مدیریت مالی و حسابداری

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مدیریت مالی و حسابداری |financial management and accounting

مدیریت مالی، به معنای مدیریت موثر و اثربخش وجوه به منظورتامین اهداف مالی  یک سازمان است. این نوع از مدیریت ، یک عملکرد تخصصی بوده و مستقیما با عملکرد مدیران ارشد مرتبط است. البته، متخصصین مختلف، این حوزه را به صورت متفاوتی تعریف می کنند. علاوه بر این، ازعبارت مدیریت مالی برای استراتژی های مالی که مدیریت برای سازمان در نظر می گیرد استفاده می شود. 
موضوعات مهمی که معمولا در مدیریت مالی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند شامل چگونگی افزایش سرمایه به شیوه های مختلف و ساده و هزینه کردن و اختصاص دادن ان برای انجام کارهای مختلف است. علاوه بر این، راه حل های مدیریت مالی نه تنها برای بودجه بندی های بلند مدت بلکه برای اختصاص منابع کوتاه مدت نیزمورد استفاده قرار می گیرد. 
 سرفصل هایی که در این مقاله به تفصیل توضیح می دهیم شامل مدیریت مالی و حسابداری، مدیریت مالی، رشته مدیریت مالی، حسابداری مالی، تفاوت مدیر مالی با حسابدار، آموزش مدیریت مالی وحسابداری، اهداف مدیریت مالی و تفاوت رشته مدیریت مالی با حسابداری است. 

در حسابداری مالی به  ثبت معاملات انجام شده پرداخته میشود.

اهداف مدیریت مالی 

در کل ، مدیریت مالی هنگام تصمیم گیری برای تهیه، اختصاص دادن و نظارت بر منابع مالی مطرح شده و مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین، این مدیر باید خاص و تعیین شده ای داشته باشد. اهداف مدیریت مالی شامل: 
سرمایه گذاری مطمئن، یعنی سرمایه گذاری باید به گونه ای انجام شود که بازده لازم را به همراه داشته باشد
متعادل کردن میزان سرمایه اصلی با بدهی ها از طریق انتخاب ترکیب درستی از سرمایه در سرمایه گذاری 
اطمینان از کافی بودن منابع و عرضه به موقع آنها
اطمینان دادن به سهام داران برای برگشت سرمایه 
مطمئن کردن سهام داران از استفاده بهینه وموثر از منابع مالی موجود

رشته مدیریت مالی 

رشته مدیریت مالی، یک رشته مستقل در مقطع کارشناسی ارشد است که تحصیل در آن مستلزم گذراندن واحدهای مالی می باشد. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه هایی مانند بانکداری، بیمه و مدیریت ریسک و مشاغلی  مانند معاونت مالی، مسئول تامین اعتبارات مالی و ارزیاب اقتصادی پروژه ها انجام وظیفه کنند. 
از آنجایی که اخیرا گرایش های متعددی برای این رشته در دانشگاه ارایه شده، بنابراین، افراد علاقمند و فارغ التحصیلان هر کدام از این گرایش ها می توانند در جایگاه های  شغلی متنوعی مشغول به کار شده و حتی در مراحل اولیه تجارب عملی و مفید کسب کنند. همچنین، تحصیل در این رشته مزیت هایی مانند شناخت انواع گرایش های رشته، درک کردن مسایل عملی و نظری این رشته و عرصه و زمینه های مورد استفاد آن را به همراه دارد.

در بازه های زمانی مختلف باید، سند های مالی را بررسی کرد.

حسابداری مالی  

حسابداری مالی، یکی از گرایش های تخصصی حسابداری است که در آن، حسابدار یا مدیر مالی ابتدا گزارش های مالی، معاملات ثبت شده، تراز نامه  و میزان درآمد و بدهی را در نظر گرفته و سپس، معاملات مالی را برای بررسی میزان سود پیگیری می کند. به طور معمول، در حسابداری مالی، از یک سری از اصول حسابداری مشخص استفاده می شود. با این حال، اینکه برای یک فرایند حسابداری باید کدامیک از اصول حسابداری به کار گرفته شوند، به شرایط  و الزامات قانونی گزارش شده بستگی دارد.
علاوه براین، هرکدام از شرکت های ثبت شده عمومی در کشورمان باید برای انجام حسابداری مالی از قوانین و اصول حسابداری پیروی کنند. از طرف دیگر، شرکت های بین المللی ، نیز باید صورت ها و گزارش های مالی سالیانه شان را بر اساس استانداردهای گزارش های مالی بین المللی ارایه کرده و از هر گونه اشتباه و عدد سازی بپرهیزند. در واقع، با ایجاد این اصول حسابداری، اطلاعات منسجمی را در اختیار سرمایه گذاران، قانون گذران و مسئولین مالیاتی گذاشته اید. 

آموزش مدیریت مالی و حسابداری

با توجه به اینکه مهمترین بخش در هر شرکتی، بخش حسابداری و مدیریت مالی است بنابراین، افرادی که در این زمینه فعالیت دارند باید از تمام اصول حسابداری مطلع بوده و نسبت به تک تک آنها پایبند باشد. علاوه بر این، مدیران مالی باید بتوانند تمام کارکردهای شرکت را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس گزارش های حاصل ، میزان  سود دهی شرکت را مشخص کنند. 
مرکز آموزش مجازی پارس، موسسه ای است که بسته های آموزشی دوره آموزش مدیریت مالی و حسابداری را برای همه حسابداران و مدیران و افراد علاقمند ارایه و معرفی کرده است. این دوره مدیریت مالی و حسابداری، میتوان به دانش پذیران در کسب اطاعات مفید و کاربردی و به دست آورن تجارب عملی و نظری کمک کند. مزیت دوره های این مرکز نسبت به موسسات دیگر این است که ، بعد از گذراندن این دوره به دانش پذیران مدرک مدیریت مالی و حسابداری و گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری اعطا شده و در صورت شرکت کردن در دوره های دیگری مانند حسابداری دولتی با رویکرد تعهدی و حسابداری مالی خدماتی نیز گواهینامه معتبرملی ارایه می شود. 

میتوان از روش های مختلف برای انجام محاسبات مالی استفاده کرد.

تفاوت مدیر مالی با حسابدار

تفاوت مدیر مالی با حسابدار این است که، حسابدار در رشته  حسابداری تخصص داشته  و مسئول انجام تحقیق در مورد منابع مالی ، چگونگی هزینه کردن برای انواع پروژ ه های واگذار شده پیشنهادی و اطلاع رسانی به سرمایه گذاران و مدیران است. علاوه بر این، میزان تسلط و صلاحیت حسابدارها باید به صورت رسمی توسط حسابدارهای قانونی تایید شده و گواهینامه معتبر نیز به انها اعطا شود.  غالبا، شرکت های معتبر، باید حسابدارهای تاییده شده را استخدام کنند اما در صورت استخدام حسابدارهای غیرقانونی و غیر مجاز، امتیازی به این نوع از حسابدارها تعلق نمی گیرد. 
از طرف دیگر، عنوان مدیریت مالی، یک عنوان کلی و جامع بوده و با توجه به اندازه، نوع و بخش های مختلف شرکت توضیح داده می شود. غالبا، مدیران مالی مسئولیت انجام وظایف بیشمار و متعددی را در انواع سازمان های دولتی، آموزش و تجاری عهده دار می شوند اما ، هرکدام از وظایف را با توجه به موقعیت و فرصت های موجود، به افراد مختلف واگذار می کنند. مسئولیت هایی که به طور معمول برای یک مدیر مالی با تجربه در نظر گرفته می شود شامل جمع آوری و بررسی داده های مالی و تجاری، تنظیم میزان بودجه برای پروژه های اجرایی مختلف، پیش بینی و بررسی روند های مالی و برنامه ریزی برای انجام پروژه های بعدی است. 

تفاوت رشته مدیریت مالی با حسابداری

تفاوت رشته مدیریت مالی با حسابداری در این است که این دو رشته، وقایع اقتصادی را به طور متفاوتی نگاه کرده و نتیجه گیری می کنند. حسابدارها به  فرایند های اقتصادی که در گذشته رخ داده  و نتیجه شان در زمان حال شامل حال سازمان می شود، می پردازند؛ در حالی که، مدیران مالی، بر نتیجه انجام معاملات اقتصادی و تصمیم گیری های مهم در اینده تمرکز دارد.  
علاوه براین،  دانشجویان رشته مدیریت باید  نحوه اختصاص سرمایه، بودجه بندی و تامین مجدد آن، تعیین سود سهام داران و مدیریت منابع و موارد مصرف آنها را بیاموزند  تا در آینده مدیر مالی لایقی شده و مسئولیت های واگذار شده به خودشان را به بهترین نحو انجام دهند.

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.