آشنایی با جوشکاری مدیریت کیفیت آن

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.


جوشکاری (welding) و مدیریت کیفیت آن

 

تعریف جوشکاری(welding)

جوشکاری، فرایند اتصال دائم قطعات فلزی و غیر فلزی از طریق روش های ذوبی و غیر ذوبی ، با/ بدون فشار و با / بدون ماده پر کننده است.  جوشکاری ، یکی از روش های اصلی تولید محصولات متنوع بوده  و هدف از اتصال دائمی مواد مهندسی مانند فلز، سرامیک، پلیمر و کامپوزین به یکدیگر است. معمولا در جوشکاری از روش همجوشی( هسته های سبک مانند هیدروژن ، دوتریوم و تریتیم با یکدیگر همجوشی داده و هسته ای سنگین تر و مقداری انرژی ایجاد می کنند) استفاده می شود که در آن فلز پایه (در شیمی ، به فلزی گفته میشود که به آسانی اکسیده یا خورده شده و با اسید هیدروکلریدریک رقیق‌ شده برای تولیدهیدروژن واکنش نشان می‌دهد ) ذوب نمی شود.                  

خرید دوره جوشکاری و مدیریت کیفیت آن

 

تعریف-جوشکاری-welding

 

تاریخچه جوشکاری (welding)

جوشکاری کوره ای یا آهنگری و جوشکاری با شعله ، نخستین روشهای شناخته شده جوشکاری به شمار می روند . مصریها ، یونانیها و روسها برای جوشکاری و لحیم کاری فلزات قیمتی یا ذوب از نوعی مشعل ابتدایی استفاده می کردند که سوخت شان، الکل یا مایع مشابه بود. از قرن نوزدهم که کار اختراعات و اکتشافات رونق گرفت ، نوآوری و خلاقیت در میدان تکنولوژی جوشکاری نیز ظهور کرد و روشهای مختلف جوشکاری یکی پس از دیگری ابداع شدند .

در سال  1887 ، مردی روسی به نام" برنادوس" جوشکاری با قوس الکتریکی و الکترود زغالی را اختراع کند . در سال1891 ،یک امریکایی به نام "کوفین" توانست به جای الکترود زغالی از الکترود فلزی استفاده کرده و این روش را به نام خود به ثبت برساند . در آن زمان ، جوشکاری با الکترود لخت فلزی بسیار دشوار و خطر ناک بود. بنابر این، در سال 1905، یک مخترع سوئدی به نام "اسکار کیلیرگ"  ،الکترود روپوش دار را اختراع کرده و باعث ثبات قوس و بهبود کیفیت جوش شد .

در این مقاله قصد داریم در مورد جوشکاری زیرآب، انواع جو شکاری، بازار کار و استخدام جوشکار بحث کنیم.

عکس

انواع جوشکاری با قوس الکتریکی

هنگامی که الکترون ها در یک مسیر هادی جریان پیدا کنند، جریان الکتریکی به وجود می آید. در صورتی که در مسیر که گفته شده، یک شکاف هوا ( گاز) وجود داشته باشد، جریان الکتریکی قطع خواهد شد. اگر، این شکاف به اندازه کافی باریک بوده و اختاف پتانسیل و شدت جریان بالا باشد، گاز میان شکاف یونیزه شده و قوس الکتریکی برقرار می شود. از این قوس ، به عنوان منبع حرارتی در جوشکاری استفاده میشود. روش های جوشکاری با قوس الکتریکی عبارتند از :

 

جوشکاری با الکترود دستی پوشش دار  shielded metal arc welding ) SWAM)

در این نوع جوشکاری، جوشکار از فرایند های دستی میله جوشکاری استفاه می کند. این میله جوشکاری، از جریان برق برای ایجاد قوس الکتریکی بین میله و فلزی که باید متصل شود بهره میگیرد . این جوشکاری اغلب، برای ساخت سازه های فلزی و صنعتی و جوش دادن آهن و فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جوشکاری زیرپودری flux cored arc welding ) FCAW)

این جوشکاری به عنوان شیوه جایگزین جوشکاری با الکترود دستی پوشش دار توسعه یافته است. جوشکاری قوس نیمه اتوماتیک اغلب، به دلیل سرعت بالای جوشکاری و قابلیت حمل، در پروژه های ساختمانی استفاده می شود.

 

جوشکاری با گاز محافظ gas metal arc welding ) GMAW)

این سبک از جوشکاری، به گاز بی اثر فلزی (MIG) نیز اشاره دارد. این روش ،از یک گاز محافظ به همرا ه الکترود سیم استفاده می شود تا دو فلز را برای اتصال به هم، حرارت دهد. علاوه بر این،  این روش به ولتاژ ثابت و منبع تغذیه مستقیم جریان نیاز دارد و معمول ترین فرآیند جوشکاری صنعتی است. این جوشکاری ، چهار روش اصلی انتقال فلزات شامل  کروی، اتصال کوتاه، اسپری و اسپری پالس دارد.

 

جوشکاری با گاز محافظ و الکترود تنگستنی gas tungsten arc gas welding )GTAW)

این جوشکاری با استفاده از فولاد ضد زنگ ضخیم  و یا فلزات غیر آهنی انجام میشود و  بیشتر از سه مورد بالا پیچیده  است.

جوشکاری پلاسما : در این جوشکاری،  از گازهای خنثی استفاده شده و درجه حرارت به بالای ۲۰۰۰۰ هزار درجه سانتیگراد می‌رسد و انرژی قوس بسیار متمرکز تر و پایدار تر از روش جوشکاری با گاز محافظ و الکترود تنگستنی TIG است.

 

جوشکاری زیر آب (Hyperbaric welding)

آموزش جوشکاری در زیر اّب به دوران جنگ جهانی دوم بر میگردد. در آن زمان، کشتی های خسارت دیده باید به سرعت تعمیر میشدند و بیرون آوردن کشتی از آب برای تعمیر هم ، بسیار هزینه بر بود. از نظر بسیاری از افراد جوشکاری زیر آب، عجیب و گاهی خطرناک به نظر میرسد.  در حالی که این نوع جوشکاری هم ماهیت قوس الکتریکی دارد؛ با این تفاوت که در خشکی، هوا یونیزه شده و در آّب، بخار آب یونیزه می شود. جوشکاری زیر آب به دو روش جوشکاری خشک و جوشکاری مرطوب تقسیم بندی میشود.

آموزش جوشکاری و مدیریت کیفیت آن 

 

جوشکاری-زیر-آب

 

خطرات جوشکاری در زیر آب

جوشکاری زیر آب برای غواص یا جوشکار حرفه ای، خطر شوک الکتریکی و تولید هیدروژن و اکسیژن در جوشکاری مرطوب توسط قوس را به همراه دارد. اقدامات احتیاطی انجام شده در این زمینه عبارتند از عایق بندی مناسب و کافی تجهیزات جوشکاری، بستن منبع الکتریسیته درست در زمانی که قوس به پایان می‌رسد و محدود کردن ولتاژ جوشکاری قوس فلزی دستی در مدار باز دستگاه جوشکاری .

 عکس

 

بازرسی جوش چیست

هنگامی که جوشکاری روی تمام مخازن ، سازه ها و پل های فلزی و قطعات مورد نظر انجام شده، مراحل قبل و حین ساخت و بد از آن باید به دقت بازرسی شوند تا اطمینان حاصل شود که محصول تولیدی خطری ایجاد نخواه کرد . این فراین ، بازرسی جوش نامیده میشود. به منظور اطمینان از مرغوبیت جوش و تطابق آن با نیازهای طرح، عوامل موثر بر جوشکاری باید در مراحل مختلف برررسی شوند.

مراحل بازررسی جوش زیاد بوده و از میان آنها فقط به بازرسی قبل از جوشكاري ، مطالعه دقيق نقشه ها و مشخصات فني، بازرسي براساس استانداردهاي اجرايي مرتبط، بازرسي فلز پايه، بازرسي مواد مصرفي جوشكاري، بررسي تجهيزات جوشكاري، آزمون تاييد صلاحيت جوشكارها و اپراتورها، پيش گرم كردن در صورت لزوم، بازرسي در حين جوشكاري، بازرسي درجه حرارت بين پاسي، بازرسي تميز كاري بين پاسي، بازرسي ترتيب و توالي پاس هاي جوش، بازرسي جوش بعد از اتمام جوشكاري، بازرسي ابعاد و اندازه جوش مطابق با نقشه ها، بازرسي ظاهر جوش از لحاظ وجود ناپيوستگي ها و بازرسي و كنترل اندازه ناپيوستگي ها مطابق با استاندارد پذيرش اشاره می کنیم.

 

استخدام جوشکار

علاقمندان به شغل جوشکاری میتوانند این شغل را به صورت تجربی و یا استاد و شاگردی یاد بگیرند. اما امروزه با توجه به حرفه ای شدن مشاغل، جوشکاری نیز وارد فرایند آموزش کشور شده است . بنابراین، علاقمندان میتوانند وارد شاخه کار و دانش شده و دیپلم جوشکاری بگیرند. هنرجویان رشته جوشکاری میتوانند علاو بر دیپلم، از اداره فنی و حرفه ای گواهینامه مهارت نیز بگیرند .
 یکی دیگر از شیو ه های یادگیری سریع مهارت جوشکاری، شرکت در دوره جوشکاری و مدیریت کیفیتی است که توسط مرکز آموزش مجازی پارس برگزار شده و به دانش پذیران امکان میدهد تا اطلاعات خود در این زمینه وسعت بخشید و برای این شغل آماده شوند.

دارندگان این مدارک میتوانند در رشته های مختلف جوشکاری مانند بازرس جوش، مهندس تکنولوژی جوشکاری و جوشکاری ادامه تحصیل دهند. جوشکارها می تواند در موسسات تولیدی و صنعتی بزرگ مانند شرکت نفت، شرکت گاز، شرکت پتروشیمی، ماشین سازی ، شرکتها و کارخانجات سازنده قطعات صنعتی مانند قطعات خودرو ، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی ، لوازم خانگی ، کارگاههای کوچک و بزرگ تولیدی از قبیل در و پنجره‌سازی آهنی و آلومینیومی، لوله‌کشی گاز خانگی  و تجاری، ساخت انواع کابینت،  میز تحریر، کمد و فایل، جوشکاری و صافکاری انواع خودروها کار کنند.

 

بازار کار جوشکاری

جوشکاران با تجربه، در صورت داشتن سرمایه لازم می توانند به صورت مستقل کار کرده و کارگاه جوشکاری راه اندازی کنند. با توجه به اینکه جوشکاری یکی از مشاغلی است که تقریبا همه صنایع به آن نیاز دارند، بازارکار خوبی برای جوشکاران در کشور وجود داشته و آینده شغلی مناسبی نیز پیش روی آنها قرار دارد. درآمد سالیانه جوشکارها در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در ایران، در آمد سالیانه یک جوشکار ده میلیون تومان است ؛ در حالی که در آمریکا 116 میلیون تومان، در انگلستان برای جوشکار مبتدی 65 میلیون تومان، برای جوشکار با تجربه 90 میلیون تومان و برای افراد متخصص 150 میلیون تومان است.

 
تیپ های شخصیتی مناسب برای شغل جوشکاری

  • ISTJ: این تیپ شخصیتی، دقت کاری و مهارتهای فنی خوبی دارد.
  • ISFJ: این تیپ شخصیتی، به جزئیات توجه زیادی دارد.
  • ESTP: این تیپ شخصیتی، اطلاعات فنی خوبی داشته و به خوبی می تواند با انواع ابزارها کار کند اما مایل است که برای خود کار کند.

 

مدرک جوشکاری و مدیریت کیفیت آن 

 

تیپ-های-شخصیتی-مناسب-برای-شغل-جوشکاری

 

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.