مقاله اصول پایپینگ

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

امروزه آموزش با شیوه های نوینی ارائه میشود و یکی از این شیوه ها آموزش مجازی میباشد که از جهات مختلفی همچون صرفه جویی در زمان و مکان به صرفه میباشد. نخستین گام در راستای آموزش مجازی را میتوان فرهنگ سازی ،ایجاد اعتماد و باور مردم نسبت به کیفیت بالای آموزش و مدرک آن عنوان کرد. این مرکز با بیش از ۱۰۰ مدرس و اعضای هیئت علمی دانشگاه قرارداد همکاری در جهت تدوین محتوا اعم از جزوات درسی ، امکانات مولتی مدیا و همچنین ضبط فیلم های آموزشی نموده است .
در حال حاضر مرکز پارس با اخذ مجوزهای لازم اقدام به آماده سازی بیش از 4۰۰ دوره ی آموزشی در شاخه های مختلف علمی نموده است. یکی از این دوره ها ، دوره آموزشی اصول پایپینگ یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیر گروه شاخه تاییدیه sped در مرکز آموزش مجازی پارس می باشد.

با توجه به رشد روز افزون علم و آموزشهای کوتاه مدت ، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر دوره آموزشی اصول طراحی پایپینگ و جانمایی تجهیزات را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است . در این خصوص و با توجه به اهمیت آموزشی اصول طراحی پایپینگ و جانمایی تجهیزات ، این دوره به صورت عمومی و مجازی برگزار می گردد و بسته آموزشی دوره اصول طراحی پایپینگ و جانمایی تجهیزات با توجه به امکانات و نیاز دانشپذیران به صورت پستی و سامانه یادگیری الکترونیکی عرضه می شود.
یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیر گروه شاخه دوره های پایپینگ در مرکز آموزش مجازی پارس می باشد. علاقه مندان به اصول طراحی پایپینگ و جانمایی تجهیزات پس از ثبت نام در دوره، بسته ی آمـوزشــی اصول طراحی پایپینگ و جانمایی تجهیزات را در درب منزل دریافت مینمایند. پس از مطالعه ی پکیج آموزشی و ارسال مقاله پایان دوره اصول طراحی پایپینگ و جانمایی تجهیزات به مرکز، تاییدیه ی sped را برای دوره اصول طراحی پایپینگ و جانمایی تجهیزات را به صورت رایگان دریافت نمایید.
تامین انرژی برای پیشرفت و بالندگی هر کشوری، لازم و حیاتی است. با پیشرفت روز افزون دانش جهانی در مورد منابع انرژی جدید، همچون انرژی تابشی خورشیدی، بادهای روان، امواج ساحلی دریا و در نهایت انرژی حاصل از شکافت هسته ای انسان امروزی توانسته است بخش عظیمی از نیازهای تامین انرژی خود را برآورده سازد. در این بین، دانش و صنعت پایپینگ همچون پل رابطی مابین جایگاه تولید انرژی و جایگاه مصرف، نقشی بسار مهم و حیاتی ایفا می کند. بدون داشتن خطوط انتقال گسترده هرگز نمی توان منابع انرژی همچون گاز و نفت و … را به هزاران کیلومتر دورتر به دست مصرف کننده رساند. همچنین، بدون وجود پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی پیشرفته نمی توان از نفت خام کم بها، محصولات فرآوری شده پر ارزش بدست آورد.
در فاز طراحی مهندسی هر پروژه نتایج حاصل از عملکرد تیم های مهندسی به صورت نقشه های اجرایی در آمده و در اختیار فاز اجرایی قرار می گیرد. در هر پروژه ای، گروه های نقشه کشی متنوعی وجود دارند که مسئول طراحی و تهیه این نقشه های می باشند. یک مهندس طراح در صنعت پایپینگ می بایست با اصول طراحی و نقشه کشی مهندسی در این صنعت آشنایی داشته باشد. به عنوان مثال، چنین فردی باید اصول حاکم بر عملکرد یک مجتمع پتروشیمی یا پالایشگاه را بدرستی بداند.

تعاریف و اصول اولیه پایپینگ
دیاگرام فرآیند جریان: P.F.D - Process Flow Diagram
پایه و اساس هرگونه طراحی سیستم پایپینگ­ و ­در­نتیجه تمام نقشه های طراحی ، دیاگرام جریان (Process Flow Diagram) است كه این مهم توسط مهندس شیمی – فرآیند آماده می گردد و هدف پروژه و نحوه فعالیت سیستم را از لحاظ جریان فرآیند معین می كند. این دیاگرام در مرحله Design Basic ایجاد می شود و تجهیزات و ارتباط مورد نیاز آنها از طریق دیاگرام به همراه اطلاعات فرآیندی از قبیل فشار و دما را نمایش می دهد در این سند موازنه جرم از لحاظ فرآیند مورد بررسی قرار گرفته است.

فامکو دیاگرام لوله كشی به همراه ابزار دقیق: ID&P - Instrument Diagram & Piping
سندی است كه بر اساس P.F.D و با جزئیات كاربردی پایه ریزی می شود.
این دیاگرام مشخصات فرآیندی تجهیزات ، اقلام مورد نیاز در سیستم لوله كشی ، نیازهای ابزار دقیق و محل قرارگیری آنها ، نحوه اتصالات لوله ها را بین تجهیزات مختلف ، سیستم عایق بندی ، سایز لوله ها ، كلاس های مختلف كاری بر اساس نوع سرویس و فشار كار (Rating) ، خطوط شیب دار و مقدار شیب ، جهت جریان و ... را بر اساس شماره خطها (Line Number) نشان می دهد.ID&P همچنین سیستم های نگهداری لازمه كه برخی نیازهای طراحی را بر سیستم تحمیل می نماید را نشان می دهد.

فامکو در یك ID&P باید حداقل اطلاعات زیر نشان داده شود:
نمایش كلیه وسایل كنترلی و مشخصات آن
تجهیزات مكانیكی به همراه نام و شماره آن
شیرها و مشخصات آنها
كلیه اطلاعات مربوط به پایپینگ شامل شماره خطوط ، اندازه ، تغییر مشخصه ها ، طبقه بندی خطوط و جهت جریان
كلیه كوركن ها (Blind) ،فلنج ها، شیرها، تجهیزات ایمنی، دریچه ها (Vent) ،محل های تخلیه (Drain) ،فیتینگ ها، تبدیل ها
خطوط شروع و تخلیه موقتی
ورودی و خروجی های كنترلی و اینترلاك ها
ورودی های سیستم كنترل كامپیوتری
كلیه وسایل كنترلی شامل لوپ ها ، ارتباطات نرم افزاری و هشداری و سیستم منطقی

فامکو Line List
اعداد نشانگر شماره خط در P&ID به منظور مشخص شدن در لیست خط (Line List) در نظر گرفته می شوند. لیست خط شامل تمام خطوط پروژه می شود كه با توجه به سیستم مربوطه و سپس با توجه به اعداد نشانگر طبقه بندی می شوند. این لیست تمام پارامترهای طراحی خط مربوطه شامل قطر لوله ، ضخامت دیواره ، نوع سیال ، دمای كاری و طراحی ، جنس ، ضخامت عایق و استانداردهای بكار رفته را در بر می گیرد. علاوه بر لیست خط ، اكثر پروژه ها لیستی از شیرآلات مورد استفاده در سیستم piping نیز دارند. شماره شیر كه برای هر شیر به طور منحصر به فرد تعیین می شود ، سیستم مربوط ، كلاس و نوع شیر را مشخص می كند.

مشخصات طراحی سیستم piping معیار مناسبی جهت طراحی و ساخت سیستم های لازم برای پروژه را تعیین می كند . این مشخصات تعیین می كند كه چه استانداردی ، چه ماده ای و چه روش ساخت و چه اجزایی در سیستم بكار روند.

ماده یا جنس بكار رفته شده باید از دو منظر در مشخصات سیستم Piping معین شود. یكی از لحاظ تنش های مجاز برای هر ماده و دیگر از لحاظ مساله خوردگی كه در طراحی سیستم بسیار حائز اهمیت است . خوردگی عبارتست از هرگونه تغییر نامطلوب در ماده ناشی از فرآیندهای شیمیایی و یا فرآیندهای الكتروشیمیایی با محیط و یا خرابی مواد در تعاملات خاص مكانیكی . خلاصه اینكه واماند ناشی از خوردگی زمانی اتفاق می افتد كه سیستم Piping نتواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد.پیچیدگی پدیده خوردگی از لحاظ عواملی چون عوامل محیطی ، شیمیایی ، الكتروشیمیایی و متالوژی قابل توجه است. بسته به تركیب عوامل محیطی ، بارگذاری و مكانیكی ، تعداد متنوعی از مكانیزمهای خرابی ناشی از خوردگی ممكن است در آن واحد به وجود آید.

فامکو عوامل تاثیر گذار در نرخ خوردگی
دما: تقریبا در تمامی حالات افزایش دما موجب افزایش خوردگی می شود.
سرعت: عموما افزایش سرعتی كه سیال از سطح یك فلز عبور می كند نرخ خوردگی را افزایش می دهد.
تركیب سیال: این عوامل در نرخ خوردگی هر ماده ای بسیار موثر است. خصوصیات شیمیایی سیال نظیر PH سیال ، مواد غیر محلول و وجود موادی همچون اكسید كننده ها باید مد نظر قرار گرفته شوند.

Equipment List لیست تجهیزات فامکو
این مدرك تجهیزاتی را كه باید در محدوده واحد فرآیند و یا واحدهای جانبی قرار گیرند همراه با شماره بندی و توضیحات فرآیندی لیست می كند.

Piping Specification
در انجام پروژه های طراحی كارخانه ها و یا پالایشگاه های فرآیندی در قسمت های مختلف نیاز به تهیه مداركی با عنوان های مختلف كه این مدارك محدودیت های كاری را در طراحی و یا خرید و ... بر اساس مسائل اقتصادی منطقه و یا بصورت منظم و هماهنگ شدن نفرات تیم ها و یا مسائل فنی ایجاد می كند كه این مدارك زیاد می باشند و هر جایی كه این مدارك باشند كار را برای نفرات بعدی به نوعی ساده تر می كنند. از جمله این مدارك:
Specification Piping Material
Specification Insulation
Specification Welding Procedure
Specification Painting
Specification Supporting
استانداردها(Standards)

ثبت نام دوره آموزشی طراحی پایپینگ

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.