مقاله دایره در تاریخ ایران زمین

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله دایره در تاریخ ایران زمین  را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

دایره در تاریخ ایران زمین

دایره، یکی از سازهای کوبه‌ای است. این ساز، شبیه دف است و تفاوت این دو در آن است که دف، معمولاً دارای زنجیرهای کوچکی است که به دیواره چوبین آن نصب شده، همچنین دایره از دف کوچک‌تر است. این خصوصیات صدای این دو را متفاوت می‌کند. دایره غیر از ایران در کشورهایی همچون افغانستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان و نواحی اویغورنشین چین رواج دارد.

مقاله دایره در تاریخ ایران زمین

دف و دایره از سازهای شورانگیزی است که علی‌رغم سادگی در ساختمان و نواختن، حیرت‌انگیز است. واژه دف در نثر و نظم فارسی که از قرن سوم هجری با رودکی آغاز می‌شود واژه‌ای به نام دایره به عنوان ساز وجود نداشته است و تنها پس از قرن دهم ه.ق یعنی از دوران صفویه در اشعار و نوشته‌ها به آن برخورد می‌کنیم آن هم به صورت محدود. نویسنده بخشی از کتاب را به اشعار و شاعران پارسی گویی که در اشعارشان از دف و دایره به عنوان ساز ذکری به میان‌ آورده‌اند، اختصاص داده است.
نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است: برای گردآوری و پژوهش این مجموعه حدود سیصد سفر تحقیقاتی به نقاط مختلف ایران و حوزه های فرهنگی ایران خارج از حوزه جغرافیای سیاسی فعلی ایران انجام داده‌ام، که در این میان مجبور بودم برخی از مناطق را به منظور باز نمودن نکات مبهم چندین بار سفر کنم.
«دف و دایره» در واقع یک دانشنامه به شمار می‌رود که در سه بخش نگاشته شده است. بخش نخست تاریخ این دو ساز پرطرفدار فلات ایران را می‌کاود. در بخش دوم جایگاه این دو ساز در ادبیات فارسی بررسی شده است و در بخش سوم به صورت تفضیلی دف و دایره در همه استان‌ها و برخی کشورهای پیرامونی زیر ذره‌بین وی قرار گرفته است.
دایره در تاریخ ایران زمین
منبع: بیتوته

ثبت نام دوره نوازندگی ساز کوبه ای دایره

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.