کاربرد مدیریت پروژه

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه، فرایندی است، در جهت حفظ مسیر پروژه، برای دستیابی به تعادلی اقتصادی و موجه، بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت، در حین اجرای پروژه، که از ابزار و تکنیک های خاص خود، در انجام این مهم کمک می گیرد. در واقع کنترل اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است، به طوری که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیتها، پروژه را به نزدیکترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود باز گرداند.

در روش شناسی مدیریت پروژه ، با افزایش تقاضاها ، کارفرماها فعالانه به دنبال افرادی می گردند که بتواند تیم پروژه را راهبری کند و در یک چهارچوب زمانی تولیدات باکیفیت تحویل دهد . همانطور که از این مدیران انتظار می رود مهارت های قوی یک مدیر را داشته باشند ، طبیعت مدیریت پروژه تاکید بر سطح خاصی از مهارت ها ، بالاتر از مهارت سایرین دارد.

یکی از مهمترین مهارت های مدیران پروژه ارتباطات قوی است . ارتباطات خوب و رهبری موثر ، معمولا دست در دست هم پیش می روند . مدیریت پروژه به این معنی است که گروه هایی را از بخشهای مختلف مدیریت کنید به گونه ای که حتی لازم نباشد با همدیگر کار کنند . اعضا ممکن است توانایی های مختلفی داشته باشند و ممکن است از آنها انتظار رود هر کدام ، یک چیز منحصر به فرد ارائه کند . یک برقرارکننده ارتباط که می تواند دستورالعمل ها و انتظارات روشنی را برای تیمش ارائه دهد می تواند تولید و بهره وری کار را افزایش دهد .

یکی از مهمترین مهارت های مدیریت پروژه ارتباطات قوی است . ارتباطات خوب و رهبری موثر ، معمولا دست در دست هم پیش می روند . مدیریت پروژه به این معنی است که گروه هایی را از بخشهای مختلف مدیریت کنید به گونه ای که حتی لازم نباشد با همدیگر کار کنند . اعضا ممکن است توانایی های مختلفی داشته باشند و ممکن است از آنها انتظار رود هر کدام ، یک چیز منحصر به فرد ارائه کند . یک برقرارکننده ارتباط که می تواند دستورالعمل ها و انتظارات روشنی را برای تیمش ارائه دهد می تواند تولید و بهره وری کار را افزایش دهد .

کلید بعدی در مدیریت پروژه ارتباطات است که نسبت به انتخاب کلمات ، تن صدا و زبان بدنتان آگاهی داشته باشید . هدف مدیران پروژه وضوح و حساسیت است و درنتیجه توانایی بیان روشن و مختصر با همه ی اعضای تیم را دارند .

مبحث مدیریت پروژه ، انواع بسیار مختلفی از ساختارهای سازمانی وجود دارد که همگی بر سبک مدیریتی تاثیرگذار هستند . در کسب و کارهایی با ساختار سازمانی عملگرا ، یک کسب و کار سنتی سلسله مراتبی مدیران ارشد را با مسائل کیفی کلی پروژه درگیر می کند . در یک ساختار سازمانی پروژه محور ، به تیم های پروژه درجه ای از اختیارات داده می شود تا آنها هرقدر که مناسب می دانند پروژه را هدایت کنند . در نهایت ، مدیران پروژه در مقام کلی مسئولیت ها جای می گیرند .

کاربرد مدیریت پروژه

آگاهی از این که یک سازمان تا چه اندازه ساختار گراست و تیم های پروژه چگونه تشکیل شده اند ، برای مدیریت پروژه حرفه ای بسیار مهم است . مدیران باید یک دید روشن از زنجیره دستورات جاری داشته باشند و درنتیجه چه آنها و چه مدیران ارشد مسئولیتشان را در مورد تحویل نهایی بدانند .

مدیریت پروژه تمایل دارد تا همواره از یک چهارچوب برای حل مسائل استفاده کند . مادامی که این موارد با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار بگیرند ، معمولا مدیران موفق پروژه ، حداقل دارای یک درک اولیه از روش حل مسئله برای مشکل گفته شده مورد نظر هستند

در مدیریت پروژه می بایست: .

سعی کنید مشکلات احتمالی را پیدا کنید به جای اینکه صبر کنید ببینید چیزی خراب می شود یا نه .

مسئله را به روشنی تعریف کنید و اینکه سعی در حل کردن چه چیزی دارید . تا بتوانید یک مجموعه روشن از اهداف و راه های رسیدن به موفقیت فراهم کنید .

مشکلات را با جزئیاتشان تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید همه ی متغیر هایی که کمک می کنند تا ریشه های مسئله را شناسایی کنید ، مشخص شوند .

در مورد تمام راه حل های ممکن برای حل مسئله و همچنین مزایا و معایب هریک ، آگاهی کسب کنید .

بهترین راه حل از بین گزینه های مرحله قبل را انتخاب کنید

بر اجرای این راه حل نظارت داشته باشید و عوارض آن را در نظر بگیرید

برای بررسی تلاش های صورت گرفته برای حل مسئله توقف کنید تا نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنید

ممکن است این مورد بدیهی به نظر برسد ، اما داشتن مهارت بالا در رهبری ، برای مدیریت پروژه بسیار حیاتی است . این ویژگی مهارت های بالای ارتباطی را با یک خلق و خوی آرام و مثبت ترکیب می کند که می تواند منجر به حل مسائل بشود . مدیران همچنین باید توانایی تشکیل گروه و مدیریت آن و ارتباط با سهامداران را داشته باشند . مدیران پروژه ی اثر گذار ، تمایل دارند یک تصمیم گیرنده عالی باشند و می توانند مسئولیت ها را به اعضایی که باید آن را انجام دهند ، محول کنند .

کلید بعدی ارتباطات این است که نسبت به انتخاب کلمات ، تن صدا و زبان بدنتان آگاهی داشته باشید . هدف مدیران پروژه وضوح و حساسیت است و درنتیجه توانایی بیان روشن و مختصر با همه ی اعضای تیم را دارند .

 

ثبت نام دوره مدیریت پروژه

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.