اینکوترمز

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مقاله اینکوترمز

با توجه به رشد روز افزون علم و آموزشهای کوتاه مدت ، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله آموزشی اینکوترمز را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.
اینکو تِرمز (به انگلیسی: Incoterms) یک کلمه مرکب است که از ترکیب سه کلمه انگلیسی «International Commercial Terms» به معنی اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی تشکیل شده‌است و به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاحات برای تفکیک هزینه‌ها و مسئولیت‌ها بین فروشنده و خریدار استفاده می‌شود.
اینکو‌ترمز به مسائل مرتبط با حمل کالا از فروشنده به خریدار پاسخ می‌دهد. مسائلی شامل حمل کالاها، ترخیص کالاها، واردات و صادرات کالاها، اینکه چه کسی مسئول پرداخت می‌باشد و اینکه ریسک جابجایی و انتقال کالا در مراحل مختلف حمل بر عهده چه کسی می‌باشد. اصطلاحات مختلف اینکوترمز معمولأ با ذکر مکان‌های جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد نه عناوین مرتبط با جابجایی. اینکو‌ترمز توسط اتاق بازرگانی بین‌المللیInternational Chamber Of Commerce تهیه و تدوین شده‌است.

تاریخچه
دردهه 1920 میلادی اتاق بازرگانی بین لمللی ICC مطالعاتی را در زمینه تفسیر اصطلاحات تجاری که از اهمیت بیشتری برخودار بودند بعمل آورد که کشور های مختلف از این اصطلاحات برداشتهای متفاوتی می شود در نتیجه در صورت بروز اختلافات بین خریدار و فروشنده سرنوشت دعوی بستگی به محل حل اختلاف و قوانین حاکم بر آن خواهد شد این امر متضمن مسئولیت قضایی برای طرفین بوده و می توانست اثرات نامطلوبی در معاملات بعدی آنها داشته باشد به همین دلیل ایجاد مقرراتی برای تفسیر یکنواخت اصطلاحات بازرگانی بین المللی است که این مقررات اولین بار در سال 1936میلادی منتشر شد .
تفسیر 6 اصطلاح اولیه متداول در بازرگانی در سال 1923 توسط اتاق بازرگانی بین المللی به چاپ رسیده . این شش اصطلاح در آغاز توسط 13 کشور مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1928 اتاق بازرگانی بین المللی جزوه ای تحت عنوان TRADE TERMS انتشار داد که بر مبنای همان شش اصطلاح بنا گردیده بود این جزوه بعدها پایه ای برای انتشار اینکوترمز 1936 شد و در سال 1953 با تغیراتی که در اینکوترمز 1936 بعمل آید هشت اصطلاح به شرح زیر توسط ICC منتشر گردیده گردید .
اینکوترمز به چهار گروه زیر با اصطلاحات وابسته به هر گروه تقسیم شده است.
هدف از اینکوترمز ارائه مجموعه‌ ای از مقررات بین المللی برای تفسیر متداولترین اصطلاحات مورد استفاده در تجارت خارجی است. بدین ترتیب از چندگانگی تفسیر این اصطلاحات در کشورهای مختلف پرهیز می شود یا حداقل تا میزان ملاحضه ‌ای کاهش می‌یابد. در سال ۱۹۹۰ برای سهولت درک، مقررات به چهار گروه مختلف پایه تقسیم شدند.

گروه E : شرایطی که فروشنده براساس آن کالا را در محوطه فعالیت خود به خریدار می‌دهد.
گروه F : شرایطی که فروشنده کالا را در محل تعیین شده توسط خریدار به حمل کننده تحویل می‌دهد.
گروه C : شرایط و اصطلاحاتی که فروشنده قرارداد حمل را بدون قبول ریسک مسئولیت فقدان یا خسارت وارد به کالا یا هزینه‌های اضافه هزینه‌های اضافه که بعد از حمل و ارسال واقع می‌شود منعقد می‌کند.
گروه D: شرایطی که براساس آن فروشنده کلیه هزینه‌ها و مسئولیت آوردن کالا به مقصد را بعهده دارد.

اینکوترمز

در این مطلب سعی می‌شود تا در مورد قواعدی که در تجارت بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند شرح مختصری آورده شود. همان طور که در شکل دیده می‌شود در بازرگانی بین المللی به طور کلی سه قلمرو جغرافیایی می‌توان تعریف کرد. قلمرو مربوط به کشور فروشنده، کشور خریدار و قلمرو جغرافیایی مابین کشور فروشنده و خریدار. در هر یک از این سه قلمرو سه موضوع قابل بررسی است:
1- هزینه‌ها
2- خطرات
3- تعهدات قراردادی
به طور خلاصه می‌توان گفت قواعد اینکوترمز معین می‌کنند که هر یک از سه مورد فوق در هر کدام از سه قلمرو ذکر شده برعهده چه کسی است. به عنوان مثال زمانی‌که در یک قرارداد تجارت بین الملل از قاعده FOB اینکوترمز استفاده می‌شود به این معنا است که فروشنده متعهد است تا کالای مورد معامله را در بندر مورد توافق (یک بندر مرزی در کشور فروشنده) به صورت سالم و بدون نقص در کف کشتی حمل کننده قرار دهد. از لحظه‌ای که این کالا در کف کشتی قرار گرفت کلیه هزینه‌ها و خطرات از میان رفتن کالا و یا آسیب دیدن آن بر عهده خریدار است. درحالی که اگر در همان قرارداد به جای قاعده FOB به عنوان مثال از قاعده CFR استفاده شود به این معنا است که هزینه ها و کرایه متعارف حمل از بندر مبدا (کشور فروشنده) به بندر مقصد (کشور خریدار) به عهده فروشنده بوده ولی خطرات ناشی از آسیب دیدن کالا در همان بندر مبدا به خریدار منتقل می‌شود.
آشنایی با این قواعد که امروزه به عنوان یک زبان مشترک بین المللی در تجارت جهانی مطرح است برای هر شخص یا شرکتی که خواهان تجارت در محدوده خارج از مرزهای کشور خویش است لازم و ضروری است. استفاده درست و به جا از این قواعد در قراردادهای بین المللی می‌تواند خطرات ناشی از تجارت بین الملل را به حداقل کاهش دهد. در ادامه هر یک از این قواعد به صورت مختصر معرفی خواهند شد.
اینکوترمز
همان‌طورکه اشاره شد قواعد اینکوترمز که توسط اتاق بازرگانی بین المللی تدوین و تصویب می‌شوند در دوره های مختلف مورد بازنگری قرار می‌گیرند. دو تا از نسخه‌هایی که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسخه سال 2000 اینکوترمز و نسخه سال 2010 اینکوترمز می‌باشند.

مقاله ی اینکوترمز حاضر توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.

ثبت نام دوره آموشی آشنایی با اینکوترمز

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.