مقاله مدیریت پروژه

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مقدمه

رشته MBA که معادل Master of Business Administration می باشد ، رشته‌ای است که در آن دانش آموختگان آن یاد می گیرند که چگونه یک کسب و کار را اداره نمایند. MBA در دنیا قدمتی در حدود 100 ساله دارد و در حال حاضر در كشورهاي پیشرفته صنعتي و در حال توسعه در بین مدیران مورد توجه زيادي قرار گرفته است. گرایش های این رشته در حال حاضر در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بیش از 30 رشته است و سالانه در سطح دنیا فارغ التحصيلان اين رشته در پست‌های مهم مدیریتی مشغول به کار می شوند. یکی از گرایش های این رشته MBA با گرایش مدیریت پروژه است .
افزایش سریع مدیریت پروژه به عنوان یک نظام حرفه ای، موجب ایجاد یک تعداد از استاندارد های خوب تنظیم شده گردیده است که حیطه عمل نظام را تعریف می کند و لوازم، تکنیکها و دیدگاه های آنرا توصیف می کند. اکنون استانداردهای مدیریت پروژه به طور گسترده ای برای ارزیابی صلاحیت حرفه ای و نیز بهبود و تایید آن مورد استفاده قرار می گیرند. آنها بر مبنای این فرض استوارند که فرض شده است، اشخاصی که قادر به نشان دادن درکشان از اصول مدیریت پروژه موجود در این استانداردها می باشند، به طور حرفه ای به عنوان مدیران پروژه، صلاحیت لازم را دارند. این موضوع اصطلاحا از یک دیدگاه منطقی پیروی میکند که به موجب آن صلاحیت مدیریت به عنوان مجموعه ویژه ای از محیط های دانش مستقل از محتوا و اشخاص، تعریف شده است. هنوز، دانش کمی در مورد اینکه چطور و چگونه این ویژگی ها توسط مدیران پروژه در انجام کارهایشان استفاده می شود، وجود دارد.
در مدیریت پروژه ما متدها و نتایج مطالعاتمان را بر روی 30 مدیر پروژه در کارخانجات تولیدی انگلستان توضیح می دهیم و با بحثی از مفاهیم و دلایلی از یافته هایمان را بر اساس تجربه و تحقیق نتیجه گیری می کنیم.

همواره يكي از دغدغه هاي مديران بنگاه هاي اقتصادي ، موسسات دولتي و غير دولتي انتخاب درست برنامه ها و پروژه ها و همچنين مديريت پروژه آنان است. امروزه با تكيه بر دانش مديريت پروژه مؤسسات توانسته اند تا هرچه بهتر به اهداف اصلي پروژه ها كه شامل محدوده ، زمان و هزينه است ، دست يابند . در ايران ، همواره يكي از چالش برانگيزترين بخش‌هاي توسعه اي و اقتصادي تعريف پروژه‌ها و انتخاب درست پروژه ها وانجام دقيق آنان است. برای مدیریت پروژه در  بسياري از پروژه هاي اقتصادي و عمراني به دليل عدم دستيابي به اهدافشان شكست خورده اند و صدمات جبران ناپذيري به سازمان ها و در نهايت به كشور وارد كرده اند. كم نيستند مديران پروژه هايي در كشور كه فقط فعاليت هاي پروژه را از نظر فني خوب مي شناسند اما به دليل آنكه دانش مديريت پروژه را نمي شناسند نمي توانند بخوبي پروژه‌ها را مديريت كرده و آنان را به اهدافشان برسانند ، هرچند كه محصول پروژه در نهایت با تأخیر تحويل داده مي شود. سازمان مديريت صنعتي بر اساس رسالت و ماموريت خود (كمك به توسعه ظرفيت علمي مديران كشور) دوره مدیریت پروژه را بر اساس نيازهاي فعلي كشور و روند جهاني آن طراحي و ارائه نموده است به اميد آنكه مديران پروژه ها و طرح ها بتوانند هرچه بهتر پروژه ها و طرح ها را انتخاب ، مديريت و اجرا كنند.

مقاله مدیریت پروژه

مخاطبین دوره مدیریت پروژه
با توجه به طيف وسيع پروژه‌ها مخاطبين دوره مدیریت پروژه مي تواند تمامي مديران، دست اندركاران و كارشناسان ارشد طرح‌ها و پروژه ها باشد ، اهم این افراد شامل :
•مدیران و كارشناسان ارشد شرکت های مهندسی مشاور
•مدیران و كارشناسان ارشد شرکت های مهندسی و ساخت تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی
•مدیران و كارشناسان ارشد شرکت های مهندسی و ساخت بخش صنعت حمل و نقل
•مدیران و كارشناسان ارشد شرکت های مهندسی ساختمان و راه
•مدیران و كارشناسان ارشد شرکت های مهندسی بخش صنعت برق و آب
•مدیران و كارشناسان ارشد شرکت های مهندسی نرم افزار
•مدیران و كارشناسان ارشد فعال در پروژه های بهبود و استراتژیک در سازمان ها
•مدیران و كارشناسان ارشد واحد های طرح و توسعه کسب و کار و محصول

هدف دوره مدیریت پروژه
هدف از این  دوره های مدیریت پروژه ،  پرورش و ظرفيت سازي علمي و عملي مديريت پروژه براي مديران ، دست اندركاران و كارشناسان ارشد پروژه‌ها مي باشد تا با طي دوره مدیریت پروژه ها بتوانند پروژه ها را بر اساس روش‌ها و مدل های علمی و پذیرفته شده انتخاب و مديريت كنند.

افزایش سریع مدیریت پروژه به عنوان یک نظام حرفه ای، موجب ایجاد یک تعداد از استاندارد های خوب تنظیم شده گردیده است که حیطه عمل نظام را تعریف می کند و لوازم، تکنیکها و دیدگاه های آنرا توصیف می کند. اکنون این استانداردها به طور گسترده ای برای ارزیابی صلاحیت حرفه ای و نیز بهبود و تایید آن مورد استفاده قرار می گیرند. آنها بر مبنای این فرض استوارند که فرض شده است، اشخاصی که قادر به نشان دادن درکشان از اصول مدیریت پروژه موجود در این استانداردها می باشند، به طور حرفه ای به عنوان مدیران پروژه، صلاحیت لازم را دارند. این موضوع اصطلاحا از یک دیدگاه منطقی پیروی میکند که به موجب آن صلاحیت مدیریت به عنوان مجموعه ویژه ای از محیط های دانش مستقل از محتوا و اشخاص، تعریف شده است. هنوز، دانش کمی در مورد اینکه چطور و چگونه این ویژگی ها توسط مدیران پروژه در انجام کارهایشان استفاده می شود، وجود دارد.
در مطالعات اولیه مدیریت پروژه ، مطالب پشتیبانی کننده ای یافتیم که هیچ ارتباط مشخصی بین کار مفید و موثر محیط کاری و استاندارد های مدیریت پروژه را نیافته بودند. دیدگاه تفسیری ارائه شده توسط سندبرگ (7.2) را بر اساس اصول پدیده نگاری به جهت تحقیق در روشهای تجربی مدیران پروژه در مورد درک و تجربه کار آنها و دریافت و درک صلاحیت های آنها در کار را، پیشنهاد می کنیم. ما متدها و نتایج مطالعاتمان را بر روی 30 مدیر پروژه در کارخانجات تولیدی انگلستان توضیح می دهیم و با بحثی از مفاهیم و دلایلی از یافته هایمان را بر اساس تجربه و تحقیق نتیجه گیری می کنیم.
مدیریت پروژه ، فرایندی است، در جهت حفظ مسیر پروژه، برای دستیابی به تعادلی اقتصادی و موجه، بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت، در حین اجرای پروژه، که از ابزار و تکنیک های خاص خود، در انجام این مهم کمک می گیرد. در واقع کنترل اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است، به طوری که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیتها، پروژه را به نزدیکترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود باز گرداند. در مدیریت پروژه برای کنترل پروژه در این راه از سه عامل زیر بهره می‌گیرد.
1. - تعیین وضعیت واقعی پروژه
2. - مقایسه وضعیت واقعی با برنامه
3. - در نظر گرفت اقدام اصلاحی

ثبت نام در دوره مدیریت پروژه

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.