مقاله مهارتهای هفتگانه رایانه ICDL

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مقاله ای که در زیر مطالعه می نمایید با عنوان مهارتهای هفتگانه رایانه ICDL ، از مرکز آموزش مجازی پارس گرد آوری و ارائه شده است. مرکز آموزش مجازی پارس پیشنهادِ تکمیل دیدگاههای موجود بر اساس مهارتهای هفتگانه رایانه ICDL را می نماید. واژه ICDL شکل کوتاه شده ی International Computer Driving Licence به معنای دوره بین المللی کاربری کامپیوتر است که توسط آن مهارتهای کامپیوتری کاربران تائید می شود.دوره آموزشی ICDL چهار هدف اصلی را دنبال می کند که عبارت است از: ارتقای سطح توانائی افراد در آی تی ارتقای سطح کارائی در شرکتها وموسسات ایجاد توانائی کارفرمایان در سرمایه گذاری در بخش آی تی تضمین استفاده بهینه از حداکثر توانائی کارمندان در محیط کار.

مهارت های هفتگانه ICDL شامل موارد زیر است :
(IT) آشنائی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات
(Windows ) آشنائی با شیوه استفاده از کامپیوتر ومدیریت فایلها
(Word) شیوه به کارگیری نرم افزار واژه پرداز
(Excel) شیوه کار با صفحه گسترده
(Access) شیوه استفاده از نرم افزار پایگاه داده ها
(Powerpoint) شیوه کار با نرم افزار ارائه مطلب
(Internet) اطلاعات و ارتباطات

 مقاله مهارتهای هفتگانه رایانه ICDL

اهداف دوره ICDL چیست؟
اهداف این گواهینامه عبارتند از:
١- ارتقای سطح تواناییها در IT
٢- ارتقای سطح کارایی در شرکتها
٣- ایجاد توانایی در کارفرمایان برای سرمایه گذاری موثر در IT
٤- تضمین استفاده بهینه از حداکثر مهارت و توانایی کارمندان در محیط کار

ضرورت های یادگیری دوره ICDL چیست؟
ICDL -قابلیت كامپیوتری كارمندان را تضمین میكند.
ICDL -برای كارمندان، مهارتهای كامپیوتری قابل ملاحظه ای ایجاد می كند.
ICDL -سطوح توانایی IT را در یك سازمان تضمین میكند.
ICDL -هزینه های پشتیبانی IT را كاهش می دهد.
ICDL -از وقت تلف شده ناشی از فقدان دانش و روشهای كاری غیر موثر IT میكاهد. دوره های آموزشی زیادی وجود دارد كه انتخاب را برای كارفرمایان و كارمندان مشكل كرده است.
ICDL -تعریفی استاندارد و مقیاسی دقیق برای مهارتهای كامپیوتری بوده كه در سطح بین المللی مورد تایید است. همچنین این گواهینامه بین نیازهای كارفرمایان و مهارتهای كارمندان تعادل ایجاد می كند.
ICDL هم اكنون معتبرترین مدرك كامپیوتری در سطح جهان است كه این مقبولیت، مرهون ارتباط آن با تمام افراد و پشتیبانی و كنترل سازمانهای حامی آن است. در ایران نیز آموزشگاه كامپیوتر پایا به عنوان مركز مجاز برگزاری آزمون برگزیده شده است. این موسسه، علاوه بر برگزاری امتحان، دورههای آموزشی و آمادگی آزمون را نیز برگزار میكند.

نتایج یادگیری دوره ICDL به زبان ساده چیست؟
آشنایی‌بامبانی و مفاهیم فناوری اطلاعات و تسلط در استفاده از كامپیوتر و مدیریت منابع ویندوز
آشنایی با نحوه ارتباط با دنیای اینترنت، گشت و گذار، جستجو، ایمیل و چت
تسلط در تایپ و طراحی انواع متون شخصی، اداری و غیره
آشنایی با تجزیه و تحلیل امور اداری، مدیریتی، حسابداری، تجاری، فروش و ارائه گزارشات گوناگونی
تسلط در ساخت پروژه های نمایشی جهت سخرانی ها، سمینارها، تبلیغات و اطلاع رسانی
توانایی ذخیره و بازیابی اطلاعات، گزارشات، پرس و جو
آموزش مهارتهای هفتگانه ICDL و دوره های پیشرفته Microsoft office
طبق سیلابس بنیاد ICDL
مفاهیم پایه فناوری اطلاعات concepts of Information Technology : مهارت اول-مبانی
در این مهارت داوطلب لازم است كه ساختمان فیزیكی كامپیوتر شخصی را بشناسد و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات ازجمله : ذخیره كردن داده‌ها، حافظه ، كاربردهای نرم‌افزاری مبتنی بر كامپیوتر در جامعه، كاربرد شبكه‌های اطلاعاتی در پردازش و توزیع اطلاعات را بداند . داوطلب همچنین باید درك كند كه چرا و چگونه سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در هر سازمان و شركتی برپا شده است. علاوه بر این لازم است داوطلب به امنیت اطلاعات و موضوعات حقوقی و قانونی مرتبط با كامپیوتر نیز توجه كافی داشته باشد.
استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایلها Using the computer and managing files : مهارت دوم – ویندوز
در این مرحله داوطلب لازم است نشان دهد دانش و صلاحیت لازم برای استفاده از عملكرد پایه كامپیوتر شخصی و سیستم عاملش را داراست، وی همچنین باید قادر باشد بطور موثر با محیط رومیزی(Desktop) سیستم عامل كار كند. او همچنین باید قادر باشد كه فایلها و فهرستها و زیرفهرستها را مدیریت و سازماندهی نماید و بداند چگونه آنها را كپی كند، انتقال دهد و حذف نماید. داوطلب همچنین باید قادر باشد با شماهای رومیزی (Icon) به خوبی كار كرده و پنجره‌ها را اداره نماید. علاوه بر اینها وی باید بتواند از ابزارهای جستجو، ویرایش و مدیریت چاپ كه همراه سیستم عامل است به خوبی استفاده نماید.
مهارت سوم-اینترنت:Information and communication اطلاعات وارتباطات
این مهارت به دو بخش تقسیم می‌شود:
در بخش اول (اطلاعات) داوطلب لازم است توانایی انجام امور پایه جستجو در وب را با استفاده از نرم‌افزارهای كاربردی و موتورهای جستجوی رایج داشته باشد. همچنین باید بتواند نتایج جستجو را بررسی نموده و صفحات موردنظر خود را نشان كند و گزارشات جستجو و صفحات وب را چاپ نماید.
در بخش دوم (ارتباطات) داوطلب باید قادر باشد از نرم‌افزارهای پست الكترونیك برای ارسال و دریافت پیام، الحاق كردن یك فایل به پیام، سازماندهی و مدیریت پیامها در فهرست و زیرفهرستها استفاده نماید
مهارت چهارم-Word: Word processing استفاده از واژه پرداز ورد
در این مهارت داوطلب لازم است نشان دهد توانایی استفاده از كاربردهای واژه‌پردازها در كامپیوتر شخصی را داراست، او باید درك توانایی انجام دستورات پایه مرتبط با ایجاد، شكل‌دادن و اتمام یك متن در واژه‌پرداز را داشته باشد. همچنین داوطلب باید نشان دهد صلاحیت لازم برای استفاده از قابلیتهای پیشرفته‌تر واژه پردازها مانند ایجاد جداول استاندارد، استفاده از عكس و تصویر در یك متن، آوردن و انتقال یك شی در متن و استفاده از ابزارهای ایجاد و تركیب پست الكترونیك را داراست.
مهارت پنجم – استفاده از صفحه گسترده هاSpreadsheets :Excel
در این مهارت لازم است داوطلب مفاهیم پایه صفحه‌گسترده‌ها را فهمیده و نشان دهد توانایی استفاده از كاربردهای صفحه گسترده در كامپیوتر شخصی را داراست. او باید دانش و توان انجام دستورات پایه مرتبط با توسعه، شكل‌دادن و استفاده از یك صفحه گسترده را دارا باشد. همچنین باید بتواند اعمال ریاضی و منطقی استاندارد را با استفاده از فرمولها و توابع پایه انجام دهد. داوطلب همچنین باید نشان دهد صلاحیت لازم را برای استفاده از قابلیتهای پیشرفته‌تر صفحه‌گسترده‌ها مانند آوردن و اتصال یك شی و ایجاد نمودارها داراست.
مهارت ششم- Presentations:PowerPointاستفاده از ارائه مطالب
در این مهارت لازم است داوطلب، شایستگی خود را در استفاده از ابزارهای ارائه مطالب در كامپیوتر شخصی نشان دهد. او باید قادر باشد وظایفی همچون ایجاد، شكل دادن و آماده كردن مطالب برای ارائه و نمایش را انجام دهد. وی همچنین باید توانایی ایجاد ارائه‌های متفاوت متناسب با مخاطبان و موقعیتهای مختلف را دارا بوده و بتواند اعمال پایه برای كار با گرافیك و نمودارها و استفاده از انواع موثر نمایش اسلاید را انجام دهد.
مهارت هفتم- Databases :Accessاستفاده از بانکهای اطلاعاتی
در این مهارت لازم است داوطلب مفاهیم پایه بانكهای اطلاعاتی را فهمیده و نشان دهد توانایی استفاده از بانكهای اطلاعاتی در كامپیوتر شخصی را داراست. این مهارت به دو بخش تقسیم می‌شود اولین بخش، مهارت و توانایی داوطلب در طراحی یك بانك اطلاعات ساده با استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری استاندارد است و دومین بخش، توانایی او را برای بازیابی اطلاعات از یك بانك اطلاعات ایجاد شده (با استفاده از ابزارهای موجود درخواست و جستجو ، انتخاب و مرتب‌سازی) ارزیابی می‌كند. همچنین داوطلب باید قادر به ایجاد و اصلاح گزارشها باشد.

ثبت نام دوره آموزشی مهارتهای هفتگانه رایانه ICDL

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.