ترخیص کالا چیست

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

ترخیص کالا چیست ؟

ترخیص کالا به معنای آزاد کردن اجناس وارداتی از گمرک می باشد. به این صورت که  کالایی به کمرگ داده می شود و ترخیص کار ، کالا را برای وارد کننده و صادر کننده کالا آزاد می کند.
مرحله ترخیص ، برای ورود و یا خروج کالا از کمرگ می باشد.

ترخیص کالا یک روش چند مرحله ای است که به وسیله شرکت ترخیص کالا یا ترخیص کار گمرک که به نمایندگی از صاحب کالا می باشد، انجام می گردد.
اغلب برای رها نمودن یک محصول ترخیصی باید یک کالا باید یکسری روش ها از جمله پرداخت مالیات، سود بازرگانی، حقوق گمرکی و دریافت مدارک لازم جهت وادرات آن محصول یا کالا و .... در نظر گرفته شود.
برای ترخیص کالاها ، افرادی با نام ترخیص کار ، محصول را آزاد می نمایند که حق العمل کار هم گفته می شود و نیاز به آموزش و آشنایی با مراحل کالا در گمرک و تشریفات امور گمرکی دارد انجام می گیرد.
قوانین و مقررات گمرکی هم کشوری با هم متفاوت است.

آموزش ترخیص کالا شامل فرآیندهایی ست که گذراندن آن در دوره آموزشی الزامی می باشد

اگر ترخیص کار یا کارگزار گمرکی به درستی انتخاب گردد دچار دردسرهای زیادی در مرحله مسیر ترخیص کالا نمی گردید.
زمانی که ترخیص کالا زمان زیادی طول بکشد هزینه ای که باید برای انبارداری پرداخته شود زیاد  است در این صورت هزینه های کمرگی برای صاحب کالا بیشتر می شود و این مسئله بر ضرر و زیان مالی، امکان رقابت با بقیه رقبا در بازارهای رقابتی امروزه کم می گردد.
تجارت های پایبند و خطوط کشتی رانی ، وارد کنندگان و صادر کنندگان، تعدادی کارفرمایان حق العملکار گمرکی محسوب می گردد.

ترخیص کار کیست ؟

به کانی که وظیفه تمام امور کمرگی جهت ترخیص کالا از کمرگ را بر عهده دارند و کار وارد کننده و صادر کننده کالا ، و مراحل مربوطه ترخیص را انجام می دهند، ترخیص کار می گویند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک :

- وارد نمودن اطلاعات از سیستم 
- پرینت اظهار نامه
- دریافت کوتاژ و تعیین مسیر
- ارزیابی کالا
- اخذ مجوزهای لازم
- کارشناس سرویس 
- صندوق
-رئیس سرویس ارزیابی
- درب خروج
- انبارداری
- خروج کالا
ترخیص کالا در ایران

ترخیص کالا در ایران  برای آزاد سازی مجوزهای از جمله ، مجوز استاندارد، مجوز بهداشت، مجوز وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان، مجوز سازمان انرژی اتمی، مجوز وزارت ارتباطات و مخابرات، مجوز مبارزه با مواد مخدر، مجوز قرنطینه مرزی و مجوز قرنطینه نباتی و البته مجوز وزارت راه که به کلیه کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل و نقل بین المللی می شود و برای ارایه و مدارک و شامل کرایه حمل بار تعلق می گیرد را شامل می شود.
بازار کار ترخیص کار اغلب در گمرکات بنادر و فرودگاه ها و یا منطقه آزاد می باشد. بسیاری از ترخیص کارها در زمینه صنایع فلزی، شیمیایی و ماشین آلات و مواد اولیه  به ترخیص رسیده اند.

هزینه ترخیص کالا از گمرک :

هزینه هایی در موارد ترخیص کالا از صاحبان کالا گرفته می شود که شامل هزینه انبارداری، باربری، تخلیه، تعرفه آزمایشگاه، بارگیری، بدرقه کالا ، کارشناسی کالا و … می باشد.
از جمله خدمات شرکت بازرگانی تلاش و توسعه می توان به مشاوره امور گمرکی و بازرگانی، تهیه و تنظیم اسناد و مدارک بازرگانی و بانکی، ثبت سفارش انواع کالاهای تجاری، پیگیری دعاوی حقوقی گمرک و مشاوره در زمینه حل اختلافات میان گمرک و صاحبان کالا از خدمات شرکت بازگانی تلاش و توسعه کالا می باشد.

در ترخیص کالا نیاز به مدارک و اسنادی دارد که مورد پذیرش ملموران گمرک باشد

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا :

برای دریافت کالا باید مدارکی را ارایه دهیم از جمله :
1- ترخیصیه 
2- قبض انبار
3- بارنامه 
4- پیش فاکتور
5- گواهی مبدا
6- فاکتور
7- ثبت سفارش بازرگانی
8- بیمه نامه در صورت وجود

درآمد ترخیص کاران :

با توجه به کار گمرکی درآمد آن ها بالا می باشد با توجه به تحقیقات انجام شده توسط بعضی از سایت ها اعلام نموده اند که ترخیص کارانی هستند که روزی پانصد تومان تا بالای دو میلیون تومان درآمد دارند. ولی در کل آمار دقیقی از میزان حقوق ترخیص کاران ارایه نشده است برای بهتر دانستن درآمد می توان از افرادی که دارای شغل ترخیص کالا هستند سوال نمود.
افرادی که رشته بازرگانی را گذرانده یا در آن رشته تحصیل می کنند برای این کار مناسب هستند. زیرا با ترخیص کاری با گمرک و عملیات صادرات و واردات در ارتباط هستند. البته افراد دیگری هستند که بدون هیچ تحصیلی مربوط به رشته بازرگانی در حال فعالیت در این حوزه هستند و حقوق خوبی نیز دارند.
به عبارتی دیگر ترخیص کار گمرک از جمله کشورهایی می باشد که در زمینه صادرات و وادرات فعالیت دارند. در ایران با توجه به موقعیت ایران، کالاها از طریق راه های زمینی، هوایی و دریایی وارد مرزهای کمرگی می شدند. 
ترخیص کار گمرک باید فردی با امانتدار و قابل اعتماد باشد زیرا بیشتر کالاهای وارداتی و صادراتی ارزش زیادی دارند و صاحب کالا برای این که  به ترخیص کار مورد نظر وکالت دهد باید بتواند به ترخیص کار اعتماد نماید که بعد از گذشت مدت زمان زیادی در این زمینه قطعا با ترخیص کاران آشنا خواهد شد.

درباره دوره آموزش ترخیص کالا گمرک :

برای آشنایی با دوره آموزش ترخیص کالا باید در دوره شرکت نمایید که مرکز آموزش مجازی پارس برای تمام علاقمندان که به کار در گمرک علاقه دارند این دوره آموزش ترخیص کالا گمرک را ارایه نموده است که در پایان دوره پارس به تمامی دانشپذیران مدرک معتبر اعطا می نماید و شما می توانید با مدرک خود وارد بازار کار گمرکی شوید. 
امروزه کمرگان زیادی هستند که به دنبال افراد با تجربه برای محل کار خود هستند زیرا تجربه و علاقه در دنیای امروزی حرف اول را می زند.
رای ترخیص کالا به وسیله شرکت های ترخیص کار، ورود اطلاعات مربوط به مشخصات کالا و نماینده آن برای نمایش دادن به گمرکات و تعیین ارزش کالای وارداتی به سیستم، کاری کاملا تخصصی می باشد.

برای دریافت مدرک ترخیص کالا لازمه آن گذراندن دوره آموزش ترخیص کالا است

بعد از گذراندن دوره آموزش ، گمرک انتظار دارد موارد زیر را بشناسید و به آن تسلط داشته باشید از جمله :

- بدانید گمرک چیست و زیر نظر چه ارگانی است
- با استفاده از آموزش ترخیص کالا از گمرک می توان یاد گرفت برای ترخیص کالا باید چه مدارکی را آماده کنید.
- باید بدانید در چه مواردی باید از کارت بازرگانی استفاده نمایید.
- بعد از آموزش ترخیص کالا از گمرک باید بدانید هزینه ترخیص کالا بر اساس چه نوع ارزی محاسبه می شود.
- حتی اطلاع داشته باشید نوع مالیات برای کالاهای وارداتی چگونه می باشد.
- هزینه های ترخیص کالا چگونه ایجاد و محاسبه می گردد.
- و همچنین بدانند کالاهایی که ممنون و غیر مجاز است برای خارج شدن از گمرک کدام هستند.
- با آموزش گذراندن ترخیص کالا از چگونگی اشکلات و نقص های دو طرف شرکت بازرگانی برای ترخیص کالا را رفع کنید.
آموزش ترخیص کالا نیازمند اطلاع کامل داشتن از قوانین گمرک می باشید.

اهداف دوره ترخیص کالا گمرک : 

- آگاهی با قوانین گمرکی
- آشنا شدن با پروسه های ترخیص و محدودیت های واردات و صادرات کالا
- شناخت دقیق کلیه اسناد گمرکی
وظایف ترخیص کارهای گمرک :
- دریافت و ثبت سفارشات یک روزه
- پیگیری در گمرک توسط کارشناسان مجرب
- اخذ مجوزها از کلیه سازمان های گمرکی
- شایستگی های مورد نیاز برای حق العمل کاری در ترخیص کالا
- معیین نمودن هزینه ها و ارزش کالا در کمترین زمان
 

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.