مقاله اتوماسیون PLC

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

اتوماسیون PLC (Programmable Logic Controller ) PLC Automation plc

با داشتن کاربرد بسیار گسترده خود در تمامی مجموعه های صنعتی استفاده های بسیار زیاد و اساسی دارد و لازم است تمامی کسانی که متخصص و یا مهندس برق صنعتی هستند به این ابزار مهم صنعت امروز و آینده تسلط داشته باشند . قبل از هر چیز دانستن مفاهیم اولیه ، اصول و اجزای سیستم اهمیت زیادی دارد : مدار فرمان صادر کننده فرامین کنترلی به قسمت قدرت میباشد ، رله یک کلید الکتریکی که با جریان کم عمل میکند و کنتاکتهای آن جریان زیادی را عبور میدهند ، کنتاکتور ها وسیله ای هستند که قابلیت قطع و وصل همزمان چندین کلید و ورود جریان به مدار را دارند و به دلیل داشتن مزایای متعدد کاربرد صنعتی زیادی دارند. رله ها و کنتاکتورها و راه اندازهای موتور بهم شبیه هستند ، تمام آنها داراي بوبینی هستند که با تحریک آن یک سری اتصالات بهم مرتبط و یک سری از هم جدا می شوند. ( Stepped Motor ) موتورهای پله ای نمونه اي از موتورها هستند که بدون استفاده از فیدبک امکان کنترل سرعت و تنظیم موقعیت حرکتی را در اختیار ما قرار می دهند . با تحریک ورودی توسط پالس موتور به اندازه چند درجه حول محور خود دوران می کند . ( Servo Motor ) موتورهای خود فرمان موتورهایی با قدرت بالایی که برای جابجایی اوزان سنگین مورد استفاده قرار می گیرند و مستقیما توسط ولتاژ AC تغذیه می شوند. شیرهای برقی از یک بوبین به اضافه یک میله متحرك تشکیل شدند که با برقدار شدن بوبین ، میله را بطرف خود می کشد و بدین ترتیب مسیر شیر باز می گردد و از دیگر اجزای پر کاربرد دیگر میتوان لیمیت سوئیچ ، سنسورها ، ترموکوپل ، پتانسیومتر ، Encoder ، ترانس میتر (مبدل ولتاژ به جریان) ، مدارات ، حافظه ها و پورت ها را نام برد ، قسمت بعدی که اهمیت بسیار زیادی دارد درک منطق دیجیتال است که شامل درک کامل مفاهیم گیت های اولیه و ساده مانندXNOR ، XOR،NOR ،OR ،NAND ،NOT ، AND می باشد ، درک 0 و 1 ، کدهای BCD ، Integer یا اعداد صحیح و فلیپ فلاپ ها برای کار با plc ضروری است.

مقاله اتوماسیون PLC

Plc ها مبتنی بر میکروپروسسور هستند ، زمان سنج ، شمارنده و ثبات انتقالی آن کنترل فرآیندی پیچیده را آسان می کنند که Plc از سه بخش ورودی ، حافظه و پردازش تشکیل شده است ، اطلاعات ورودی از طریق سنسورها دریافت و در حافظه ذخیره می گردند ، این اطلاعات با توجه به فرامین موجود در حافظه پردازش شده و سپس خروجی ها ساخته می شوند ، هر Plc دارای زبان برنامه نویسی خاص خود است که رابط بین خود Plc با فرمان نوشته شده ما می باشد و سه دسته کلی در برنامه نویسی وجود دارد که عبارتند از روش نردبانی ، فلوچارتی و لیست جملات است. در Plc های کوچک ، پردازنده ، حافظه نیمه هادی ، ماژول های I/O و منبع تغذیه در یک واحد جای داده شده اند . در Plc های بزرگتر ، پردازنده و حافظه در یک واحد ، منبع تغذیه در واحد دوم و واسطه های I/O در واحدهای بعدی قرار دارند . حافظه ثابت سیستم ، حاوی برنامه ای است که توسط کارخانه سازنده تعبیه شده است ، منبع الکتریکی که معمولا استفاده میشود منبع جریان متناوب 220 ولت با فرکانس 50 الی 60 هرتز میباشد از آنجا که اغلب plc ها با ولتاژهای 5 و 24 ولت کار میکنند این تبدیل با استفاده منبع تغذیه داخلی انجام میشود. LOGO PLC : LOGO یک ماژول همه منظوره دیجیتال از شرکت زیمنس آلمان است که در سال 1996 به بازار جهانی عرضه شد . همانند هر سیستم دیجیتال مبتنی بر پردازنده ، این کنترل کننده نیز از واحدهای کوچکتری که در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر می باشند ، تشکیل شده است که شامل : منبع تغذیه ، ورودی ها ، خروجی ها ، دریچه ماژول ، صفحه کنترل ، صفحه نمایش ، نمایش وضعیت حالت StopRun ، اسلاید و CPU می باشد . برنامه نویسی این plc با نرم افزار LOGO! Soft Comfort انجام میشود و به دلیل قابلیت انتخاب حرکتی اشکال مدار و برنامه نویسی تصویری شکل مدار به برنامه بسیار ساده میباشد. : S7_200 PLC همانند سایر کنترل کننده های منطقی از چند قسمت اصلی پردازنده مرکزی ، واحدهای حافظه ، ورودی و خروجی ، منبع تغذیه تشکیل شده. برای برنامه نویسی plc های S7_200 از برنامه Step7_Micro/Win استفاده میشود ، در این برنامه به هر سه زبان موجود ، زبان های LAD ، STL و CSF برنامه نویسی کرد. 6 قسمت اصلی در این برنامه وجود دارد که از بالا به ترتیب زیر می باشند : بلوك برنامه نویسی (Program Block) نمودار وضعیت (Status Chart) ارجاع متقابل (Cross Reference) بلوك سیستم (System Block) بلوك اطلاعات (Data Block) جدول سمبل ها (Symbol Table) برای عملیات ریاضی Integer چهار دستور ADD_I (جمع اعداد صحیح) ، SUB_I (تفریق اعداد صحیح) ، MUL_I (ضرب اعداد صحیح) ، DIV_I (تقسیم اعداد صحیح) وجود دارد.

ثبت نام در دوره آموزش plc

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.