تور لیدری چیست

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.


تورلیدری | tour guiding |tourist guiding چیست؟

 

تعریف تور لیدری | tour guiding | tourist guiding

تور لیدری به معنای هدایت و راهنمایی توریست ها و ارائه اطلاعات مرتبط در مورد محلی است که توریست ها قصد دارند از آن بازدید کنند. بدین منظور، تور لیدر  باید بتواند تاریخچه فرهنگی و طبیعی مناطق مورد نظررا تفسیر کند و البته  از نظر مراجع گردشگری و توریسم نیز باید صلاحیت داشته  باشد. 

خرید دوره تورلیدری

 

تعریف-تور-لیدری

 

تاریخچه تور لیدری

اولین اپراتور تور در انگلستان و در سال 1137 شمسی شروع به کسب و کار کرد و در حال حاضر نیز همچنان به  اپراتوری تور کسب و کارمشغول است. در اروپا، "توماس کوک" اولین فردی بود که  تورها را به مردم پاریس و بعدا به همه اروپایی ها معرفی کرد. تا دهه  1229 شمسی ، تورهای راه آهن نیز راه اندازی شدند. تاریخچه اپراتورهای مدرن تور - شرکت هایی که سفرهای خود را سازماندهی می کردند- به قرن نوزدهم بر میگردد. در این زمان، شرکتها علاوه برفروش بلیط سفر، سعی کردند  تا سفر ها را برای مشتری های خاص، توسعه داده و ایمن تر کنند.

از دهه 1309 شمسی، با اینکه روند عمده فروشی تور ادامه داشت اما با گذشت زمان، کمی کند تر شد. اما، دوره پس از جنگ جهانی دوم، از اواخر دهه 1319 و اوایل دهه 1329 شمسی، نقطه عطفی برای صنعت اپراتوری تور محسوب می شود. زیرا، معرفی هواپیماهای تجاری مدرن  و توسعه سیستم بزرگراه بین ایالت ها به میلیون ها نفر امکان داد تا به سفرهای دورتری بروند.

 این مقاله در مورد موضوعاتی مانند تور لیدری ، در آمد تور لیدری، استخدام تور لیدر و دوره های آموزشی مخصوص تور لیدری اطلاعات مفیدی در اختیار می گذارد.

 

تور لیدر |  tour guide | tourist guide  کیست؟

تور لیدر، فردی است که در حوزه های تاریخ ، هنر و معماری شهر های خاص تخصص دارد و امتحانات دشواری را در این زمینه گذرانده و دانش تخصصی اش در مورد ویژ گی های محل مورد نظر ، قبلا امتحان و بررسی شده است.  تور لیدر معمولا، گروهی ازتوریست ها/ بازدید کنندگان را برای دیدن شهر، موزه یا محل خاص گردشگری هدایت می کند و  هنر و تخصص خود را در مقابل نگاه آنها به نمایش می گذارد. گاهی اوقات ، تور لیدر باید قبل از امتحان تور لیدری، در دانشگاه های معتبر و در رشته تاریخ هنرتحصیل کرده باشد تا بتواند این مکانها را به سهولت توصیف کرده و توضیحات لازم و ضروری را ارائه دهد.

لازم به ذکر است که تور لیدر مرتب به سفر می رود و در این راه تجربه ها و مهارت های تازه ای پیدا می کند. علاوه بر این، بازدید از جاذبه های فرهنگی و طبیعی شهرهای مختلف ،تور لیدر را با زیبایی ها و آثار باستانی و تاریخی دنیا آشنا می کند و او میتواند همه این تجربیات را به توریست ها انتقال دهد

 
ویژگی های کلی که تور لیدر باید داشته باشد شامل:

 

ویژگی های اخلاقی:

 قدرت مدیریت، با ادب، رعایت بهداشت فردی، احساس مسئولیت، ظاهری آراسته، آشنایی کامل با آداب معاشرت، توانایی مدیرت  بحران و توجه به خواسته های دیگران .

ویژگی های تخصصی:

 تور لیدر باید به دو یا چند زبان مسلط باشد، بتواند بحران را مدیریت کند و از مهارت های کافی برای برقراری ارتباط برخوردار باشد .

ویژگی های علمی:

راهنمای تور باید اطلاعات کافی از محل مورد بازدید داشته باشد و بتواند در زمینه مذهبی، معماری، جامعه‌ شناسی، عوامل جغرافیایی و سیاست  اطلاعات کافی و علمی را ارائه دهد.

 
وظایفی که تور لیدر در برابر بازدیدکنندگان دارد عبارتند از:

  • اطمینان از سازماندهی خوب تور و پیش رفتن  طبق برنامه
  • رزرو و یا تایید تمام وعده های غذایی و محل اقامت مورد نیاز اعضای گروه
  • ارائه برنامه های مفید برای اعضای گروه
  • برنامه ریزی پیشگیرانه برای روزهای آینده و تورهای آینده
  • بر عهده گرفتن مسئولیت بودجه و برنامه ریزی طبق بودجه
  • تایید مجدد هتل ها و تامین کنندگان پیش از رسیدن به محل مورد نظر

آموزش تورلیدری

 

وظایفی-که-تور-لیدر-در-برابر-بازدیدکنندگان-دارد-عبارتند-از:

استخدام تور لیدر خارجی

بعضی از موسسه های گردشگری، زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کلاس های تور لیدری برگزار می کنند تا علاقمندان به این شغل بتوانند مهارت ها و تخصص های لازم را بیاموزند. اگر شرکت کنندگان در آزمون های این موسسه ها امتیاز و نمره قابل قبولی کسب کنند و همچنین در آزمون جامع سازمان میراث فرهنگی و مصاحبه شفاهی قبول شوند ، کارت تور لیدری دریافت میکنند و به عنوان تور لیدر استخدام میشوند. در راستای ارتقا فرهنگ گردشگری ، مرکز آموزش مجازی پارس نیز دوره جالب  تور لیدری را ارائه کرده که به علاقمندان کمک میکند تا هر چه زودتر به اهداف خود دست یا بند.

این کلاس های گرشگری  ۶ ماه طول می کشد و معمولا در دو حوزه تور لیدری فرهنگی و طبیعت گردی برگزار می شوند که افراد با توجه به علایق شان در آنها شرکت  می کنند. علاوه بر این، برخی از تور لیدر ها به صورت تمام وقت کار می کنند اما بعضی دیگر با توجه به پیک فصل توریسم، فعالیت شان فصلی است.

 
درآمد تور لیدری

یکی از سوالات تعیین کننده و مهم برای افرادی که قصد وارد شدن به این حوزه کاری را دارند این است که ، دستمزد و درآمد ماهیانه در یافتی هر تور لیدر چه مقدار است. انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران، سالیانه مبلغ مختصری را به عنوان "حداقل دستمزد" برای تور لیدر ها در نظر گرفته و تصویب می کند که آژانس های مسافرتی باید با استناد  به آن ، با تور لیدرها قرارداد ببندند. مبلغ مصوب انجمن ، روزانه دویست و بیست هزار تومان(220.000) است . در صورتی که مقدار دستمزد از این حد تعیین شده کمتر باشد، خلاف قانون بوده و تور لیدر قانونا حق دارد که از آژانس شکایت کند.

البته لازم به ذکر است که تور لیدرها میتوانند با توجه به ویژگی های فردی، میزان سختی هدایت تور، سابقه تور لیدری و فاکتورهای دیگر، با آژانس توافق کرده و مبلغ بالاتری دریافت کنند. به عنوان مثال، تور طبیعت گردی به نسبت دشوارتر بوده و بنابراین در آمد آن ،دو تا سه برابر افزایش پیدا می کند. اغلب، دستمزد تور لیدر شامل هزینه های غذا و اقامت (در تورهای یک یا دو شبه) نمی شود. با این حال، در شرکت های بزرگ تور لیدری، این هزینه ها ممکن است به عنوان بخشی از پکیج های کاری ارائه شوند.

 
دوره های آموزشی تور لیدری

با توجه به دوره های آموزشی مصوب سازمان میراث فرهنگی ، انواع دوره های تور لیدری تصویب شده عبارتند از :

 
راهنمای ایرانگردی و جهانگردی فرهنگی :

در این دوره، مباحث مربوط به فرهنگ و تاریخ ایران مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله درس های این دوره میتوان به معماری ایران و جهان، ،آشنایی با میراث فرهنگی و هنرهای سنتی، آشنایی با فرهنگ و اقوام ایران زمین، شناخت روحیه ملل، زبان تخصصی، آشنایی با تاریخ سیاسی اجتماعی معاصر و فنون و مهارت تور گردانی اشاره کرد.

 
راهنمای طبیعت گردی:

یکی از دوره های آموزشی کوتاه مدت گرشگری تصویب شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. موضوع بیشتر سر فصل های این دوره، طبیعت جاندار، حفاظت از طبیعت و منافع جامعه محلی است.

درس های این دوره، به دو گروه درسهای تئوری و عملی (سفرها) تقسیم می شوند.  با توجه به جذابیت و پرمخاطب بودن این رشته، مرکز آموزش مجازی پارس نیز دوره تور لیدری را برای علاقمندان ارائه کرده تا هر فرد با توجه به علایق و توانایی های خود ، در یکی از انواع دوره های آموزشی شرکت کرده و با کسب مهارتهای لازم، به شغل دلخواه خود بپردازد. 

 
راهنمای زمین گردشگری:

یکی از دوره های آموزشی کوتاه مدت گردشگری تصویب شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که بیشتر به جاذبه های مربوط به زمین شناسی و  ژئومورفولوژی (geomorphology: شاخه ای از رشته جغرافیای طبیعی است به بررسی چگونگی به وجود آمدن اشکال مختلف طبیعی در سطح زمین میپردازد) مرتبط می شود. تفاوت این نوع دوره با دوره طبیعت گردی این است که اولی ، به طبیعت بی جان می پردازد. درس های این دوره نیز به دو گروه درسهای تئوری و سفرها تقسیم می شوند.

 

 از میان دوره های ذکر شده، راهنمای ایرانگردی و جهانگردی فرهنگی (تور لیدری)، در حوزه های تورهای ورودی و خروجی و داخلی بازار کار وسیعی دارد و فرصت ناب تری را برای علاقمندان جهت شرکت در این دوره فراهم میکند.

 
نکاتی برای تور لیدر موفق بودن

  • همیشه هنگام صحبت کردن، به اعضای گروه تان نگاه کنید
  • با اعضای گروه در ارتباط باشید و از آنها نظر خواهی کنید
  • اعضای گروه تان را سازمان دهی کنید
  • لازم نیست همیشه کامل و بدون نقص عمل کنید تا مورد تایید باشید
  • برای مکانی که قرار است بازدید شود، داستان تعریف کنید

     
مدرک تورلیدری

 

نکاتی-برای-تور-لیدر-موفق-بودن

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.