مقاله مدیریت هتلداری

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

هتل

نمونه ای از اتاق دو تخته در یک هتل.هُتِل نوعی مکان مسکونی اجاره ای است که معمولا برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می شود. هتل ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می آیند و بیشتر مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می گیرند. هتل ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می رسد. علاوه بر اتاق ها و سوئیت های اقامتی، هتل ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه هایی از امکانات هتل ها هستند. معمولا مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می شوند. اتاقهای یک تخته و دوتخته مشتریان بیشتری دارند.

واژه شناسی

هتل hotel از واژه فرانسوی hôtel گرفته شده است که خود برگرفته از hôte به معنای مهمان است. hôtel در فرانسه اشاره به ساختمانی می کند که بازدید کننده زیادی داشته باشد. اما با ورود این واژه به زبان انگلیسی و سپس گسترش آن به سایر زبانها، معنای کاربردی هتل دگرگون شده و امروزه به نوع خاصی از مکانهای اقامتی برای مسافران اطلاق می شود.

تاریخچه : ( مدیریت هتلداری )

صنعت هتلداری نوین آغازخود را به كشورهای اروپایی، به ویژه كشور سوئیس، مدیون است .این صنعت از ساختمانهای كوچك و محقر، كه برای گشودن آنها از كلید های چوبین استفاده می شد، شروع شد ودر همین هتل های كوچك انواع خدمات و سرویسها به مشتریان عرضه می گردید.

دارندگان این گونه هتل ها ، بیشتر طبقه ثروتمند و اشراف بودند . این مراكز هتل خوانده نمی شد وكلمه HOTEL حدوداً ازسال های ۱۷۶۰ میلادی برای نامیدن این مراكز به کاررفت. این واژه خود ازكلمه HOSTEL مشتق شده است كه در همان سال ها ودركشور انگلستان برای نامیدن این مراكز به كار می رفت .دركشورامریكا، مكانهایی كه به این منظوراختصاص می یافت رابا واژه Inn مشخص می كردند واژه Inn در زبان انگلیسی به مفهوم های كاروانسرا ، مسافرخانه ، میهمانخانه و گاه به معنی منزل بكار برده می شد و همراه با این كلمه و در مواردی مشابه از عبارت COFFEE HOUSE استفاده می شد .
رشد واقعی و تكامل این صنعت در آمریكا با گشایش " سیتی هتل" در نیویورك درسال ۱۷۹۴ آغازشد و این نخستین ساختمانی بود كه به ارائه خدمات مربوط به هتلداری اختصاص می یافت . فعالیت های این مركز به ایجاد انگیزش و رقابت در میان شهرهای دیگر انجامید به طوری كه سرمایه داران متعدد به این صنعت روی آوردند و هتلهای چندی تأسیس كردند.

در این هنگام بودكه برتعداد هتلها افزوده شد ،اما گسترش افسانه ای و شگفت آور این صنعت به سال های قرن بیستم برمی گردد . سال ۱۹۳۰ با رویدادی غم انگیز برای این حرفه همراه شد به طوری كه چنان ركود سرد و سنگینی بر آن تحمیل شد كه سرمایه داران اندكی امید به بهبودآن داشتند ولی آغاز جنگ جهانی دوم با عث شد كه رونقی سریع وشگفت آور در این صنعت به وجود آید . این همای سعادت در تمامی دوران جنگ و تا آغاز دهه ۱۹۵۰ بربام همه مراكزی كه هتل نامیده می شدند ،درپرواز بود و رشد و شكوفایی آنها ادامه داشت ،اما بحث مراكزی به نام "متل ها"، كه فقط به آمریكای شمالی محدود می شد، با مقو له مذكورجدا بود.كارهای جمعی و گسترش سرمایه ها به منظور تأسیس هتلهای زنجیره ای در همان سالها شروع شد و این پدیده با عارضه ای نیز همراه می شد.
بدین ترتیب كه دارندگان هتلهای كوچكتر خود را در مبارزه برای بقا با سرمایه دارن بزرگ ،ازبین رفته می دیدند. این صنعت در ابعاد و ملیت های مختلف توسعه می یافت و هتلهای زنجیره ای بین المللی می توانستند تخصص ، تكنولوژی و بازاریابی را به خود اختصاص دهند كه دارندگان هتل های كوچك و " منفرد " از این امتیاز بی بهره بودند و راهی نداشتند غیر از آنكه به هتلهای زنجیره ای مانند شرایتون ، هیلتون ، هایت ، هالیدی این ، رامادا این وغیره بپیوندند. این هتلها باجذب و شركت دادن صاحبان هتلهای منفرد،سرویس ها و خدماتی به شرح زیر برای آنها فراهم می كردند:

۱) شراكت :منفرد ها در هتلهای زنجیره ای بین المللی شركت داده می شدند و از مزایای این مشاركت برخوردار می گردیدند؛ .

۲) زنجیره ای كردن : هتل های كوچك متعلق به دارندگان آنها به عنوان نماینده یا بخشی از هتلهای زنجیره ای معرفی می شدند؛

۳) تعیین مدیریت :مدیران مجرب و متخصص برای اداره هرچه بهتر هتلهای كوچك ادغام شده، تعیین می شدند؛

۴) بازاریابی :شامل فروش مداوم و فعال ، سودرسانی مداوم ،آمیختگی و اشتراك درتصمیم گیریها ی مربوط به حال و آینده، رزرو كردن اتاقها و دیگر فعالیت های اقتصادی؛
رونق و گسترش هتلهای بزرگ روز افزون است به طوری كه نمی توان برای آن پایانی متصور شد .
نیاز های مراجعین ، مسافران و میهمانان در همین هتلها به كاملترین صورتی برآورده شده واین خواسته ها بی انتها ست، هتلهایی كه مدیران آنها بخواهند به زندگی اقتصادی و شكوفایی آن امید وار باشند ،چاره ای ندارند غیر ازآنكه انواع خدمات و سرویسهای مورد نیاز میهمانان خود را دركاملترین صورتی برآورده كرده و رضایت آنها را فراهم كنند .

نکته مهم:

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید برای درخواست مشاوره تلفنی رایگان این فرم را تکمیل کنید و یا عدد 2 را به 30006016 پیامک نمایید. مشاورین مرکز در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات کاملی پیرامون دوره آموزش مجازی مدیریت هتلداری و مدرک معتبر پایان دوره آن در اختیارتان خواهند گذاشت.

خدمات هتل

خدمات، یكی از اركانی است كه قسمت عمده ای از بار هتل را بدوش می كشد، و به آن آبرو و حیثیت و موفقیّت می بخشد.

مسافرینی كه بعد از چند روز اقامت هتل را ترك می كنند سه نوع هستند:
مسافر در مدت سكونت در هتل، در كمال آسایش و آرامش به سر برده و طرز پذیرایی و نوع غذا و سرویس خدمات، كاملا رضایتبخش بوده و كلیه انتظارات وی برآورده شده است و هتل را با رضایت خاطر و اظهار تشكر و قیافه باز و خندان ترك می كند. همچنین كاملاً توجه دارد كه ارزش خدمات هتل بیش از وجهی است كه پرداخت نموده است. در چنین صورتی باید یقین حاصل كرد كه حداقل چهار نفر مسافر به مشتریان هتل افزوده شده است. یعنی رضایت خاطر این مسافر به حدی مؤثر و ارزشمند است كه پای عده دیگری از مسافران به این هتل گشوده شود.

خدمات هتل از هر جهت، متوسط و معمولی بوده و سرویس و خدمات و امكانات پذیرایی در حد قابل توجه نبوده، یا به طرز شایسته ای به مسافر عرضه نشده است. در این حالت، مشتری فكر می كند پولی كه پرداخت كرده بیش از ارزش خدمات است و وجهی كه هتل دریافت داشته ، بالاتر از حد توقع مسافر یا میهمان می باشد. پس از رفتن چنین مسافری نباید انتظار داشت كه به مسافران دیگر توصیه كند، این هتل را برای اقامت انتخاب كنند. در بازگشت مجدد خود او هم، جای تردید وجود دارد كه دوباره به این هتل بیاید یاخیر؟

خدمات، در درجه پایین تر از حد تصور مسافر بوده و انتظارات مسافر بیش از آن بوده كه در هتل با آن مواجه شده است. حالت عدم رضایت در چهره مسافر كاملا هویدا می باشد و طرز پذیرایی و ارائه خدمات، در مقابل وجهی كه محاسبه شده ، آنقدر بد بوده است كه احتمال می رود كار به شكوه و شكایت هم بکشد. با چنین وضعی ، باید انتظار داشت لااقل ده نفر مسافرهم از دست داده ایم.
با ذكر این مثال بدون شك ترجیح می دهیم كه تمام مسافران و میهمانان و مراجعان هتل، از نوع مسافر ردیف اول باشد و با همان طرز فكر و اظهار تشكر و قدر دانی، هتل را ترك كند و امكان مراجعه مجدد او و امثال او و دوستان و خویشان او وجود داشته باشد.

رضایت كامل مسافر اول و حالت بی تفاوتی مسافر دوم و ناخشنودی و كدورت خاطر مسافر سوم، ناشی از چیست؟

سرمایه، زمین، ساختمان و وسایل و تجهیزات، نقش خود را عملی ساخته است؛ یعنی سرمایه راهنمایی متخصصان و مهندسان مجرب و مشاوران دلسوز و صاحبنظر آن طور كه انتظار می رفته به مصرف رسیده، تا آنجا كه هتل آماده كار و افتتاح و بهره برداری شده است. تشكیلات و دسنگاهها و پرسنل و خدمه، همه در خدمتند.

پس علت نارسایی گاه و بیگاه و حالات مختلف و آثار خوب، متوسط و بد، در چهره مسافران از چیست؟ آیا وقتی كه مسافر اول هتل را ترك می كرد، روز بخت و اقبال هتل و هنگام مراجعت مسافر سوم روز نحس و نا مبارك بود؟ یا تمام دو یا سه مورد تصادفی و اتفاقی پیش آمده است. بی شك جواب این سؤالات منفی است. زیرا موفقّیت یك شانس و یك تصاف نیست و عدم موفقیت هم نباید تصادفی تلقی شود، بلكه مسأله علت و معلول را باید در نظر گرفت. اوضاع و حالات هر سه مسافر، بازتاب عمل مسئوولان هتل و نتیجه ای است كه از خدمات هتل عاید گردیده یا بازده وسایل و تجهیزات هتل و انعكاس اعمال و رفتار پرسنل می باشد

.
این علل را جدا ازهم، می توان مورد بررسی و تعمق قرار داد، اگر ساختمان كامل و بی عیب و بی نقص است، حتماً در تأسیسات و تشكیلات و تجهیزات هتل جای سؤال هست و اگر از این جهت نیز كمبود و نارسایی وجود ندارد، روی پرسنل و خدمه باید تأمل و رسیدگی به عمل آید. همان طور كه قبلاً هم گفته شده، پرسنل هتل، مثل اعضای یك خانواده یا مانند حلقه های زنجیر بهم پیوسته، در حكم یك واحد است. حال اگر حلقه ای از زنجیر، فرسوده و غیر قابل استفاده باشد، نیروی مجموعه حلقه ها را سست كرده و كارآیی آن را از بین برده است. یا اگر عضوی از این خانواده با وظایف خود آشنا نبوده یا از آن غفلت یا تخطی كند، نیروی وحدت خانواده را نامتعادل و ناهماهنگ ساخته است.

پس به این نتیجه می رسیم كه خدمات، یكی از اركانی است كه قسمت عمده ای از بار هتل را بدوش می كشد، و به آن آبرو و حیثیت و موفقیّت می بخشد. باید تدبیری اندیشید كه این ركن برای در حركت نگهداشتن چرخهای گردنده هتل، همیشه زنده و فعّال ومتّحرك و مقاوم و پذیرای همه نوع كوششها و تلاشها باشد. وقتی خدمات، با كمك و همكاری همگانی همه بخشها و قسمتها، به طور منظم و دائم در جریان باشد، به طور قطع ثمربخش و سرنوشت سازخواهد بود. و نتایج مثبت را عاید هتل خواهد ساخت در این صورت است كه مسافر با خوشنودی و خرسندی و رضایت خاطر كامل، هتل را ترك خواهد گفت و آرزو خواهد داشت كه مسافرت و اقامت در این هتل در فرصتهای مناسب نصیبش گردد.
ارزش و اهمیّت یك هتل زمانی با لا می رود كه همكاری و هماهنگی حتی همدلی و همفكری لازم بین همه كاركنان هتل وجود داشته باشد.تنها ساختمان بزرگ، قشنگ و لوكس نیست كه به هتل وجهه یا سودی می دهد، بلكه ساختمان خوب قسمتی از انتظارات مسافر است و بقیه آن را باید خدمات هتل تأمین نماید. غذای خوب، سرویس خوب، تجهیزات خوب، پذیرایی خوب، رفتار مؤدبانه و امنیت و پاك نظری ، نظافت و پاكیزگی ، صداقت در گفتار و كردار، آشنایی و مهارت در وظایف، حسن نیت مسؤولان قسمتها، محیط ساكت و آرام، بخصوص مدیریت صحیح و نظایر اینها، عواملی هستند كه در اذهان و روحیه مسافرین اثر داشته و در رضایت و یا عدم رضایت آنان نقشی بسزا دارند.

همانطور كه یك تولید كننده، چنانچه پس از فروش تولیدات خود، خدمات لازم را از قبیل تكنسین و سرویس، تعمیرات مجاز و فروشگاه لوازم و وسایل یدكی را در پی نداشته باشد توفیقی در رونق كار و ادامه آن بدست نخواهد آورد، در هتل نیز خدمات بعد از افتتاح و شروع به كار، از تمام جهات باید به طور مستمر و دائم، آمادگی كامل را برای خدمت به مسافران داشته باشد. بدون در نظر گرفتن این اصل مهم هتلداری، نباید انتظار موفقیّت داشت.

▪ امر هتلداری و گردش صحیح آن برپایه هشت اصل مهم و معتبر استوار است:
ـ سرمایه؛

ـ محل هتل و شرایط آن؛

ـ ساختمان؛

ـ انتخاب مدیر؛

ـ نیرو ی انسانی (پرسنل)؛

ـ تجهیزات هتل؛

ـ سیستم و گردش كار؛

ـ خدمات.

تعریف مدیریت :

مدیریت فرایند به کارگیری مؤثرو کارآمد منابع مادی وانسانی در برنامه ریزی سازماندهی بسیج منابع وامکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد. واقعا باید گفت ؛که در ابتدا انسانها درباره مدیریت چقدر میدانند؟دانش مدیریت تا چه حد علمی است و آیا مدیریت علم است یا هنر؟ بخشی از مدیریت را میتوان از طریق مدریت آموزش فرا گرفت و بخشی دیگررا ضمن کار باید آموخت در واقع بخشی را که با آموزش فرا گرفته می شود علم مدیریت است . و بخشی را که موجب به کار بستن اندوختها در شرایط گوناگون می شود هنر مدیریت می نامند. «به عبارتی دیگر سخن علم دانستن است و هنر توانستن»

اگر در موقعیتی ملاکهای زیر برقرار باشد می توان گفت در آن موقعیت مدیریت اعمال می شود

1- فعالیت منظم وسازمان یافته

2- هدفها :ملاک دوم مدیریت آن است که فعالیت منظم گروهی در جهت تحقق آن هدایت شود .هدف ممکن است صریح وروشن ویا غیر صریح وضمنی باشد .

3- روابط میان منابع :سومین ملاک آن است که فعالیت منظم در هدف از طریق روابط معینی که میان منابع موجود برقرار است، صورت می گیرد .

4- انجام دادن بوسیله دیگران :چهارمین ملاک مدیریت آن است که تحقق آنها از طریق انجام دادن کار با وبه وسیله افراد دیگر صورت می گیرد

5- تصمیم گیری :آخرین ملاک مدیریت ، شرکت فعال در تصمیم گیری است .یعنی ارزشیابی و گزینش راه حل در موقعیتهای پیچیده ای که غالباًتوام با احتمال خطر وعدم اطمینان است .تصمیم گیری همه جوانب مادی ،مالی وانسانی را شامل می شود .

مقاله مدیریت هتلداری

مدیریت منابع انسانی

یکی از بحث های مهمی که تعاونیها در عرصه فعالیتهای تجاری خود با آن مواجه هستند، مدیریت منابع انسانی است. مدیریت منابع انسانی (HRM)، هدایت اثربخش افراد را در محیط کار در بر می گیرد و موضوع مهمی که با اجرای آن مورد تاکید قرار می گیرد، این مطلب است که کارکنان، دارائی های ارزشمند یک سازمان می باشند. (yahya, 2000) غالب تعاونیها در دنیای امروز، از کارکنان تمام وقت استفاده می کنند چراکه فعالیت در چنین محیط رقابتی ، با اتکاء صرف به خدمات داوطلبانه هیات مدیره و اعضای موجود، نمی تواند امید به بقاء و موفقیت در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی را برای تعاونیها به همراه داشته باشد. کا.کا. تایمنی (K.K.Taimni, 2000)، یکی از صاحبنظران تعاونی، بیان می کند که منابع انسانی در محتوای تعاونی ها تنها به هیات مدیره و اعضای عادی آنها اطلاق نمی شود، بلکه این مفهوم، کارکنان تمام وقت حقوق بگیر را نیز شامل می شود. او به این نکته اشاره می نماید که کارکنان برای انجام کارآمد عملیات، برنامه ریزی و اداره فعالیتها و تدارک نهاده های حرفه ای در جریان تصمیم گیری، تعاونیها را یاری می نمایند.

تجهیزات هتل

وقتی كه ساختمان هتل از هر جهت به اتمام رسید و بخشها وقسمتهای مختلف آن مشخص گردید، موضوع تهیه وسایل، جز برنامه كار قرار می گیرد. هر بخشی برمبنای احتیاج خود، نیاز به وسایلی دارد. صورت این لوازم باید قبلاً با نظر وصلاح دید مسؤول بخش ومشورت با اهل فن، با دقت تهیه وسپس به انتخاب اجناس و خرید آن اقدام شود.

شكی نیست كه سعی خواهند نمود وسایل مورد نیاز از بهترین و مرغوبترین و قابل استفاده ترین نوع خود خریداری گردد. اما تنها خرید وسایل از انواع مرغوب و عالی برای امر هتلداری كافی نیست، بلكه مهمتر از آن این است كه لوازم خریداری شده چگونه و به چه شكل و نقشه و كیفیتی نصب یا كار گذاشته شود. یعنی تعیین محل اشیاء مورد استفاده نیز از اهّم مسایل است.

همچنین رنگ آمیزی و دكور هر قسمتی در خور توجه و اهمیت است. دكوراسیون اتاقها، رستوران، رسپشن، لابی ، سالن جشنها و مجالس و تزئینات آنها هركدام در نوع خود نیاز به تجربه، ذوق، سلیقه و تخصص دارد. مهارتها و دقایق ظریف هنری و تخصصی باید در آن به كار رود، زیرا علاوه بر زیبابی ظاهر و دوام لازم ، كارآیی وسایل و تجهیزات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تهیه، آماده ساختن و استفاده از وسایل مورد نظر، كار افراد عادی نیست و بی مطالعه و اندیشه و بررسی كامل نمی توان از وسایل خریداری شده بهره كافی حاصل كرد و نتیجه مطلوبی بدست آورد .تعداد اشیاء و اجناس و لوازم هر قسمتی دقیقا باید برآورد شود تا در حد لازم و مورد احتیاج و احتیاطا با تعدادی اضافی خریداری و تهیه گردد.

ترتیب قرار دادن و نصب وسایل قبلاً باید مورد مطالعه قرار گیرد تا هر چیزی در جای خود مستقر شود . به طور مثال، فرهای آشپزخانه یا دستگاههای ظرفشویی در كدام قسمت آشپزخانه و به چه ترتیبی گذاشته شود تا كارآیی بیشتری داشته باشد و موانعی در سرعت كار ایجاد نگردد و موجبات ركود و كندی و اتلاف وقت فراهم نشود. در یك هتل بزرگ چنانچه به این نكات به ظاهر ساده توجه كامل نشود ، به زیان و ضایعات كلی خواهد شد و فرصتهای زیادی را به هدر خواهد داد .

طرز چیدن میز و صندلیهای رستوران، سالن جشنها و میهمانیها چگونه باید انجام شود تا امر پذیرایی با سهولت لازم عملی گردد و مزاحمتی به وجود نیاید و دست و پا گیر نباشد. قفسه بندی انبارها متناسب با تعداد یا مقدار و اندازه اجناس و وسایلی كه در آنها قرار خواهد گرفت پیش بینی شود . نصب ماشینهای لباسشویی و ترتیب كار آنها نیاز به دقت و تخصص كافی دارد ، البته برای هر یك از مسائل مورد بحث تحت عناوین مربوط به خود ، شرحهایی داده شده و راهنماییهای لازم به عمل آمده است .

منظور كلی این است كه امر تجهیزات هتل، نصب و آماده نمودن آنها باید به نحوی انجام پذیرد كه حداكثر استفاده از حیث راندمان و سهولت و سرعت و نظم كار بدست آید و پس از شروع كار بر اثر غفلت ها و ندانم كاری و بی دقتیها ی اولیه، نیاز به جابجایی و تغییرات بعدی و سرگردانی پرسنل نباشد. اگر این كارها كه از اصول اساسی محسوب می شود از روی نقشه و برنامه ریزی دقیق و حساب شده به عمل نیاید ، گرفتاری مداومی در پی خواهد داشت و تحمل زیانهای مالی و تضییع اوقات پرسنل به هر شكل و هر اندازه كه باشد تلخ است و هتلداران از زحمت و دردسر بی نظمیها درامان نخواهند بود.

▪ در موقع خرید لوازم و اثاثیه هتل رعایت این نكات ضروری است:

وجود وسایل خوب و در عین حال مدرن و زیبا در یك هتل در جلب مشتری و حفظ آبروی هتل تأثیر فراوانی دارد. مشتری هنگامی كه در هتل ، ظروف زیبا و مرغوب و قاشق و چنگال مرتب و از جنس خوب مشاهده می كند . احساس راحتی و اطمینان و اعتماد بیشتری نسبت به هتل خواهد داشت و برعكس، اگر با ظرفهای درجه پست و نا مرغوب و وسایل فرسوده و ارزان قیمت روبرو شود ، حتی اگر بهترین غذا به او داده شود، احساس عدم رضایت خواهد كرد. بنابراین باید در انتخاب وسایل نهایت دقت به عمل آید

هنگام خریداری وسایل مورد نیاز هتل باید سعی كرد كه وسایل خوب با قیمت مناسب تهیه شود، البته باید دید مشتریان هتل از چه طبقه ای هستند و نوع غذایی كه سرو می شود چیست و برای چه مدتی این وسایل خریداری می شود. استهلاك وسایل و لوازم هتل زیاد است، بنابراین باید نهایت دقت در انتخاب وسایل و نوع آن به عمل آید تا وسایل مناسبتر و با دوام تری تهیه شود. اثاثی كه انتخاب می شود باید راحتی را تأمین كند و حمل و نقل و نظافت آنها آسان و مقرون به صرفه باشد.

اثاثیه هر اتاق باید متناسب با اندازه اتاق باشد و در انتخاب رنگ آن نیز دقت به عمل آید تا بر زیبایی و تناسب اتاق بیافزاید، به طور مثال اتاقهایی كه پنجره كوچك دارند باید دقت شود كه رنگ پرده با رنگ دیوارها متفاوت نباشد .اثاثی كه انتخاب می شود تزئینات زننده نداشته باشد و از حیث جنس و رنگ با یكدیگر هماهنگی داشته باشند. رنگ پرده ها بخصوص در اتاقهایی كه رو به آفتاب است ثابت باشد تا پس از مدتی رنگ آن نرود و نا هماهنگی ایجاد نكند . بهتر است در این قبیل موارد از رنگهای خنثی (خاكستری ) استفاده شود.

● استاندارد

قبل ازاینكه به شرح ویژه گی تعدادی از وسیل هتل بپردازیم بهتراست ابتدا با كلمه استانداردآشنایی داشته باشیم.

استانداربه معنای رسم قانون واجباراست كه موسسه استاندار د مسئولیت قانونی نظارت بر تولیدات فرآورده ها راداراست وهر موسسه ای كه ازعلامت استاندارد استفاده میكند باید هر آنچه كه توسط اداره استاندارد تذوین شده رعایت كند و هرگاه علامت استاندارد روی كالای مشاهدشوداین اطمینان را به خریدار میدهد كه ازكالای استفاده میكندكه تولیدآن براثاث تدوین استاداردهای ملی است و توسط اداره استانداردتهیه شده است وفقط واحد های دارای پروانه كاربرد علامت استاندارد مجاز به استفاده علامت روی كالای خود می باشند و عدم رعایت ویژیگی های استاندارد های اجباری موجب پیگرد قانونی و ابطال پروانه كاربرد علامت استاندارد خواهد شد .

این علامت نشان از تعهده عرضه كننده یا نولید كننده محصول و استمرار مشخصات كالا با استاندارد ملی است چنانچه محصولی یاكالایی بدون نشان استاندارددربازارمشاهده شودغیرقانونی واعتباری ندارد و همینطور چنانچه محصولی پائین ترازاستاندارد تذوین شده تولید شود ممنوع است اقلامی كه استاندارد آنها اجباری است موظفند محصولات خود را با استاندارد ملی منطبق نماید . هرگاه مصرف كننده ای ازكیفیت محصولاتی كه نشان استاندارد داشته باشد و رضایت نداشته باشند .

می توانند ازتولیدكننده به اداره استانداردشكایت كنندوادعای خسارت نماینددرصورتیكه ثابت نمایند محصول یا كالا داری عیب نقص بوده واحد تولیدی یا ارائه دهنده محصول باید رضایت شاكی را بدست آورد در غیراینصورت مراتب از طریق مراجع قضائی قابل پیگیری خواهد بود .

ساختمان هتل

در زمانهای گذشته، مسافرت از نقطه ای به نقطهٔ دیگر ( هر چند فاصله آن دو نقطه زیاد هم نبود ) جز به ضرورت و اجبارانجام نمی شد و تنها گروهی بازرگان به امید كسب سود ، سختی و مراراتهای سفر را، بر خودهمواره می كردند ویا قصد انجام فریضه دینی، عدّه ای اندك را وادار می كردكه ازشهر و دیار خود ، جدا شوند واقدام به مسافرت كنند. مسافرتها اغلب با استفاده از اسب و قاطر و یا پای پیاده انجام می شد طبیعی است مشكلات فراوان در راه چنین مسافرانی وجود داشت . بنابراین سایر مردم ترجیح می دادند در خانه و شهر خود بمانند و مسافرت نكنند .

امروز با پیشرفت تمدن واختراعات و اكتشافات جدید، مسافرت كردن ، نه تنها از شهری به شهر دیگر بلكه حتی از شرق به غرب و از قاره ای به قاره دیگر سهل و آسان است . وجود شاهراهها و امنیت وسایط نقلیه تندرو زمینی و هوایی باعث شده كه یك نفر بتواند ، امروز در خانه خود و فردا درآن سر دنیا باشد.ذوق سفر وكنجكاوی بشرافزایش یافته به ویژه كه همه عوامل جهانگردی وسفرفراهم است وهر لحظه كه یك نفر تصمیم بگیرد ، می تواند از وسایل شخصی یا عمومی مدرن، برای پیمودن فاصله ها استفاده كند.

با این وصف اگردرزمانهای گذشته، فقط بازرگانان و زائران اقدام به مسافرت می كردند ، امروز با فراهم بودن امكانات همه مردم علاقه به مسافرت دارند وشاید كمتر كسی را بتوان یافت كه حداقل هر سال یك مرتبه اقدام به یك مسافرت دور نكند. این نكته هم ذكرش ضروری است كه درزمان قدیم یك مسافر در طول راه ، ناگزیر از رباطها و كاروانسراهایی كه افراد خیر به ندرت ساخته بودند، استفاده می كرد و به سختی ، یك یا چند شب را با غذای نامناسب و وسایل استراحت ناقص و ناچیز، در آنجاها می گذارند. و در مقصد نیز باید حتماً دوست یا آشنایی می داشت تا از او پذیرایی كند.

در غیر این صورت ناچار باید با هر گونه رنج وزحمتی مقابله می كرد، ولی در زمان ما همان گونه كه گفتیم نه تنها ارابه و اسب و قاطر مبدّل به اتومبیل و هواپیما شده، بلكه به جای رباطها نیز هتل و متلهای راحت ومناسب بوجود آمده كه آماده پذیرایی از مسافران است و در شهر ها ، هتل های مدرن و مجهزّی تاَسیس گردیده كه مسافربا ورود به آنها حتی ازخانه خودهم آسوده ترومرفه تر است، تا آنجا كه نه تنها بخاطرایجاب ضرورت ، بلكه به منظور استراحت ازآنها استفاده می شود و برای مسافران هیچگونه ناراحتی ایجاد نمی كند.

بهتر است بگوییم یك هتل برای مسافرحكم كاخ باشكوهی راداردكه عده ای خدمتگذاردرآن كاخ آماده پذیرایی وتأمین آسایش اوهستند واودر مقابل این پذیرایی و خدمت ، مبلغی می پردازد.افزایش روز افزون مسافرتها و علاقه ای كه مردم كشورهای مختلف برای جهانگردی و آشنایی با كشورهای دیگر از خود نشان می دهند، مراقبت در امرهتلداری و توجه به توسعه این صنعت را بیشتر می سازد و هر روز كه می گذرد سعی می شود هتلهای وسیعتر و مرفه تری ساخته شود .

آنهایی كه به این صنعت آشنا هستند و از روی اسلوب صحیح و مدرن اقدام به تأسیس هتل می كنند ، مسلم است كه موفقیت كامل نصیبشان می شود ولی در این میان عدّه ای هم هستند كه سرمایه دارند و ذوق هتلداری در آنها هست ولی به علت عدم اطلاع از چگونگی صنعت هتل داری ، سرمایه و وقت خود را به هدر می دهند، این گروه تصور می كنند در هر كجا بدون در نظرگرفتن موقعیت شهرومحل مناسب، چند اتاق روی هم ساختند نام آن را می توان هتل نهاد. طبیعی است به علت عدم اطلاع ، این قبیل افراد، اتاقهای نامناسب می سازند ، اصول ساختمان سازی و بهداشت و بهسازی را رعایت نمی كنند و با لاخره به علت نامساعدبودن وضع ساختمان،دركارخودموفق نمی شوندوبدون این كه بدانند علت عدم موفقیتشان چیست به تباهی كشیده می شوند.تنها تصور این كه هتل در آمد خوبی دارد و ما هم سرمایه ایجاد هتل را داریم ، برای اقدام به این كار كافی نیست باید نكات زیر را به دقت مطالعه و در ابتدای كار رعایت كرد:

▪ باید با متخصصین فن هتلداری مشورت كرد؛

▪ محل كاملاًمناسبی را در شهر ، برای ایجاد هتل در نظر گرفت (براساس شرحی كه در محل هتل وشرایط آن آمده است)؛

پیش ازآن كه مهندسین آرشیتكت به طراحی نقشه و طرح ساختمان هتل بپردازند، بایستی نقشه و طرح خودرا با مالك آیند وسرمایه گذاركنونی آن در میان بگذارند وزیربنا و طرح را طوری پی ریزی نمایندكه با مقداربودجه و توان مالی صاحب آن توافق داشته باشد. مهندسین می توانند برای ساختان یك هتل آینده یك طرح شكسته و پرخرج ارائه دهند، همچنین ارائه یك طرح بسیار ساده نیز برای آنها امكان پذیر است و هزینه ساختمان هریك ازطرحها با دیگری تفاوت خواهدكرد. ساختمان یك هتل با تعدادی بالكن می تواند مخارج بیشتری نسبت به ساختمان یك هتل بدون بالكن جذب كند.

مثلاً یك هتل با یك صد و پنجاه اتاق كه هر اتاق آن دارای یك بالكن ویژه باشد بسیار پرخرج تراز هتلی خواهد بودكه بطور ساده و بدون بالكن ساخته شود.وجود یك بالكن برای هراتاق علاوه برهزینه ای كه برای ساختمان آن صرف شده مخارج دیگری نیز خواهد داشت چرا كه هر بالكن احتیاج به یك نرده دارد، یك در ورودی می خواهد، این در را بایدشیشه انداخت، نرده وهمچنین دربالكن به رنگ آمیزی احیتاج دارد. هر بالكن به برق و لامپ برق احتیاج خواهد داشت و پس ازگشایش هتل نیز برای هربالكن به ناچار باید دو عدد صندلی و میز درنظر گرفت.

این هزینه ها فقط برای یك بالكن خرج خواهد شدو برای بدست آوردن هزینه لازم برای تعداد زیادی بالكن در یك هتل صد و پنجاه اتاقه می توان تا حدودی حدس زد كه چه مقدار خواهد بود. نظافت كردن یك اتاق و بالكن آن مستلزم زحمت بیشتر و صرف وقت بیشتر است. اگر یك بانوی نظافتچی در روز بتواند پانزده اتاق بدون بالكن را نظافت كند بی تردید تعدادكمتری اتاق بالكن دار را خواهد توانست تمیز نماید در نتیجه به تعداد پرسنل بیشتری نیاز خواهد بود.

مواردی از این قبیل درساختمان هتلها و بیمارستانها فراون یافت می شود و این مهندسین ساختمان هستند كه باید جوانب كارها ودشواریهایی از این گونه را بدیده گیرند و با متخصصین و مشاورین هتلداری مشورت نمایند این است كه معتقدیم برای بنای یك هتل، رستوران یا بیمارستان لازم است كه قدم به قدم با نظریات مشاورو متخصص هتلداری عمل نمایند وكارها را با احتساب جنبه های اقتصادی وآینده نگری خردمندانه پیش ببرند. هزینه هایی ازآنگونه كه مثال آوردیم می توان برای تهیه وآماده سازی تجهیزات دیگری برای هتل بكارگرفت، می توان صرف افزایش تعداد اتاقهاكردتا درآینده بتوان درآمد بیشتری نیز بدست آورد. با پرداخت مبلغی نه چندان قابل توجه به یك مشاور هتلداری می توان از هزینه های هنگفت و بی موردی كه سودی هم ببار نخواهد آورد و مبالغ گزافی از این هزینه نابجا وبی مورد نیز خواهد بود پیشگیری كرد و یا در موارد سودآوری به كار گرفت.

با تأسف می گوییم كه اغلب ساختمانهای همانندی نظیر هتلها، متلها و بیمارستانها كه برپا شده اند بدون مشاوره با متخصص هتلداری انجام شده وبا تأسف دو چندان ناچار گردیده اند بسیاری ازكارهای انجام شده را باردیگرانجام دهند.دیواری چیده اند وكمی بعد آن را برداشته اند یا به ناچار تغییرش داده اند. زیرا دسترسی ها ی معماری و اندازه ها رعایت نشده یا محلی برای رستوران درنظرگرفته اند و مخارجی را صرف كرده اند ولی تغییرنظر داده و همان مخارج را تحمل كرده اند و این بار نیز توجه نكرد ه اند كه ممكن است اشتباه كرده باشندكه چنین هم شده است ! و مشاور هتلداری پس ازبازدید محل براین اعتقاد بوده كه بایستی برای چهارمین باراقدام كنندو این تكرارهای اشتباه آمیز همچنان هزینه هارا افزایش داده و دهها برابر بیش از مبلغی كه درابتدا می بایست به یك مشاور هتلداری بپردازند، افزایش یافته است.

ثبت نام در دوره مدیریت هتلداری

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.