آموزش آشپزی و شیرینی پزی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

 

آشپزی چیست ؟

آشپزی عمل تهیه کردن مواد غذایی برای مصرف است. این تعبیر معمولا به معنی کوتاه تری به کار می رود، که اعمال گرما به غذا برای تغییر شیمیایی طعم، بافت، ظاهر، و یا خاصیت نمایان آن است. وقتی انسان در هزاران سال قبل آتش را کشف کرد. آشپزی ویژگی فرهنگی بسیار مرسوم شد. هر کشور برای خود نوعی متنوع از آشپزی را دارد که بسیار خاص و گوناگون می باشد. مثلا کشورهای آسیای میانه غذاها و طرز پختشان شبیه هم است مثل  کشورهای اروپایی و آمریکایی. غذاها انواع گوناگون دارند. بعضی تند و بعضی خوشمزه هستند.

 
در فرهنگ ایران، هنر آشپزی برای خانواده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از قدیم این اهمیت ویژه در بعضی از زمان ها از حالت عادی خارج شده و به شکل یک سنبل خود را نشان می دهد. سبزی پلو ماهی شب عید، تاریخچه بسیار طولانی در ایران دارد یا در ایام ماه مبارک رمضان، پخت و پز غذاها برای سحر و افطار، شکل متفاوتی به خود می گیرد که از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد.

در حال حاضر هم در این دنیای مدرن نیز، تعدادی از غذاهای روزگاران قدیم مورد مصرف خانوادهای که سنت ذشته خود را محفوظ نگه داشته اند و آن را فراموش نکرده اند، قرار می گیرند. نمونه ای از این غذاها مانند مرغ پلو، بره تنور، کوفته ریزه و .... در بسیاری از خانواده ها امروزه این غذاها جای خود را به پیتزا، همبرگر و .... داده است.

دوره آموزشی آشپزی و شیرینی پزی

 

آشپزی-چیست

 

چلو کباب، غذای اصیل :

چلوکباب در کنار آبگوشت از معروف ترین و قدیمی ترین غذاهای ایرانی محسوب می شوند. چلوکباب در اصل حاصل دو محصول کشاورزی و دامپروری می باشد. تاریخچه این غذا در ایران به زمان صفویه بر می گردد. این غذا مورد استفاده درباریان قرار می گرفت.

آشپزی در اصل هنر تبدیل مواد خام به انواع غذاهای خوشمزه، مطبوع و سالم است. آشپز فردی است که این هنر را به خوبی دارا می باشد و آشپز حرفه ای فردی است که تا جایی که می تواند با انواع غذاها آشنا بوده، بلکه با خاصیت و فواید تقریبی غذاها آشنا باشد.

علاقمندان برای دسترسی به این مهارت و تحصیلات لازم می توانند دوره آموزش آشپزی را بگذرانند. دوره پیشرفته آشپزی و آموزش شیرینی پزی امروزه در مرکز آموزش مجازی پارس به صورت پکیچ برای علاقمندان آماده گردیده که علاقمندان بری ورود به شغل آشپزی، می توانند با خرید پکیچ آموزشی و یادگیری آن و دریافت گواهینامه معتبر از پارس اقدام به کلاس آشپزی برای دیگر علاقمندان در موسسه خود کنند.

 
وظایف اصلی یک آشپز :

-    داشتن شناخت کافی و انتخاب مواد اولیه مناسب و تازه

-    تهیه و پخت انواع غذا مطابق با استانداردها

-    رعایت بالاترین استانداردهای بهداشت و پاکیزگی

-    خلاقیت در پخت انواع غذاها متفاوت و خوشمزه همراه با تزیینات خاص

-    دقت و نظم بالا

-    توانایی بالا در سازماندهی و مدیریت به خصوص برای سرآشپزها

 
نکته های آموزشی جالب برای آشپزی :

-     برای نگه داشتن سفیدی برنج، هنگام پختن چند قطره آب لیمو به برنج اضافه شود.

-    برای جلوگیری از پاشیدن کیک همراه با میوه خشک و یا کشمش، آن ها را کمی در آرد مخلوط شود و بعد به مایه کیک اضافه شود.

-    افزودن نمک به گوشت خام قبل از پخت، طعم گوشت را از بین می برد در حالی که اضافه کردن کمی نمک به ماهی پیش از سرخ کردن به طعم آن می افزاید.

-    هنگام تفت دادن سبزی یا گوشت، در پایان تفت دادن کمی شکر، عسل یا آب میوه اضافه شود تا طعم آن بهتر شود.

-    ادویه جوز هندی، در آخر کار به غذا اضافه شود زیرا حرارت، طعم آن را از بین می برد.

-    برای تازه شدن سبزی ، سبزی را آب سرد و کمی لیمو خیسانده شود.

-    هنگام استفاده از کره در پخت، کمی روغن به آن اضافه شود تا کره نسوزد.

-    برای آب پز کردن تخم مرغ ، آن ها را در آب جوش قرار داده و سپس حرارت داده شود. چون این روش باعث جلوگیری از یترک خوردن پوسته تخم مرغ خواهد شد.

 

آموزش آشپزی و شیرینی پزی

 

نکته-های-آموزشی-جالب-برای-آشپزی

 

تاریخچه شیرینی ایرانی :

شیرینی پزی یک هنر همراه با علاقه با تمام جادوهای یک هنر اصیل است. مردم خاورمیانه عاشق شیرینی پرشهد هستند.آن ها شیرینی پرملامت خود را که با انبوهی از مغزها می پوشانند و   پس از اتمام غذا یا همراه غذا می خورند. اروپایی ها به خوردن شیرینی همراه با صبحانه میل دارند و کیک های پوشیده از شکلات و میوه های فصل را می پسندند، مردم جنوب شرقی آسیا نیز مشتری شیرینی های برنجی و بخارپز هستند.

مرکز آموزش مجازی پارس در دوره آشپزی به شما می آموزد که چگونه نکات شیرینی پزی را یاد گرفته و آن ها در پخت شیرینی رعایت کنید، مانند:

1-    برای بدست آوردن نتیجه مطلوب پیش از هر چیز مواد مورد نیاز در طبخ کیک یا طرز تهیه شیرینی را دقیقا اندازه گیری کرده و آماده کنید. همچنین به اندازه قالب های ذکر شده در دستور پخت کیک توجه نمایید.

2-    برای اینکه کیک پس از پخت بخار نکرده و خمیر نشود آن را پس از خارج کردن از قالب بر روی یک شبکه سیمی سرد شود تا از همه طرف در معرض هوا باشد و سرد شود.

3-    هنگامی که قالب های کوچک برای پخت استفاده شد برای تسهیل کار جابه جایی آن ها به داخل و یا خارج از فر آن ها را در یک قالب رولت یا سینی بچینید سپس در فر قرار گیرد.

4-    حتی در این دوره به شما، در تزیین شیرینی کمک فراوانی می کنند.


تاریخچه فست و فود :

در رستوران ها، غذای آماده را در مدت کوتاهی بعد از سفارش، به مشتری تحویل می دهند. غذای حاضری اغلب به صورت یک جا، در حجم زیاد و از پیش آماده می شود. غذا را در طول روز گرم نگه می دارند، یا اینکه هنگام دریافت سفارش، دوباره آن را گرم می کنند. رمز موفقیت رستوران هایی که این غذاها را تهیه می کنند، در سرعت پذیرایی، قیمت نسبتا پایین و از همه مهم تر طعم خوب و متفاوت غذای آن هاست.

 

مضررات غذای آماده :

فست فودها (FAST FOODS)  ، یا غذای آماده غذاهایی هستند که خیلی آسان و سریع تهیه می شدند. عده ای از جوانان در دنیای امروز که وقت غذای پختن سنتی را ندارند ، فست فودها انتخاب هایی آسان و سریع هستند. آن ها غذاهای فست فود را خیلی لذیذ تر از غذاهای سنتی می دانند. محیط گرم بعضی از این رستوران ها دلیل جذب بعضی از جوانان به این رستوران هاست.

جوانان و نوجوانانی که در یکی از وعده های غذایی روزانه خود فست فود می خورند، نسبت به سایر همسالان خود کالری، نمک و چربی بیشتر و ویتامین و مواد معدنی کمتری در یافت می کنند.

تحقیقات دیگری نشان می دهد، نوجوانانی که لاغرند نسبت به آنهایی که چاق ترند، در یک رستوران فست فود بیشتر غذا می خورند و این نشان می دهد توانایی بدن در مصرف کالری اضافی به اینکه چقدر اضافه وزن دارند، بر می گردد.

همچنین در تحقیقات دیگر مناطقی که تعداد رستوران ها فست فود کمتر است، بیماری های قلبی و عروقی کاهش می یابد. همچنین افرادی که عادت به خوردن غذاهای آماده دارند پرخوری و کم تحرکی و سریع غذا خوردن به اثرات فست فودها بر سلامتی انسان ها می افزاید پس چه بهتر، که روش سنتی را در پیش بگیریم.

 

مدرک آشپزی و شیرینی پزی

 

مضررات-غذای-آماده

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.