مقاله وظایف در خبر

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله وظایف در خبر را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

وظایف در خبر

1- مدیر مسئول :
انتصاب سردبیر به عنوان نماینده تام الاختیار خود ، جز در مواقعی كه خود مدیر مسئول بخواهد اعمال نظر روی قسمت هایی از نشریه داشته باشد. همچنین تعیین چارچوب كلی و خط مشی نشریه به عهده صاحب امتیاز است كه این حق به مدیر مسئول تفویض می شود.
2- سردبیر :
كلیه اختیارات یك مدیر مسئول به سردبیر تقویض می شود وظایف سردبیر عبارتند از :
الف – تعیین دبیران سرویس ها
ب – خواندن مطالب سرویس های مختلف
ج – نظارت بر تمامی كارهایی كه دبیر تحریریه و مدیر اجرایی انجام می دهند .
3- تحریریه :
الف – دبیر تحریریه :
وظیفه دبیر تحریریه ایجاد هماهنگی لازم بین قسمت های مختلف تحریریه و خصوصاً ارتباط سردبیر و دبیران سرویس هاست .
دبیر تحریریه باید نظرات و برنامه های تحریریه ای سردبیر را پیگیری و اجرا كند . چارچوبی را سردبیر به عنوان نماینده مدیر مسئول تعیین می كند ، اجرای بعد تحریری اش به عهده دبیر تحریریه است .
دبیر تحریریه باید مطالب بخش های مختلف را جمع آوری ، تغییرات لازم را اعمال ، طرح ها و عكسها و دیگر امور مربوطه را پیگیری و اجرا كند .
ب – مدیر اجرایی :
مدیر اجرایی ، مسئول ایجاد هماهنگی فنی و اداری بین تحریریه و قسمت های اداری است و موظف است تمام نامه نگاری های اداری را انجام دهد .
مدیر اجرایی ناظر بر كار ویراستار، نمونه خوان، حروفچین و صفحه آراست و موظف است چارچوب كلی كارهای اجرایی و فنی را به صورت زمان بندی شده به قسمت های مختلف (سردبیر ، دبیر تحریریه ، حروفچین ، ویراستار و صفحه آرا) اعلام كند .
پ – ویراستار:
ویراستار موظف است كلیه مطالب نشریه را پس از تایید سردبیر از نظر املایی و انشایی اصلاح كند . كار ویراستاری باید در مدت زمانی كه مدیر اجرایی تعیین می كند ، تمام شود و متن ویراستاری شده را به مدیر اجرایی تحویل دهد .
درصورت تاُخیر ، مدیر اجرایی می تواند برای دیركرد جریمه در نظر بگیرد . جریمه شامل غلط های اصلاح نشده نیز می شود ، بدین معنا كه مدیر اجرایی برای هر صفحه میزان معینی در نظر می گیرد و بیشتر از آن را بر حسب كلمه و جمله جریمه می كند.
ت – نمونه خوانان :
تعداد نمونه خوان ها باید حداقل دو نفر باشد ، كه در فصلنامه به دلیل طولانی بودن دوره انتشار ویراستاران ، كار نمونه خوانی را هم انجام می دهند .
وظیفه نمونه خوانان ، مطابقت متن ویراستاری شده پیش نویس با تایپ شده همان است . نمونه خوانان نیز باید در مدت زمان تعیین شده ، كار نمونه خوانی را تمام و مطالب آماده را به مدیر اجرایی تحویل دهد .
ث – حروفچین :
وظیفه حروفچین تایپ مطالب ویراستاری شده ای است كه از مدیر اجرایی تحویل می گیرد . حروفچین نیز باید در موعد مقرر مطالب را تایپ كند ، همچنین باید مطالب اصلاح شده توسط نمونه خوانان را هم اصلاح و سپس مطالب را ستون بندی ، سوتیترها را تایپ و اصلاح تیترها را در اندازه مورد نظر صفحه آرا آماده و به مدیر اجرایی تحویل دهد .
ج – صفحه آرا :
صفحه آرا موظف است پس از پایان كار تایپ و ستون بندی مطالب ، برحسب موضوع و ویژگی مطلب برای آن عكس ، طرح و … در نظر بگیرد و سپس مطالب را صفحه آرایی كند .
چ – دبیر سرویس :
دبیر سرویس موظف است در موعد مقرری كه دبیر تحریریه و مدیر اجرایی تعیین می كنند ، مطالب خود را به دبیر تحریریه تحویل نماید . مطالب تحویلی باید دارای سوتیتر جداگانه ، اولویت بندی و … باشد و كلیه اطلاعات لازم برای اصلاح و صفحه آرایی روی كاربرگ آن قید شده باشد .

مقاله وظایف در خبر

دبیر سرویس اندیشه :
نخستین ویژگی دبیر این بخش ، داشتن دانش اجتماعی و فرهنگی بالاست . از آنجا كه مطالب بخش اندیشه ، از نظر علمی باید از سطح بالایی برخوردار باشد ، دبیر آن نیز باید فردی با مطالعه بالا و توانمند در درك مطالب سنگین نظری و آشنا به كار مطبوعاتی باشد .
دبیر بخش اندیشه باید حوزه های مختلف اندیشه را به خوبی بشناسد و بتواند مطالب متناسب با خط مشی نشریه را از منابع مختلف فراهم سازد .
دبیر بخش می تواند برای ایجاد تنوع ، حوزه های مختلف را انتخاب و برای آنها تقسیم مطالب در نظر بگیرد . حوزه های این بخش آنقدر گسترده است كه وی می تواند مطالب هر شماره را به یك موضوع اختصاص و دیدگاه های گوناگون را در مورد آن بازتاب دهد .
در این زمینه استادان و دانشجویان مدارج بالا ، درصورت ارائه برنامه خوب و مخاطب پسند ، تمایلشان به ارائه مقاله در این بخش افزایش خواهد یافت .
نكته دیگر انجام مصاحبه های علمی با صاحب نظران و فرهیختگان علوم انسانی است كه دبیر بخش باید گفتگوگران حرفه ای و توانا در اختیار داشته باشد كه هنگام لزوم از آنها استفاده كند .
دبیر سرویس ادب :
دبیر سرویس ادب موظف است در تاریخی كه دبیر تحریریه تعیین می كند مطالب را به او تحویل دهسد . همچنین تهیه مطالب متنوع در حوزه ادبیات به عهده وی می باشد .
از آنجا كه تنوع و وسعت میدان در این بخش بسیار وسیع است ، می توان فعالیت های دبیر سرویس ادب را به شرح زیر خلاصه كرد :
1-گفتگوی ادبی : گفتگوی ادبی می تواند شامل دو بخش باشد :
الف – گفتگو با شاعر
ب – گفتگو با داستان نویس
2- شعر : شعر گستره وسیعی دارد كه با توجه به ویژگی نشریه برگ فرهنگ در دو قسمت در نظر گرفته
می شود:
الف – شعر یك شاعر مشهور یا نسبتاً مشهور
ب – شعرهای دانشجویی
3- داستان :
با توجه به اهمیت روزافزون داستان به عنوان ژانر غالب در عصر حاضر در این بخش نیز دو نوع داستان قابل طرح است :
الف – داستان ایرانی
ب – داستان خارجی
داستان ایرانی ، داستان های چاپ نشده داستان نویسان جوان و دانشجو را شامل می شود .
داستان خارجی ، از نویسندگان خارجی است كه ترجمه آثارشان تا كنون چاپ نشده است . در این قسمت نیز اولویت با دانشجویان مترجم است .
4- نقد :
نقد شامل دو قسمت می شود :
الف – نقد شعر
ب – نقد داستان
نقد یكی از ژانرهایی است كه در ایران توجه اندكی به آن شده است . پرداختن به این مقوله از اولویت های برگ فرهنگ خواهد بود كه نقد نویسی را به عنوان عامل پویایی ادبیات در برنامه كاری خود داشته باشد .
5- مقاله ادبی :
اصولاً نویسندگان ، ادیبان و اندیشمندان برای نشر نتیجه مطالعات و تحقیقات خود ، نیاز به رسانه ای دارند كه بازتاب دهنده آن در میان مخاطبان باشد . بدین منظور سرویس ادب برگ فرهنگ این مقوله را با دید مثبت تر و موُثرتری می نگرد .
این بخش از سرویس ادب ، به مقاله هایی توجه خاص دارد كه برای انعكاس در برگ فرهنگ نوشته شده و در جای دیگری به چاپ نرسیده باشند .
دبیر سرویس هنر :
هنر یكی از بخش های متنوع هر نشریه است ، تنوع موضوعات به دلیل انواع مختلف هنر – نقاشی ، طراحی ، سینما ، تئاتر ، موسیقی ، خوشنویسی و … بسیار چشمگیر است .
به این دلیل ، دبیر سرویس هنر ، باید با دیدی جامع نگر ، تمامی حوزه های مختلف هنر را تحت پوشش قرار دهد . حوزه های مختلف ، پتانسیل های بسیاری دارند .
1-هنرهای تجسمی :
برای این بخش می توان در گفتگو با صاحبنظران این رشته ها ، جذاب ترین مطالب ممكن را تهیه كرد . همچنین هنرمندان مایلند آثارشان به شكلی گزارشی یا تحقیقی در این بخش انعكاس یابد ، كه دبیر بخش می تواند به خوبی در این زمینه عمل كند .
2- تئاتر :
تئاتر ، یكی از موضوعات مهجوری است كه در كشور نه هنری نویسان و نه ادبی نویسان به اندازه قابل قبول به آن نپرداخته اند . از این رو این بخش را می توان یكی از بكرترین حوزه ها در نظر گرفت كه توان مانور در آن بسیار بالاست .
دبیر سرویس با زیركی و هوشمندی خود می تواند این بخش را به نقطه عطفی در مطبوعات امروز تبدیل كند .
3-سینما :
سینما به دلایل گوناگون به شدت مورد توجه مطبوعات ، خصوصاً رسانه های هنری است . اما تنوع موضوع در این حوزه ، زمینه را برای بررسی و پرداختن هرچه بیشتر به آن مهیا می كند . از این رو دبیر سرویس با جمع آوری مقاله و گفتگو با صاحب نظران این حوزه می تواند فصلی جدید و خواندنی در مطبوعه باز نماید .
4- موسیقی :
موسیقی از حوزه هایی است كه در مطبوعات ایران به شدت مهجور مانده و كمتر از رشته های هنری دیگر به آن پرداخته شده است . بنابراین دبیر سرویس توانمند می تواند این حوزه را مورد توجه بیشتری قرار دهد و آن را به عنوان نقطه تمایز نشریه با دیگر نشریات ، برجسته سازد . با توجه به گستردگی هنر و توجه خاص ایرانیان به این مقوله و ارتباط بسیار نزدیك آن با ادبیات ، این بخش می تواند طیف وسیعی از مخاطبان را جذب كند .
وظیفه دبیر سرویس هنر ، تهیه و تنظیم مطالب برای این بخش است به گونه ای كه بین قسمت های مختلف آن ، نوعی توازن ایجاد شود .
عكاسان :
به دلیل دوره انتشار طولانی فصلنامه ، معمولاً در این گونهُ مطبوعاتی از یك عكاس حرفه ای استفاده می شود . عكاس موظف است با هماهنگی دبیر تحریریه و مدیر اجرایی و دبیران سرویس ها در موارد لازم از مصاحبه ها یا … عكس بگیرد .
گفتگوگران :
هر سرویس می تواند با چند گفتگوگر خوب ارتباط داشته باشد . انتخاب گفتگوگر به عهده دبیر سرویس است . گفتگوگر معمولاً با هماهنگی دبیر سرویس از گفتگو شونده وقت مصاحبه می گیرد و درباره موضوع مشخصی به گفتگو می پردازد . گفتگوگر موظف است نتیجه گفتگو را مكتوب و آماده به دبیر سرویس تحویل دهد .
نویسندگان :
نویسندگان كسانی هستند كه مقاله ، یادداشت و غیره می نویسند . در فصلنامه این مقوله شامل كسانی است كه به طور ثابت برای نشریه مطلب می نویسند . نویسنده ، مقاله خود را نوشته به دبیر سرویس تحویل می دهد یا به سفارش سردبیر یا دبیر سرویس درباره موضوع خاصی مقاله یا یادداشت می نویسد . در فصلنامه یادداشت نویسی چندان معمول نیست اما مقاله از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است .
گزارشگران :
دبیران سرویسها باید تعدادی گزارشگر حرفه ای در اختیار داشته باشند كه هنگام تهیه گزارش از موضوعاتی كه برای فصلنامه موضوعیت دارند ، از آنها استفاده كند.
وظایف در خبر
منبع: ویکی پدیا

ثبت نام دوره آشنایی با خبرنگاری

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.