مقاله اصول اولیه ی پایپینگ

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مقاله اصول اولیه ی پایپینگ

مقاله ای که در زیر مطالعه میکنید با عنوان اصول اولیه ی پایپینگ و آموزش پایپینگ از مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری و ارائه شده است.
مفاهیم و اصول اولیه در طراحی یک کارخانه فرآیندی ( Process Plant)
طراحی یک کارخانه فرآیندی،در یک تعریف ساده عبارت است از طراحی تجهیزات مورد نیاز و مشخص نمودن محل‌های قرارگیری آنها و ارتباط آنها توسط لوله‌کشی، بطوریکه کلیه اهداف فرآیندی تامین شود. برای تأمین این اهداف نیاز به طراحی کلیه سازه‌ها، ابزارآلات دقیق، خطوط برق و غیره می‌باشد.

تواناییهای مورد نیاز در طراحی و مسئولیت‌های طراح
طراح نقشه کارخانه،در ابتدا باید دانش و تجربه کافی در مورد محل‌های قراردادن تجهیزات با توجه به محل جغرافیایی کارخانه و عمل کرد آنها در طراحی نقشه کارخانه را داشته باشد، همچنین در نحوه جاگذاری لوله بین تجهیزات و مسیریابی آنها و همچنین کنترل آن توسط ابزارهای دقیق به منظور انجام فرآیند مورد نیاز در کارخانه اطلاعات کافی را داشته باشد.
این یک فرصت مناسبی است برای بروز توانایی فنی و استعداد خلاق برای طراح که باید مطابق با جداول و استانداردهای نگهداری و محافظت از تجهیزات معیارهای ایمنی و کیفیت مهندسی طراحی را انجام داده و در طراحی انجام شده باید نکات قابلیت ساخت، مقرون بصرفه بودن و قابلیت اجرا، را در نظر داشته باشد.
مهارتهای مورد نیاز یک طراح عبارتند از:
1) توانایی بکارگیری منطق و خلاقیت
2) شناخت از فرآیندی که هدف طراحی است
3) داشتن اطلاعات در مورد نحوه تعمیرات و نگهداری تجهیزات و جدول زمان بندی و استانداردهای مرتبط
4) توانایی خلق و طراحی با رعایت کلیه موارد ایمنی، قابلیت ساخت و هزینه معقول و منطقی
5) شناخت کامل از بخش‌های دیگرکه در پروژه مشغول بکارهستند و توانایی برقراری ارتباط با آنها و تبادل اطلاعات و اسناد
6) توانایی ایجاد اسناد و مدارک واضح و دقیق در کلیه مراحل طراحی
7) توانایی دفاع از طراحی بعمل آمده در زمان اختلاف نظر

نقشه های طراحی لوله کشیPiping Study or Layout drawing
این نقشه یک طراحی کامل و قابل تحویل برای ساخت نیست، اما همه ی تجهیزات مفروض را که در مقیاس نمایش می‌دهد، شامل سیستمهای فرآیند اصلی و لوله‌کشی و تجهیزات کاربردی و شیرها و ابزارهای دقیق است. این نقشه محل‌های دقیق تجهیزات از لحاظ ارتفاع و زوایای قرارگیری و همه نازلهای مربوط به تجهیزات، سازه‌ها و نردبانهای مورد نیاز در طراحی نهایی را شامل می‌شود. از این سند برای طراحی نهایی و تهیه لیست ابتدایی اقلام مورد نیاز جهت سفارش خرید و یا طراحی استفاده می‌شود.

مقاله اصول اولیه ی پایپینگ

مشخصات طراحی سیستم Piping Specification
مشخصات طراحی سیستم پاپینگ معیار مناسب جهت طراحی و ساخت سیستم‌های لازم برای پروژه را تعیین می‌کند. این مشخصات تعیین می‌کند که چه استانداردی چه ماده‌ای و چه روش ساخت و چه اجزایی در سیستم بکار می‌رود. ماده و یا جنس بکار رفته شده باید از دو نظر در مشخصات سیستم پاپینگ معین شود.
یکی از لحاظ تنش‌های مجاز برای هر ماده و دیگری از لحاظ مسئله خوردگی که در طراحی سیستم پاپینگ بسیار حائز اهمیت است، خوردگی شامل هرگونه تغییر نامطلوب در ماده ، ناشی از فرآیندهای شیمیایی و یا فرآیندهای الکتروشیمیایی با محیط و یا خرابی مواد در تعاملات خالص مکانیکی می‌باشد.
خلاصه اینکه واماندگی ناشی از خوردگی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم پاپینگ نتواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد. پیچیدگی پدیده خوردگی از لحاظ عواملی چون عوامل محیطی، الکتروشیمیایی، متالورژی قابل توجه است بسته به ترکیب عوامل محیطی، بارگذاری و مکانیکی، تعداد متنوعی از مکانیزهای خرابی ناشی از خوردگی ممکن است همزمان بوجود آید.

نقشه‌های طراحی Piping آموزش پایپینگ
نقشه‌های طراحی Piping بر اساس P&ID و Plot Plan طراحی شده و Spec های مورد استفاده، نقشه‌های طراحی پاپینگ تهیه می‌شوند، این نقشه‌ها مسیر و شکل دقیق سیستم پاپینگ را نشان می‌دهد و اصلی‌ترین سند مورد استفاده توسط مهندسین پاپینگ است.
مدلهای اشل (Scale) و نقشه‌های مرکب
نقشه‌های مرکب ترکیبی از نقشه‌های سازه، وسایر سیستم و پاپینگ در هر حوزه می‌باشد که شامل سیستم پاپینگ، سیستم‌های HVAC و تجهیزات دیگر می‌شود. این نقشه‌ها به عنوان ابزار طراحی ، استفاده موثر از فضای موجود را فراهم می‌کنند.
نقشه‌های مرکب در ادامه کار و طراحی و پیشرفت پروژه باید مرتباً به روز شوند. از طرفی در پروژه‌های پاپینگ که همیشه از نقشه‌های مرکب استفاده نمی‌شود در عوض مدلهای اشل شده یا ماکتها بکار می‌رود، مدل اشل در واقع نسخه کاهش یافته از پروژه واقعی است که شامل سازه‌ها، تجهیزات و پاپینگ می‌شود. این طرز نمایش به طراحی، ساخت، نصب پاپینگ و ساپورت‌ها کمک می‌کند.
نقشه‌های ایزومتریک Piping در آموزش پایپینگ
با اینکه گروه‌های طراح پاپینگ در مراحل اولیه از نقشه‌های پاپینگ بعنوان منبع استفاده می‌کنند، امابرخی افراد لازم می‌بینند که از نقشه‌های ایزومتریک نیز استفاده کنند، نقشه‌های ایزومتریک در واقع همانطور که از نامشان پیداست نمایش سه بعدی از سیستم پاپینگ است که در نقشه‌های پاپینگ دو بعدی نشان داده شده بودند. ایزومتریک پاپینگ زمانی استفاده می‌شود که نمایش مفهومی و طرح کلی از ابعاد دقیق اشل باشد.
این نقشه‌ها در نصب و راه ‌اندازی پاپینگ و مدلهای تحلیل و تنش استفاده می‌شود، ایزومتریک خطوط لوله‌ای را به طور کامل بین تجهیزات نشان می‌دهد و برای Assembly و ساخت لوله‌ها و احداث سیستم ، پاپینگ در بر داشته باشد. به همین دلیل وقتی توسط گروه‌ها طراحی، تحلیل، ساخت و احداث استفاده می‌شود، نمایش بسیار بهتری از شکل پاپینگ نسبت به نقشه‌های Elevation فراهم می‌کند.
برای ثبت نام در دوره آموزشی اصول اولیه ی پایپینگ می توانید بر روی نام دوره با عنوان آموزش پایپینگ کلیک کنید.

ثبت نام دوره اصول اولیه ی پایپینگ

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.