مقاله مدیریت هتلداری

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مدیریت هتلداری

با توجه به رشد روز افزون علم و آموزشهای کوتاه مدت ، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله آموزشی مدیریت هتلداری را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است
امروزه سفر راهی برای دور شدن از خانه خلق کرده است. در این راستا پیوند نزدیکی میان رشد امکانات، تسهیلات و توسعه شیوه های حمل و نقل به وجود آمده است. تا نیمه های قرن نوزده میلادی، سفر منحصر به جاده های داخل مرزها بود، خواه سفر تجاری، خواه سفر تفریحی. در کشورهای اروپایی برای پاسخگویی به این خواسته مسافران و مهمانپذیر ها در راه های اصلی و نزدیک به شهرهای مهم ساخته شدند. قرن هاست در اروپا شغل مسافر خانه داری رواج دارد. از هنگامی که روم فتح شد، مسافر خانه ها و مهمانپذیر ها یکی پس از دیگری ساخته می شدند و در مقابل پولی که از مشتریان دریافت می کردند، غذا و نوشیدنی و وسایل سرگرمی و راحتی ایشان را فراهم می آوردند. با انحطاط امپراتوری روم در حدود سال 500م. به دلیل مشکلات، سالها با فقدان تجارت و بازرگانی روبه رو بودند. در این دوره، کلیسا پذیرای مسافران بود.
مقام مدیریت هتلداری شغلی است احترام‌انگیز که از اهمیت خاصی برخوردار است و علاوه بر حقوق و مزایائی که بدان تعلق می‌گیرد، مقایر زیادی منافع حاشیه‌ای نیز بدان وابسته شده است. یک مدیر ضمن آن که می‌تواند میهمانی‌های خود را نیز در هتل برگزار کند این امتیاز را هم دارد که از غذا، نوشابه و غیره در هتل استفاده نماید. اما از دگر سوی میزان مسئولیت‌ها و مشغله و گرفتاری‌های فکری او نیز بیش از دیگر مقام‌های مشابه است. مشکلات مربوط به کارکنان هتل، مشکلات مربوط به میهمانان و اداره‌ها و طرف‌های قرارداد با هتل و دیگر مسائلی که هر روز در برابر مدیریت هتل به نوعی اظهار وجود می‌کنند که با روز قبل متفاوتند و هیچ وقت مشابه هم نیست و این مدیر هتل است که باید با بردباری و شکیبائی خود بر تمامی این مشکلات فایق آید.
در مقایسه با مدیریت هتلداری هستند مدیرانی که وظیفه اداره کارخانه‌های صنعتی و تولیدی را بر عهده دارند و ممکن است غیر از موارد اندک با مراجعین و اشخاص دیگر روبه‌رو نگردند و همین دور ماندن آنها از مواجهه با ارباب رجوع به سهولت و آسانی کار و وظیفه آنها می‌افزاید ولی میهمانان هتل گه‌گاه مایل‌اند که با مدیر آن آشنا شوند و با وی طرح دوستی بریزند. گاه چنین پیش می‌آید که مدیر هتل در جریان داد و ستدهائی که میان میهمانان و افراد دیگر انجام می‌شود حضور می‌یابدو حتی در مواردی این معاملات تجاری در دفتر مدیریت هتل انجام می‌گیرد، گاهی هم که بعضی مسافرین وقت و فرصت آزاد دارند به اتاق مدیر هتل مراجعه می‌کنند و ساعت‌ها وقت خود را در آنجا می‌گذرانند و توجه نمی‌کنند که مدیر ممکن است در پی انجام وظایف و حل مشکلات روزانه خود باشد و فرصت او را نباید بیهوده به خود اختصاص دهند.


از ویژگی‌های پسندیده و تحسین شده برای مدیریت هتل آن است که بتواند با بیانی گرم و شیرین توجه اطرافیان یا مخاطب را به خود جلب نماید، بتواند با نامه نوشتن بر دیگران تأثیر بگذارد، به ویژه که درصنعت هتلداری یکی ازنکات عمده آن است که شیوه برقراری روابط با مردم به‌طور صحیح به‌کار گرفته شود و این به معنی همان مردم‌داری و مردم دوستی است

مدیربودن برخلاف ظاهر آن کار ساده‌ای نیست به‌ خصوص شغل مدیریت هتل به علت اینکه عقیده‌ها و خواسته‌ها و سلیقه‌ها و درخواست‌های متفاوت و گاه متضاد که هیچ وقت مشابه هم نیستند و اتفاقاتی که هر روز در برابر مدیریت هتل اظهار وجود می‌کنند با روزهای قبل کاملاً متفاوت است و فشار کاری که به آن وارد می‌کنند تنش‌زاست و این مدیریت هتلداری است که باید با بردباری و شکیبائی خود بر تمامی این مشکلات فایق آید مدیری موفق‌‌تر است که با شناخت بیشتر کارکنان و درک اینکه کارکنان چگونه به پست‌های خود نگریسته و عمل کرده‌اند و عکس‌العملی که آنها در مقابل اتفاقات نشان می‌دهند می‌توان مدیریت هتل نمود. یکی از ویژگی‌های مهم مدیریت هتل شناخت هر چه بیشتر ویژگی‌های فردی کارکنان است که مورد شناسائی قرار گرفته باشد که مستلزم برنامه‌ریزی آگاهانه وسعی و تلاش فعالانه است.
کار مدیریت هتل در همه جا همسان و استاندارد نیست و قوانین و مقررات هتل هم شکل و یکسان اجرا نمی‌شود. قدرت و تدبیر و تجربه مدیر هتل در صحت و سرعت جریان کار مؤثر است. مدیر هتل در صورتی که با مسافران و مشتریان تماس و آشنائی داشته باشد و به آنها مجال دهد که در جریان کارها و نحوه پذیرائی، نظرات خود را ابراز دارند با همه تجربیاتی که شخصاً دارد می‌تواند از تک تک میهمانان درسی بیاموزد یا پس از پایان هر مجلس میهمانی، نتیجه را بررسی کرده و برای بار دیگر، مجلس را به صورت بهتری برگزار نماید.

ثبت نام در دوره مدیریت هتلداری

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.