آشنایی با تصویربرداری

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

 

آشنایی با تصویربرداری

مقدمه :

تصویربرداری یکی از شغل هایی است که بسیار پیچیده، فنی و همراه با هنر است. امروزه دوربین های دیجیتالی به یاری تکنولوژی های روز ، کار را بسیار آسان کرده است.


تصویربردار کیست؟

تصویربردار، شخصی است که علاوه بر آشنایی چگونگی هنری تصویر با دانش های نور پردازی و کاربرد دوربین های گوناگون ویدیویی و همچنین با تدوین آشنایی لازم و کافی داشته باشد.
 

تصویربردار-کیست


خصوصیات تصویر برداری :

تصویری واضح، ساخت ایده های جدید، تصویر جذاب، بیان کردن تصویری پیوسته، زیبایی تصویر، تصویر خلاق، کیفیت تصویر، تصویر موثر پیام، تصویر ترکیب بند، تصویر دارای یک مشخصه و پیام

مشخصات تصویر بردار حرفه ای :

1- آگاه شدن نسبت به شغل تصویر برداری

2- دقت در حرفه تصویر برداری

3- سرعت بالای

4- دارا بودن نظم کاری

5-انعطاف پذیری

6- روابط سالم و مناسب در شغل خود

7- داشتن علاقه و ذوق هنری

خرید دوره آشنایی با تصویربرداری


دیدگاه تصویر برداری :

  • از لحاظ هنری(Article) مانند : هنر شناسی، زیبا شناسی، سبک شناسی و ساختار شناسی.
  • از لحاظ فنی (Teknical) مانند : آشنایی با دوربین، آشنایی با رنگ و نور و ابزارهای گوناگون در کار.
  • از لحاظ جنبه عملی (Practical) مانند : کار با دوربین ، پیاده سازی و نصب وسایل تصویر برداری
  • دیدگاه تصویر برداری از دید تولیدی (Productive) مانند :  داستانی یا سریالی، مسابقه و سرگرمی،  علمی و پژوهشی، کودک و نوجوان، ورزشی و غیره ...


تصویر برداری هوایی :

به نماهای تصویری که از ارتفاع ، تصویربرداری می شود تصویربرداری هوایی گفته می شود. تصویربرداری هوایی با استفاده از پرنده و بدون سرنشین انجام می گردد.
 

دیدگاه-تصویر-برداری


تکنیک های تصویربرداری هوایی:

1- دوربین و قاب تصویر هیچگونه ارتعاشی را در بر نگیرد.

2- حین پرواز سیستم ها برای انجام تصویر برداری یا عکاسی و اجرا کردن پلان مانند تکان در تصویر خواسته و ناخواسته نباشد.

3- حرکات دوربین شامل pan (چرخش بر اساس پایه عمودی)، Tit (چرخش بر اساس پایه عرضی) و Roll (چرخش بر اساس پایه طولی) منظم و به موقع همراه با استاندارهای تصویر باشد.

4- مهم ترین قسمت تصویربرداری هوایی انجام درست حرکات تصویر همراه با شناخت درست قاب که با رعایت نکات درست تصویر در فیلمبرداری و تصویربرداری هوایی امکان پذیر گردد.


انواع تکنیک های تصویر برداری :

تصویربرداری مانند دیگر شغل ها و هنرها شیوه ای دارد که هر شخصی که قصد انجام این کار را دارد باید به روش های و تکنیک های تصویربرداری شناخت کامل داشته باشد. این تکنیک ها عبارتست از :

-  تصویربرداری معمولی :

بیشتر تصویربردارها با استفاده از تکنیک معمولی تصویربرداری انجام می دهند. این نوع  از تصویربرداری  حرکات حالت عادی را دارد و دوربین به همان صورت تصویر برداری می کند که چشمان مخاطب صحنه ها را می بیند.

-  تصویربرداری برای نمایش آهسته :

سرعت فیلم درپروژکتورها و دوربین های فیلمبرداری در حالت معمولی 24 فریم در ثانیه است.

 اگر حرکت فیلم در پروژکتورها و دوربین هر دو برابر باشد، حرکت از حالت طبیعی و معمولی خود برخوردار می باشد ولی اگر تصویربرداری را با سرعت بالا انجام دهیم به عنوان مثال سرعت حرکت فیلم را در دوربین معادل 64 فریم در ثانیه در نظر بگیریم ولی آن را با سرعتی معادل 24 فریم در ثانیه که همان سرعت معمولی است ارایه می دهیم، نوع حرکت حاصله حرکتی است کندتر از حد معمول .

با استفاده از این تکنیک می توان حرکت سریع اجزای ماشین ها و دستگاه های مختلف را به صورت آرام و قابل دیداری در اجرا نمایش داد.

-  تصویربرداری با فاصله زمانی :

استفاده از این تکنیک،  نمایش و حرکات بی نهایت آرام را فراهم می کند. چنانچه از صحنه ای با سرعت آرام از جمله یک یا چند فریم در ثانیه تصویربرداری نموده و آن را با سرعتی عادی نمایش دهیم، حرکت مورد نظر به خوبی قابل نمایش می گردد.

-  تکنیک های نقاشی های متحرک :

با استفاده از تکنیک نقاشی و کارتون های متحرک ابتدا ایده ها و صحنه هایی که مورد نظر است به طور نقاشی تهیه می شود و بعد از نقاشی به صورت تک فریم و با بیشتر تصویربرداری می کنند.

آموزش آشنایی با تصویربرداری


تفاوت لنز دوربین و چشم:

قسمت های تشکیل دهنده "چشم" از جمله : حرکت، عمق، شکل، رنگ، اندازه می باشد.

عدسی دوربین در مقایسه با چشم انسان ابزاری است کامل نشده و دارای کمبودهایی که نه همانند چشم انسان نیروی برجسته بینی (سه بعدی) را داراست.

با توجه به دو بعدی بودن پرده سینما و نمایش دو بعدی از اجسام و انسان ها بر روی پرده ، به دلیل نگه داشتن همیشگی دیداری درست از اشیا ، تصویربردار باید زاویه تصویربرداری (جایگاه منابع نور) جوری انتخاب کند تا حداکثر تاثیر مورد نظر را از موضوع بر روی پرده سینما منتقل نماید.

بیننده هنگام تماشای فیلم چنانچه تصویر را در اندازه واقعی نبیند در تعیین اندازه اجسام دچار سردرگرمی می شود. به همین دلیل وجود اندازه ها در نماهای فیلم عامل موثری در تشخیص دادن اندازه و ابعاد اجسام است.

 در مورد تصویربرداری از یک ساختمان یا یک فرد زاویه تصویربرداری را می توان برای نمایش ساختن و برجسته کردن طبیعت اصلی آن ها به کار برد.

شیوه ای که کارگردان توسط آن به انتخاب زوایه  مناسب دست می زند، در اصل با موقعیت شخصیت فیلم و عملی که در حال انجام است در ارتباط می باشد.


معرفی رشته تصویربرداری :

اهداف رشته تصویر برداری :

پرورش نیروی انسانی در بخش های هنر تصویربرداری، برای ثبت لحظات تاریخی اجتماعی و سیاسی می باشد.

مهارت تصویربردار:

آماده سازی و به کار گرفتن درست از ابزارهای و لوازم تصویربرداری ، نورپردازی صحنه های داخلی، نورسنجی و تنظیم رنگ، نور و کادر دوربین، تصویربرداری، تصویر برداری روی دست، نوشتن فیلمنامه های کوتاه.

ویژگی های تصویر متحرک :

یک نمای تصویربرداری شده د رکنار ویژگی های صوتی (گفتار، جلوه های صوتی  و موسیقی) دارای ویژگی های گوناگونی است . یک نمای ویدیویی عبارتند از :

1- وضعت کنونی تصویر  (Focusing) : موضوع یا صحنه مقابل دوربین از نقاط گوناگونی تشکیل گردیده که هر نقطه پرتوهای نور را به سمت دوربین باز می تاباند. اگر این نقاط در تصویر به صورت به صورت (نقطه) بازسازی شوند، تصویر کانونی به دست خواهد آمد.

2- دقت وضوح تصویر (Sharpness) : هر مقدار جزئیات (Detail) بیش تری از موضوع در تصویر بازسازی شود و هر مقدار دقت در خطوط و اشکال بازسازی شده (Sharpness) بالاتر باشد، اصطلاحا "وضوح تصویر" (Definition) بیشتر می شود.

3- عمق میدان (Depth of field) :

هنگامی که تمام موضوع های موجود در فاصله شبیه از دوربین قرار داشته باشند، یعنی پرتوهای نور بازتابیده از آن ها از فاصله مشابهی به سمت دوربین روانه شوند، به آسانی می توان این پرتوها را بر روی سطح کانونی هم گرا کرد و در نتیجه تمام این موضوع ها در تصویر (کانونی) دیده خواهند شد، اگر اشکال موجود در صحنه در فصل های متفاوت از دوربین قرار داشته باشند، به  هنگام تصویربرداری می توان پرتوهای نور بازتابیده از یکی از آن ها را بر روی سطح کانونی هم گرا کرد، در واقع به هنگام تصویر برداری تنها یکی از آن ها را می توان (کانونی) کرد.

4- نوردهی  (Exposure) : دوربین تصویربرداری، حساس به نور است. وقتی نور بازتابیده از صحنه به وسیله لنز دوربین بر سطح حس گر می تابد، حس گر واکنش نشان می دهد و تصویر را می سازد. صحنه های مختلف، میزان نور مختلفی دارند، تعدادی تاریک و تعدادی دیگر روشن تر هستند.

5- رنگ (Color) : اگر رنگ ها صحنه همان طوری که با چشم دیده می شوند در تصویر باشند ، تصویر ویدیویی "تصویر ویدیویی" رنگ طبیعی خواهد داشت اما رنگ های صحنه در تصویر ، رنگ های متفاوتی به چشم بخورد ، تصویر ویدیویی "رنگ غیر طبیعی" پیدا خواهند کرد.

6- ترکیب بندی (Composition) : ترکیب بندی به معنای انتخاب و آرایش آگاهانه عنصرها درون قاب تصویر است .ترکیب بندی در دو مرحله انجام می گردد.

الف) قاب بندی (Framing) : صحنه هایی انتخاب می گردد که درون کادر یا قاب دوربین خود قرار می دهیم. به این مرحله کادر بندی نیز می گویند.

ب) چیدمان (Arrangement) : عناصر و موضوع های انتخاب شده و درون قاب قرار گرفته ، درون یک قاب چیده می شوند که نگاه مخاطب  به سمت موضوع اصلی یا به عبارتی به سمت یک نقطه توجه جلب شود.

در اصل این دو بخش (قاب بندی و چیدمان) به طور هم زمان انجام می گیرد که ترکیب بندی انجام می شود.
 

ویژگی-های-تصویر-متحرک


دوره آموزش تصویربرداری :


مرکز آموزش مجازی پارس دوره آموزش آشنایی با تصویربرداری را به طور کامل به صورت پیشرفته برای علاقمندان به رشته هنر تصویربرداری ارایه کرده است. دانشپذیران در هر سن می توانند دوره آموزش تصویربرداری را بگذرانند ، علاوه بر آن مدرک معتبر را از پارس دریافت کنند.

مدرک آشنایی با تصویربرداری

 

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.