اینکوترمز

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

امروزه آموزش با شیوه های نوینی ارائه میشود و یکی از این شیوه ها آموزش مجازی میباشد که از جهات مختلفی همچون صرفه جویی در زمان و مکان به صرفه میباشد. نخستین گام در راستای آموزش مجازی را میتوان فرهنگ سازی ،ایجاد اعتماد و باور مردم نسبت به کیفیت بالای آموزش و مدرک آن عنوان کرد. این مرکز با بیش از ۱۰۰ مدرس و اعضای هیئت علمی دانشگاه قرارداد همکاری در جهت تدوین محتوا اعم از جزوات درسی ، امکانات مولتی مدیا و همچنین ضبط فیلم های آموزشی نموده است .
در حال حاضر مرکز پارس با اخذ مجوزهای لازم اقدام به آماده سازی بیش از 4۰۰ دوره ی آموزشی در شاخه های مختلف علمی نموده است. یکی از این دوره ها ، دوره آموزشی اینکو تِرمز  یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیر گروه شاخه مدیریت در مرکز آموزش مجازی پارس می باشد.

اینکو تِرمز (به انگلیسی: Incoterms) یک کلمه مرکب است که از ترکیب سه کلمه انگلیسی «International Commercial Terms» به معنی اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی تشکیل شده‌است و به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاحات برای تفکیک هزینه‌ها و مسئولیت‌ها بین فروشنده و خریدار استفاده می‌شود.
اینکو‌ترمز به مسائل مرتبط با حمل کالا از فروشنده به خریدار پاسخ می‌دهد. مسائلی شامل حمل کالاها، ترخیص کالاها، واردات و صادرات کالاها، اینکه چه کسی مسئول پرداخت می‌باشد و اینکه ریسک جابجایی و انتقال کالا در مراحل مختلف حمل بر عهده چه کسی می‌باشد. اصطلاحات مختلف اینکوترمز معمولأ با ذکر مکان‌های جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد نه عناوین مرتبط با جابجایی. اینکو‌ترمز توسط اتاق بازرگانی بین‌المللیInternational Chamber Of Commerce تهیه و تدوین شده‌است.
اینکوترمز به چهار گروه زیر با اصطلاحات وابسته به هر گروه تقسیم شده است.

اینکوترمز


هدف از اینکوترمز ارائه مجموعه‌ ای از مقررات بین المللی برای تفسیر متداولترین اصطلاحات مورد استفاده در تجارت خارجی است. بدین ترتیب از چندگانگی تفسیر این اصطلاحات در کشورهای مختلف پرهیز می شود یا حداقل تا میزان ملاحضه ‌ای کاهش می‌یابد. در سال ۱۹۹۰ برای سهولت درک، مقررات به چهار گروه مختلف پایه تقسیم شدند.

گروه E : شرایطی که فروشنده براساس آن کالا را در محوطه فعالیت خود به خریدار می‌دهد.
گروه F : شرایطی که فروشنده کالا را در محل تعیین شده توسط خریدار به حمل کننده تحویل می‌دهد.
گروه C : شرایط و اصطلاحاتی که فروشنده قرارداد حمل را بدون قبول ریسک مسئولیت فقدان یا خسارت وارد به کالا یا هزینه‌های اضافه هزینه‌های اضافه که بعد از حمل و ارسال واقع می‌شود منعقد می‌کند.
گروه D: شرایطی که براساس آن فروشنده کلیه هزینه‌ها و مسئولیت آوردن کالا به مقصد را بعهده دارد.

اینکوترمز
همان‌طورکه اشاره شد قواعد اینکوترمز که توسط اتاق بازرگانی بین المللی تدوین و تصویب می‌شوند در دوره های مختلف مورد بازنگری قرار می‌گیرند. دو تا از نسخه‌هایی که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسخه سال 2000 اینکوترمز و نسخه سال 2010 اینکوترمز می‌باشند.
اینکوترمز سال 1976
در سال 1976 واژه ای نارسای FOB AIR PORT برای پاسخگویی به معاملاتی که از طریق هوایی انجام می گرفت ابداع و به اینکوترمز اضافه شده که به د لیل نامتناسب بودن آن در اینکوترمز سال 1990 حذف گردید .
اینکوترمز سال 1980
سه اصطلاح جدید به اینکوترمز اضافه شده است افزودن این اصطلاحات به مناسب مقتضیات تجاری ناشی از تحول در تکنیکهای حمل و نقل و روش های صدور اسناد بود که خود ناشی از تحول بزرگی بود که اصطلاحاً تحول کانتینر خوانده می شود استفاده از کانتینرها در حمل و نقل بین المللی سبب شد که مسایل جدیدی در حمل(به ویژه در حمل ونقل مرکب ) حمل به طریق رو-رو – تحویل مستقیم کالا به گیرنده و نظیر آن پیش آید.

اینکوترمز 1990
ورود سیستم های جدید در تجارت بین لملل بویژه گرایش روز افزون به تجارت بدون اسناد و اوراق که در آن طرفین بجای استفاده از اسناد و اوراق از پیام های الکترینکی که اصطلاحاً EDI ( مبادله الکترینکی اطلاعات ) خوانده می شود استفاده می نمایند دچار تغیراتی شد . این مقررات از اول ژوئیه 1990 به اجراء درآمد و به اینکو ترمز 1990 شهرت یافته است که از لحاظ ساختاری و نحوه ارائه آن با موارد قبلی تفاوت اساسی یافته است .
ویژگی های اینکوترمز 1990
علائم اختصاری – ساختار جدید – مسئولیت عام در حمل و نقل – استاندارد شدن مسئولیت ها

اینکوترمز 2000
اینکوترمز 2000 که از آغاز سال 2000میلادی منتشر شد گرچه بر همان قواعد و پایه های اینکوترمز 1990 استوار است که شامل چند تغییراساسی شده است که این تغییرات شامل سه واژه FAS وDEQ وFCA می باشد .

 اولین تغییر مربوط به FASاست . در اینکوترمز 1990 تعهدات مربوط به تشریفات گمرکی و ترخیص کالا در مبدإ و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی درFAS به عهده خریدار محول شده بودولی در اینکوترمز 2000 با پذیرش این اصل که انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا در کشور فروشنده به عهده فروشنده و در کشور خریدار به عهده خریدار محول شده است این تعهدات از خریدار ساقط و در زمره مسئولیتهای فروشنده قرار گرفت.
دومین تغییر مربوط بهDEQ است: استدلال این جابجایی آن است که هر یک از طرفین در کشور خود امتیازات بیشتری نسبت به طرف دیگر در زمینه اطلاع از مقررات بازرگانی و تشریفات و قوانین گمرکی و سایر امور مرتبط به ورود و ترخیص کالا دارد که به همین دلیل در واژه DEQ نیز تغییراتی بوجود آمد که صورت عملیات و تشریفات گمرکی و ترخیص کالا در مقصد که در 1990 DEQ به عهده فروشنده در کشور خریدار واگذار شده بود به عهده خریدار قرار گرفت .
سومین تغیر مربوط بهFCA(FREE CARRIER) یا تحویل کالا برای حمل به حمل کننده در محل تعین شده است
در اینکوترمز 1990برای تحویل کالا به خریدار به هفت وضعیت پیش بینی شده بود
1- حمل با راه آهن 2- حمل زمینی 3- حمل از طریق آبراه داخلی 4- حمل دریایی 5- حمل هوایی 6- در صورتی که روش حمل مشخص نشده باشد 7- حمل مرکب
ولی در اینکوترمز 2000 کلیه روشهای فوق ملغی و نحوه تحویل به صورت زیر بیان شده است :
فروشنده باید کالا را در تاریخ یا در ظرف مدت توافق شده برای تحویل در محل مقرر به حمل کننده یا شخص دیگری که خریدار تعیین کرده است تحویل دهد .
الف- اگر محل مقرر محل کار فروشنده باشد هنگامی تحویل انجام می شود که کالا در وسیله نقلیه پیش بینی شده توسط حمل کننده که خریدار اقدام می کند تعیین کرده است بارگیری باشد .
ب- اگر محل مقرر جایی غیر از محل مذکور در بند الف باشد هنگامی تحویل انجام می شود که کالا در وسیله نقلیه فروشنده و به صورت تخلیه نشد در اختیار حمل کننده یا شخص دیگری که خریدار تعیین کرده است و یا فروشنده وی را برگزیده است قرار گیرد .
چنانچه در محل مقرر در مورد هیچ نقطه مشخص توافق نشد یا نقاط متعددی وجود داشته باشد فروشنده می تواند نقطه ای را در محل تحویل برگزیند که به بهترین صورت ممکن منظورش را تامین کند نهایتا اگر دستورالعمل دقیقی از جانب خریدار ابلاغ شده باشد فروشنده می تواند کالا را با شیوه ای که متناسب با مقدار یا نوع کالا است . جهت تحویل حمل تحویل دهد .

اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی اینکوترمز (Incoterms)
اینکوترمز یک کلمه مرکب است که از ترکیب سه کلمه انگلیسیInternational Commercial Terms به معنی اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی تشکیل شده است و به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاحات برای تفکیک هزینه‌ها و مسئولیت ها بین فروشنده و خریدار استفاده می‌شوند.
اینکوترمز به مسائل مرتبط با حمل کالا از فروشنده به خریدار پاسخ می‌دهد. مسائلی شامل حمل کالاها، ترخیص کالاها، واردات و صادرات کالاها، اینکه چه کسی مسئول پرداخت می‌باشد و اینکه ریسک جابجایی و انتقال کالا در مراحل مختلف حمل بر عهده چه کسی می‌باشد. اصطلاحات مختلف اینکوترمز معمولاً با ذکر مکان های جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد نه عناوین مرتبط با جابجایی. اینکوترمز توسط اطاق بازرگانی بین‌المللی Internationa Chamber Of Commerce تهیه و تدوین شده است.

مقاله ای که مطالعه کردید در مورد دوره آموزشی اینکو تِرمز  بود که توسط مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری شده است .

ثبت نام دوره آموزشی اینکوترمز

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.