مقاله جامعه شناسی اعتیاد

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مقاله جامعه شناسی اعتیاد

مقاله ای که در زیر مطالعه میکنید با عنوان جامعه شناسی اعتیاد از مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری و ارائه شده است.

مقدمه:
انسان موجودی باالطبع اجتماعی است. این مسأله ای است که جامعه شناسان کلاسیک و معاصر نه تنها بدان معتقدند بلکه یکی از پارادایمهای (بینش غالب) تفکر غالب آنها ست. از این رو انسانها برای منتظم کردن شیوۀ زندگی خود در جمع از زمانهای بسیار دور به فکر تدوین قوانین (هر چند ابتدایی و ناقص ) بودند. بدیهی است این امر در دنیای معاصر به حدی پیشرفته وتخصصی شده است که در هر جامعه برای تمام ابعاد زندگی اجتماعی انسان قوانینی تدوین شده است. اما چنین نیست که همۀ انسانها بدون استثناء به توافق جمعی گردن نهند و در این میان افرادی پیدا می شوند که به دلایل مختلف (چون نپذیرفتن قوانین به لحاظ عقلی و یا سرپیچی از قوانین به خاطر منافع فردی و خودخواهی) از قوانین سرپیچی کرده و به قول دورکیم روحیه جمعی را جریحه دار می سازند. در جامعه شناسی به نافرمانی از قوانین و مقررات انحراف گفته می شود.

جامعه شناسی اعتیاد
مواد مخدر تاثیر عمیقی بر تمامی افراد و جوامع سراسر جهان دارد . در بعد فردی سلامت، زندگی و امنیت افراد را با خطر روبرو کرده است . در بعد ملی رابطه مواد مخدر با جرایم باعث بروز مناقشات، معضلات اجتماعی، تضعیف دولتها و عقب ماندگی کشورها شده است . مواد مخدر به عنوان یک بلای خانمانسوز مطرح است . بحران مواد مخدر در جهان کنونی در کنار بحرانهای دیگر مانند قاچاق اسلحه و انسان، بیماری ایدز و … از جمله مهمترین دغده های بشریت است . با توجه به جهانی بودن معضل مواد مخدرتاکنون موضوع، کتب، رساله های تحقیقی و نشریات متعددی به زبانهای مختلف نگاشته شده است . گستردگی هجوم انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی بوسیله قاچاقچیان بین المللی با اهداف سوداگری مرگ و مضمحل كننده نسل جوان بویژه كشورهای مسلمان در سالهای اخیر شاهد فراوانی تولید این گونه مواد و قاچاق بی رویه آن به داخل كشور می باشیم لذا در كنار مبارزه قاطع با قاچاقچیان و توزیع كنندگان مواد مخدر جهت ایمن سازی جامعه و ارتقای آگاهی از مضرات و شناخت انواع مواد مخدر نسبت به برگزاری جلسات و دوره های آموزش عمومی آشنایی با انواع مواد مخدر و مضرات آن و پیشگیری از اعتیاد و قاچاق مواد مخدر اقدام و در این راستا با جمع آوری مطالب مورد نیاز این جزوه آموزشی را تدوین كه انشاء اله با بهره گیری از آن بتوانیم قدمی را در راه سلامت جامعه برداریم .
ایران به سبب همجواری و داشتن طولانی‌ترین مرز مشترک با دو کشور تولیدکنندة مواد مخدر (یعنی افغانستان و پاکستان)، پیوسته در معرض تهدید سوء مصرف مواد مخدر بوده است، به‌طوری که از ابتدای پیروزی انقلال اسلامی تاکنون بیش از 3 میلیون نفر در ارتباط با جرایم مواد مخدر دستگیر شده‌اند، که دستگیری حدود 7/2 میلیون نفر از آنها طی 15 سال اخیر (82 ـ 1368) بوده است. 65 درصد از این تعداد دستگیریها را معتادان و 34 درصد آنها را افراد قاچاقچی تشکیل می‌دهند. براساس آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجموع کشفیات مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی (82 ـ 1358) تقریباً معادل 4660 تن است و اگر این میزان مواد مکشوفه را حداکثر 20 درصد مواد مخدر ورودی به داخل کشور تصور نماییم، می‌توان گفت که حدود 23300 تن مواد مخدر در طی 25 سال گذشته به منظور مصرف داخلی و ترانزیت به کشورهای اروپایی ـ امریکا وارد کشور شده است. مجموع تولید تریاک در افغانستان بین سالهای 2004ـ 1986 (82 ـ 1365 هجری شمسی) برابر 44255 تن است که در برابر میزان کشفیات 25 ساله کشور، تقریباً معادل 11 درصد تولید تریاک در افغانستان طی مدت مذکور می‌باشد.
صرف نظر از ماهیت جامعه و سطح توسعة آن می‌توان گفت که سوء مصرف مواد، به‌عنوان یک مسئله اجتماعی هنگامی مطرح شد که پدیده‌های اجتماعی نظیر شهرنشینی و صنعتی شدن به‌وقوع پیوست. ملزومات ناشی از صنعتی شدن موجب تنشهایی در سطوح شخصی و اجتماعی گردید. گمنامی شهری نه تنها از نقش نظارتی خانواده کاست، بلکه موجب کاهش نقش نظارتی مذهب نیز شد. این گمنامی با از خودبیگانگی انسان مضاعف گردید. تمنیّات سیری‌ناپذیر انسان باعث تنشها و محرومیتهای بیشتر انسان شد و این خود موجب گردید که در مرحلة اول، وی آرامش خود را در پناه بردن به مواد مخدر جستجو کند و نهایتاً هنگامی که مشکلات تحمل‌ناپذیر می‌شدند به اعتیاد روی آورد. مسئله تخلفات مرتبط با مواد مخدر یکی از پیچیده‌ترین چالشهایی است که در حال حاضر جامعة ایران با آن مواجه است. افزایش تخلفات مواد مخدر در ایران باعث این آگاهی فزاینده شده است که ایران با یک مسئله اجتماعی عمده مواجه می‌باشد.

مقاله جامعه شناسی اعتیاد

تعریف اعتیاد :
عادت کردن و خو گرفتن به هر نوع ماده اعتیاد آور را اعتیاد می گویند

تعریف معتاد :
به شخصی که وابستگی جسمی و روحی به هر نوع مواد اعتیاد آور داشته باشد معتاد می گویند .

تعریف مواد اعتیاد آور :
به هر نوع موادی که مصرف آن ایجاد وابستگی روانی و جسمی در انسان نماید مواد اعتیاد آور میگو یند

تعریف مواد مخدر :
به هر نوع موادی که باعث سستی و کرختگی و خواب آلودگی در انسان شود مواد مخدر می گویند .
– تئوری ناكامی – پرخاشگری
تئوری ناكامی – پرخاشگری مبتنی بر مجموعه ای از دیدگاه های نظری است كه پرخاشگری را به طور عمده ملهم از یك سائق بیرونی برای آسیب وارد كردن به دیگران در نظر می گیرد، این رهیافت در چند تئوری مختلف منعكس شده است، كه جملگی بر این باورند شرایط بیرونی مانند ناكامی ، فقدان وجهه و احساس اجحاف، سائقی نیرومند برای ایجاد رفتار آسیب زا محسوب می شوند. پذیرفته شده ترین تئوری در این مجموعه تئوری موسوم به ناكامی – پرخاشگری است. در این تئوری پرخاشگری بر آیند فرایندی در نظر گرفته می شود كه در خلال آن افراد از دستیابی به هدف یا اهداف خویش باز می مانند و احساس ناكامی در آن ها شكل می گیرد. ناكامی حاصل از چنین فرایندی در نهایت سبب بروز حركات و رفتار های پرخاشجویانه و خشونت آمیز بین افراد می گردد. مهمترین هدف یا اهدافی كه به عنوان محور آسیب مورد توجه قرار می گیرند منبع یا منابع ناكامی هستند.
تئوری ناكامی – پرخاشگری از یك سو، ناكامی را موجد انگیزه ها ی پرخاشجویانه و پرخاشگرایانه می داند ، و از دیگر سو ریشۀ هر گونه پرخاشگری را در عوامل پیشین موجد ناكامی جستجو می كند در آغاز ، نظریه پردازان این تئوری عنوان می كردند كه ناكامی همواره به نوعی پرخاشگری منجر می گردد، و پرخاشگری نیز به نوبۀ خود نتیجه و حاصل نوعی ناكامی است . در تعریف ناكامی عنوان شده كه ناكامی احساسی است كه در نتیجۀ ایجاد مانع بر سر راه رسیدن به هدفی كه فرد آن را مطلوب می شمارد پدید می آید.
اساس این نظریه ، كه در سال (1937 ) دلارد ، دوب ، میلر ، ماورر و سی یرز ارائه داده اند ، بسیار ساده است : هر ناكامی موجب پرخاش می شود و هر پرخاش از یك ناكامی نشأت می گیرد.

جامعه شناسی اعتیاد در ایران
جامعه شناسی اعتیاد در ایراناعتیاد به مواد مخدر، مشكل اجتماعی است كه اكثر جوامع به آن مبتلا هستند. اطلاعات و آمار جدیدی كه درباره موضوع مواد مخدر و اعتیاد در جامعه ما منتشر می شود، حاكی از مسأله بودن این پدیده اجتماعی است. دبیر جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران در گزارشی اعلام كرده است سالانه ۵ درصد به جمع معتادان كشور افزوده می شود، در حالی كه سازمان بهزیستی كشور تنها توان مداوای ۲ درصد معتادان را دارد. بر اساس گزارش سمینار پیشگیری از اعتیاد در تابستان ۱۳۸۰و ۷۰ درصد معتادان ایران متأهل هستند و علاوه بر این روزانه ۶۰۰ نفر در رابطه با مواد مخدر در كشور دستگیر می شوند و ماهانه ۱۰۰نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر می میرند. بنا به گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی هر روز ۵۰۰ نفر از جوانان كشور معتاد می شوند و بررسی به عمل آمده نشان داده كه جمعیت معتادان در ایران هر ۱۰ سال ۲ برابر می شود و خسارت های ناشی از اعتیاد سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال می رسد(بهادران، ۱۳۸۰ :۷). رئیس مركز مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفته است كه در سال ۱۳۸۱ بیش از ۱۳۰ تن مواد مخدر در كشور كشف شده است و نسبت به سال گذشته ۳/۱۶ درصد میزان كشفیات رشد داشته است. جانشین مركز مبارزه با مواد مخدر كشور اعلام كرده است كه به طور متوسط روزانه دو تن انواع مواد مخدر در كشور مصرف می شود. وی می گوید: آمارهای به دست آمده نشان می دهد، هم اكنون ۳ درصد نوجوانان كشور به مواد مخدر اعتیاد دارند.
در پایان
در طول دو دهه اخیر ، عمده منابع ، امکانات ، فرصت ها و تلاش ها، در راستای استراتژی برخورد با مواد مخدر متمرکز گردید و این استراتژی دو پیامد عمده داشت. از یک سو منجر به افزایش تعداد دستگیری ها ، زندانیان مواد مخدر، کشفیات مواد مخدر، درگیری ها، گروگان گیری­ها و … گردید و از سوی دیگر به افزایش تعداد معتادان وکاهش سن اعتیاد منجر گشت. لذا به نظر می رسد ضروری است با اتخاذ استراتژی سه جانبه ذیل از منابع موجود به طور عقلانی استفاده شود.
برای ثبت نام در دوره آموزشی جامعه شناسی اعتیاد می توانید بر روی نام دوره با عنوان جامعه شناسی اعتیاد کلیک کنید.

ثبت نام دوره جامعه شناسی اعتیاد

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.