MBA علوم تربیتی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.


تاریخچه روانشناسی

یافته های روانشناسی با روش علمی، بیش از 130 سال سابقه ندارد، ولی با توجه به موضوعات رشته روانشناسی از گذشته مورد بحث بوده است.

خرید دوره MBA علوم تربیتی


تعریف علوم تربیتی

علوم تربیتی MBA یکی از رشته های علوم انسانی است که به آن پرداخته می شود. رشته علوم تربیتی در ایران در مقطع کارشناسی در چند گرایش است از جمله : تکنولوژی آموزشی ، راهنمایی و مشاوره ، آموزش پیش دبستانی و دبستانی، مدیریت برنامه ریزی آموزشی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی ارایه می شود.
 

تاریخچه-روانشناسی


روانشناسی چیست ؟

روانشناسی شامل مطالعه و شناخت علمی چگونگی و ابعاد مختلف رفتار موجود زنده، به ویژه انسان است. در این بیان بیشترین توجه به رفتار و جنبه های گوناگون است. موضوع اصلی روان شناسی به عنوان یک علم رفتاری، مطالعه فعالیت ها و واکنش های حیوان و انسان در شرایط و موقعیت های مختلف است. آن دسته از حالت ها، عادت ها، فعالیت ها، واکنش ها نسبتا ثابتی است که توسط انسان انجام می گردد رفتار می گویند و دارای ارزیابی و پیش بینی هایی نیز می باشد.

رفتار انسان انواع مختلفی دارد :

-  رفتار شخصی :

رفتار شخصی کاملا عقیده شخصی دارد ، به عنوان مثال فردی همواره عادت دارد یک کار را در روزهای آینده هم انجام دهد.

-   رفتار شغلی :

رفتار شغلی مانند ، رفتار خاص یا عادتی که فرد در کار روزمره از خود نشان می دهد. مثلا همیشه عادت دارد بعد از دو ساعت کامل کار ، چایی میل کند.

-  رفتار اجتماعی :

رفتار اجتماعی فرد در واکنش های بین فردی و ارتباطات اجتماعی است.

در بررسی رفتار باید توجه کرد که رفتار چه کسی، در چه شرایطی و موقعیتی مورد ارزیابی قرار می گیرد و در چه زمانی می توانیم برداشت و تفسیر جامعی از رفتار یک فرد داشته باشیم که شرایط زمانی و مکانی، موقعیت بروز رفتار و ویژگی های ذهنی شخص را مورد توجه کافی قرار دهیم.


مبانی تربیتی چیست ؟

اولین موضوعات یک نظام تربیتی، صحبت در مورد طبیعت انسان و ویژگی های موضوع تربیت یعنی انسان است. تربیت به هر مفهومی که فرض شود ، در ارتباط با موجودی به نام انسان است که قابلیت ها ، استعدادها و ویژگی ها و خصوصیت های شناخته نشده دارد. موضوع تربیت و پیدا کردن اصول و روش های تربیتی بی معنا خواهد بود. همه تعریف های که در چهارچوب انسان گفته می شود در زمینه تربیت کارآیی دارد، مبانی تربیت را تشکیل می دهند:

- اقسام مبانی تربیتی :

  • اقسام مبانی تربیتی در سه دسته مبانی علمی، فلسفی و دینی تقسیم می شوند.
  • مبانی علمی دارای اطلاعاتی است که بزرگان در اختیار ما قرار می دهند.
  • بدین صورت رابطه تعلیم و تربیت با علومی همچون روانشناسی ، جامعه شناسی و ... مشخص می شود.
  • مبانی فلسفی نظاره ای فلسفی راجب به طبیعت آدمی و هدف ها و موارد تربیتی دارد.


موضوع اصلی روانشناسی تربیتی یا پرورشی به کاربستن قواعد و یافته های شاخه های مختلف روان شناسی در فرآیند تعلیم و تربیت استو هدف اصلی روان شناسی توجه عمیق به امر مهم آموزش و پرورش و عنصرهای مهم یادگیری ، پیشرفت تحصیلی، سازگاری، تحول ذهنی و روانی و رشد متعادل انسان است.

اصل روان شناسی تربیتی در پنج محور مورد توجه قرار گرفته است:

1- قوانین و عوامل موثر در روش های یادگیری

2- خصوصیت های یادگیرنده یا تربیت شونده

3- موضوع یادگیری یا پیام تربیتی

4- روش های تعلیم و تربیت یا انتقال پیام

5- ارزیابی و ارزش سنجی


کاربرد روانشناسی در تدریس :

تدریس در کلاس درس، یک فعالیت آگاهانه و برنامه ریزی شده است که توسط معلم به سمت اهداف خاصی طراحی و تدوین می شود. معلم برای کسب موفقیت در تدریس باید با اصول و اهداف آموزش و پرورش و ویژگی های دانش آموزان آشنایی داشته باشد تا بتواند در کنار فعالیت های آموزشی خود ، دانش آموزان را به سوی هدف های تعلیم و تربیت شده هدایت کند.

اگر معلم بخواهد موفقیت بیشتری در ، درس دادن داشته باشد باید علاوه بر مهارت و تسلط به محتوای درس به نکات روانشناسی تربیتی به طور کامل توجه داشته باشد. بحث کاربرد روانشناسی در تدریس ،مهمترین کاربردهای روانشناسی تربیتی به آموزش اشاره دارد.


روانشناسی کودک و نوجوان :

روانشناسی کودک و نوجوان شاخه ای علم روانشناسی می باشد. کودکان و نوجوانان از نظر فیزیکی رشد می کنند، در حال افزایش دادن توانایی های اجتماعی و هوش هیجانی خود هستند تا در آینده ، زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

تغییراتی در حالات و رفتاری وجود دارد که همراه با رشد کودک، دیده می شود. بعضی از تغییرات قابل پیش بینی هستند. پیش بینی های زیادی در رابطه با مراحل کامل شدن کودکان وجود دارد و آشنایی این مراحل به سرپرست کودکان کمک می کند تا رفتارها و نیازهای رشدی را درک کنند.
 

آموزش MBA علوم تربیتی
 

روانشناسی-کودک-و-نوجوان


عقب ماندگی ذهنی :

کم بودن هوش در اوایل زندگی در مقابل دمانس (اختلال زیاد در ظرفیت فکری در اثر از دست دادن یا آسیب دیدن سلول عصبی مغزی) می باشد. یک سری کارهای آموزشی و اجتماعی می توان یک زندگی طبیعی در خارج از بیمارستان را برای این افراد فراهم کرد که شامل مدارس استثنایی، انجام کارهای خانه داری و صنایع دستی و حمایت از این افراد و خانواده آنان می باشد.


اختلالات یادگیری :

بسیاری از کودکان ظاهر طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان هم نشانه ناسازگاری بودن آنان است، هوششان طبیعی است، به خوبی صحبت می کنند مثل دیگر کودکان بازی می کنند و ارتباط اجتماعی نسبتا مناسبی دارند.

در منازلی که والدین ، کاری را  به کودکان می سپارند و کودکان کار را  به خوبی انجام می دهند از رفتار و اخلاق عادی برخوردار می باشند.

اما هنگامی که بیرون از منزل، مثل مدرسه هستند و می خواهند  خواندن و نوشتن یاد بگیرند مشکلات جدی خودشان را نشان می دهند.

خانواده گاهی گزارشاتی از نارضایتی دبیر از فعالیت های تحصیلی فرزندانشان دریافت می کنند و بسیار نگران می شوند.

کم بودن یا ناتوانی عملکرد می تواند به شکل نداشتن توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن یا انجام محاسبه های ریاضی ظاهر گردد. اختلال یادگیری یا ناتوانی در یادگیری واژه ای است که در متن های  علمی برای این موارد استفاده می شود.

کودکان گرفتار به ناتوانی یادگیری، معمولا از لحاظ هوشی مشکل ندارند، اما به دلیل کمبود در راه های پردازش اطلاعات در مغزشان، کارکرد ذهنی پایینی را نشان می دهند.

ناتوانی یادگیری از تفاوت در مسیرهای عصبی و ارتباط آن ها در مغز منجر می شود. ناتوانی یادگیری مشکلاتی هستند که بر توانایی مغزی در دریافت ، پردازش و ذخیره اطلاعات تاثیر می گذارند.

مشکلات ناتوانی باعث می شود یک دانش آموز بسیار ضعیف تر از فردی که این مشکل را ندارند مطالب را فرا بگیرند.

اختلالات یادگیری ممکن است با حالت های مختلف اختلال پیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلالات رفتاری نیز همراه شود.


علل اختلالات یادگیری :

علل پیدایش ناتوانی یادگیری نسبتا پیچیده است. برخی از مشکلات درباره مفهوم ناتوانی های یادگیری، پیامدی است از ناتوانی در اشاره دقیق به علل بروز ناتوانی یادگیری که شاهدش هستیم.

ناتوانی های یادگیری چند رشته ای است و پیوند میان کارشناسان رشته های مختلف در این بحث باید برقرار باشد.

-    عوامل محیطی : عوامل محیطی زیادی وجود دارد که می تواند به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری بیفزاید و حتی باعث آن باشد. تغذیه مناسب و سالم کودک از جمله عوامل محیطی است.

-    عوامل فیزیولوژیکی : بسیاری از متخصصان بر این باورند که مشکل اساس ناتوانی های یادگیری، آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه های وارد شده به دستگاه عصبی و مرکزی است.

-    عوامل ژنتیکی : در برخی خانواده ها بیش از دیگران عوامل ژنیتیکی دیده می شود. در اصل عوامل ژنتیکی نقش پر رنگی در ناتوانی یادگیری دارد.

-    عوامل آموزشی :

1-  درست آموزش ندادن به کودکان

2-  عدم فراگیری معلم از مهارت های لازم برای تدریس درس های پایه در مدارس

3-  برنامه ریزی و طرح برنامه آموزشی ضعیف

4-  نداشتن فعالیت های تحسین آمیز

5-  تدریس علمی نادرست


درباره دوره آموزشی MBA  علوم تربیتی :

هدف پارس از برگزاری دوره آموزش mba علوم تربیتی به علاقمندان ، شناخت کودکام و رفتارهای کودکان می باشد . علاقمندان بعد از دریافت بسته آموزشی دوره در پایان می توانند مدرک معتبر را دریافت کنند و به خانواده و کودکانی زیادی کمک کنند.
 

اختلال آسپرگر :

بعضی از کودکان نشانه های آسپرگر  را دارند این اختلالات شامل ، رفتارهای چون زدن، فریاد کشیدن، اوقات تلخی کردن، جرو بحث های زیاد  یا حتی به شخصی آسیب می رسانند. افراد که دارای نشانه های اختلال آسپرگر  هستند اغلب رفتارشان به گونه ای است که احساسات یا نظرات دیگران را متوجه نمی شوند و این موضوع، واکنش های اجتماعی آنان را مشکل تر می سازد. معمولا همدلی در دوران کودکی ایجاد می شود، زمانی که افراد شروع به ابراز علاقه و توجه به احساسات دیگران می کنند .

کودکان در سن های پایین اغلب درباره دوستان ناراحت و عصبانی خود صحبت می کنند. کودکان اغلب در بازهای خیالی خود نقش افراد نگران یا پریشان را بازی می کنند ، شرایط و پاسخ های مربوط را درک می کنند، اما کودکان دارای اختلال آسپرگر  در درک احساسات دیگران مشکلات زیادی دارند.

کودکان اختلال آسپرگر  معمولا کارهایی انجام می دهند که در صورت تکرار، بدون ایجاد خستگی قادر به انجام آن هستند. در بین چنین افرادی ، این ویژگی  معمولا نشان دهنده علایق خاص است که مانند  یک وسواس یا مشغله ذهنی نشان می دهد و آنان آنقدر درگیر این سرگرمی شده که از بقیه غافل می مانند.
 

اختلال-آسپرگر

روش های درمانی :

بعضی از درمان ها  شامل گروهای مهارت های اجتماعی، حمایت آموزشی، درمان زبان- ارتباط، دارو درمانی، تحلیل رفتار کنشی و روان درمانی فردی است.

مدرک MBA علوم تربیتی

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.