آموزش برق خودرو

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

آموزش برق خودرو

 

معرفی

 

منبع تغذیه
ساخت بطری
مورد باتری، کاییر و کپسول.
ظرفیت باتری
بارگیری باتری
قرار دادن باتری های جدید در سرویس
نگهداری باتری
تمیز کردن باتری و ترمینال ها
تست باتری
تست ولتاژ سلولی.
ژنراتورها
تنظیم خروجی ژنراتور
نگهداری ژنراتور
تعمیرگاه ژنراتور
آزمایشی
جایگزینی
مونتاژ گیرنده
کنترل خروجی ALTERNATOR
تست جایگزین
تست سیستم جویی در هزینه
تست مقاومت مقاومتی CIRCUIT
راه اندازی CIRCUIT
مونتاژ PINION DRIVE
FRAME FIELD
شاخه های الکتریکی خودرو و سیم کشی 2/101
سوئیچ ایمنی NEUTRAL
شروع موتور TES CIRCUIT
سیگنال احتراق
سیم پیچ احتراق
توزیع کننده یگانه
شمع موتور
سیم کشی جرقه
سیستم جرقه الکترونیکی
دستگاه های زمان زایمان
نگهداری سیستم احتراق
تست مقاومت مقاوم در برابر جرقه الکتریکی
سرویس توزیع کننده یونیت الکتریکی
شاخه روشنایی
چراغ هدایت چراغ سوئیچ
سوئیچ DIMMER
چراغ های سیاه
سیستم های پیچیدگی سیگنال
سیستم نور اضطراری
ابزار، لوازم و لوازم جانبی
نشانگر سوخت
دماسنج
سرعت سنج های مکانیکی و تچمتر
برف پاک کن
مونتاژ سیم کشی
ترمینال WIRE ENDS
پشتیبانی و حفاظت WIRE
شاخه های الکتریکی خودرو و سیم کشی 3/101
الکتریکی 

خرید دوره برق خودرو

شاخه های الکتریکی خودرو و سیم کشی:

 

هدف یادگیری:

 

تعیین شارژ، شروع، احتراق و مدار جانبی اجزاء، عملکرد و مراحل تعمیر و نگهداری. انواع اصلی را شناسایی کنید .سیم کشی خودرو، انواع پایانه ها و نمودارهای سیم کشی.سیستم های الکتریکی در تجهیزات استفاده شده برای انجام  یک سری عملکرد گوناگون توسط نیروی دریایی طراحی شده اند. توابع سیستم الکتریکی خودرو شامل پنج مدار الکتریکی است.

این مدارها به شرح زیر هستند (شکل 2-1):

 

مدار شارژ
مدار شروع
مدار جرقه زنی
مدار روشنایی
مدار اضافی
نیروهای الکتریکی و سیگنالهای کنترل باید قابل تحویل به دستگاههای الکتریکی به صورت امن و قابل اعتماد باشند که طبق این مورد عملکرد سیستمهای الکتریکی نابود  و خطر زا نمیشوند . .
 بعد از مطالعه این فصل و قبل از آن شما پی خواهید برد که چگونه این مدارها کار می کنند و تنظیمات و تعمیرات نیاز به حفظ سیستم های الکتریکی در حالت پیک دارند .

منبع تغذیه :

 

هدف یادگیری:

شناسایی اجزای مدار شارژ، عملکرد آنها، و روش های نگهداری
سیستم شارژ چندین  عملکرد را انجام می دهد که به شرح زیر است:
این سیستم بعد از راه اندازی موتور یا بعد از استفاده از لوازم جانبی الکتریکی با موتور خاموش شارژ میشود . وقتی که موتور روشن است تمام برق  خودرو راتامین می کند. این  سیستم باید خروجی را تغییر دهد تا بارهای الکتریکی مختلف را تامین کند .این سیستم خروجی ، ولتاژی کمی بیشتر از ولتاژ باتری فراهم میکند .

 

برق خودرو و اجزای آن

 

باتری :

برق خودرو را جهت خروجی دینام تامین میکند . و تثبیت خروجی اولیه دینام را بر عهده دارد .

 ALTERNATOR یا GENERATOR - :

ژنراتور یا دینام از انرژی مکانیکی (موتور) برای تولید الکتریسیته استفاده می کند.

تسمه دینام :

چرخ دنده میل لنگ را با دینام متصل میکند تا دینام را فعال کند .

تنظیم کننده ولتاژ:  

آمپرمتر، ولت متر، و یا چراغ هشدار برای اطلاع رسانی اپراتور از وضعیت سیستم شارژ

ذخیره باتری  : 

 

ذخیره باتری  قلب مدارجریان  شارژ است. باتری یک 
دستگاه الکتروشیمیایی برای تولید و ذخیره سازی برق خودرو است . 

 باتری خودرو چندین عملکرد مهم دارد که به شرح زیر هستند:

 

عملکرد روشن شدن موتور – سیستم احتراق – سیستم تزریق سوخت الکتریکی و سایر دستگاههای الکتریکی موتور در حین رانندگی و روشن شدن موتور را بر عهده دارد . 
باتری باید برق تمامی سیستمهای الکتریکی را در زمانی که موتور در حال کار نمیباشد، تامین کند. 
 هنگامیکه نیاز فعلی بالاتر از حد خروجی سیستم شارژ باشد ،به سیستم شارژ جهت تولید برق کمک میکند 
باید به عنوان یک خازن (تثبیت کننده ولتاژ) عمل کند که جریان برق را از طریق سیستم الکتریکی تامین کند و برای مدت طولانی انرژی (برق) را ذخیره کند.
نوع باتری مورد استفاده در وسایل نقلیه خودرو، ساخت و ساز و بارگیری یک باتری سرب-اسید سلولی است. این نوع باتری جریان الکتریسیته  یک طرفه  تولید می کند. هنگامی که باتری تخلیه می شود (جریان  باتری دشارژ میشود )انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تغییر می دهد، در نتیجه،انرژی ذخیره شده باتری ازاد میشود . سپس  باتری می تواندانرژی را ذخیره کند تازمانیکه  خودرو به آن نیاز داشته باشد.

 

استفاده از برق خودرو

ساختمان باتری : 

باتری سرب اسیدی  جهت مقاومت در برابر ارتعاش شدید، سردی هوا ، حرارت موتور، مواد شیمیایی خورنده، تخلیه جریان بالا و طولانی مدت و دوره های بدون استفاده ساخته شده اند . 
برای آزمایش و بارگذاری باتری به درستی باید   ساختار این نوع باتری را درک کنید

ساخت یک باتری اسیدی سرب اسید اولیه به صورت زیر است: 

 

اجزای  باتری،کیس  باتری، پوشش و سری باتری .الکترولیتهای پایانه باتری 

اجزا باتری از صفحات منفی و مثبت ، جداسازها و تسمه تشکیل شده اند . 
اکثر باتریهای خودرو دارای 6 قسمت هستند . هر محفظه سلولی دارای دو نوع از صفحات سرب شیمیایی فعال است که به عنوان قطب مثبت ومنفی شناخته شده اند. صفحات باتری ساخته شده از GRID ( چارچوب مش سخت) با سرب متخلخل پوشش داده شده است. این صفحات از یکدیگرتوسط جداکننده های مناسب جدا شده اندو در یک محلول اسید سولفوریک (الکترولیت) غوطه ور شده اند. صفحات منفی شارژ حاوی  سرپوش اسفنجی (متخلخل) سرب است که رنگ خاکستری دارد. صفحات مثبت باتری حاوی پراکسید سرب (PbO ) است که سرپوشی به رنگ شکلات قهوه ای دارد.
این مواد به عنوان مواد فعال صفحات شناخته شده اند. کلسیم یا آنتیموان معمولا  برای افزایش کارایی باتری و به کار بردن آن و کاهش گاز( گازهای اسیدی که در اثر واکنش شیمیایی تشکیل شده است) به باتری اضافه میشود .
از انجا که سرپوش صفحات همانند اسفنج متخلخل است ، اسید باتری به راحتی به مواد نفوذ میکند .
صفحات پایانه های باتری (پایانه های پست یا جانبی) به عنوان بخشی از یک پایانه ساخته می شوند.
برای جلوگیری از لمس کردن یکدیگر  صفحات و ایجاد یک اتصال کوتاه، ورق های مواد عایق (لاستیک میکروپور، شیشه ای فیبری، یا آغشته به پلاستیک) به نام جداسازها، بین صفحات قرار می گیرد. این جداسازها نازک و متخلخل هستند به طوری که الکترولیت به راحتی بین صفحات جریان می یابد.
در آن سمت از جداکننده که در برابر صفحه مثبت قرار میگیرد شیار ایجاد شده است بطوریکه گاز فرایند در طول شارژبه راحتی به سطح میرسد .  این شیارها همچنین اتاقک هایی را بوجود می اورند که  هر ماده ای که از صفحات پراکنده میشود  به فضای رسوب در زیر  صفحه بریزد.
کیس باتری از لاستیک سخت یا یک پلاستیک با کیفیت بالا ساخته شده است. کیس  باید مقاوم در برابر ارتعاش شدید، تغییر دما و عملکرد خوردگی الکترولیت های تقسیم کننده باشد . ردیفهای سخت یا کمربندی در انتهای کیس  برای  پشتیبانی از صفحات ساخته میشوند. پوشش باتری از مواد مشابه با ظرف ساخته شده و مهروموم شده و به آن متصل است.
سرپوش  این قسمت دو دهانه را برای دو قسمت باتری و یک در پوش  برای هر قسمت آن فراهم می کند. باز شدن سرپوش باتری به صورت پیچشی  یا ضربه محکم و ناگهانی به دهانه در پوشش باتری است. 
سرپوش باتری  (شاخه های خروجی) به خروج  گاز  و همچنین  جلوگیری از اشباع الکترولیت خارج از باتری کمک میکند . انها  همچنین جرقه ها یا شعله های آتش  و احتراق گازها در داخل باتری را از بین می برند. باتری از طریق پریز خروجی پر می شود
دهانه باتری ها دارای یک پوشش بزرگ است که در طول زمان و در حالت عادی برداشته نمی شود.احتیاط گاز هیدروژن می تواند در بالای یک باتری جمع شود. اگر این گاز در معرض شعله یا جرقه قرار بگیرد منفجر می شود.

مدرک دوره برق خودرو

ترمینال های باتری

پایانه های باتری اتصال صفحات باتری به سیستم الکتریکی وسیله نقلیه را فراهم می کند
هردو طرف پایانه ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند. پایانه های باتری   فلزات گردی هستند که در بالای پوشش باتری قرار دارند . از آنها به عنوان اتصالات برای پایان دادن به کابل باتری استفاده میشود. پست مثبت بزرگتر از پست منفی است .( جای قطب مثبت بزگتر از قطب مثبت است ) قطب مثبت به  رنگ قرمز و یک علامت مثبت (+) مشخص می شود.  پست منفی کوچکتر است و ممکن است با رنگ سیاه یا سبز مشخص شود، پایانه های جانبی اتصالات برق واقع در کنار باتری است
ترمینال جانبی  قطبها با علامت مثبت و منفی در کیس  مشخص شده است.

الکترولیت ها

 محلول الکترولیت در یک باتری کاملا شارژ ، محلول اسید سولفوریک غلیظ در آب  است.
 این محلول حدود 60 درصد آب و حدود40 درصد آن اسید سولفوریک است .
 الکترولیت در باتری  دارای وزن مخصوص 1.28 است که بدین معنی است که 1.28 بار سنگین تر از آب است. تغییرات الکترولیت با مقدار شارژ الکتریکی؛و همچنین وزن مخصوص الکترولیت با میزان شارژ الکتریکی تغییر می کند. یک باتری کاملا شارژ
یک وزن مخصوص 1.28 در 80 درجه فارنهایت دارد.  این رقم با یک درجه کاهش دما  بالاتر خواهد رفت و با یک درجه افزایش دما پایین تر .
در یک باتری تخلیه شده ، اسید سولفوریک از بین می رود و الکترولیت به تدریج به آب تبدیل می شود. این حالت معمولا   راهنمایست جهت تعویض باتری. الکترولیت که در یک باتری اسید قرار می گیرد وزن مخصوصی حدود 1.280 دارد .
وزن مخصوص الکترولیت در حقیقت اندازه گیری تراکم آن است.الکترولیت هنگامی که درجه حرارت آن افزایش می یابد کمتر متراکم می شود و  باکاهش دما تراکمش بیشتر میشود .
هیدرومتر که بدین منظور استفاده میشود آستانه ای حدود 80 درجه فارنهایت دارد . در شرایط عادی، دمای الکترولیت شما   از 80 درجه فارنهایت بالاتر  نخواهد رفت .
در شرایط عادی، دمای الکترولیت شما بیشتر از این دما تغییر نخواهد کرد. فرض کنید شمادرجه دما رو میخوانید .  هیدرومتر 1.280 را نشان میدهد . 
دماسنج  نشان دهنده دمای الکترولیتی 60 درجه فارنهایت است. 
 که این 20 درجه کمتر از حالت طبیعی 80 درجه فارنهایت است . برای بدست اوردن درجه درست ، شما باید 0،008 را از 1.280 تفریق کنید. بنابراین وزن مخصوص  در واقع 1.272 است.  روی یک نمودار تبدیل هیدرومتری درجه های زیر که  در شکل 2-4  یافت می شود ، نشان داده شده است .
که  شمااز طریق آن می توانید درجه خاص ( سنگینی ) ان را با تغییرات درجه حرارت بالا یا کمتر از 80 درجه فارنهایت بدست آورید .

 

برق خودرو و مباحث مختلف

 

ظرفیت باتری 

 

به صورت آمپر/ساعت  اندازه گیری می شود. ظرفیت آمپر ساعت برابر است با : مقدار جریان  در آمپر و  مقدار ساعتی  که در طی آن باتری جریان را تامین می کند. تحت شرایط عادی، هیدرومتری که  زیردرجه  1.240 در دمای 80 درجه فارنهایت را نشان دهد  ، یک سیگنال هشدار دهنده است که باتری باید برداشته  و شارژ شود. جز در آب و هوای بسیار گرم. 

شارژ باتری :

هنگامی که یک باطری خراب  به مغازه منتقل می شود، باید فورا آن را شارژ کنید.چندین روش برای شارژ باتری وجود دارد. که از جریان مستقیم در هر یک از آنها استفاده می شود. اگر فقط جریان متناوب در دسترس باشد، یک ژنراتور یکسو کننده یا موتور باید باشد که بتوان انرا به  جریان مستقیم تبدیل کرد .

دو روش اصلی شارژ عبارتند از : 

(1)    جریان ثابت و (2) ولتاژ ثابت (پتانسیل ثابت).
شارژ جریان ثابت در یک باتری یا چندین باتری به صورت سری استفاده می شود.
شارژ ولتاژ ثابت با باتری های متصل به موازات هم انجام میشود . 

روش دیگر شارژ:

 

جریان شارژ را روشن کنید، و پس از یک دوره شارژ معمولی، جریان شارژ را خاموش کنید و باتری را بردارید در این حالت ، برخی اقدامات احتیاطی قبل ودر طول شارژ لازم است.در طول دوره شارژ این اقدامات  به شرح زیر است:
باتری راقبل از شارژ به طور کامل بررسی و تمیز کنید .از محلول سودا و آب برای تمیز کردن اسستفاده کنید و به شکاف یا ترک خوردگی باتری دقت کنید .

احتیاط : 

 

اجازه ندهید محلول پاک کننده به محفظه وارد شود .
2. باتری را به شارژر وصل کنید. مطمئن شوید که پایانه های باتری  درست وصل شده اند ؛ ترمینال  مثبت را به مثبت (+) ترمینال منفی را به منفی . پایانه های مثبت هر دو باتری و شارژر مشخص شده اند
پستهای بدون علامت منفی هستند .پست های مثبت باتری در اغلب موارد کمی بزرگتر از پستهای منفی هستند .
اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات محکم  هستند.
مطمین شوید  که سوراخ های خروجی واضح و باز هستند. باتریها را در طول شارژ بیرون نیاورید که رعایت این مورد مانع از پخش اسپری اسید در بالای باتری می شود و گرد و غبار را از محفظه دور  نگه می دارد. . قبل از شروع شارژ و در طول شارژ، سطح الکترولیت را بررسی کنید. اگر سطح الکترولیت پایین  بالای صفحه باشد،آب مقطر اضافه کنید . 
اتاق شارژ را به خوبی تهویه نگه دارید.  نزدیک باتریهای در حال شارژ سیگار نکشید چون بعلت ازاد شدن گاز هیدروژن در طی عملیات شارژ، یک جرقه کوچک ممکن است باعث انفجارشود .در طول دوره شارژ درجه هیدرومتر را مرتب بخوانید  و یادداشت کنید ، در طی شارژ  باید این درجه افزایش یابد در غیر این صورت باتری را خارج کنید و ان را به سطل زباله حاوی مواد خطرناک قابل انفجار بیاندازید .
زمان را در هنگام شارژ باتری با ولتاژ ثابت در نظر نگیرید .در ابتدای کار خروج  مقدار کمی گاز طبیعی است اما اگر این مقدار زیادشد جریان شارژ را کاهش دهید . باتری را جدا نکنید تا کاملا شارژ شود . 
قرار دادن باتری های جدید در سرویس: باتری های جدید  پر از الکترولیت و کاملا شارژهستند . در این شرایط ، لازم است که باطری را به درستی سر جای خودش  نصب کنید. تقریبا 5 دقیقه پس از اضافه کردن الکترولیت، باید باتری را بررسی کنید.بیش از 6 ولت یا بیش از 12 ولت بر اساس ولتاژ درج شده روی باتری، نشان می دهد که باتری آماده سرویس می باشد. از 5 به 6 ولت یا از 10 تا 12 ولت نشان دهنده صفحات منفی اکسید شده  باتری است و باید قبل از استفاده شارژ شود.
کمتر از 5 یا کمتر از 10 ولت، بسته به ولتاژ درج شده روی باتری ، نشانگر یک باتری خراب است که نباید  مورد استفاده قرار بگیرد .
اکثر مغازه ها الکترولیت آماده شده را دریافت می کنند. بعضی از واحدها ممکن است اسید سولفوریک را با آب مقطر مخلوط کنند تا جرم خاصی  جهت تهیه الکترولیت بدست بیاید  . 
مخلوط کردن الکترولیت یک کار خطرناک است. شما احتمالا سوراخ هایی را در یونیفرم مخصوص باتری سازها مشاهده کرده اید که به دلیل بی احتیاطی هنگام کار با باتری و محلول الکترولیتها ایجاد شده اند .
احتیاط :  هنگام مخلوط کردن الکترولیت، با استفاده از اسید سولفوریک خالص، امکان اسیب دستها صورت و لباس وجود دارد .بنابراین همیشه از دستکشهای لاستیکی، عینک ایمنی و محافظ صورت جهت جلوگیری از پاشیدن تصادفی محلول استفاده کنید . 
هنگام مخلوط کردن الکترولیتها ، هرگز آب را به اسید اضافه نکنید ، همیشه اسید را روی آب بریزید اگر آب به اسید اضافه شود مخلوط ممکن است به اطراف پاشیده شود و باعث سوختگی شدید شود . 
اجازه بدهید دمای  مخلوط الکترولیت قبل از اضافه کردن به دمای اتاق برسد . الکترولیت داغ بلافاصله باتری را میخورد . 

شستشو و تمیز کردن باتری : 

 

اگر بالای باتری کثیف است، با استفاده از قلم مو محکم، آن را با ترکیبی از نوشابه و آب بشویید
 این عمل باعث  تمیز شدن باتری میشود. 
 مراقب باشید این محلول وارد باتری نشود . برای تمیز کردن پایانه ها، کابل را بردارید و پست های ترمینال را بررسی کنید تا شکستگی یا تغییر شکلی نداشته باشد .
پست های ترمینال و سطوح داخلی کابل را پاک کنید
قبل از جایگزین کردن آنها در پست های ترمینال، انها را حسابی تمیز کنید . برای پاک کردن پایانه های باتری از یک جسم تیز  یا چاقو استفاده نکنید زیرا این عمل باعث خرابی اتصال ترمینالها میشود .در هر حال بعد از توضیح مفصل در مورد چگونگی تامین برق خودرو و شاخه های مرتبط با اموزش برق خودرو مانند باتری سازی و برق ماشین و .......آموزش برق خودرو یکی از مباحث مهم در این دوره میباشد .
آموزش برق خودرو و شاخه های آموزشی موجود در زمینه  برق خودرو و همچنین اطلاعات در مورد دستگاههای داخلی مربوط به برق خودرو یکی از نیازهای   کارخانجات و کارگاهها و همچنین تعمیرگاهها ی خودرو میباشد که با توجه به  گستردگی کاربرد دوره  برق خودرو ، این زمینه را به یکی از محبوب ترین دوره های  کارشناسی  مهندسی خودرو  تبدیل کرده است. دوره برق خودرو یکی از پرطرفدار ترین دوره های اموزشی است که بسیاری از افراد مشغول به کار دراین زمینه با گذراندن دوره برق خودرو و کسب دانش کافی در این زمینه میتوانند به عبارتی برق کار خودرو شوند که کلیه شاخه های اموزشی برق خودرو را شامل میشود .

آموزش  دوره برق خودرو

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.