيشتر با معناي کلمه بورس و آشنايي با بازار بورس در ابتدا به ارائه يک تعريف جامع و کامل از کلمه بازار خواهيم پرداخت . بازار محلي به منظور انجام کليه داد و ستدهاي تجاري ،  انجام معاملات تجاري وانجام  کليه فعاليت هاي اقتصادي است . بازار محلي است که به هر دو طرف معامله که شامل  فروشنده و خريدار مي شود کمک مي کند تا در کوتاه ترين زمان ممکن و با صرف کمترين ميزان انرژي  بتوانند براي کالا و خدمات  مورد نظرخود مشتري پيدا کنند و همچنين خريداران نيز مي توانند کالا و خدمات مورد نظر خود را در کوتاه ترين زمان پيدا کرده  و پس از مقايسه با ساير انواع مشابه براي  خريد آن اقدام نمايند . بنابرتعريف ارائه شده  بازارها با توجه به ميزان رونق و شکوفايي خود مي توانند نقش بسيار مهمي در روند انجام معاملات و فعاليت هاي اقتصادي ايفا کنند . 

ثبت نام دوره آموزش بورس

بازار بورس یک بازار جهانی است .

تعريف بورس 

پس از تعريف بازار نوبت به تعريف بازار بورس مي رسد . بازار بورس نيز محلي  است که در آن خريداران سهام و فروشنده گان سهام  به انجام فعاليت هاي اقتصادي خاصي مي پردازند . سهام کالاي مورد داد و ستد در بازارهاي بورس است که در ادامه مقاله بيشتر به آن خواهيم پرداخت . 

معرفي انواع کالا 

در اين بخش به معرفي  دسته بندي انواع کالا خواهيم پرداخت . کالا ها در بازار به دسته هاي مختلفي تقسيم بندي مي شوند . اين تقسيم بندي بر اساس مواردي از قبيل نوع موجوديت کالا  و ارزش آن ها انجام مي شود . کالا ها به دو دسته کلي تقسيم بندي مي شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد  . اولين دسته کالاها ، کالاهاي واقعي هستند ،کالاهاي واقعي آن دسته از کالاها هستند که قابل رويت هستند  و از نظر فيزيکي داراي موجوديت هستند . از اين نوع  کالاها مي توان به ملک ، اتومبيل ، بناي ساختمان و طلا و انواع فلزات گرانبها و ساير کالايي که قابل رويت باشند اشاره کرد . 
دومين دسته از کالا ها در اين تقسيم بندي را کالا هاي کاغذي مي نامند . از بارز ترين ويژگي کالاهاي کاغذي مي توان به عدم وجود فيزيکي آن ها اشاره کرد . اين گروه از کالا ها ( کالاهاي کاغذي ) مشمول کالاهايي از قبيل اوراق بهادار ، اسناد بهاردار ، اوراق مشارکت و غيره مي باشند ، لازم به ذکر است کالاهاي کاغذي از نظر ارزش مي توانند داراي ارزش بسيار بالايي باشند و عدم وجود فيزيکي  اين گروه از کالا ها  به هيچ وجه به منزله بي ارزشي و يا کم ارزشي  آن ها نيست . 

بازار بورس برای افراد ریسک پذیر  بازار مناسبی است .

تاريخچه بورس 

بازار بورس نه به شکل امروزي  آن اما با معنا و مفهومي شبيه بازار هاي بورس امروزي و با اهدافي مانند بازار هاي بورس امروزي براي اولين بار در اواخر قرن 14 ميلادي در کشور هلند برپا شد و به دلايل مختلف نتوانست آنچنان که بايد و شايد به فعاليت اقتصادي  خود ادامه دهد . 
پس از بازار بورس هلند اولين بازار رسمي بورس دنيا در حدود دو قرن پيش آغاز به کار کرد واين روند تا به امروز ادامه پيدا کرده و نتيجه آن بازار هاي بورس امروزي است . 

تاريخچه بورس ايران

در ايران تاريخچه تاسيس بازار بورس به سال 1315 بازمي گردد . در آن زمان دولت ايران با همکاري شخصي به نام وان لوترفلد که بلژيکي تبار بود به بررسي و تحقيق در مورد تاسيس بازار بورس و شرايط و قوانين مورد نياز براي آن پرداختند و در نهايت در سال 1345 قوانين مرتبط به بورس و اوراق بهادار توسط مجلس تصويب شد و پس از آن در 15 بهمن ماه سال 1346 بازار بورس ايران نيز به صورت رسمي آغاز به کار کرد . اولين پروژه سها م مورد معامله در بازار بورس ايران سهام بانک صنعت و معدن ايران بود . 

با توجه به ریسک بالای بازار بورس استفاده از مشاوره بورس به علاقه مندان توصیه می شود .

آشنايي با انواع بورس

در تقسيم بندي بازارهاي بورس به حوزه و حيطه فعاليت هاي توجه مي شود به عبارت ساده تر بازارهاي بورس بر مبناي حوزه کاري و نوع فعاليت آن ها تقسيم بندي مي شوند . 
در تقسيم بندي بازار هاي بورس اولين گروه بازاربورس بازار بورس کالاهاي واقعي  است . بازار بورس کالاهاي واقعي  بازاري است که در آن خريد و فروش انواع کالاهاي واقعي و به خصوص کالاهاي پر مصرف و قيمتي و ارزشمند انجام مي افتد . به صورت معمول  کالاهاي مورد معامله در بازار بورس کالاهاي واقعي عبارتند از اقلامي از قبيل طلا ، نقره  و ساير انواع فلزات گرانبها و ارزنده ، نفت ، گندم  و انواع کالاهاي با ارزش و پر مصرف ديگر . 
دومين نوع بازار بورس در تقسيم بندي  بازارهاي بورس بازار بورس  ارز است . بازار بورس ارز همانطور که از نامش مشخص است بازاري به منظور انجام معاملات و خريد و فروش  ارز يا همان وجه رايج کشورهاي مختلف دنيا است . بازار بورس ارز در سرتاسرجهان و درهمه کشوردنيا يکي از فعالترين و پر رونق ترين بازارهاي بورس مشغول به فعاليت محسوب مي شود  و از پرطرفدارترين بازارهاي بورس به شمار مي رود  اما درکشور ايران به دليل برخي مشکلات و خاص اوضاع اقتصادي بازار بورس ارز وجود ندارد . 
بازار بورس اوراق بهادار سومين نوع بازار بورس در تقسيم بندي بازار بورس است .در بازار بورس اوراق بهادار خريد و فروش انواع دارايي هاي مالي از قبيل اوراق مشارکت ، اوراق و اسناد سهام  و غيره اتفاق مي افتد .  

شاخص بورس چيست؟

يکي از اصطلاحات پر کاربردي که در بازار هاي بورس بسيار شنيده مي شود  اصطلاح شاخص بورس است . به منظور آشنايي هرچه بيشتر مخاطبان در اين بخش به توصيف و تفسير مفهوم شاخص بورس خواهيم پرداخت . 
کلمه شاخص بورس مترادف لغت انگليسي Index  است . به طور کلي مفهوم کلمه شاخص به معناي  نشانگر است  و معناي اين کلمه در حيطه کاري بازار بوري به مفهوم نشانگر تغييرات وضعيت ارزش يک کالا درطول  بازه هاي زماني مشخص است و در صورتي که شاخص بورس سهام يک کالا ، سازمان ، ارز يک کشور رشد صعودي داشته باشد به منزله افزايش قيمت و پر بهاتر شدن آن است و در صورتي که شاخص بورس سهام يک کالا ، سهام سازمان ، ارز يک کشور و هر مورد ديگري سير نزولي داشته باشد به مفهوم کاهش و در برخي موارد سقوط بهاي آن سهام مورد نظر خواهد بود . 

شاخص قيمت چيست ؟

شاخص قيمت يکي ديگر از اصطلاحات بسيارپر کاربرد، رايج و متداول در حوزه بازار بورس به شمار مي رود . 
عدد شاخص قيمت تعيين کننده  ميزان کاهش  يا افزايش بورس کليه شرکت ها و سازمان هايي است که سهام آن ها از سوي سازمان بورس اوراق بهادار مورد قبول واقع شده اند . 

مزاياي سرمايه گذاري در بازار بورس 

سرمايه گذاري در بازار بورس مشروط بر آشنايي کامل و برخورداري از دانش ، تخصص و تجربه کافي دراين زمينه مي تواند سرمايه گذاري بي دردسر و بسيار پر منفعتي براي همه  سرمايه گذاران به شمار رود  . با توجه به بازاربسيار پر رونق و روبه رشد صنعت بورس و باز باتوجه به منافع بسيار زياد سرمايه گذاري در اين بازار مشروط به شرايطي که پيش تر به آن ها اشاره کرديم افراد بسياري تمايل به سرمايه گذاري در بازار بورس  و بهره مند شدن از منافع سرشار آن دارند و با توجه به عدم تسلط و برخورداري از دانش کافي در  وزه بازار بورس به استفاده از راهنمايي ها  و مشاوره هاي متخصصان بازار بورس و کارشناسان بازار بورس براي ورود به اين حوزه متوسل مي شوند  . 

ثبت نام دوره آموزش بورس

دوره هاي آموزشي بورس 

دوره آموزش بورس در ايران  يک دوره آموزشي بسيار جديد است . با توجه به اين که بازار بورس يکي از غير قابل پيش بيني ترين بازارهاي دنيا به شمار مي رود و وقوع اتفاقات غير منتظره و غير قابل پيش بيني امري بسيار راج و متداول است و در برخي موارد عليرغم برخورداري از دانش ، تخصص و تجربه کافي پيش بيني هاي انجام شده  نتيجه مورد نظر را به همراه نخواهند داشت  ورود به اين حوزه کسب و کار به افرادي که از قدرت ريسک بالايي برخوردار نيستند به هيچ وجه توصيه نمي شود و برعکس سرمايه گذاري در بازار بورس تنها به افرادي توصيه مي شود که از روحيه اي قوي برخوردار هستند .
با توجه به حساسيت بسيار بالاي روند کسب و کار و سرمايه گذاري در بازار بورس تنها راه امن و معقول براي ورود به بازار بورس شرکت در دوره هاي آموزشي بورس و کارشناس بورس است و استفاده از تجربيات افراد با سابقه در اين حوزه مي باشد زيرا بازار بورس عرصه مناسبي براي کسب تجربه نيست و حوزه اي با ريسک بالا و بعضا پر خطر به شمار مي آيد . 
با توجه به اين که سرمايه گذاري در بازار بورس بدون کسب دانش ، مهارت و تخصص کافي به هيچ وجه معقول نيست و توصيه نمي شود به کليه علاقه مندان ورود به حوزه بازار بورس به شدت توصيه مي شود براي شرکت در کلاس هاس آموزشي بورس شرکت و يا از دانش و تجربه کارشناسان بورس زبده استفاده نمايند . 
از آنجا تنها راه امن ، معقول و منطقي ورود به بازار بورس شرکت در دوره هاي آموزشي بورس و کسب دانش ، مهارت ، تخصص ، توانايي و قابيلت هاي منحصر به فرد و تخصصي اين حوزه است در سال هاي اخير دوره هاي آموزشي بورس ودوره هاي آموزشي کارشناس بورس با استقبال بسيار چشمگير مخاطبان و علاقه مندان به کار و فعاليت در اين حوزه مواجه شده است . 
در همين راستا و به منظور پاسخ گويي به نيازهاي متقاضيان برخي از مراکز آموزشي معتبر با کسب کليه مجوز هاي لازم از سوي سازمان ها و مراجع ذيصلاح و با استفاده از همکاري اساتيد برجسته اين حوزه  اقدام به برگزاري دوره بورس و دوره کارشناس بورس کرده اند . 
يکي از اين مراکزمعتبر آموزش مجازي پارس است. مرکز آموزش مجازي پارس  با ارائه دوره هاي آموزشي بورس علاقه مندان را در راستاي کسب موفقيت در اين مسير همراهي مي کند . با توجه به اين که اين مرکز دوره هاي آموزشي بورس را به صورت مجازي نيز ارائه مي نمايد علاقه مندان مي توانند با صرف کمترين زمان ، هزينه و انرژي با اصول ، مباني و تکنيک هاي مورد نياز براي ورود به اين عرصه آشنا شده و از مزاياي  آن بهره مند گردند . فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي  علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي لازم براي ورود به اين عرصه در پايان دوره موفق به اخذ مدرک کارشناس بورس و يا مدرک مشاور بورس نيز خواهند شد . 
 

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.