روانشناسی خانواده

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

روانشناسی خانواده | family psychology

تعریف روانشناسی خانواده

روانشناسی خانواده ، یکی از حوزه های حرفه ای و تخصصی روانشناسی است که برروابط بین افراد خانواده تاکید و تمرکز دارد. طیف خدماتی که یک روانشناس خانواده می تواند به خانواده ها ارایه کند، بسیار متنوع بوده و شامل موارد زیر می شود: 
مشاوره با اعضای خانواده
پشتیبانی از راهکارهای موثر در خانواده
انجام تحقیقات در مورد معضل های خاص مرتبط با خانواده
ارزیابی مشکلات و شیوه حل آنها
درمان اختلال های زوج ها
تشکیل کارگاه های مشاوره تجربی و عملی
سرفصل های این مقاله شامل شغل روانشناسی، تعریف روانشناسی خانواده، روانشناسی شخصیت، روانشناسی کودک، مشاوره ازدواج، تست رواشناسی ازدواج، آموزش روانشناسی خانواده، مشاوره قبل از ازدواج و روانشناسی زناشویی هستند.

ثبت نام دوره روانشناسی خانواده

روانشناسی خانواده، به مشکلات خانواده می پردازد.

 

شغل روانشناسی

روانشناسی، یک از حیطه هایی است که با استفاده از آن میتوان رفتارهای اجتماعی، فردی و احساسی افراد را مشاهده نموده و آنها را با توجه به فرایندهای شناختی و یافته های اخیر این علم ، تفسیر کرد. بنابراین، شغل روانشناسی  از حساسیت خاصی برخوردار بوده و روانشناسان باید به منظور تعیین خصوصیات و ویژگی های خاص افراد و درک وحل مشکلاتشان به انواع حوزه های روانشناسی احاطه داشته باشند. 
به طور معمول، روانشناسان ملزم هستند که برای بیماران و مراجعه کنندگان  خود موارد زیر را به دقت انجام دهند:
در نظر گرفتن تست های خاص به منظور درک و پیش بینی رفتارشان
انجام مصاحبه انفرادی و بررسی رفتارها
شناسایی اختلالات  و مشکلات رفتاری و روانی
انجام مطالعات علمی از رفتار و عملکرد مغز
بررسی مشکلات و انتخاب یک روش درمانی
بحث در مورد درمان مشکلات بیماران

روانشناسی شخصیت | personality psychology

شخصیت افراد، یک چیز منحصر به فرد و خاص است ک می تواند رفتارها، محیط و انگیزه را تحت تاثیر قرار دهد. روانشناسی شخصیت ، یکی از شاخه های خاص و جالب روانشناسی است که به بررسی انواع شخصیت ها می پردازد. این نوع از روانشناسی نشان می دهد که چگونه افراد با توجه به شخصیت های متنوع، متفاوت از یکدیگر عمل می کنند. در این روانشناسی، شباهت های روانی بین افراد، تفاوت های فردی و فرایندهای روانشناسی و روانشناختی مورد بررسی قرار می گیرد.  
منظور از نوع شخصیت، طبقه بندی روانشناسی افراد مختلف است. گاهی اوقات، نوع شخصیت با ویژگی های شخصیتی اشتباه گرفته می شود در حالی که ویژگی های شخصیتی، تعدا کمی از گرایش های رفتاری را در بر می گیرد.  علاوه براین،  نوع شخصیت شامل تفاوت های کیفی است در حالی که ویژگی های شخصیتی به تفاوت های کمی می پردازد.  

حیطه روانشناسی خانواده بسیار وسیع و گسترده است.

روانشناسی کودک | child psychology

دوران کودکی هر فردی ، جز مهمترین دوران زندگی او محسوب می شود زیرا تاثیر بسزایی بردوران بلوغ ، جوانی و بزرگسالی او می گذارد. بنابراین، این دوران باید با وسواس بیشتری بررسی شده و مشکلات و اختلالات آن نیز جدی گرفته شود. روانشناسی کودک، یکی از شاخه های تخصصی علم روانشناسی است که بر کودکان و رفتارآنها تمرکز دارد. علاوه بر این، روانشناس های حوزه کودک میتوانند تمام مشکلات  کودکان را از زمان تولد تا نوجوانی بررسی و حل کرده و حتی مهارت های اجتماعی و عاطفی و نحوه توسعه شان  را نیز به آنها بیاموزند. 
حوزه روانشناسی کودک، بسیار مهم بوده  و تا حدودی جدید محسوب می شود زیرا در گذشته اینطور تصورمی شد که کودکان نیز نسخه کوچکی از بزرگسالان هستند و نیازی به مراقبت و تربیت های خاص و بررسی های رفتاری ندارند. در حالی که، علوم جدید روانشناسی حاکی از این هستند که حتی نوزادها پیش از تولد نیز از محیط بیرونی تاثیر گرفته و بعد از تولد عملا آن را  به محیط خارج انعکاس می دهند. بنابراین، در رفتار با یک کودک باید تمام ظرافت های را رعایت کرد تا این دوران مقدمه آرامش دوره های بعدی زندگی آنها شود. 

مشاوره ازدواج | Marriage counseling

مشاوره ازدواج یا زوج درمانی، یک نوع روان درمانی بوده و برای کمک به زوج های جوان در نظر گرفته شده است. مشاوره ازدواج ، به همه زوج ها کمک می کند تا در مورد بهبود و یا بازسازی روابط خود تصمیمات جدیدی گرفته و اختلاف های قبلی را کنار بگذارند. 
مشاوره ازدواج ، بدون در نظر گرفتن وضعیت تاهل و جنس و برای مدتی کوتاه ارایه می شود. همچنین، زوج ها از این مشاوره، برای درک بهتر و بیشتر طرف مقابل، برطرف کردن مشکل اعتیاد، حل و فصل مشکل جدی  ارتباطی، برطرف کردن تعارض در مورد پرورش کودک و..... استفاده می کنند. قابل ذکر است که افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، باید دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده و در زمینه مشاوره تخصص کافی به دست آورده باشند. 

تست روانشناسی ازدواج

آمارهای موجود در مورد طلاق و ازدواج حاکی از این هستند که یک سوم ازدواج هایی که با اشتیاق و عشق انجام می شوند،  متاسفانه به طلاق می انجامند؛ البته، این بدین معنا نیست که بقیه متاهلین از زندگی خود رضایت کامل دارند و صد در صد به دنبال اهداف مشترک هستند بلکه، 30 درصد آنها نیز انگیزه خاصی برای ادامه زندگی نداشته و به نظر می رسد که فقط یکدیگر را تحمل می کنند. 
در واقع، ما در جامعه ای زندگی می کنیم که شناخت افراد کار ساده و راحتی نیست بنابراین، یافتن فردی مناسب برای زندگی دشوار تر می شود. تست روانشناسی ازدواج، از جمله تست هایی که به زوج های در شرف ازدواج کمک می کند تا ابتدا شناخت کلی و سپس شناخت جزیی نسبت به فرد مقابل پیدا کرده و هماهنگی و تطابق ویژگی های خاص را بررسی نموده و با اطمینان خاطر تصمیم به ازدواج بگیرند.  این قبیل تست ها، کمک شایانی به کاهش آمار طلاق و شکست زوج ها کرده و در نتیجه، آرامش خاطر را  به ارمغان می آورد.  

 

در روانشناسی ازدواج به مشکلات زوجین پرداخته میشود.

آموزش روانشناسی خانواده | family psychology

افرادی که به حوزه روانشناسی و مخصوصا روانشناسی خانواده علاقمند هستند باید، در زمینه روانشناسی محیطی، نظریه های شخصیت، روانپزشکی، ارتباطات بین فردی و مدل های توسعه خانواده ، آموزش های لازم را دریافت کرده و در این رشته مدرک دکترا بگیرند تا بتوانند نظام کلی سیستم روانشناسی را درک کرده و بیماران کمک کنند. غالبا، این روانشناس ها در محیط هایی مانند کلینیک ها، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها خدمات ارایه می کنند. 
علاوه بر این، مرکز آموزش مجازی پارس نیز بسته های آنلاین دوره آموزش روانشناسی خانواده را ارایه کرده که به دانش پذیران امکان می دهد تا در مدت کوتاهی، اصول و تئوری های روانشناسی را فرا بگیرند. این دوره، آموزش های جامعی داشته و شامل دروسی مانند انواع نظریه های خانواده درمانی، فرهنگ فرزند پروری، انواع تعارض های خانوادگی، اهمیت خانواده و سیستم های الگوهای خانوادگی می شود. در انتهای دوره، دانش پذیران ، مدرک روانشناسی خانواده دریافت می کنند. 
البته مرکز آموزش مجازی پارس ، انواع دوره های روانشناسی مانند دوره های روانشناسی تربیتی و روانشناسی اجتماعی و .... را معرفی کرده و در پایان دوره نیز، به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر اعطا می کند. 

مشاوره قبل از ازدواج | pre-marriage counseling

مشاوره قبل از ازدواج، قبل از مراحل رسمی ازدواج انجام شده و به زوج ها کمک می کند تا ضعف ها و مشکلات موجود در رفتار و شخصیت شان را شناسایی کرده و برای آنها را حلی پیدا کنند. به طور معمول، زوج ها پیش از ازدواج برای مواردی مانند بهبود روابط اجتماعی، ارزش های معنوی و مذهبی، روابط خانوادگی گسترده، ارتباط های بین فردی و حل اختلاف های اولیه به مراکز مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند. 
معمولا بعد از مشاوره، زوج ها واقع بین تر شده و انتظارت شان متعادل تر می شود،  مهارت های حل اختلاف شان را بهبود و توسعه داده و این توانایی را دارند که به صورت موثرتری ارتباط برقرار کنند. علاوه براین ، انها نسبت به آینده نگرش مثبتی پیدا کرده و راحت تر می توانند برای مشکلات شان راه حل پیدا کنند. 
مشاوره قبل از ازدواج، از این جهت حائز اهمیت است که به زوج هایی که اختلافات زیادی دارند کمک می کند تا نیازهای عاطفی، اجتماعی و ...یکدیگر را درآینده بهتر برآورده کنند. 

روانشناسی زناشویی | Marital psychology

روانشناسی زناشویی، نیز یکی از شاخه های علم جالب روانشناسی است که امروزه طرفداران زیادی را به سوی خود جلب نموده زیرا راهکارهای جدید و جالبی برای زوج ها ارایه میدهد.  این روانشناسی، در واقع، به تفاوت های بین زن ومرد، باید و نباید های زندگی مشترک ، شناخت هر دو جنس از یکدیگر و رموز بهینه شدن زندگی مشترک تمرکز دارد. 
روانشناسی زناشویی، به افرادی که در جستجوی کشف جزئیات طلایی و کاربردی زندگی زناشویی هستند امکان میدهد تا در مورد ایده های خود برای خوشبختی در زندگی زناشویی و مشترک رویا پردازی کرده و برای عملی شدن آنها نهایت سعی و تلاش شان را به کار گیرند. علاو براین، این افراد، عوامل رشد و تخریب رابطه شان را شناسایی کرده و از روانشناسی برای ارتباط موثر و آرام بخش با همسرشان استفاده می کنند.  

دوره روانشناسی خانواده

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.