معامله گر تکنیکال بورس

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

معامله گر تکنیکال بورس | Technical Stock Exchange Trader

معامله گر بورس، فردی است که سهام شرکت ها را به منظور خرید و فروش و در نهایت کسب سود، خریداری می کند . این فرد ، به طور معمول،  سهام انواع شرکت ها را جمع آوری و خریداری کرده و آنها را تا موقع برگزار کردن مجمع شرکت های مورد نظر نگه میدارد تا بتواند از سود آنها بهره مند شود. 
این گروه از افراد بر این باور هستند که دیگر سرمایه گذاری ها (سهام داری)، سود چندانی نصیب شان نکرده و باید به دنبال موقعیت های پرنوسان و متفاوت باشند تا بتوانند سود زیادی کسب کنند.  علاوه بر این، آنها معتقد هستند که استفاده از موقعیت های پرنوسان بسیار هیجان انگیز بوده و سریعتر به اهدافشان دست پیدا می کنند. 
برخلاف معامله گرهای بورس، سرمایه گذاران، به نوسان و تغییرات قیمت سهام اهمیتی نداده و هدفشان از خریداری سهام، دریافت سود بلند مدت سالیانه است. دلایل این سرمایه گذاران این است که معامله های مکرر، مستلزم پرداخت کارمزد بیشتر بوده و همچنین در این نوسان ها، احتمال خطا و در نهایت ضرر وجود دارد. 
سرفصل های این مقاله عبارتند از معامله گر بورس، ویژگی های معامله گر بورس، عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام ،آموزش معامله گر تکنیکال بورس، انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال، الگوهای قیمتی ادامه دهنده و الگوهای بازگشتی شمعی. 

 

معامله گر بورس باید با شیوه های مختلف خرید سهام اشنا باشد.

ویژگی های معامله گر بورس 

 از آنجایی که خریداری سهام و انتظار برای کسب سود بیشتر، کار مخاطره آمیزی است بنابراین، معامله گر بورس باید دارای مهارت و دانش کافی و ویژگی های خاصی باشد تا بتواند به سهولت به این مهم دست پیدا کند. از جمله ویژگی های معامله گر بورس میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 
او کارش را با میل و رغبت شروع کرده و برای انجام کار دواطلب می شود.
 او چگونگی پیشبرد معاملات را از قبل طرح ریزی می کند
او مسئولیت کارش را برعهده گرفته و بهانه گیری نمی کند.
او طرز فکر خاصی داشته و کارها را با روال خاصی انجام می دهد.
 از فرصت ها برای پیشرفت استفاده کرده و جرئیات را مد نظر قرار می دهد.
او استقلال فکری داشته و از دیگران تاثیر نمی گیرد.
 در انجام معاملات ، از قوانین خاصی پیروی می کنند. 
او همیشه در حال یادگیری مهارت های جدید بوده اما استراتژی معاملاتی اش را پیوسته عوض نمی کند. 
او از شکست دلسرد نمی شود و آن را جزیی از کار می داند.
تعریف مشخصی از انجام معامله داشته و به محدودیت های کار آگاهی دارد.

  

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام، به سه دسته کلی عوامل کلان یا محیطی، عوامل صنعتی و عوامل خرد یا درون شرکتی طبقه بندی می شوند که هر کدام را به صورت مختصر توضیح می دهیم: 
عوامل خرد یا درون شرکتی
عوامل خرد یا درون شرکتی، عواملی هستند که به شرایط و وضعیت داخل شرکت ارتباط داشته و نوع مالکیت شرکت ها، نسبت قیمت به سود (P/E)، مدیریت شرکت، تغییرات قیمت های سهام، تخمین و پیش بینی درآمد برای هر سهم (ESP)، طرح های پشنهادی برای توسعه شرکت و شفاف سازی اطلاعات و گزارش های مالی را شامل می شوند. 
عوامل کلان یا محیطی
غالبا عوامل کلان یا محیطی، مواردی مانند بودجه تعیین شده برای کشور، عوامل و شرایط سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان، سیاست های پولی ، ارزی و میزان و نرخ تورم را در بر می گیرد. واضح است که شرکت های بورسی نمی توانند بر این فاکتورها نظارت کنند اما ارزش سهام شان به واسطه تغییر آنها، کم یا زیاد می شود. مثال واضح این فاکتور زمانی است که کشورها درگیر جنگ یا بحران اقتصادی باشند. 
 عوامل صنعتی 
به طور معمول، عواملی مانند تغییر قیمت در صنایع ساختمانی، پتروشیمی و خودروسازی که همیشه بر سهام های بورس تاثیر چشمگیری می گذارند، در گروه عوامل صنعتی دسته بندی می شوند. علاوه بر این، تحلیلگران بازار سرمایه نیز بر این باور هستند که فاکتورهایی مانند تحولات ایجاد شده در تکنولوژی، میزان و رشد عرضه و تقاضای محصولات صنعتی، شیوه قیمت گذاری محصولات مختلف و سرمایه گذاری های بلند مدت و طولانی و کلان، نیز در گروه عوامل صنعتی قرار می گیرند. به عنوان مثال امکان دارد که دولت به منظور تنظیم بازار خودرو، قیمت ها را کنترل نموده و گاهی تغییرات جزیی نیز ایجاد کند. 

در بازار بورس، انواع سهام ها خرید و فروش میشود.

آموزش معامله گر تکنیکال بورس

به نظر می رسد که داشتن تحصیلات آکادمیک ، تجربه کافی و آگاهی از تحلیل های تکنیکال میتواند از افراد بی تجربه در بورس ، فردی موفق بسازد. اما، در واقع آنچه به موفقیت این افراد کمک می کند این است که آنها از تحلیل گر به معامله گر تغییر جایگاه داده ، برای انجام معامله جرات تکافی پیدا کرده و  بتوانند در مواقع بحرانی تصمیمات مهمی بگیرند. 
 در راستای تسهیل یادگیری روند معامله گری در بورس، مرکز آموزش مجازی پارس دوره آموزش معامله گر تکنیکال بورس را برای همه تحلیل گران و عامه ارایه کرده است. این دوره معامله گر تکنیکال بورس شامل سرفصل های متنوعی مانند چگونگی انجام معاملات بورس، انواع تحلیل های تکنینکال، انواع الگوهای قیمت و عوامل تاثیر گذار بر رشد و افت سهام می شود. 
علاوه بر این، این مرکز به افرادی که در آزمون آنلاین پایان دوره نمره قبولی کسب کنند، مدرک معامله گر تکنیکال بورس و گواهینامه  معتبر اعطا می کند. همچنین ، گذراندن دوره های دیگر ارایه شده توسط این مرکز مانند تحلیلگر بورس اوراق بهادار و بورس رفتاری به مهارت و پیشرفت این افرد کمک شایانی می کند.

انواع نمودار ها در تحلیل تکنیکال

نمودارهایی که هنگام تحلیل تکنیکال بورس مورد استفاده قرار می گیرند، به سه گروه کلی تقسیم شده و البته نوع نمودار نیز با توجه به نوع تحلیلی انتخاب می شود. انواع نمودار ها در تحلیل تکنیکال عبارتند از :
نمودار خطی (line)
نمودار خطی (line)، ساده ترین فرم را داشته، حاصل وصل کردن قیمت های نهایی به یکدیگر بوده و به صورت یک خط پیوسته و ادامه دار رسم می شود. در این نمودار، قیمت ها با اطلاعات دقیق و جزیی شان به نمایش در می آیند. 
نمودارشمعی (candlestick)
از آنجایی که نمودارشمعی (candlestick)، دارای اطلاعاتی مانند دامنه نوسان قیمتی، قیمت شروع و پایان در بازه زمانی مشخص است، پس طرفداران زیادی هم دارد. این نمودار نشان می دهد که در صورتی که قیمت شروع از قیمت پایان کمتر باشد، برخی از قسمت های نمودار باید سفید یا توخالی رسم شود و در موقعیت برعکس، نمودار باید مشکی یا توپر باشد. 
نمودارمیله ای (bar)
نمودارمیله ای (bar )، بسیار ساده بوده  و به شکل میله رسم می شود و به همین دلیل بسیاری از تحلیگران مشتاق استفاده از آن هستند. این نمودار، حاوی اطلاعاتی ارزشمندی مانند دامنه نوسان قیمتی، قیمت بازشدن و بسته شدن بوده و در گذشته بیشتر در آمریکا کارایی داشته است. 

سرمایه گذاران بورس میتوانند با هم همکاری داشته باشند.

الگوهای قیمتی ادامه دهنده

الگوهای قیمتی ادامه دهنده، در گروه الگوهای کلاسیک طبقه بندی شده و شامل موارد زیر هستند که به اختصار شرح می دهیم: 
الگوی مثلث (triangles): یک حالت تغییر قیمت افزایشی است که در آن، هنگامی که قیمت در مسیر صعودش مدتی توقف کرده و دوباره به حالت اولیه بر می گردد، قیمت در محدوه حداقل قیمت قبلی قرار نمی گیرد.   
الگوی مثلث متقارن ( symmetrical triangles) یا همسان : معمولا، بعد از یک روند افزایشی و یا کاهشی شکل می گیرد. در این الگو، صعود ها و نزول هایی که در الگو اتفاق می افتد، به اندازه محدوه های قیمت قبلی نبوده و به همین دلیل، در امتداد این خطوط یک مثلث تقارن به وجود می آید. 
الگوی مثلثی و کاهشی غیر متقارن (reverse symmetrical triangles pattern) : غالبا، کمتر در بازار ارز مورد استفاده قرار می گیرد. در این الگو،  امتداد خطوطی که نشان دهنده حداقل و حداکثر قیمت هستند، یک مثلث واگرا وجود داشته و قیمت حداقل باید سه بار از خط های پایینی و بالایی عبور کرده است. 
الگوی پرچم (flag pattern):  الگوی پایداری نبوده و بنابراین مدت کوتاهی دوام می آورد. این الگو، موجب تغییر قیمت در وسط یک روند شده و معمولا شیب آن، در جهت خلاف روندهای قبلی است.  
الگوی گوه (wedge  -ascending and descending pattern): الگویی است که در امتداد الگوهای کاهشی و افزایشی شکل گرفته و احتمال دارد که در راستای روندهای قبلی هم نباشد. در صورتی که این الگو با روندهای قبلی در یک راستا قرار بگیرد، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و درجه اطمینان آن نیز افزایش پیدا می کند. 
الگوی مستطیل (rectangle pattern): هنگامی که خطوط حداقل و حداکثر قیمت در یک روند به صورت موازی - افقی باشد، در واقع الگوی مستطیل  شکل گرفته است. در این الگو، قیمت ها حداقل باید دو مرتبه به  خطوط پایین و بالای الگو رسیده باشند. 

الگوهای بازگشتی شمعی

هنگامی که از الگوهای بازگشتی صحبت می شود،  منظور الگوهایی هستند که یا روند فعلی شان به پایان رسیده و احتمال دارد که روند جدیدی را آغاز کنند و یا با پایان رسیدن روند فعلی شان، بازار روند صعودی یا نزولی را تجربه نخواهد کرد.  الگوهای بازگشتی شمعی  عبارتند از : 
الگوی چکش (hammer): اعتبار چندانی نداشته و معمولا بعد از پایان یک روند نزولی رخ می دهد. 
الگوی دارآویز (hanging man): این الگو، باید بعد از یک روند صعودی ایجاد شود.
الگوی ابر سیاه (dark cloud): از دو شمع  با رنگ های متضاد تشکیل شده و بعد از یک روند صعودی رخ می دهد. 
الگوی نفوذی (piercing) : این الگو، برعکس الگوی ابر سیاه (dark cloud)بوده و غالبا، شمع اولی سیاه و دومی سفید است.  
الگوی پوشا (engulfing): این الگو، شامل دو شمع با رنگ های متفاوت بوده و حتما باید یک روند وجود داشته باشد تا الگو در پایان روند صعودی یا نزولی اتفاق بیفتد .

گواهینامه آموزشی معامله گر تکنیکال بورس

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.