آموزش معماری داخلی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

معماری داخلی ( Interior Architecture )

تاریخچه  معماری ( Architecture )
 

قدمت علم معماری به عنوان یک فن برای ساخت سرپناه های اولیه بشر ، با  قدمت تاریخ بشر برابری می کند  در صورتی که  علم معماری و معماری داخلی  مدرن در جهان امروزی ترکیبی از صنعت ساختمان سازی ، هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است .

دوره آموزشی معماری داخلی

 

تاریخچه-معماری


معماری داخلی | Interior Architecture چیست ؟


معماری داخلی هنر آفرینش فضاهاست، آفرینش فضاهایی  که در عین زیبا یی  با توجه به کاربری فضا طراحی شده اند  . به  بیان دیگر  طراح با تلفیق  اصول فنی مهندسی و تخصصی دانش معماری  با حس زیبایی شناسی، فضاهایی راطراحی می نماید که  که علاوه بر براورده کردن نیازهای کاربری به جنبه های زیبایی شناسی آن ها نیز توجه خاصی شده است .

معماری داخلی را می توان به عنوان حلقه ارتباط بین معماری و طراحی داخلی به شمار آورد . زیرا در این رشته همانند رشته  معماری با ساختمان و اجزا وعناصر تشکیل دهنده  آن سرو کار دارد و از سوی دیگر  مانند  رشته طراحی داخلی با طراحی  فضاهای داخلی سر و کار دارد . از این رو  حیطه دانش و توانایی ها معمار داخلی بسیار وسیع تر از حیطه دانش و توانایی معماران یا طراحان فضاهای داخلی است .

 از این رو معماران داخلی  با تسلط بر دانش ساختمان سازی و دانش طراحی داخلی  به طور همزمان می توانند ، کلیه مراحل طراحی تا اجرای یک پروژه ساختمانی را اداره نمایند .

 

 

تفاوت مهندسی معماری ( Architectural Engineering )  با معمار داخلی ( Interior Architecture )
 

مهندسی معماری تنها با اصول و مبانی ساختمان سازی و طراحی  اولیه کلیه فضاهای موجود در یک ساختمان سرو کار دارد در حالیکه  معماری داخلی علاوه بر طراحی اولیه فضاهای ساختمانی به طراحی و دکور کردن فضاهای داخلی نیز می پردازد .

به منظور درک بهتر تفاوت مهندسی معماری با معمار داخلی در ادامه به برخی از مباحث  آموزشی این رشته ها خواهیم پرداخت .


دوره آموزشی معماری ساختمان

این دوره تخصصی در برخی از مراکز آموزشی از جمله مرکز آموزش مجازی پارس ارائه می شود و  شامل آموزش هایی از قبیل  آشنایی با اصول اولیه معماری شامل هندسه، پرسپکتیو، و نقشه کشی ، آشنایی با سیستم های هوشمند ساختمانی ، آموزش کاربردهای نرم افزار های تخصصی  معماری از قبیل  3DMax, Auto cad ، طراحی تخصصی پروژه های معماری با کاربری های متفاوت از قبیل کاربری ویلایی، کاربری مسکونی ،کاربری تجاری و غیره  ، آشنایی با مباحث طراحی پوسته و نمای ساختمان ،تعریف واژه  Land Scape طراحی محوطه ها و فضاهای سبز با رویکرد معماری منظر ، شناخت مواد و مصالح ساختمانی سنتی  و مدرن وشیوه های استفاده از آنها ، یادگیری نحوه ی اجرای ساختمان از پی ساختمان  تا بام آن ،و همچنین  آشنایی با تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان ، آموزش شیوه های ساخت انواع ماکتهای معماری ، آموزش  طراحی و اجرای نقشه های ساختمانی  ، آموزش شیوه های نقشه خوانی و آشنایی با علایم و اصطلاحات تخصصی نقشه خوانی و  آشنایی با مبانی حقوقی قراردادهای ساختمانی  می باشد.

   
دوره آموزشی معماری داخلی

در این دوره آموزشی که در بسیاری از مراکز آموزشی از جمله مرکز آموزش مجازی پارس ارائه می شود فراگیران  علاوه بر آشنایی با مباحث رشته مهندسی  معماری ساختمان که شامل  اصول اولیه معماری هندسه، پرسپکتیو، و نقشه کشی ،آموزش کاربردهای نرم افزار های تخصصی  معماری از قبیل  3DMax , Autocad ، طراحی تخصصی پروژه های معماری با کاربری های متفاوت  ، آشنایی با مباحث طراحی پوسته و نمای ساختمان  ، شناخت مواد و مصالح ساختمانی سنتی  و مدرن وشیوه های استفاده از آنها ، یادگیری نحوه ی اجرای ساختمان از پی ساختمان  تا بام آن ، و همچنین  آشنایی با تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان ، آموزش شیوه های ساخت انواع ماکتهای معماری ، آموزش  طراحی و اجرای نقشه های ساختمانی  ، آموزش شیوه های نقشه خوانی و آشنایی با علایم و اصطلاحات تخصصی نقشه خوانی  با مباحث طراحی داخلی از قبیل  فناوری های نوین در معماری داخلی ، مبانی رنگ ، اصول ترکیب ، استانداردها و مستندات فنی طراحی داخلی ،ارگونمی ، مصالح در معماری داخلی ، آموزش مباحث نورپردازی  و نرم افزارهای تخصصی آن ، مدیریت پروژه های معماری داخلی ، بازاریابی و تنظیم قراردادها  ، خلاقیت در طراحی ، اکوستیک ، گرافیک ، طراحی دست آزاد و سایر موضوعات مرتبط با معماری داخلی نیز آشنا خواهند شد .

 با توجه به مباحث آموزشی این دوره می توان به تفاوت میان این دو رشته آموزشی پی برد .

آموزش معماری داخلی

 

دوره-آموزشی-معماری-داخلی


نقش طراحی داخلی در روند طراحی و اجرای ساختمان


اگرچه طراحی داخلی ساختمان جز مراحل پایانی در پروژه های ساختمانی به شمار می رود ، توجه به طراحی داخلی ساختمان از مراحل ابتدایی پروژه اجتناب ناپذیر است . بنابراین همکاری و هماهنگی بین مهندس معمار و طراح داخلی از همان مراحا مقدماتی یکی از ملزومات کار به شمار می رود . در صورتیکه مهندسان معمار با اشراف و تسلط بر کلیه مباحث می توانند با استفادهاز قابلیت های خودر در هر دو زمینه و در نظر گرفتن کلیه موارد یک پروژه را از ابتدا تا انتها نظارت و اجرا نمایند .


دوره های آموزشی معماری داخلی
 

دوره های آموزشی معماری داخلی و دکوراسیون داخلی در سال های اخیر جز لیست پرطرفدارترین های آموزشی قرار گرفته و علاقه مندان بسیاری خواهان گذراندن دوره های آموزشی معماری داخلی بوده اند . در این راستا بسیاری از مراکز آموزشی دانشگاهی مانند دانشگاه تهران وبسیاری از مراکز آموزشگاهی از جمله مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به ارائه این دوره آموزشی کرده اند . علاقه مندان می توانند با گذراندن این دوره های آموزشی ، کسب دانش مهارت و تواناییهای مورد نیاز و اخذ مدرک معماری داخلی از مزایای این دوره های آموزشی برخوردار گردند .  در ادامه به برخی سرفصل های این دوره های آموزشی اشاره خواهیم کرد :

  • هندسه ترسيمي و نقشه کشی
  • طراحي نقشه (اسکيس و راندو)
  • مبانی نظری معماری داخلی
  • شناخت مواد و مصالح
  • آموزش نرم افزار های تخصصی Auto Cad 2D & 3D
  • مباني هنر و رنگ شناسي
  • طراحي مبلمان و دکوراسيون
  • طراحی فضای سبز
  • طراحی فنی و برآورد پروژه


ویژگی های شخصیتی مورد نیاز معماری داخلی
 

علاقه مندان به ورود به بازار ساخت و ساز علاوه بر داشتن مهارت های تخصصی که با گذراندن دوره های آموزشی معماری داخلی کسب می کنند نیازمند یک سری خصوصیات شخصیتی نیز هستند از جمله این خصوصیات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- معماران داخلی باید دارای رویکردی روش مند، تحلیلی و منطقی باشند (مانند سایر رشته های مهندسی و فنی)

2- معماران باید دارای توانایی عالی در شاخه ریاضیات به خصوص هندسه باشند

3- معماران باید داری مهارت های ارتباطی و مذاکره ای قوی باشند ( این خصوصیت در گرفتن پروژه های ساختمانی بسیار تاثیر گذار است ) .

4- معماران داخلی با ید افرادی دقیق و نکته سنج باشند  (این خصوصیت در هر دو حیطه مهندسی و فعالیت های هنری بسیار مورد نیاز است )

5- از آن جا که کار معماری نیازمند همکاری تیم های مختلف است معماران داخلی توانایی باید  مدیریت و سازماندهی  و انجام کار تیمی را داشته باشند .

6- توانایی تحمل فشار کاری زیاد ، قدرت تجسم و خلاقیت ، توانایی حل مساله از دیگر ویژگی های فردی مورد نیاز برای انتخاب این شغل است .

در ادامه به برخی از تیپ های شخصیتی مناسب شغل معماری بر اساس آزمون شخصیت شناسی MBTI : آزمون شخصیت مایرز- بریگز   (Myers-Briggs Type Indicator ) اشاره می کنیم :

INFP  :  این تیپ شخصیتی دوست دارد خود و نظراتش را به شکلی خلاقانه ابراز کند و در کار خود آزادی فردی و انعطاف پذیری داشته باشد. بسیاری از INFP ها خود را هنرمند می دانند حتی اگر از این راه امرار معاش نکنند. برخی از آنها معتقدند هنرمندی ویژگی ذاتی آن هاست .

INTJ : این تیپ شخصیتی توان پژوهش و برنامه ریزی مستقل داشته و منطقی می باشد. او به کمک شم خود توان دیدن و در نظر گرفتن همه راه حل های ممکن و خلاقانه را دارد.

INTP :  این تیپ شخصیتی دوست دارد مسایل پیچیده را تحلیل و حل کند. او به مشاغل چالشی که نیاز به اندیشه زیاد و روش های خلاقانه دارد، علاقه مند است.

 

فرصت های شغلی ( بازار کار معماری داخلی ، Interior Architecture )

 

معمارها داخلی می توانند در شرکت های مهندسی یا مشاوره طراحی داخلی مشغول به کار شوند ، همچنین می توانند به صورت پروژه ای و قراردادی با این شرکت ها کار کنند . معماران داخلی همچنین می توانند به صورت مستقل مشغول به کار شوند .یکی دیگر از  فرصت ها ی شغلی موجود برای معماران داخلی در سطوح بالاتر مراکز  آموزشی در دوسطح دانشگاهی و آموزشگاهی است . معماران داخلی در سطوح کارشناسی ارشد می توانند به تدریس مباحث آموزشی معماری داخلی مشغول شوند .

با توجه به روند رو به رشد انواع مختلف ساخت و سازهای مسکونی، تجاری، فرهنگی و غیره  و بازارکار مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته معماری داخلی پیش بینی می شود . لازم به ذکر است علیرغم بازار کار پر رونق ساخت و ساز با توجه به شرایط رقابتی در این عرصه  موفقیت مهندس معماری در یافتن موقعیت شغلی مناسب، به میزان زیادی به دانش ، مهارت ، توانایی ، قابلیت های شغلی و تجربیات افراد بستگی دارد .

 

درآمد و حقوق مهندس معمار

با توجه به نوسانات اقتصادی  موجود اعلام رقم دقیق درامد در هیچ شغلی مقدرو و معقول به نظر نمی رسد . اما با توجه به بررسی های انجام شده متوسط درآمد معمارهای داخلی نسبت به بسیاری از مشاغل در سطح قابل قبولی قرار دارد . در ادامه به آمار ارائه شده از میزان درامد معمارهای داخلی در برخی کشورهای جهان می پردازیم .

- در ایالات متحده آمریکا در سال 2013  بررسی ها متوسط در آمد سالانه معمارهای داخلی را حدود 200/73  ۷۲.۵۵ دلار تخمین زده اند که در مقایسه با  میزان میانگین  درامد جامعه قابل قبول بوده است .

- در استرالیا  متوسط در آمد سالیانه مهندس معمار۵۶.۲۵۶  دلار تخمین زده می شود .

- در انگلستان متوسط درآمد سالیانه برای مهندس معمار استخدام شده۴۵.۰۰۰  دلار در سال و برای افراد با بیش از۵  سال سابقه بین۵۱.۰۰۰  تا۶۳.۰۰۰  دلار محاسبه شده است .

 با توجه به مزایای دوره های آموزشی معماری داخلی ، شرمت در دوره های آموزشی معماری داخلی به کلیه علاقه مندان این رشته توصیه می شود .

 

مدرک معماری داخلی

 

درآمد-و-حقوق-مهندس-معمار

 

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.