مقاله از ارتباطات نوین چگونه بهره مند شویم ؟

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

در زیر مقاله ای  مهم در مورد از ارتباطات نوین چگونه بهره مند شویم  فراهم شده و امیدواریم کمک شایانی در این راستا داشته باشیم .

از ارتباطات نوین چگونه بهره مند شویم ؟
 
شناسایی رسانه ها و ارتباطات نوین
آنطور که رایس و دیگران (1983:18) چندی پیش گفته اند” این باور وجود دارد که مجرای ارتباط به همان اندازه متغیر مهمی به شمار می‌آید که منبع،پیام،گیرنده، و بازخورد دارای اهمیت هستند.” و نیز می افزایند که ” نیازی نیست تا فرد یک جبرگرای تکنولوژیک باشد تا دریابد رسانه متغیری بنیادی در فراگرد ارتباط است.” در عین حال بسیار دشوار است که ویژگی های الزامی و اصلی هر رسانه‌ای را دقیقا مشخص کنیم و زمینه های تمیز و تشخیص بین رسانه های ” نوین” و “قدیمی” چندان بارز نیست.
مسئله اصلی در این واقعیت نهفته است که در تجربه واقعی تمیز و تشخیص مجرا یا رسانه از محتوای خاصی که دارد و یا استفاده خاصی که از آن می‌شود و یا محیط استفاده‌اش ( مانند خانه یا محل کار یا مکان عمومی) بسیار دشوار است. این مسئله دقیقا در پژوهش های پیشین که در مورد فواید و ظرفیتهای نسبی رسانه های گوناگون “سنتی” به عنوان مجراهای ارتباطی انجام شده بود،کار را با دشواری مواجه ساخته بود. در هر حال،این به آن معنا نیست که تفاوتی مهم یا ارتباط قابل ذکری میان قدیمی ها و جدیدی ها وجود ندارد.در حال حاضر نمی توانیم پا را از ارائه پیشنهادات شنیدنی و محتمل فراتر بگذاریم.
رایس (1999) چنین می‌گو ید که تلاش برای تعریف هر رسانه ای بر اساس ویژگی های خاص‌ خودش چندان سودمند نیست.در عوض باید تلاش کنیم ویژگی‌های رسانه ها را به طور کلی مطالعه کنیم و ببینیم رسانه های نوین در این موارد چگونه عمل می کنند.بررسی تفاوت ها و تشابه بین رسانه ها برخی کارکردهای یک رسانه را به شکل مطلوبی مطرح می کند ( به عنوان نمونه، ارتباط چهره به چهره و یا وامتیازات کتابهای سنتی) و تناقضات نتایج مثبت و منفی رسانه رادر نظر نمی گیرد.تنوع طبقه بندی و گروه بندی در ” رسانه های نوین” ، طبیعت مدام درتغییر آنها ، محدودیت واضحی را بر شکل گیری یک نظریه درباره “پیامدهای” آنها اعمال می‌کند. شکل های وابسته به تکنولوژی متنوع ولی موقتی اند.در عین حال می توان چها ر دسته اصلی رسانه های نوین را شناسایی کرد که در شباهت های خاص مجرای انتقال‌پیام اشتراک دارند و تقریبا به دلیل نوع استفاده، محتوا و محیط به شرحی که می‌آید متفاوت هستند:
رسانه های ارتباط میان فردی. این رسانه ها شامل تلفن (به شکل فزاینده‌ای موبایل) و پست الکترونیک ( ابتدا برای کار ولی در حال شخصی تر شدن) می‌شوند. محتوا در اینجا شخصی و ناپایدار است و رابطه شکل گرفته و قوت یافته اهمیتی بیش از اطلاعات مبادله شده دارد.
ارتباطات نوین  به بازی های تعاملی.
این رسانه ها مرتبط با بازیهای کامپیوتری و ویدئویی و ابزاری برای ایجاد واقعیت مجازی هستند.ابتکار اصلی نهفته در این، تعامل و شاید تسلط ” فراگرد” بر” لذت ” کاربری است.
رسانه های جستجوگر اطلاعات.این گروه دارای وسعت است. اینترنت و شبکه‌های جهانی وب مهمترین نمونه‌های آن هستند که به مانند یک کتابخانه، یا مرکز اطلاع رسانی با اندازه، واقعیت و دسترسی نامشخصی دیده می شوند. در کنار این شبکه (موبایل)تلفن نیز به شکل فزاینده‌ای به مجرایی اطلاعاتی برای انتقال اطلاعات تبدیل شده است به گونه‌ای که پخش تله تکست، رادیو ومبادله داده‌های دیجیتال را نیز انجام می دهند.


رسانه‌های‌مشارکتی‌
این‌گروه شامل، به‌ویژه،کاربری‌های اینترنت مانند اشتراک وتبادل اطلاعات،نظرات و تجربیات و توسعه ارتباطات شخصی فعال (در کامپیوتر ) می گردد و از کاربردهای ابزاری تا کاربری های بسیار شخصی و درونی را شامل می شود
تنوعی که در این گونه ها وجو دارد هرگونه توصیف موجز از ویژگی های مربوط به یک رسانه را که کاملا ویژة رسانه های نوین باشند و یا در هر چهار گروه کاربرد داشته باشند،دشوار می سازد.در هر حال می توانیم برخی ابعاد و متغیرهایی را نشان دهیم که به ” کاربر” مربوط می شوند تا به این وسیله بتوانیم تمایزاتی را بین رسانه های نوین و قدیمی قایل شویم.
ویژگی های کلیدی رسانه
• تعامل: از آن جهت که نسبت اقدام به پاسخ و یا اقدام به بر قراری ارتباط از سوی کاربر به ” پیشنهاد” فرستنده/منیع را نشان می دهد.
• حضور اجتماعی( اجتماعی بودن): تجربه کاربر به معنی ارتباط شخصی با دیگران که به وسیله استفاده از یک رسانه شکل می‌گیرد.(شورت و دیگران 1993)
•غنی بودن رسانه ها : به گونه ای که رسانه ها می توانند چهارچوب های متفاوت بیشتری را به هم پیوند بزنند ،ابهام را کاهش دهند ،راهنمایی بیشتری را ارائه کنند ، حواس بیشتری را در برگیرند و شخصی تر باشند.
• خودگردانی: در حدی که کاربر احساس می کند بر استفاده از محتوا و مستقل از منبع نظارت دارد.
از ارتباطات نوین چگونه بهره مند شویم ؟
معنا و معیار سنجش تعامل
اگرچه تعامل بیشتر به عنوان کار کرد اصلی رسانه های نوین مطرح می‌گردد،اما می‌تواند معنا و نقش های‌گوناگونی‌ داشته‌باشد‌‌‌ و‌ تاکنون بررسی‌هایی فراوان با این موضوع صورت گرفته است (کیوسیسkiousis ،2002).کیوسیس به یک ” تعریف عملیاتی” از تعامل با ارجاع به چهار شاخص رسیده است: مجاورت ( نزدیکی اجتماعی با دیگران)، کنش وری حسی،سرعت درک و دریافت، حضور از دور دست.در این تعریف، وابستگی بیشتر بر دریافت کاربر است تا هر کیفیت بیرونی و عینی مربوط به رسانه ها.داونز و مک میلان Downes and Mcmillan (2000) پنج بعد تعامل را به شرح زیر نام می برند:
 جهت ارتباط
 انعطاف پذیری درباره زمان ونقشهای درگیر در تعامل
 داشتن احساس “مکان” در محیط ارتباط
 سطح کنترل محیط ارتباطی
 مقصود دریافت شده (معطوف به ایجاد تغییر یا اقناع)
به این شکل مشخص می شود که شرایط تعامل به چیزی بیش از تکنولوژی مورداستفاده وابسته است.
• الگوهای نوین داد و ستد اطلاعات
راه مفید دیگر برای در نظر گرفتن زمینه‌های تغییر مورد بحث، فکر کردن برای گونه های جایگزین مبادله اطلاعات و ایجاد تعادل بین آنها می باشد.دو متخصص مخابرات اهل هلند جی.ال.بوردویژ و ب.وان کام J.L.Bordewijk and B.van Kaam (1986)، الگویی را طراحی کرده‌اند که به روشن سازی و بررسی تغییرات مورد بحث کمک می‌کند آنها چهار الگوی ارتباطی اصلی را توصیف می کنند و نشان می دهند که آنها چگونه به یکدیگر مربوطند.نام این الگوها خطابه،گفتگو، ارجاع،ثبت می باشد.
خطابه
در این الگو ( که نام آن از خطابه یک ژنرال رومی در جمع سربازان گرفته شده است)اطلاعات از یک مرکز به طور همزمان برای دریافت کنندگان در پیرامون و بدون فرصت زیاد برای بازخورد پخش می شود. این الگو در چندین موقعیت ارتباطی آشنا به کار می‌رود و شامل یک سخنرانی،کنسرت یا مراسم دسته جمعی می شود.در این حالت شرکت کنندگان در یک مکان جمع شده‌اند.در حالی که هنگام پخش تلویزیون و یا رادیو افراد به صورت همزمان اما پراکنده در مکان های گوناگون دریافت می گردد.یکی از دیگر ویژگی های آن تعیین زمان و مکان ارتباط توسط فرستنده یا مرکز است.اگرچه این برای مقایسه بین مدلهای جایگزین مفید است ولیکن فاصله ای که میان خطابه فردی برای یک عده و ارتباط غیر فردی جمعی وجود داردبزرگ تر از آن است که بتوان با یک مفهوم آن را پر کرد.موضوع ” مخاطب همجا” با موضوع “مخاطب ناهمجا” بحثی متفاوت است.
گفتگو و تبادل
در گفتگو افراد به صورت مستقیم با گذر از مرکز و یا واسطه ارتباطی و انتخاب طرف صحبت،زمان و مکان و موضوع، باهم در ارتباط هستند.این الگو در بسیاری از موقعیتهایی که تعامل امکان پذیراست،مثل مبادله نامه ها یا ایمیل، قابل کاربرد است. در عین حال گفتگو از راه واسطه الکترونیک معمولا به یک مرکز یا واسطه مثل ارائه دهنده خدمات تلفنی، نیازمند است.حتی اگر این مرکز و واسطه نقشی فعال در ارتباط نداشته باشد.
این یک واقعیت است که تساوی موقعیت تبادل برای طرفین از ویژگی های گفتگو به شمار می رود.اصولا در چنین ارتباطی بیش از دو نفر می توانند شرکت داشته باشند. به عنوان مثال،ملاقاتی کوچک، یک کنفرانس تلفنی،یا گروه های مباحثه با واسطه کامپیوتر از این موارد می توانند باشند.در عین حال در مواقعی شرکت بیشتر و گسترده موجب آشفتگی در موقعیت خطابه ای می گردد.
ارجاع
ارجاع به دایره ای از موقعیتهای ارتباطی مختلف اشاره می‌کند که یک فرد ( در محیط) در یک مخزن مرکزی اطلاعات به جستجو می پردازد.مثل بانک اطلاعاتی،کتابخانه،مراجع، دیسکهای کامپیوتری و غیره.این امکانات در حجم زیاد و در نوع گوناگون هستند. اصولا این الگو می تواند درکاربرد روزنامه‌های چاپی سنتی کاربرد داشته باشد. زیرا زمان و مکان ارجاع و همچنین موضوع آن نه در مرکز که در محیط توسط گیرنده تعیین می شود.
از ارتباطات نوین چگونه بهره مند شویم ؟
ثبت
الگوی مبادله اطلاعاتی که نام آن ” ثبت” می باشد، در واقع همان ارجاع به صورت معکوس می باشد.زیرا یک مرکز از یک مشترک محیطی ” درخواست” اطلاعات می کند و آن را دریافت می نماید. این الگو هر جا که سوابق افراد در یک دستگاه مرکزی نگهداری می شود و در تمام نظام های نظارتی کاربرد دارد.به عنوان مثال ثبت و ضبط خودکار مکالمات تلفنی،دستگاه های الکترونیک اخطار خودکار،ثبت خودکار استفاده مخاطبان تلویزیون به منظور تحقیقات پیمایشی پیرامون مخاطبان و یا به جهت تعیین آبونمان مصرف‌کنندگان از آن جمله می باشند. در ضمن به منظور سنجش ویژگی های شخصی مشتریان تجارت الکترونیک به منظور تبلیغات و هدفگیری آنها انجام می‌گیرد. جمع آوری اطلاعات در یک مرکز معمولا بدون شناخت یا اشاره به فرد انجام می‌گیرد با این حال باید گفت که این الگو پدیده جدیدی نیست اما با امکانات ثبت به دلیل حضور کامپیوتر و توسعه ابزار مخابراتی به شکل حیرت انگیزی افزایش گسترش یافته است.در این الگو مرکز برای تعیین محتوا و مبادله اطلاعات نظارتی بیشتر از فرد در محیط دارد.
یک گونه شناسی
این چهار الگو مکمل و گاه هم پوشاننده یکدیگر هستند.نویسندگان این الگوها نشان دادند چگونه می توان آنها را از جهت دو متغیر به هم مرتبط ساخت: متغیر نظارت مرکزی در برابر نظارت فردی اطلاعات، و نظارت مرکزی بر زمان،مکان و انتخاب موضوع در برابر نظارت فرد بر این موارد. ( قاب 6.1را ببینید).الگوی خطابه در اینجا به معنای “رسانه های‌قدیمی” نوعی است و به شکل گسترده ای با مدل انتقال پیام مطابقت دارد به ویژه پخش گسترده پیام ]در رادیو و تلویزیون[ که در آن محتوای محدود برای مخاطب توده وار قابل دسترسی است.الگوی ارجاع مجالی برای رشد یافته است. و آن نه تنها به دلیل رسانه های نوین تله ماتیک و تلفن که به علت تلفیق تجهیزات ضبط صدا و تصویر و افزایش بی چون و چرای تعداد کانال های تلویزیونی(به دلیل وجود تلویزیون های کابلی و ماهواره ای) بوده است.رسانه های نوین نیز به شکل متفاوت استعداد ارتباط ” مکالمه” یا چند سویه را بین افرادی با فواصل زیاد افزایش داده است. ” ثبت” هم به همان شکلی که گفته شد عملی تر و ممکن‌تر می‌شود اگرچه نمی تواند جایگزین دیگر گونه های تبادل اطلاعات گردد اما می توان آن را گسترش دهندة قدرت نظارت در عصر الکترونیک دانست.
این گونه به تصویر کشیدن تغییرات در حال انجام، ما را بر آن می دارد تا مجدداً ارتباط بدنه جاری نظریه رسانه ها در رابطه با ” تاثیرات” را بررسی کنیم.به نظر می آید بخش عمده ای ازین نظریه در مدل خطابه ای که در آن مدل انتقال پیام همچنان دارای اعتبار است، کاربرد داشته باشد.در موقعیتهای دیگر،به مدل تعاملی،آیینی یا کاربر محور احتیاج داریم.حتی در این صورت در حال حاضر نمونه‌های مکفی از نظریه یا تحقیق دربارة بررسی تغییرات احتمالی و ممکن در شکل تجربة ما از رسانه های نوین در دست نیست.
•شکل گیری اجتماع کامپیوتر محور
ایدة اجتماع محلی برای مدت های طولانی در نظریه جامعه موقعیت مهمی داشته است؛ به ویژه به عنوان ابزاری برای سنجش تاثیر تغییر جامعه و به عنوان وزنة متعادل کننده در مقابل توده(جمع).در تفکرات پیشین اجتماع محلی به دسته ای از مردم گفته می شد که در یک مکان یا هر فضای محدودی با یک هویت حضور داشتند و هنجارها و ارزشها و مناسک فرهنگی آنها مشترک بود؛ و معمولا آنقدر کوچک بودند که بتوانند همدیگر را بشناسند و با هم تعامل داشته باشند.اجتماعی ازین دست غالبا برخی از ویژگی های متفاوت و متمایز میان اعضای را به خاطر موقعیت ایشان و در نتیجه سلسله مراتب رسمی یا غیر رسمی سازمانی به نمایش می گذارد.
رسانه های جمعی سنتی در رابطه با اجتماع محلی با نوعی تردید نگریسته می‌شوند. از سویی ابعاد بزرگ رسانه و وارد کردن ارزش‌های بیرونی و فرهنگ وارداتی باعث تحلیل رفتن اجتماعات محلی شده اند که با روابط شخصی شکل می گرفتند و از سوی دیگر،رسانه هایی که در قالب ‌های محلی به کار گرفته می شدند می توانستند به بهترین نحو اجتماعات محلی راتقویت کرده و به آن خدمت رسانی کنند.در ضمن مشاهده شده که رسانه های با اندازه کوچک اما قابل ارائه به تودة مردم،( رادیو محلی یا انتشارات تخصصی) می توانند به تقویت”اجتماع محلی بر حسب علایق” کمک کنند. اگرچه این کاربرد دیگری برای عبارت ” اجتماع محلی” است. آنچه به طور کلی مطرح بود، این بود که هرچه مقیاس توزیع گسترده تر باشد برای زندگی اجتماعی محلی و اجتماع مضر است.اما همچنین این دیدگاه هم به خاطر وجود دلایلی بر تداوم رفتار محلی بین افراد مورد چالش و نقد قرار گرفت. این واقعیت که رسانه های توده ای اغلب موضوعاتی را برای گفتگو مطرح می‌کنند و کمک می‌کنند زندگی اجتماعی بین خانواده ها و کارگاهها و محل های کار و حتی بین غریبه ها رونق بگیرد به موضوع بحث مرتبط است.
اجتماع محلی مجازی
مجموعه انتظارات جدیدی حول و حوش ارتباطات مبتنی برکامپیوتر توسعه پیدا کرده‌اند. هسته مرکز ی این ایده این است که یک “اجتماع محلی مجازی” می تواند با هر تعداد از افراد از طریق اینترنت به انتخاب خودشان یا در پاسخ به یک محرک شکل بگیرد(رینگولد Rheingold ،1994). لیندورف و شوارتز (1998) اجتماع‌محلی‌مجازی را اینگونه تعریف می کنند، “اجتماعی محلی که تعمدا توسط افرادی با علایق مشترک،اغلب حول محور متون خاص و یا مواردی که از حوزه های غیر از ارتباطات مبتنی برکامپیوتر مانند برنامه‌های تلویزیونی و شخصیت های آنها وارد می شود، تشکیل می‌گردد.
برخی دیگر از ویژگی‌های اجتماعات محلی واقعی مانند ارتباط دو سویه، هدف مشترک، احساس هویت و تعلق، هنجارها و قوانین نانوشته گوناگون و امکان رد و یا حذف چیزی در این اجتماع حفظ شده‌اند.ضمن این‌که آداب و آیین و شکل اظهار و بیان هم از این جمله به حساب می آیند. اینگونه اجتماعات محلی اینترنتی زنده ویژگی در دسترس بودن ،باز بودن را هم دارند.در حالیکه به اجتماعات محلی واقعی به راحتی نمی‌شود وارد شد. اگرچه تفکر سنتی اجتماع محلی برای شروع یک نظریه دربارة پیامدهای رسانه های نوین مفید است،قالب های ارتباط که در رسانه های نوین ارائه می شوند احتمالا از نوع دیگری باید باشند.آنها شاید غیر قطعی وسیال و بین المللی باشند تا بومی و محلی( سلوین،2000).
تحقیقات فراوانی در مورد “اجتماعات محلی” آنلاین شکل گرفته است که معمولاَ بر علایق مشترک مثل هواداری از یک گروه موسیقی یا به خاطر یک ویژگی مشترک مثل تمایلات جنسی یا یک موقعیت اجتماعی و بهداشتی خاص شکل می گیرند.( ر.ک.جونز Jones ،1997,1998 لیندورف و شوارتز،1998). شرایط نوعی برای ایجاد یک جامعه مجازی ظاهرا شامل وضعیت اقلیمی، پراکندگی فیزیکی‌اعضا و سطح پیوستگی علایق می شوند. شاید قابل تقدیر باشد که ارتباط مبتنی بر کامپیوتر، فرصتهایی را برای ایجاد اجتماع با انگیزه و فعال به دست می دهد که از طریق رسانه های جمعی ویا محیط فیزیکی پیرامون به دست نمی‌آید. مطالعه ترنر و دیگران (2001) درباره اجتماعات حمایت از بهبود ارتباط آنلاین نشان می دهد که برخورد های آنلاین و چهره به چهره یک سویه نیستند و دو سویه و تعاملی هستند.
خبرگزاری های ایران و جهان
فهرست خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران
واحد مرکزی خبر
Islamic Republic of Iran Broadcasting – IRIB
www.irib.ir
خبرگزاری جمهوری اسلامی – ایرنا
Islamic Republic News Agency – IRNA
www.irna.ir
خبرگزاری کار ایران – ایلنا
Iranian Labour News Agency – ILNA
www.ilna.ir
خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا
Iranian Students News Agency – ISNA
www.isna.ir
خبرگزاری فارس
Fars News Agency – FARS
www.farsnews.com
خبرگزاری مهر
Mehr News Agency – MEHR
www.mehrnews.com
خبرگزاری کانون دانش آموزی – پانا
Pupils Association News Agency – PANA
www.irpana.com
خبرگزاری ورزش ایران – ایپنا
Iran Pas News Agency – IPNA
www.ipna.ir
شبکه خبر دانشجو
Student News Network – SNN
www.snn.ir
خبرگزاری میراث فرهنگی
Iranian Cultural Heritage News Agency – CHN
www.chn.ir
خبرگزاری موج
Moj News Agency – MOJ
www.mojnews.com
شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی – شانا
Potroenergy Information Network – PIN
www.shana.ir
خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی – آنا
Azad News Agency – ANA
www.ana.ir
خبرگزاری قرآنی ایران – ایکنا
Iranian Quran News Agency – IQNA
www.ikna.ir
آژانس خبرنگاران تکنولوژی ایران – ایتکا
Iran Technology Correspondents Agency- ITCA
www.itca.ir
خبرگزاری شبستان
Shabestan News Agency – SHABESTAN
www.shabestannews.com
خبرگزاری قدس
Qods News Agency – Qodsna
www.qodsna.com
باشگاه خبرنگاران جوان
Young Journalist Club – YJC
www.yjc.ir
خبرگزاری جامعه جوانان ایران – سینا
Society of Iranian Youth News Agency – SYNA
www.syna.ir
خبرگزاری کشاورزی ایران – ایانا
Iranian Agriculture News Agency – IANA
www.iana.ir
باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران – ایسکانیوز
Iran Student Correspondents Association – ISCA
www.iscanews.ir
خبرگزاری زنان ایران – ایونا
Iranian Women News Agency – IWNA
www.iwna.ir
باشگاه روزنامه‌نگاران دانشجویی ایران – ایسجا
Iranian Student Journalist Agency – ISJA
www.isjanews.com
مركز اطلاع‌رسانی فلسطین
Palestinan Infomation Center
www.palestine-persian.info
 
فهرست خبرگزاری های خارجی
خبرگزاری BNA
http://www.bna.com
چاینا نیوز
http://www.chinanews.cn
خبرگزاری عربی سوریه
hhttp://www.sana.org
مرکز اخبار BBC
http://news.bbc.co.uk
خبرگزاری آتن (یونان)
http://www.ana.gr
خبرگزاری امارات
http://www.wam.org.ae
خبرگزاری نیوز دی
http://www.newsday.com
خبرگزاری CNN
http://www.cnn.com
شبکه خبری آسوشیتدپرس
http://www.ap.org
پایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
http://iranictnews.ir
خبرگزاری رویتر
http://today.reuters.com
خبرگزاری فرانس پرس AFP
http://www.afp.com/english/home
شبکه الجزیره
http://www.aljazeera.net
خبرگزاری روسیه
http://www.russiannews.ru/pers2
از ارتباطات نوین چگونه بهره مند شویم ؟
منبع : ویکی پدیا

ثبت نام دوره آموزشی اصول و مبانی ارتباطات

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.