تاریخچه آموزش مجازی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

تاریخچه آموزش مجازی

 

بعد از اینکه کامپیوترهای شخصی وارد محیط کار و زندگی روزانه شدند، افراد مختلف از آنها به منظور اتوماتیک کردن فرایندها ، ساده سازی مسیرها و البته آموزش استفاده کردند. در ابتدا، دانشجویان و علاقمندان شروع به یافتن راه هایی برای اتوماتیک کردن آموزش کردند و سپس وظیفه این آموزش به عهده کامپیوتر گذاشته شد. این آموزش کامپیوتری، آموز ش الکترونیک نامیده شده زیرا از طریق کامپیوتر انجام میشد اما بعدا به آموزش مجازی تغییرکرد.
  آموزش مجازی، یکی از انواع آموزش هاست که در محیط مجازی ، شبیه سازی شده یا در زمان دور بودن دانش آموز و مربی از یکدیگر و به صورت همزمان یا  غیر همزمان انجام میشود. علاوه بر این، آموزش مجازی و محیط آموزش مجازی به گونه ای طراحی شدند که بیانگر و نشان دهنده کلاس واقعی باشند. این آموزش به کامپیوتر نیاز داشته و e-learning  یا  eLearning  نامیده میشود.  در بخش های بعدی ، به بررسی تفاوت آموزش مجازی با حضوری ، اعتبار مدرک آموز ش مجازی و فواید آموزش مجازی میپردازیم.

خرید دوره های آموزش مجازی 

 

تفاوت یادگیری مجازی  با یادگیری الکترونیک
 

گاهی به نظر میرسد که معنی  آموزش مجازی با آموزش الکترونیک یکسان باشد ؛ در حالی که آموزش آنلاین به کامپیوتر و استفاده از ابزار الکترونیک نیاز دارد و تفاوت این دو را میتوان با نگاه کردن به تعامل یاد گیرنده ها متوجه شد. برخی از آموزش های آنلاین، گام به گام بوده و نیازی به تعامل با دیگران ندارد . با این حال، در اغلب  آموزش های آنلاین، افراد با هم  و با مربی در ارتباط هستند.

از طرف دیگر، آموزش الکترونیک آموزش انفرادیست که شرکت کننده ها در وب سایت لاگین کرده و تکالیف را در سیستم خود کامل میکنند و هیچ تعاملی با دیگر افراد یا مربی وجود ندارد. به طور کلی، در آموزش مجازی بین یادگیرنده و مربی تعامل وجود دارد بنابراین ، میتوان عبارت آموزش مجازی و آموزش الکترونیک را به جای یکدیگر به کار برد.

 

دانشپذیران در حال یادگیری به صورت مجازی

انقلابی به نام  آموزش مجازی

 

چند دهه قبل، حضور همه دانش آموزان در کلاس درس اجباری بود زیرا در غیر این صورت درس را از دست میدادند و درک آن موضوع به صورت انفرادی دشوار بود مگر اینکه دوست و همراهی باهوش درس را دوباره تکرار کند. اما در حال حاضر ، زمان وابستگی به کلاس و درس برای درک بهتر واحدهای درسی گذشته و عصر دیجیتال آغاز شده است. یکی از عمده ترین مزیت های عصر دیجیتال اینست که دغدغه دانش آموزان و دانشجویان  را به صورت دیجیتالی در آورده و یاد گیری و فرایند پیشرفت را تسهیل کرده است. علاوه بر این ، بسیاری از کارآفرین ها و دانشگاهیان نیز به دوره های آموزش مجازی علاقمند شدند. عواملی که موجب رشد سریع روند آموزش مجازی میشوند شامل راحتی زمان و مکان، پایداری هزینه، قابلیت به روز شدن منابع، سواد دیجیتالی و تجربه غنی سازی اطلاعات هستند.

 

فواید آموزش مجازی برای دانش آموزان

 

آموزش مجازی بسیار انعطاف پذیرست و اولین چیزی که هنگام فکرکردن به آموزش مجازی به یاد می آوریم، فعالیت های غیر همزمان مانند سخنرانی ها و آزمون ها است. یکی دیگر از مهمترین عناصر آموزش مجازی ، پخش زنده آموزش ست و این یادگیری از طریق اضافه کردن عناصر انسانی زنده ، باعث افزایش تعامل می شود.
 این ویژگی مخصوصا برای دانش آموزانی که به اندازه کافی خودکفا نیستند و یا به مدل آموزش سنتی "معلم و کلاس" وابسته اند، مفید است. درس های آنلاین زنده بسیار مهم هستند زیرا برای دانش آموزان فرصتی به وجود می آورد تا نظرات موجود در مورد عناصر یادگیری را دریافت کنند. در برخی موارد، درسهای آنلاین زنده شباهت زیادی به کلاسهای سنتی دارد و معلم می تواند اطلاعاتی را ارائه دهد و همزمان با گروهی از افراد ارتباط برقرار کند.

مجموعه آموزش مجازی پارس یکی از سیستم هایی ست که همه مزیت های ذکر شده در بالا را دارد و به پیشرفت دانش پذیران کمک شایانی میکند.

 

آموزش دوره های مجازی

 

تفاوت شیوه های آموزش مجازی و حضوری

 

اولین تفاوت اساسی شیوه های آموزش مجازی و حضوری در مدیریت کلاس درس است. در یک کلاس حضوری، معلم آزاد است که دانش آموزان  را در اطراف خود جمع کرده، آنها را به شیوه های مختلف دسته بندی کرده و کلاس را به گونه ای اداره کند که انجام کلیه فعالیت ها تسهیل شود. اما اکثر کلاسهای آنلاین از نرم افزار کنفرانس استفاده کرده و گروه های متفاوت و ترتیب های مختلفی از دانش آموزان را در کلاس درس جمع می کنند.
 با این حال، در حقیقت، موثرترین راه برای مدیریت و کنترل کلاس های درس آنلاین، مدیریت کلی کلاس است. به این ترتیب، کلاس های آنلاینی که جمعیت کمتری دارند، بهتر و موثر تر کار میکنند.

یکی دیگر از تفاوت ها ، استفاده از کانال های پشتیبانی برای کلاس های آنلاین است. کانال های پشتیبانی به ویژه در شرایط آموزشی، مانند گذاشتن فایل های سخنرانی برای یادگیری بیشتر،  بسیار مورد توجه هستند.
 همچنین، در کلاس های آنلاین، هیچ نوع بازخورد و واکنش بصری برای معلمان وجود ندارد و آنها متوجه نمیشوند که محتوای درس درک شده یا خیر و یا مفید و کاربردی بوده یا خیر. بنابراین، معلم ها با استفاده از ابزارهای موجود خاص و طرح سوالات منظم برای مخاطبان،  میزان شرکت مفید مخاطب در کلاس آنلاین را تعیین میکنند. اما در آموزش حضوری، معلم ها میتوانند هنگام ارائه مستقیم مطالب به چهره های خسته دانش آموزان دقت کرده و در صورت لزوم، فعالیت های جالب تری انجام دهند. 
با توجه به تفاوت های هر دو نوع آموزش، درنهایت این شیوه خلاقانه ارائه مطلب است که دستیابی به هدف و موضوع آموزشی را تسهیل میکند. از اینها گذشته، در محیط های جهانی و پیشرفته، درس های انلاین و زنده جز انتخاب های برنامه توسعه حرفه ای هستند.

 

نوجوانان و آموزش مجازی

مولفه های موثر در آموزش مجازی موثر

 

مهارت های مورد نیاز برای مربی آموزش مجازی شبیه مهارتهای لازم برای آموزش در کلاس درس  واقعی است. مربی آموزش مجازی باید انرژی زیادی داشته و البته به موضوع مسلط باشد تا بتواند به طور مناسب  و موثری با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و از یادگیری و درک درست آنها از موضوع اطمینان حاصل کند. البته ، این مهارت ها هنگام شروع آموزش مجازی اهمیت بیشتری پیدا می کنند. علاوه بر این، مهارت های دیگری نیز وجود دارد که در آموزش مجازی نقش مهم و موثری ایفا می کنند و عبارتند از:

شخصیت مربی (که نقش مهمی در تجربه یادگیری دانش آموز دارد)

 متعادل کردن محتوای آموزشی و ارائه محتوا

 اطمینان از تعامل کامل در محیط

استفاده از فناوری تخته سفید برای تسهیل اشتراک گذاری مطلب

آموزش مجازی و کودکان

اعتبار مدارک آموزش مجازی

مدت زمان اعتبار مدارک آموزش مجازی مشخص ست و میتوان این اعتبار را قبل یا بعد از پایان مهلت اعتبار از طریق ( Certificate Renewal Wizard ) افزایش داد  زیرا بعد از مهلت تعیین شده، مدک دیگر اعتباری نخواهد داشت.

کشور های پیرو در استفاده از آموزش مجازی
 

امروزه ،آموزش مجازی به سرعت در حال تبدیل شدن به پدیده ای مهم در سراسر جهان است و اهمیت آن مخصوصا در آموزش دوره های آنلاین رایگان و استخدام بسیار مشهود است . علاوه بر این، سهولت و راحتی این آموزش موجب شده که تقریبا همه افراد در  سراسر دنیا برای متعادل کار، خانواده و سایر وظایف  از این آموزش ها نهایت بهره را ببرند.
 با این حال، برخی از کشورها، آموزش مجازی را پیش از دیگران پذیرفته اند و این موضوع  منجر به پیشیبرد اهداف سیاسی و اقتصادی و افزایش  تعداد و انواع برنامه ها و نوآوری های جدید برای یادگیری آنلاین شده است. اولین کشور پیشرو در زمینه آموزش مجازی، ایالات متحده آمریکاست که بیش از صدکالج آنلاین دارد و فرصتهای تحصیلی و شغلی متنوعی را برای متقاضیان از کشورهای مختلف به وجود آورده است. دومین کشور پیشرو ، هند است که فرصتهای جدید زیادی را از طرق آموزش مجازی فراهم کرده و از این جهت موجب ارتقا قاره آسیا شده است. و سومین کشور، چین است که بیش از 70 کالج آموزش مجازی دارد که هر کدام به نوعی در حال رشد بوده و تقاضا های آموزشی سراسر جان را پاسخ می دهند. کشورهای کره جنوبی، مالزی ، انگلیس، استرالیا و آفریقای شمالی در جایگاه های بعدی هستند.

دوره آموزش مجازی از جمله دوره های جدید و بسیارکاربردیست که در مجموعه آموزش مجازی پارس ارائه میشود و مطمئنا مزیت ها ی بیشماری  برای کاربران به همراد داد.

مدرک دوره های مجازی

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.