MBA رسانه

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مدیریت رسانه | Media management

مدیریت رسانه چیست

مدیریت رسانه ، به حوزه رسانه و مدیریت دقیق آن ارتباط داشته و به معنای استفاده از یک سری منابع مشخص و انسانی و برنامه ریزی و کنترل کردن آنها و در نهایت دست یافتن به اهداف رسانه ای از قبل تعیین شده است. علاوه براین، علی رغم اینکه  افراد خبره و متخصص این زمینه تعریف واحدی برای مدیریت رسانه ارایه نکرده اند اما  مدیریت رسانه به صورت  نظارت وکنترل و ترغیب افراد و مدیریت امکانات موجود نیز تعریف شده است.   
با توجه با اینکه ، رسانه نقش بسیار تعیین کننده ای در جامعه و پیشرفت آن  و توسعه فرهنگ و گاها اقتصاد یک کشور دارد  و تاثیر آن بر وقایع اجتماعی و بحران های جدید و پیش بینی نشده قابل چشم پوشی نبوده و می تواند هدایت کننده بسیاری از رخدادهای مهم و جانبی باشد، بنابراین، رشته مدیریت رسانه در دانشگاه ارایه شده تا افرادی که این زمینه را موشکافانه بررسی می کنند، اطلاعات صحیح و قابل استنادی به دست آورند و از آنها برای تجزیه و تحلیل تغییر در رسانه ها و زمینه ایجاد تغییر و تحول استفاده کنند. 
سرفصل هایی که قصد داریم در این مقاله شرح دهیم شامل مدیریت رسانه چیست، بازار کار رشته مدیریت رسانه، الگوی رسانه اسلامی ، آموزش مدیریت رسانه و نقش رسانه در فرهنگ اسلامی می شوند. 

با استفاده از انواع رسانه میتوان به انواع اطلاعات دست یافت.

بازار کار رشته مدیریت رسانه

رشته مدیریت رسانه، یکی از رشته های است که اخیرا در دانشگاه صدا و سیما و تعداد کمی از دانشگاه های تهران و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ارایه شده و بیشتر به رادیو تلویزیون و انواع برنامه های قابل اجرا در آنها ارتباط دارد. قابل ذکر است که پذیرفته شدن در این رشته هم مانند دیگر رشته ها چندان دشوار نبوده اما نباید مرحله امتحانات عملی و گزینش های خاص را نادیده گرفت زیرا غالبا شرایط خاصی برای آنها در نظر گرفته می شود و امکان دارد که تعداد پذیرفته شدگان کلی آن کمتر از دیگر رشته های مشابه باشد.  
این رشته دارای گرایش زیاد و متنوعی بوده  بوده و فارغ ااتحصیلان و دارندگان گواهینامه مدیریت رسانه می توانند با توجه به گرایش های تحصیلی خود در یکی از مراکز و سازمان های رادیویی و تلویزیونی مشغول به کار شوند. با توجه به اینکه، گاهی راه پیدا کردن به این مراکز به دلیل امتحانات ورودی و برخی الزامات دشوار می شود، بنابراین، امکان دارد که بازار کار رشته مدیریت رسانه رونق نداشته و در واقع این فارغ التحصیلان به راحتی نتوانند شغل مورد علاقه شان را پیدا کنند. 

الگوی رسانه اسلامی 

با توجه به اسلامی بودن کشور مان و اینکه ما و دیگر مسئولین رسانه باید از قوانین و قواعد اسلامی در همه حوزه های مرتبط با اجتماع و مردم استفاده کنیم،  رسانه نیز باید به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی جامع و فراگیر که مخاطبان بیشماری دارد، اسلامی بوده و نشانه ها و نمادهای جامعه اسلامی را داشته باشد. همچنین، اسلامی بودن رسانه منجر به افزایش تعداد مخاطبان و استقبال گرو های سنی مختلف از رسانه شده و حتی زمینه رشد و پیشرفت رسانه را نیز فراهم می کند. 
البته استفاده از الگوی رسانه اسلامی در کشورمان مز یت هایی داشته و موجب شده دیگر کشورهای اسلامی همسایه  نیز از این رویه خرسند شده و به سرعت آنرا انتخاب نموده و از آن برای رسانه های جمعی شان بهره ببرند. از میان مزیت هایی که این الگو برای کشورهای اسلامی به دنبال داشته میتوان به مواردی مانند افزایش روح وحدت و همکاری بلند مدت و بین المللی ، جایگزینی تفکر غربی با تفکر اسلامی ناب، از میان رفتن و کمرنگ شدن تعارض های فرهنگی مخرب برای همه قشرها مخصوصا جوانان و آشنایی با فرهنگ وتمدن اسلامی ریشه دار اشاره کرد. 
علاوه بر این، به کارگیری این فرهنگ اسلامی در رسانه موجب شده تا دیگر کشورهای غیر اسلامی نیز با کشورهای اسلامی در زمینه های مختلف همکاری کرده و تجربیات شان در حوزه های مختلف رسانه و پیش بینی بحران ها را با هم به اشتراک بگذارند. 

افراد میتوانند برای کسب اطلاعات از انواع رسانه استفاده کنند.

آموزش مدیریت رسانه

رسانه، یکی از پایه های اصلی ، تعیین کننده و حساس هر کشور است که گاهی یک اشتباه کوچک در آن می تواند مشکل ساز شده و زمینه کاهش مخاطبان را به سهولت فراهم کند؛ همچنین، بسیاری از حوادث و رخدادهایی که منجر به پیشرفت و توسعه جامعه در زمینه های علمی و فرهنگی می شوند ، از رسانه ها نشات می گیرند.
 بنابراین، افرادی که در این زمینه کار کرده و یا مسئولیت کوچک یا بزرگی را در رسانه بر عهده دارند ، باید با تمام قواعد و محدودیت های رسانه آشنایی داشته و از تحصیلات و دانش خود برای رفع کردن مشکلات موجود استفاده کنند. همچنین، این افراد باید با استفاده از فرم های نظر خواهی، از طیف برنامه های مورد علاقه بینندگان مطلع شوند تا بتوانند تعداد آنها را روز به روز افزایش دهند. 
 در همین راستا، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آنلاین آموزش مدیریت رسانه را برای افرادی که به تجربه اندوزی بیشتر نیاز داشته و فرصت کافی هم برای شرکت در کلاس های آموزشی ندارند ارایه کرده است. سرفصل های دوره مدیریت رسانه به همه دانش پذیران کمک میکنند تا به باید و نبایدهای این رشته  تسلط پیدا کرده و از آنها برای کسب تجارب نظری و عملی بهره بگیرند.
قابل ذکر است که این مرکز در پایان دوره ، به دانش پذیرانی که در این دوره موفقیت کسب کنند مدرک مدیریت رسانه اعطا می کند. همچنین، این مرکز ، دوره های دیگری مانند MBA گرایش صنعتی، MBA کارخانه و  MBA  شهر و شهر سازی را نیز معرفی نموده است.

رسانه تصویری جز بهترین رسانه ها است.

نقش رسانه در فرهنگ اجتماعی

رسانه، یک از ابزار هایی است که امروزه به پیشبرد بسیاری از اهداف کمک کرده و تاثیر چشمگیری در انتقال و تعریف بسیاری از مفاهیم داشته و به نوعی زندگی ما به آن وابسته است. بنابراین، افرادی که در راس کار رسانه و مدیریت بخش های مختلف قرار دارند، باید کاملا نسبت به برنامه هایی که برای طیف های مختلف در نظر گرفته می شود آگاهی داشته و با دقت برآنها نظارت کنند.  علاوه براین، عملکرد و محتوای ارایه شده توسط رسانه ها در جوامع مختلف ، متفاوت بوده و همین  امر موجب می شود تا تظاهر و نمود یک مورد خاص برای افرادی با تفکرخاص، متمایز و بینهایت متفاوت به نظر برسد.  
با این توضیحات، نقش رسانه در فرهنگ اجتماعی نیز انکارناپذیر است زیرا رسانه به توضیح مواردی شامل فرهنگ رفتاری و تفکری بین افراد مختلف، تنوع فرهنگی ، توانایی های و خلاقیت های افراد مختلف و توسعه فرهنگ ها و اندیشه های انسانی در جوامع می پردازد.  همچنین، یکی از وظایف رسانه، فرهنگ سازی برای ارزش های خاص و مهم یک کشور است زیرا رسانه می تواند بر تصمیمات افراد تاثیر گذاشته  و نظر آنها را مبنی بر صحت و پذیرش یک ارزش ذهنی تغییر دهد .

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.