مقاله روش های مطالعه

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مطالعه فعالیتی است كه قوای ذهنی بیشترین كارایی را در آن دارد و انجام صحیح و پر ثمر آن به آمادگی ذهنی بستگی تمام دارد . خواننده هنگام مطالعه باید توانایی درك مطالب خواندنی و ایجاد ارتباط آن ها با سایر معلومات را داشته باشد .
مطالعه فعالیتی است كه قوای ذهنی بیشترین كارایی را در آن دارد و انجام صحیح و پر ثمر آن به آمادگی ذهنی بستگی تمام دارد . خواننده هنگام مطالعه باید توانایی درك مطالب خواندنی و ایجاد ارتباط آن ها با سایر معلومات را داشته باشد .
برای افزایش مهارت خواندن توجه به نكات زیر ضروری است :
1 – تحقیقات نشان می دهد كه یكی از موثر ترین راه های افزایش بازده در مطالعه ، خواندن و به خود پس دادن یا برای خود بازگو كردن است . چنین روشی به دلایل زیر بسیار مفید است :
الف : وقتی شخصی مطالبی را با اطلاع از این كه به زودی باید آن را برای خود بازگو كند مطالعه می كند ، این احساس در شخص انگیزش ایجاد می كند كه بعضی آن را " اراده برای یادگیری " گفته اند .
ب : وقتی مطلبی را كه خوانده ایم ، به خوبی برای خود بازگو كنیم ، این عمل خود یك پاداش است و هر گاه نتوانیم ، اثری دارد كه به اثر تنبیه برای پاسخ های نادرست مشابه است .
ج : نكته دیگر آن كه بالاخره شخص باید مطلبی را كه خوانده است تقریبا از بر كند ، بنابر این وقتی شخصی مطلبی را از بر می كند در واقع تكرار مجدد مطلب را كه هدف اوست ، تمرین می كند .


2 – در هنگام خواندن ، جهش به عقب را می توان از بین برد. اكثر ما اغلب هنگامی كه مایلیم جمله جالبی را كه خوانده و یا در مواردی كه تمركز فكری كافی و حضور ذهن نداشته ایم دوباره به عقب برگشته و قسمتی از مطلب خوانده شده را مجددا با دقت بیشتر بخوانیم ، در واقع اقدام به واپس نگری می كنیم . ولی اگر این واپس نگری ها را كنترل نكنیم ، به صورت عادت بسیار بدی در خواهد آمد . تصور كنید كه اگر قرار باشد هر بار كلمه یا عبارت یا قسمتی از یك سطر را كه خوانده ایم دوباره خوانده و باز از عقب برگشته دوباره و سه باره بخوانیم ، رشته مطالب را گم كرده و از سرعت مطالعه ما كاسته خواهد شد .
3 – در هنگام خواندن وسعت دید را می توان تا حد دیدن بیش از 5 كلمه در هر توقف گسترش داد . یعنی خواننده سریع با توسعه میدان دید چشم خود ، به شبه جمله ها و عبارات توجه كرده و با اجتناب از تلفظ و خواندن تك تك كلمات در هر نگاه چند یا چندین كلمه را ملاحظه و جذب می كند . برای دیدن بیش از یك كلمه در هر بار می بایستی كه از حركت سر خود جلوگیری نمایید . بدین ترتیب تعداد توقف های یك خواننده در پاراگراف دو خط و نیمی ، به حدود پنج الی شش توقف كاهش می یابد .

ثبت نام دوره های مجازی

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.