زبان بدن سازمان

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله زبان بدن سازمان را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

زبان بدن سازمان

امروزه کتاب ها و دوره های مختلفی در حوزه زبان بدن وجود دارد.در این دوره ها درباره حالت های مختلف بدن و تعبیر آن ها صحبت می شود.یکی از نکات مهم در رابطه با زبان بدن این است که زمانی که فرد گفتار و حالت های بدنی اش با هم متناقض باشد ،عموما مخاطب او متوجه این نا همخوانی می شود و تاثیر نامطلوبی بر وی می گذارد.
واقعیت این هست که نه تنها انسان بلکه سازمان هم از زبان بدن برخوردار است.وقتی که بیانیه ماموریت و شعارهای بسیاری از سازمان ها را بررسی می کنیم می بینیم که از مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع صحبت کرده اند و حتی تابلو ها و شعار هایی در این رابطه در سازمان خود قرار داده اند اما در عمل زبان بدن سازمان آن ها پیام های دیگری مخابره می کند.
فروشگاهی را در نظر آورید که توقف گاه خودرو را به گونه ایی قرار داده که مشتریان باید در نقطه ای دور خودرو خود را پارک کنند و در عوض فضای نزدیک فروشگاه مخصوص پارک کارمندان فروشگاه است.امکان دارد یک شرکت در بیانیه رسالت خود مدعی شود که حق تقدم با مشتری است ،ولی مشتری ناگریز شده خودرو خود را در نقطه ایی دور پارک کند،زمانی که وی به فروشگاه می رسد در می یابد این تابلو چه مفهومی دارد.

زبان بدن سازمان
نمونه هایی از زبان بدن نامطلوب سازمان :
فضایی برای توقف اتومبیل مشتری در نظر گرفته نشده است.
مشتری هنگام مراجعه به سازمان در می یابد که در های سازمان بسته است و هیچ توضیحی داده نشده است.
کسی یا کسانی در سازمان هستند ،ولی پشت آن ها به مشتری است.
صفی طولانی وجود دارد و تنها یک نفر به آن ها رسیدگی می کند و این در حالی است که بقیه کارکنان در مورد چیز های دیگر گفت و گو می کنند.
صدای موسیقی بسیار بلند و دلخراش است.
کسی به تلفن جواب نمی دهد.
نامه ها و ایمیل های مشتری بدون پاسخ می ماند.
و ….
جنبه دیگری از زبان بدن سازمان که می تواند پیام های منفی زیادی مخابره کند پیام هایی است که بر روی در ودیوار نصب می کنند.
اولین روزی که بابت مشاوره بازاریابی و فروش وارد دفتر یک شرکت آسانسور شدم در سالن انتظار شرکت یک برگه بزرگ نصب شده بود و روی آن نوشته شده بود : اگر پول نقد ندارید آسانسور نخرید!!!!
اگر شما بابت خرید آسانسور وارد این فروشگاه شوید و این تابلو را ببینید چه احساسی به شما دست می دهد؟
به پیام های زیر توجه کنید:
به میز صندوق دار تکیه ندهید.
نسیه نمی دهیم،چک نمی پذیریم،جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود.
دست نزنید.
ورود کودک ممنوع است.
چرخ دستی نداریم.
در این مکان غذا خوردن ممنوع است.
و ….
در ممنوعیت های بالا شاید دلیل های معتبر و قابل قبولی وجود داشته باشد.اگر این گونه است می توانید با ذکر واژه لطفا دلیل آن را نیز بنویسید.به عنوان مثال بگویید:
به دلایل امنیتی لطفا کودکان را به همراه خود نیاورید.
زبان بدن سازمان بیان کننده واقعی اندیشه ها وسیاست های سازمان است.تمام تلاش خود را انجام دهید تا پیام هایی که از طریق زبان بدن سازمان خود مخابره می کنید با شعار ها و ماموریت شما یکسان باشد.
مقاله زبان بدن سازمان توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.
منبع : مقالات منتخب مدیریت و بازاریابی

ثبت نام در دوره آشنایی با تکنیک ارتباطی زبان بدن

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.