آموزش دوره گردشگری

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

آموزش دوره گردشگری

 

واژه توریسم(TOURISM ) برگرفته شده از کلمه تور(TOUR) به معنای گشتن میباشد که ریشه آن در لغت لاتین ( Turn ) به معنای دورزدن و یا رفت و برگشت بین مبدا و مقصد است که معادل آن لغت گردشگری است.
گردشگری به معنای خاص به سفری گفته میشود که صرفا جهت گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن از این اوقات انجام میشود . و گردشگری به معنای عام در صنعت  به  سفری که جهت گذراندن اوقات فراغت و کلیه اموری که مربوط به سفر و مسافر باشد گفته میشود که شامل  بستن و اجرای تور،  کار جذب مسافر  ، جا دادن مسافر ، و سرگرم کردن  گردشگران و همچنین کار اجرای  تورهای عملیاتی میباشد .

گردشگری ممکن است بین المللی  یا درون کشوری باشد. سازمان جهانی گردشگری عموما گردشگری را فراتر از تصور عموم معنا میکند بدین صورت که گردشگری به مسافرت افرادبه مکانی غیر از محیط عادی زندگی خود و اقامت در ان به مدت حداقل یک شب و حداکثر یک سال گفته میشود  که هدف از مسافرت صرفا لذت بردن و گذران اوقات فراغت میباشد ، و اهدافی مثل کسب و کار دادو ستد و .... شامل این تعریف نمیشود . گردشگری می تواند داخلی و بین المللی باشد، و گردشگری بین المللی باعث ورود و خروج ارز در کشور و همچنین تبادل اقتصادی در کشور میشود .

امروزه گردشگری یک منبع عمده درآمد برای بسیاری از کشورها است و بر اقتصاد هر دو کشور منبع  و میزبان تاثیر می گذارد و در بعضی موارد اهمیت حیاتی دارد. گردشگری در نتیجه کاهش شدید اقتصادی (رکود اقتصادی )در اواخر سال 2000، بین نیمه دوم سال 2008 و پایان سال 2009 و شیوع ویروس آنفلوانزای مرغی بسیار کمرنگ شد اما به آرامی بهبود یافت . برای اولین بار در سال 2012، گردشگران بین المللی توریستی برای اولین بار در سال 2012 از نقطه عطف 1 میلیارد گردشگر در سطح جهانی پیشی گرفتند.  بازارهای نوظهور در زمینه گردشگری  مانند چین، روسیه و برزیل هزینه های خود را در دهه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش داده اند.
درآمد گردشگری بین المللی (اقلام سفر در پرداخت تعادل) در سال 2011 به 1.03 تریلیون دلار (740 میلیارد یورو) افزایش یافت که مربوط به افزایش واقعی در سال 2010 از 3.8 درصد است.واژه توریست در سال 1772  و گردشگری در سال 1811 مورد استفاده قرار گرفت.

 

مناطق تاریخی برای گردشگران

 

اهمیت گردشگری : 

گردشگری یک منبع مهم و حتی حیاتی برای درآمد بسیاری از مناطق و کشورها است.اهمیت آن در بیانیه  مانیل در مورد صنعت گردشگری جهان در سال 1980 روشن شد .
مانیل گردشگری را به عنوان "فعالیتی ضروری برای زندگی ملل به دلیل تاثیر مستقیم آن بر بخش های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی جوامع ملی و روابط بین المللی آن ها" به رسمیت شناخته است .
گردشگری مقادیر زیادی از درآمد را  به شکل پرداختی برای کالاها و خدمات مورد نیاز گردشگران به ارمغان می آورد، که 30 درصد از تجارت جهانی خدمات و 6 درصد صادرات کل کالاها و خدمات را شامل می شود،همچنین فرصت های اشتغال در بخش خدمات اقتصادی مرتبط با گردشگری را ایجاد می کند. صنایع خدماتی که از  درآمد گردشگری بهره مند هستند: شامل خدمات حمل و نقل و خدمات مهمانداری میباشند که شامل موارد زیر است :
 خطوط هوایی، کشتی های کروز و تاکسی ها و خدمات مهمان نوازی، مانند اقامت، از جمله هتل ها و استراحتگاه ها؛ و مکان های سرگرمی مانند پارک های تفریحی، کازینو، مراکز خرید، محل های موسیقی و تئاتر میباشد و علاوه بر این درآمد حاصل از کالاهای خرید شده توسط گردشگران،به عنوان  سوغاتی است. 

تعاریف:

 

در سال 1936،  جامعه ملل ،توریست خارجی را به عنوان "کسی که حداقل 24 ساعت به خارج از کشور سفر می کند"تعریف کرد . سازمان ملل، این تعریف را در سال 1945 اصلاح کرد که  شامل حداکثر شش ماه ماندگاری بود. در سال 1941 Hunziker و  CRAFT تعریف گردشگری را به عنوان "مجموع پدیده ها و روابط ناشی از سفر و اقامت غیر ساکنان،به شکلی که به اقامت دایمی آنها و کسب درآمد از آن منجر نشود ." ارایه دادند .
در سال 1976، تعریف جامعه گردشگری انگلیس عبارت بود از: "گردشگری موقت و  کوتاه مدت افراد  به مقصد خارج از مکان معمول زندگی که شامل  گردش با هدفهای مختلف میشد .  در سال 1981انجمن بین المللی کارشناسان علمی در گردشگری، گردشگری را بر حسب فعالیتهای خاص منتخب خارج از محل زندگی توصیف کردند . 
در سال 1994، سازمان ملل متحد در قالب توصیه های خود در مورد آمار گردشگری، سه نوع گردشگری را شناسایی کرد:
گردشگری داخلی،  که به سفرهای داخلی  افراد مقیم در کشور اطلاق میشود .
 گردشگری ورودی، که به مسافرت افراد غیر مقیم به داخل  کشور اطلاق میشود .
گردشگری خارجی، که به مسافرت مقیمان کشور به خارج گفته میشود .
اصطلاحات گردشگری و سفر  گاهی اوقات به جای هم استفاده می شوند. در این زمینه، سفر تعریف  مشابه گردشگری دارد، اما به این معنی است که هدفمند تر است. اصطلاحات گردشگری و سفر  گاهی اوقات به صورت غیرمستقیم مورد استفاده قرار می گیرند، به این معنی که علاقه اندکی به فرهنگ ها یا نقاط بازدید شده وجود دارد.
در مقابل، مسافر اغلب به عنوان نشانه ای از تمایز استفاده می شود. جامعه شناسی گردشگری ارزش های فرهنگی  ساختاری را که بر اساس این تمایزات و پیامدهای آنها برای روابط طبقاتی است، مطالعه کرده است.

 

گردشگری و انتخاب مناطق پر بازدید

 

آمار و رتبه بندی گردشگری جهان

 

حجم کل سفر توریستی مرزی

 تعداد گردشگران بین المللی گردشگری در سال 2012  از  996 میلیون در سال 2011 و 952 میلیون در سال 2010 به 1،035 میلیارد رسیدند، در سال های 2011 و 2012، تقاضای مسافرت بین المللی همچنان از تلفات ناشی از رکود اقتصادی در اواخر دهه 2000، که در آن گردشگری از نیمه دوم سال 2008 تا پایان سال 2009 به شدت کاهش یافت، ادامه یافت. پس از افزایش 5 درصدی در نیمه اول سال 2008، رشدتعداد  توریست های بین المللی در نیمه دوم سال 2008  در مقایسه با افزایش 7 درصدی در سال    2007  به زیر صفر  منتهی شد و در سال فقط 2 درصد کاهش یافت. روند منفی در سال 2009 تشدید شد و در بعضی از کشورها به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوانزای H1N1 تشدید شد و در سال 2009 به میزان 880 میلیون گردشگر بین المللی و  5.7 درصد در درآمد گردشگری بین المللی کاهش یافت. 

مقصد های مهم گردشگری جهان:

سازمان گردشگری جهانی 10 مقصد زیر را به عنوان بیشترین بازدید از نظر تعداد مسافران بین المللی در سال 2016 گزارش می دهد.

فرانسه آمریکا اسپانیا چین ایتالیا انگلیس آلمان مکزیک تایلند ترکیه 

 

تاریخچه 

مسافرت خارج از منطقه محلی برای اوقات فراغت به حد زیادی محدود به طبقه های ثروتمند بود، که در آن زمان به دور دنیا سفر می کرد، ساختمان های بزرگ و آثار هنری را می دیدند ، زبان های جدید، فرهنگ های جدید را تجربه می کردند، و غذاهای مختلف را می چشیدند. 

 

طبیعت و دیدار گردشگران

قرون وسطی

 

در قرون وسطی، مسیحیت، بودیسم و اسلام همه سنت های زیارت داشتند که حتی طبقات پایین تر را نیز مجبور کرده بودند  تا سفرهای دور را برای سلامتی یا بهبود روح انجام دهند و دیدگاه هایشان را در طول مسیر ببینند .که سفر حج هنوز مرکز توجه داستانهای CANTERBURY  است و سفر وو چنگن به غرب، نمونه  ادبیات کلاسیک  انگلیسی و چینی است.
بعد از ان سفر های دوره ای نویسندگان آغاز شد و بعد از اینگونه سفرها ،سفرهای موسوم به گراند تور شکل گرفت که یک سفر سنتی در اطراف اروپا (به ویژه فرانسه  و ایتالیا) بود و توسط مردان جوان اروپایی طبقه اشراف انجام می شد که در گردشگری مدرن امروز میتوان ردپایی  از گراند تور قرون وسطی مشاهده کرد . سیصد سال پیش، انگلیسیهای ثروتمند جوان به کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا سفر میکردند و ماهها در انجا میماندند زبانشان را کامل میکردند فرهنگ و سنت ان کشور را فرا میگرفتند نقاشیهای مختلف مربوط به فرهنگ و مناظر کشور مقیم در ان را سفارش میدادند و به کشور خود باز میگشتند .


نوآوری در صنعت توریسم 

نوآوری در صنعت گردشگری به عنوان "فرآیند اعمال ایده های مثبت و جدید به عمل کسب و کار" تعریف شده است . علاوه بر این  به طور کلی نوآوری در گردشگری "اشاره به روند استفاده از  هر ایده جدید  برای حل مشکل و برداشت موانع برای رسیدن به هدف مورد نظر  اطلاق میشود . ایده هایی برای سازماندهی مجدد، کاهش هزینه ها، قرار دادن سیستم های جدید بودجه، بهبود ارتباطات و یا جمع آوری محصولات در تیم ها نیز نوآوری هستند. نوآوری، تولید، پذیرش و اجرای ایده ها، فرآیندها، محصولات یا خدمات جدید است.

پیشرفت های اخیر

در چند دهه گذشته، گردشگری بیش از پیش در حال افزایش است، به ویژه در اروپا، جایی که مسافرت های بین المللی کوتاه مدت متداول است .
گردشگران طیف گسترده ای از بودجه ها و سلیقه ها را دارند و طیف گسترده ای از استراحتگاه ها و هتل ها برای آنها فراهم شده است . به عنوان مثال، برخی افراد ترجیح می دهند تعطیلات ساحلی ساده تری داشته باشند ، در حالی که  برخی دیگرخواهان  تعطیلات خاص تر ، هتل های  ساکت تر، تعطیلات  با خانواده و.....هستند . تحولات در فن آوری و زیرساخت های حمل و نقل، از قبیل jumbo jets، خطوط هوایی کم هزینه و فرودگاه های قابل دسترس ، انواع مختلف گردشگری را ارزان تر کرده است. تغییرات زیادی  در شیوه زندگی نیز رخ داده است، مثلا افراد بازنشسته یکی از تقویت کنندگان سیستم گردشگری میباشند .
خدمات گردشگری ، توسط فروش اینترنتی  تسهیل می شود. برخی از سایت های گردشگری  امروزه پکیج سفر خود را ارایه میدهند که توسط ان کلیه هزینه ها ، محل اقامت ، نوع تفریحات ،جدول زمانبندی گردشگری،  وعده های غذایی و... پیش بینی شده و از اتلاف وقت و هزینه گردشگران میکاهد . مشکلات گردشگری مانند حملات 11 سپتامبر و تهدیدات تروریستی به مکان های گردشگری ، مانند بالی و چندین شهر اروپایی، وجود داشته است. همچنین ، سونامی که ناشی از زمین لرزه اقیانوس هند در سال 2004 بود، به کشورهای آسیایی در اقیانوس هند، از جمله مالدیو، آسیب رساند. هزاران نفر از مردم از جمله گردشگران زیادی گم شدند. این امر به روند گردشگری در آن سالها آسیب رساند و در بعضی مکانها متوقف کرد .

گردشگری پایدار

توسعه پایدار مستلزم "پاسخگویی به نیازهای فعلی بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده برای رفع نیازهای خود است. گردشگری پایدار می تواند با توجه به ظرفیت های اکولوژیکی و اجتماعی فرهنگی و در نظر گرفتن جامعه مقصد در برنامه ریزی توسعه گردشگری بوجود آید . "توسعه پايدار" به ندرت به عنوان يك عامل مستقل از بازسازي اقتصاد جدا از رشد اقتصادي در نظر گرفته مي شود. 

اکوتوریسم

 

اکوتوریسم، همچنین به عنوان گردشگری اکولوژیکی شناخته می شود، که شامل  سفر به مناطق بکر پنهان و محافظت شده طبیعی است ، و که از طریق آن مسافر آموزش میبیند و همچنین باعث تامین هزینه حفاظت و توانمند سازی اقتصادی و فرهنگی منطقه مذکور میکردد  و احترام به فرهنگ های مختلف و حقوق بشر را تقویت می کند.

 

استقبال گردشگران به صورت داوطلبانه

 

گردشگری داوطلبانه


گردشگری داوطلبانه  به عنوان یک پدیده غالب غربی در حال رشد است و داوطلبان برای کمک به کسانی که نیازمند کمک هستند  و  برای مبارزه با نابرابری های جهانی و یا کم کردن فقر مادی برخی از گروه های جامعه سفر میکنند . با این حال، گروهی معتقدند    اینگونه گردشگری تأثیرات منفی بر شغلهای بومی ایجاد میکند و جوامع میزبان را مجبور به پذیرش ابتکارات غربی میکند.در حالیکه جوامع میزبان بدون داشتن دانش کافی  موفق به حفظ داوطلبان نیستند .

گردشگری حمایت از فقرا :

گردشگری حمایت از فقرا  که به دنبال کمک به فقیرترین مردم در کشورهای در حال توسعه است، که این نوع گردشگری توسط افرادی که در توسعه فعالیت دارند، توجه بیشتری را به خود جلب می کند؛ این مسئله از طریق پروژه های کوچک در جوامع محلی و از طریق تلاش های وزارتخانه های گردشگری برای جذب گردشگران زیادی مورد توجه قرار گرفته است.

 

گردشگری رکود 

گردشگری رکود یک روند گردشگری است که از طریق بحران اقتصادی جهان تکامل یافته است.

گردشگری پزشکی

هنگامی که اختلاف قیمت قابل توجهی بین کشورها برای یک روش پزشکی مشخص وجود دارد، در ارتباط با روش های پزشکی خاص (مانند دندانپزشکی )، مسافرت برای استفاده از قیمت یا تفاوت های نظارتی اغلب به عنوان "گردشگری پزشکی" نامیده می شود.

گردشگری آموزشی 

گردشگری آموزشی به دلیل محبوبیت در حال رشد تدریس و یادگیری دانش و ارتقای صلاحیت فنی خارج از محیط کلاس درس  و اموزش توسعه یافته است.

گردشگری خلاق

 

گردشگری خلاق به عنوان یک شکل از گردشگری فرهنگی، از آغاز گردشگری، وجود داشته است

گردشگری تجربی

سفرهای تجارتی  یکی از انواع اصلی  عمده بازار در صنعت گردشگری مدرن است


گردشگری تاریک

گردشگری  تاریک شامل بازدید از مکان هایی مانند میدان های نبرد، صحنه های جنایت های وحشتناک یا اعمال نسل کشی، به عنوان مثال اردوگاه های کار اجباری است .

گردشگری اجتماعی

گردشگری اجتماعی گردشگری را برای افراد فقیر فراهم می کند که در غیر این صورت نمی توانند برای تحصیل یا تفریح خود سفر کنند.

گردشگری (شانس آخر )

این نوع گردشگری  در حال ظهور شامل مسافرت به مکان هایی است که به طور محسوسی یا به طور دیگری تهدید می شوند (مانند کلاه های یخی کوه کیلیمانجارو، یخچال های معلق پاتاگونیا

گردشگری مذهبی

گردشگری مذهبی، به ویژه سفرهای مذهبی، برای تقویت ایمان و نشان دادن عزت نفس مورد استفاده قرار می گیرد که هر دو از اصول مرکزی بسیاری از ادیان بزرگ هستند. [

 توریسم فضایی 

تعداد محدودی از گردشگری فضایی مداری وجود دارد، و تنها آژانس فضایی روسیه در این مورد وجود دارد .

گردشگری ورزشی 

تمرکز بر روی ورزش و گسترش دانش در مورد موضوع، به ویژه اخیرا، باعث افزایش گردشگری ورزشی شد.

 از گذشته تا کنون و با پیشرفت بحث گردشگری در زمینه های مختلف بحث آموزش گردشگری به طور جامع مطرح شده و از طریق آموزش گردشگری میتوان کلیه جنبه های این دوره آموزشی را بررسی کرد اموزش گردشگری در سطوح بالای خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بیش از 200 میلیون نفر در صنعت گردشگری  در سراسر جهان کار می کنند. آموزش گردشگری  به شما مهارت و دانش لازم  برای به حداکثر رساندن فرصت های شغلی در این صنعت در حال توسعه آموزش میدهد .

در این راستا پرورش نیروهای متخصص در زمینه آموزش گردشگری و استفاده از نقاط بالقوه صنعت گردشگری در کشور میتواند به منزله پلی برای پیشرفت در زمینه گردشگری و صنعت توریسم محسوب شود .از انجا که تنوع بسیاری در شغلهای وابسته به صنعت گردشگری وجود دارد ،از طریق شرکت در دوره های آموزش گردشگری و تربیت افراد آموزش دیده و متخصص  و اخذ گواهینامه های معتبر آموزشی در این زمینه  و همچنین فعالیت در امور تبلیغی و اجرایی گردشگری میتوان به پیشرفت چشمگیری در این زمینه دست یافت .

ثبت نام در دوره گردشگری
 

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.