مقاله نرم افزار Indesign

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

امروزه آموزش با شیوه های نوینی ارائه میشود و یکی از این شیوه ها آموزش مجازی میباشد که از جهات مختلفی همچون صرفه جویی در زمان و مکان به صرفه میباشد. نخستین گام در راستای آموزش مجازی را میتوان فرهنگ سازی ،ایجاد اعتماد و باور مردم نسبت به کیفیت بالای آموزش و مدرک آن عنوان کرد. این مرکز با بیش از ۱۰۰ مدرس و اعضای هیئت علمی دانشگاه قرارداد همکاری در جهت تدوین محتوا اعم از جزوات درسی ، امکانات مولتی مدیا و همچنین ضبط فیلم های آموزشی نموده است .
در حال حاضر مرکز پارس با اخذ مجوزهای لازم اقدام به آماده سازی بیش از 4۰۰ دوره ی آموزشی در شاخه های مختلف علمی نموده است. یکی از این دوره ها ، دوره آموزشی نرم افزار In design یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیر گروه شاخه کامپیوتر در مرکز آموزش مجازی پارس می باشد.

یک برنامه‌ ی کامپیوتری رایج در زمینهٔ نشر رومیزی ساخت شرکت ادوبی است. این نرم‌افزار در صنعت چاپ و صفحه‌آرایی بکار می‌رود و صورت کلی برای گردآوردن و کنار هم قراردادن متون و عناصر نگاره‌ای در قالب صفحات است و عمدتا بصورت مستقیم برای نگارش و ویرایش متون و نیز ایجاد و تغییر فایل‌های تصویری بکار نمی‌رود. از این نرم‌افزار بیشتر در آماده‌سازی مجلات، کتابها، سررسید ها، برشور های تبلیغاتی و مانند آن‌ها استفاده می‌کنند.
این‌دیزاین دارای قابلیت‌های بسیاری در حروف‌ نگاری و صفحه‌آرایی است که از آنها می‌توان تنظیم حروف، ایجاد سبک‌های حروف (typographic styles)، ابزار برای تنظیم دقیق قرارگیری عناصر گرافیکی، قابیلت استخراج خودکار اطلاعات از فرمت‌های متنوع و تنظیم اندازه‌های ستون‌ها، کادرها و صفحه‌بندی را نامبرد. این نرم‌افزار مانند سایر نرم‌افزارهای طراحی گرافیک ساخت شرکت آدوبی، قابلیت ایجاد فایل‌های PDF را برای آسان‌سازی روند آماده‌سازی طرح‌ها برای چاپ یا پخش در اینترنت را دارا است .

آشنایی با نواحی کاری
ناحیه کاری شامل پنجره سند ، Paste board ، جعبه ابزار و پالتهای شناور می باشد . جعبه ابزار شامل ابزارهایی است برای انتخاب موضوعات ، کار با تایپ ، ترسیم ، مشاهده و همچنین کنترل اعمال و تغییر رنگهای Strok ، Fill ها و Gradient ها می باشد . پنجره سند در برگیرنده صفحات سند شما می باشد . برای مشاهده دو نمای متفاوت از یک سند از منوی Window گزینه New window را انتخاب می کنیم.
 Paste board
هر صفحه یک Paste board دارد که آن را احاطه می کند که می توان موضوعات را قبل از قرار دادن در سند در آنجا نگه داری کرد . برای مشاهده اندازه کامل Paste board برای صفحات از منوی View گزینه Entire pasteboard را انتخاب می کنیم . با انتخاب گزینه fit page in window از منوی view می توانید صفحه فعال را در مرکز نمای دید قرار می دهیم .

نرم افزار In design

پالتها :
پالتها دستیابی به ابزار ها و ویژگیهایی را که در InDesign به طور گسترده مورد استفاده هستند ، فراهم می سازد . به صورت پیش فرض ، پالتها در گروههای انباشته ای که می توانید به طرق مختلف آنها را تغییر ساختار دهید ظاهر می شوند . با فشار دادن کلید Tab پالتهای باز و جعبه ابزار مخفی می شود . با فشار دادن مجدد کلید Tab تمامی آنها مجددا ظاهر می شوند. برای باز کردن هر پالت می توانید روی نام آن پالت در منوی Window كل كی كنید و آن را انتخاب کنید . برای گروه بندی کردن پالتها کافی است که زبانه نام پالت را به درون مرکز یک پالت یا یک گروه از پالتها بکشید . برای اضافه کردن یک پالت به یک گروه پالت دیگر ، مطمئن شوید که  زبانه آن را به وسط پالت کشیده اید . چنان چه زبانه پالت را به قسمت زیرین پالت دیگر بکشید ، پالت را به جای اضافه کردن Dock خواهید کرد. پالتهای Dock شده می توانید پالت ها را با اتصال لبه تحتانی یک پالت به لبه فوقانی پالت دیگر Dock نمایید تا هر دو پالت با هم حرکت کنند ، با هم نمایش داده شوند و با هم مخفی گردند . زمانی که پالت ها را Dock می کنید ) به صورت ثابت در می آورید ( هر دو پالت کاملا قابل رؤیت باقی می مانند . برخلاف آن ، با گروه کردن پالت ها ، تنها پالتی که در جلو قرار گرفته است مرئی می باشد . شما می توانید یک پالت را به پالت دیگر با گروهی از پالت ها Dock نمایید . التبه نمی توان گروهی از پالت ها را Dock کرد مگر اینکه هر یک به صورت انفرادی Dock شود زیرا عمل Docking کشیدن یک زبانه پالت  – و نوار عنوان – را در بر می گیرد . برای حرکت دادن مجموعه ای از پالت های Dock شده نوار عنوان آن را بکشید . برای Dock کردن پالت ها ، زبانه پالت را به لبه تحتانی پالت دیگر بکشید . هنگامی که لبه تحتانی پالت دیگر های لایت شد دکمه ماوس را رها کنید .
تغییر میزان بزرگ نمایی سند :
می توانید میزان بزرگ نمایی سند خود را از 5 درصد تا 4000 درصد کم یا زیاد نمایید . برنامه InDesign درصد اندازه واقعی سند را در نوار عنوان واقع در کنار Filename و در گوشه سمت چپ پایین پنجره سند نشان می دهد .
استفاده از دستورات منوی View و منوی بزرگ نمایی :
شما می توانید به راحتی نمای سند را با انجام یکی از اعمال زیر بزرگ یا کوچک نمایید .
•درصدی را از منوی Magnification در گوشه سمت چپ – پایین پنجره سند جهت بزرگ یا کوچک کردن به هر میزان از پیش تعیین شده انتخاب کنید .
•درصدی را در منوی Magnification تایپ کنید .
•از منوی View گزینه In Zoom را انتخاب کنید تا تصویر به اندازه یکی از مقادیر پیش فرض بزرگ شود .
•از منوی View گزینه Zoom Out را انتخاب کنید تا تصویر به اندازه یکی از مقادیر پیش فرض کوچک شود .
نکته : اندازه های پیش فرض آنهایی هستند که در منوی Magnification در لیستی آورده شده اند .
•از منوی View گزینه Actual size را انتخاب کنید
تا سند به صورت 100 درصد نشان داده شود . با توجه به ابعادسند و میزان وضوح تصویر ، ممکن است تمام سند روی صفحه دیده شود و یا نشود
•از منوی View گزینه Fit page in window راانتخاب کنید تا صفحه هدف در پنجره نمایش داده شود .
•از منوی View گزینه Fit spread in window را انتخاب کنید تا Spread هدف در پنجره نمایش داده شود .
استفاده از ابزار Zoom علاوه بر دستورات View ، می توانید از ابزار Zoom برای بزرگ نمایی یا کوچک نمایی سند استفاده کنید . با انتخاب ابزار Zoom از جعبه ابزار و قرار دادن آن روی صفحه خواهید دید که یک بعلاوه (+) در مرکز ابزار Zoom ظاهر می شود . با یک با ر کلیک کردن بر روی صفحه نما به بزرگ نمایی پیش فرض بعدی تغییر می کند . با نگه داشتن کلید Alt یک علامت منها (-) در مرکز ابزار Zoom ظاهر می شود که می توان عمل Zoom out را انجام داد .  اگر روی ابزار Zoom در جعبه ابزار دو بار کلیک کنید تا به نمای 100 درصد برگردید . از آنجایی که ابزار Zoom اغلب هنگام مراحل ویرایش برای بزرگ یا کوچک کردن نمای سند به کار گرفته می شود ، می توانید بدون از انتخاب در آوردن ابزار دیگری که در حال استفاده از آن هستید ، موقتا آن را از صفحه کلید انتخاب نمایید . برای این کار لازم است که زمانی که هر یک از ابزارهای دیگر در حال انتخاب است کلیدهای Spacebar + Ctrl را فشار دهید و نگه دارید . آیکن موس تبدیل به آیکن ابزار Zoom می شود و می توانید عمل in Zoom  را انجام دهید .
برای انجام عمل Zoom out کلیدهای Spacebar + Alt + Ctrl را نگه دارید و سپس روی صفحه کلیک کنید .
ورق زدن صفحات :
شما می توانید با استفاده از پالت Page ، دکمه های Page در قسمت تحتانی پنجره سند ، نوارهای لغزنده و یا دستورات دیگر صفحه ها را ورق بزنید .

پالت Page آیکن های Page را برای تمام صفحات در سند شما فرهام می سازد . با دوبار کلیک کردن روی هر آیکن صفحه و شماره های صفحه ، یک صفحه و یا یک Spread ظاهر می شود . دوبار کلیک کردن روی شمار های زیر آیکن های صفحه ، Spread را در مرکز پنجره سند قرار می دهد . دوبار کلیک کردن یک آیکن صفحه برای یک Spread ، آن صفحه را در مرکز پنجره سند قرار می دهید .
مرور یک سند :
می توانید از ابزار Hand و نوارهای لغزنده ) bars Scroll ( در کنار پنجره سند برای حرکت به نواحی مختلف صفحات یک سند استفاده نمایید . برای دسترسی سریع به ابزار Hand کافی است که کلید Spacebar را روی صفحه كلید پایین نگه دارید تا ابزار Hand فعال شود .
با دوبار کلیک کردن بر روی ابزار Hand در جعبه ابزار Spread در پنجره قرار می گیرد .
لایه ها :
لایه ها همانند ورقه های شفاف فیلم هستند که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند . در جایی که هیچ موضوعی روی یک لایه قرار ندارد ، می توانید از میان لایه ای موضوع واقع بر لایه پشت آن را ببینید . با استفاده از لایه ها می توان موضوعات را روی یک لایه بدون تحت تاثیر قرار دادن و یا متأثر شدن از موضوعات دیگر روی لایه های دیگر خلق و ویرایش نمایید.
پالت لایه ها را می توانید از منوی Window گزینه Layers باز کنید . چنانچه در پالت Layers روی یک لایه کلیک کنید یک آیکن قلم در سمت راست نام لایه ظاهر می شود . این آیکن نشان می دهد که آین لایه ، لایه هدف است و هر چیزی را که شما وارد و خلق کنید به این لایه تعلق خواهد داشت . های لایت نشان می دهد که لایه انتخاب شده است .
برای جابجایی لایه ها کافی است که یک لایه را در پالت لایه انتخاب کنید و آن را جابجا کنید هنگامی که یک خط سیاه مشاهده کردید دکمه ماوس را رها کنید .
مربع خالی در سمت چپ نام لایه به شما امکان می دهد لایه ای را قفل کنید تا نتوان آن را ویرایش کرد . زمانی که لایه ای قفل می شود ، پالت یک علامت مداد با خطی روی آن را نمایش می دهد . اگر با ابزار انتخاب یک موضوع را در پنجره سند انتخاب کنید می بینید که در پالت Layers یک نقطه در سمت راست نام لایه ظاهر می گردد . این بدان معناست که موضوع انتخاب شده به این لایه تعلق دارد . می توانید موضوعات را با کشیدن این نقطه از لایه ای به لایه دیگر حرکت دهید .
شروع یک سند جدید :
برای ایجاد سند جدید می بایست از منوی File گزینه New و سپس گزینه Document را انتخاب می کنید.
زمانی که یک سند جدید را شروع می کنید کادر محاوره NewDocument ظاهر می شود . از این کادر محاوره جهت تعیین شماره صفحات ، اندازه صفحه و شماره ستونها استفاده خواهید کرد .
در این کادر محاوره ای مطمئن شوید که گزینه Facing pages انتخاب شده است . این گزینه باعث می شود که صفحات سند روبروی همدیگر قرار گیرند . برای Number of pages می توانید تعداد صفحات سند خود را مشخص کنید . در قسمت Page size اندازه طول و عرض صفحه را مشخص می کنید و در مقابل آن عمودی و یا افقی بودن و سمت ورق خوردن سند را مشخص می کنید .
در قسمت Colums تعداد ستون ها و فاصله بین آنها را تعیین می کنیم . در قسمت Number تعداد ستونها و در قسمت Gutter فاصله بین ستونها را تنظیم می کنیم .
در قسمت Margins )حواشی( اندازه های حاشیه سند را تنظیم می کنیم
ویرایش صفحات : Master
صفحه Master پس زمینه ای است که می توانید آن را به صفحات در سند خود اعمال کنید . هر موضوعی که به صفحات Master اضافه شود روی صفحات سندی که صفحات Master به آنها اعمال شده است ، ظاهر می گردد .
اضافه نمودن راهنما ها به صفحه : Master
راهنماها guides خطوط غیر چاپی هستند که به شما امکان می دهند طرح خود را خیلی دقیق صفحه آرایی نمایید . راهنماهایی که روی صفحات Master قرار می گیرند در صفحات هر سندی که صفحات Master به آنها اعتمال شده است ظاهر می گردند . برای ویرایش یک Master باید در قسمت بالای پالت Pages ، روی نام Master دوبار کلیک کنید . با این کار صفحات Master چپ و راست در مرکز پنجره سند ظاهر می شوند . ازمنوی Layout ، گزینه guides Create را انتخاب کنید . در قسمت Rows می توان تعداد خطوط افقی را مشخص کرد و در قسمت Columns تعداد خطوط عمودی .
برای to guides Fit گزینه Margins خطوط راهنما را درون محدوده Margins و گزینه Page آنها را درون محدوده Page قرار می دهد .

تنظیمات صفحات : Master

شما می توانید صفحات Master خود را نام گذاری کنید تا در اسنادی که از چندین صفحه Master استفاده کرده اید نام آنها بیشتر حالت توصیفی داشته باشد .
برای این کار کافی است که نشانگر را روی مثلث سیاه در سمت راست زبانه Pages قرار دهید و Maste options r را از منوی پالت Pages انتخاب کنید .
در این پنجره می توانید در قسمت Name یک نام را تایپ کنید و آن را به صفحه Master خود بدهید .
ایجاد یک صفحه Master جدید :
در پالت Pages ، گزینه New master را از منوی پالت Pages انتخاب کنید . یک نام را برای Name انتخاب نمایید .
در قسمت Basead on master شما می توانید مشخص کنید که Master جدید از چه مستری پیروی کند . برای مثال شما می توانید master
A- را انتخاب نمایید تا مستر جدید از آن تبعیت کند این عمل باعث می شود که تمام محتویات master-A در داخل مستر جدید نیز تکرار شود .
مثال :
فرض کنید می خواهید یک زیر صفحه برای صفحه های سند بسازید که شماره صفحه را داخل آن قرار دهیم . برای این کار کافی است که داخل صفحه مستر جدید یک قاب متن ایجاد کنیم . جهت ایجاد قاب متنی می توانید از ابزار تایپ در نوار ابزار استفاده کنید . ابزار تایپ را انتخاب کنید و یک قاب متن روی صفحه مستر ایجاد کنید . سپس از منوی Type گزینه Insert special character و بعد گزینه Auto page number را انتخاب می کنید . با این عمل یک حرف ) B( داخل قاب نمایان می شود که معرف صفحه master-B است . این حرف شماره صفحه جاری شما را در صفحات سند همچون 2 در صفحه 2 منعکس می سازد.
برای تغییر فونت و اندازه شماره صفحه در حالی که نقطه تلاقی هنوز در قاب متن است از منوی Edit ، گزینه all Select را برای انتخاب شماره صفحه انتخاب کنید سپس در پالت Character ، از منوی Font family فونت مورد نظر را انتخاب کنید و برای اندازه آن از منوی Size اندازه مورد نظر را انتخاب کنید .
اعمال Master ها به صفحات سند :
دو روش برای اعمال صفحات مستر به صفحات سند وجود دارد : اول آنکه آیکن های صفحه مستر را به درون آیکن های صفحه سند بکشید و دوم استفاده از گزینه منوی پالت . برای کشیدن صفحات مستر کافی است که نام مستر را انتخاب کنید و زیر آیکن های صفحه های مورد نظر بکشید هنگامی که یک کادر پیرامون هر دو صفحه ظاهر گردید ، دکمه ماوس را رها سازید .
برای روش دوم از منوی پالت Pages گزینه Apply master to pages را انتخاب نمایید و از پنجره باز شده در قسمت apply master نام مستری را که می خواهید به صفحات اعمال کنید انتخاب نمایید . آن گاه برای To pages ، شماره صفحه مورد نظر را تایپ نمایید و یا برای اعمال مستر به چند
صفحه به طور مثال صفحه های  2 تا 11 تایپ کنید 11 - 2 و سپس Ok را کلیک نمایید .
اگر می خواهید صفحه ای از صفحات سند ، هیچ مستری به آن اعمال نشده باشد تنها باید None master را به آن صفحه اعمال کنید . اضافه کردن بخشها برای تغییر شماره گذاری صفحات فرض کنید مجله ای که روی آن کار می کنید به متریال مقدماتی که حتما باید با اعداد iii ( Lowercase Roman و ii و i و غیره ( شماره گذاری شده باشند نیاز دارد . شماره صفحه را می توان با اضافه کردن یک بخش Section تغییر داد . برای ایجاد صفحه شضماره گذاری صفحات با اعداد رومی شما بخش جدیدی را روی صفحه مورد نظر شروع خواهید کرد . برای ایجاد بخش جدید روی آیکن صفحه مورد نظر و یا صفحه ابتدایی یک بخش در پالت Pages دوبار کلیک کنید .
نکته : توجه داشته باشید که به این صفحه قبلا مستر شماره صفحه را اعمال کرده ایم .
حال از منوی پالت Pages گزینه options section & Numbering را انتخاب می کنیم و مطمئن شوید Section Start انتخاب شده است . برای Style ، حالتی را که می خواهید شماره صفحه های شما به آن صورت
در بیاید انتخاب کنید . با انتخاب گزینه Start page numbering at می توانید مشخص کنید که شماره صفحات شما از چه شماره ای آغاز گردد.
برای حذف یک بخش ( Section ) كافی است كه در پنجره options Numbering & section گزینه Start section را از حالت انتخاب در آورید .
Override کردن موضوعات صفحات Master در صفحات سند .
اشیائی که به صفحات Master اضافه شده اند در صفحات سند دیده می شوند ولی نمی توانید تنها با کلیک کردن آنها را انتخاب کنید . InDesign بدین گونه طراحی شده است تا شما تصادفا موضوعات صفحه Master را ویرایش یا حذف نکنید . اگر چه ، شما می توانید روی یک صفحه Master ، موضوعات را Override کنید تا صفحات سند سفارشی شوند .
استفاده از میانبر های صفحه کلید این امکان را برای شما فراهم می سازد تا اشیائی که در Master قرار دارد را در صفحات سند ویرایش کنید . کلید های ctrl+Shift را پایین نگه دارید و شیئ مورد نظر را انتخاب نمایید . اکنون می توانید آن را ویرایش نمایید . دقت داشته باشید هنگامی که یک موضوع صفحه Master را روی صفحه
سند Override می کنید ، تنها مجموعه ویژگیهایی که شما تغییر می دهید Override می شوند . به طور مثال اگر یک قاب که در صفحه Master قرار دارد را در صفحه سند جابجا کنیم ، چنانچه آن را روی صفحه Master جابجا کنیم ، آن تغییرات این موضوع Override شده را تحت تأثیر قرار نمی داد .

ثبت نام دوره آموزشی نرم افزار Indesign

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.