مقاله بازاریابی اینترنتی

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

بازاریابی اینترنتی ؛  مبانی، مزایا و محدودیت ها

بازاریابی اینترنتی به هر عمل بازاریابی مثل بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی آنلاین، بازاریابی از طریق موتورهای جستجوگر و یا بطور کلی بازاریابی الکترونیکی که از طریق اینترنت انجام می شود، اطلاق می شود.

آغاز بازاریابی اینترنتی به اوایل دهه ۹۰ برمی گردد، در آن زمان وب سایت ها اطلاعات خود را به روشی بسیار ساده و تنها با استفاده از فایل های متنی ارائه می دادند، به تدریج گرافیک و در پی آن تبلیغات تصویری به سایت های مختلف افزوده شد. آخرین قدم در این زمینه تکامل تجارت آنلاین و به کارگیری اینترنت جهت سرعت بخشیدن به فروش کالا و خدمات است. امروزه اینترنت به سرعت به یک رسانه فراگیر تبدیل شده است و طبیعت تعاملی اینترنت باعث شده است که بازاریابی از طریق آن بسیار موثر واقع شود.

بازاریابی از طریق اینترنت بازه وسیعی را شامل می شود زیرا که صرفاً منوط به بازاریابی از طریق اینترنت و ایمیل نیست بلکه مدیریت داده ها و مدیریت روابط مشتری (CRM) را نیز شامل می شود. به عبارت دیگر بازاریابی اینترنتی ،  چند مفهوم به هم گره خورده را شامل می شود که عبارتند از: طراحی، پیاده سازی، تبلیغات و فروش

بازاریابی اینترنتی شامل همه مکان هایی است که مشتری های اینترنتی معمولاً با آن درگیر هستند همانند بازاریابی در موتورهای جستجوگر، بهینه سازی سایت، بنر های تبلیغاتی موجود در وب سایت های اینترنتی، ارسال ایمیل و ...

انواع بازاریابی های اینترنتی

بازاریابی های اینترنتی، بطور عمده به چهار دسته زیر طبقه بندی می شوند:

PPC: یا همان پرداخت در ازای تعداد کلیک ها. چنین تبلیغاتی برای برندها و محصولات روی سایت های دیگر انجام می شود.

PPI: پرداخت در ازای تعداد نمایش تبلیغات

SEO: سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر، به روندی اطلاق می شود که رتبه سایت یا صفحاتی از سایت را در نتایج طبیعی یا غیر پولی موتورهای جستجوگر بالا می برد.

SMM: بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی اینترنتی

در تقسیم بندی دیگری می توان روشهای زیر را در نظر گرفت:

روش یک به یک: در روش یک به یک، بازاریاب اینترنتی، مشتریان در اینترنت را هدف قرار می دهد بطوریکه پیام بازاریاب، بصورت شخصی به کاربران می رسد. این روش، برای بازاریابی هایی که بر پایه موتورهای جستجوگر هستند شکل می گیرد به این ترتیب که بازاریاب، با کار کردن بر روی کلمات کلیدی، مشتریانی را که با آن کلمات کلیدی به سایت هدایت می شوند را مخاطب قرار میدهد. این روش، معمولا تحت PPC یا پرداخت در ازای کلیک انجام می شود.

علاقه به موردهای خاص: در این روش مخاطبان، کسانی هستند که علایق و تمایلات خاصی دارند. در این حالت بازاریاب، به عمد، جامعه مخاطب خود را کوچکتر و آنها را طبقه بندی می کند به جای این که مخاطبان را به دید کلی نگاه کند. طبقه بندی می تواند بر مبنای سن مخاطبان، جنس، موقعیت جغرافیایی، و دیگر فاکتورها شکل گیرد.

جوامع کوچک: در این روش، مخاطبان اینترنتی، باز هم بر حسب محصولات و خدمات، به بخشهای کوچکتری تقسیم بندی می شوند. بازاریابهای جوامع کوچک از این نظر با بازاریابهای معمولی فرق دارند که آنها دانش بالاتری را نسبت به بازاریابهای معمولی در آن جامعه کوچک دارند. بعنوان مثال، یک بازاریاب معمولی می تواند سایتی داشته باشد که در مورد وسایل آشپزخانه باشد در حالیکه بازاریاب جوامع کوچک، بر روی توستر 4 تیکه ای کار می کند.

بازاریاب جوامع کوچک، به مشتریان چنین سایت هایی، اطلاعات بسیار با جزییات تری را میدهد. اینکار به سازندگان و تولید کنندگان این امکان را میدهد تا از او بعنوان فردی معتبر یاد کنند.

مخاطبان منطقه ای: در بازاریابی اینترنتی، موقعیت جغرافیایی بازاریاب، و موقعیت جغرافیایی مشتریان هدف، روشهایی برای تعیین موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان بشمار میروند. در اینحالت، متون متفاوتی به مشتریان بسته به نوع موقعیت جغرافیایی شان، آی پی آنها، شهر، کشور و منطقه ارائه می شود.

مزایای بازاریابی اینترنتی  : 

- در دسترس‌بودن ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته، ۳۶۵ روز سال

- قادر به برقراری درجه‌ی بالایی از تعاملات است.

- امکان توزیع آنی و سریع با هزینه‌ی اندک

- کاهش در هزینه‌ها، به دلیل خودکارسازی و استفاده از واسطه‌ی الکترونیکی

- قابلیت و امکانات پاسخ‌گویی سریع، از سوی کاربران (مشتریان) و هم بازاریابان وجود خواهد داشت

- قابلیت اندازه‌گیری و جمع‌آوری داده‌های مرتبط با عملکرد سامانه‌ی بازاریابی و به طور کلی کسب و کار افزایش می‌یابد

- طبیعت رسانه الکترونیکی، به مصرف‌کنندگان فرصت جست‌وجو و خرید محصولات و خدمات را به شکل ساده‌تری می‌دهد

- مزیت‌های رقابتی اینترنت به عنوان یک رسانه، مانند هزینه‌های پایین تبلیغ بین‌المللی، ساختار منعطف فروش در بازار مقصد و … باعث می‌شود برای فروش محصولات در بازارهای جدید کاربرد داشته باشد

- شکل‌گیری محصول و خدمات جدیدی که می‌توان آنها را به وسیله‌ی اینترنت مبادله کرد، کاربردی نوآورانه محسوب می‌شود که باعث شکل‌گیری محصولات جدیدی در این بخش شده است.

- امکان بازاریابی نفر به نفر

- افزایش تعاملات با مشتریان بالقوه که می‌تواند به خرید یا ارائه‌ی خدمات منجر شود

- قابلیت استفاده به‌طور همزمان و در ترکیب با فعالیت‌های بازاریابی سنتی

در حالت آرمانی، بازاریابی برخط (آنلاین) و غیربرخط (آفلاین) یعنی هر دو صورت الکترونیکی و سنتی را بایستی به صورت یکپارچه و مکمل به کار گرفت، در حالی که در واقعیت اغلب به صورت جداگانه و نامناسب انجام می‌شوند.

محدودیتهای بازاریابی اینترنتی :

- وابستگی شدید به فن‌آوری در عین حال، عدم نفوذ فن‌آوری در بسیاری از جوامع و بازارهای هدف

- پنهان از دید خریدار، عدم توانایی در لمس، بوکردن، چشیدن یا امتحان‌ کردن (پروکردن)

- کالاهای ملموس، بازاریابی و به طور کلی خرید بر خط را با دشواری روبه‌رو می‌کند

- مسائل امنیتی و خطر لو رفتن اطلاعات

- هزینه‌های بالای نگهداری به دلیل تغییرات شدید محیطی (فناوری و رقبا)

- شفافیت زیاد قیمت‌گذاری که منجر به جنگ قیمت می‌شود

- به دلیل از بین‌رفتن مرزهای منطقه‌ای و جغرافیایی، رقابت جهانی خواهد بود و شرکت‌ها در این محیط با رقبایی از هر اندازه و باهر امکاناتی روبه‌رو هستند.

ثبت نام در دوره مدیریت بازاریابی

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.