مکانیک خودرو

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مکانیک خودرو چیست ؟

رشته مکانیک خودرو یکی از رشته های گروه مکانیک است و آموزش های مربوط به صنعت خودرو را در بر می گیرد.

خودرو یکی از ابزارهای امروزه بشری قرار گرفته و از صنایع مهم در کشور محسوب می گردد و روز به روز هم در حال پیشرفت در صنعت خودرو سازی است و هر روز و هر روز شاهد میدان رقبا یعنی مهندسان خودرو می باشیم.
در صورت بروز اختلال درخودرو و  برای تعمیر خودرو باید متخصصین آشنایی با صنعت خودرو نیز داشته باشند زیرا برای نگهداری و تعمیر رعایت کلیه اصول ضروری است.

 

وظایف مکانیک خودرو شامل متعلقات خودرو و بازکردن سیستم خودرو است.

مکانیک خودرو کیست ؟

شخصی که از همه فت و فن ماشین آگاهی کامل داشته باشد و تمام ابزار کاری خودرو را می شناسد و در تعمیر آن خبره است را مکانیک کار می گویند.
علاقمندان باید علاوه بر علاقه کاری نسبت به صنعت خودرو ، نیز باید از استعدادهای فنی خودرو برخوردار باشند.
در رشته مکانیک خودرو برای افزایش کیفیت آموزشی درباره خودروسازان از اوایل اختراع موتورهای احتراقی تا به الان در زمینه بررسی، تحقیق راه اندازی و تعمیر خودرو به علاقمندان مکانیکی آموزش داده می شود.
مرکز آموزش مجازی پارس برای تمامی علاقمندان دوره آموزش مکانیک خودرو را ارایه نموده است تا علاوه بر کمک به نمایان شدن استعدادها و خلاقیت های آنها باعث آشنایی بیشتر و بدست آوردن اطلاعات بیشتر از تمام مولدها از جمله از طرز کار، تعمیرات، آشنا شدن با قطعات ماشین، مشکلات و حسن ها و طرز ساخت و شناخت مواد اولیه اطلاعات کامل پیدا نمایند و پارس در پایان دوره به تمامی علاقمندان ، مدرک مکانیک خودرو اعطا می نماید.

مدرک مکانیک خودرو 

عیب یابی خودرو از وظایف مکانیک خودرو است.

 

موقعيت شغلي رشته مکانیک خودرو :

دانشپذیران بعد از گذراندن دوره می توانند در موقعیت های شغلی زیر نیز کار نمایند : 
1-    موتورهاي بنزيني را تعمیر نمایند.
2-    سيستم فرمان (steering system) و تعليق را بازسازی و تعمیر نمایند.
3-    موتور را تنظیم می نمایند.
4-    حتی می توانند موتور سيکلت را تعمیر کنند.
5-    تعميرات جعبه دنده و ديفرانسيل به عهده مکانیک کار است.
6-    توانایی تعمییر دستگاه هاي سوخت رساني موتورهاي بنزيني و ديزلي
7-    تعمير انواع دستگاه هاي الکتريکي خودروها (باطري سازي)
8-    تعميرات بدنه و قفل در خودرو و شيشه بالابر 
9-    به عهده گرفتن کارگاه ها و تعميرگاه ‌هاي مجاز
10-     کار کردن در كارگاه های كوچك و خصوصي
11-     فعالیت در كارخانجات صنعتي
12-     فعاليت در مرکز های حجیم ساز قطعات صنعتي
یک مکانیک خودرو باید تمام مهارت های فنی خوب را در عیب یابی خودرو بداند حتی باید فردی با حوصله باشد و با مشتری ارتباط مناسبی برقرار نماید. موقع تحویل خودرو به مشتری انصاف را رعایت کرده و دستمزد به حق را بگیرد.
مکانیکی های خودرو می تواند به صورت ماشینی و یا خصوصی برای شرکت های خودرو سازی کار نماید.

درآمد مکانیک خودرو :

معمولا شغل های فنی حقوق مناسبی دارند. تعمیرکار خودرو هم یکی از شغل های فنی می باشد. 
هر شخص تعمیرکار خودرو دارنده تخصص و مهارت و تجربه می باشد که بعد از آموزش دیدن چندین برابر شده است که با در انجام دادن بالاترین کیفیت که به مشتریان ارایه می دهد و آن ها را نسبت به کار خود جلب می نماید، می تواند به درآمد خوبی در کار مکانیکی دست پیدا کند. 
میزان درآمد مکانیک خودرو در کشورهای جهان عبارتند از :

در کشور آمریکا شغل مکانیکی یا همان تعمیرکار خودرو میزان متوسط درآمد آن ها سالانه این شغل 35.790  دلار (برای همه مشاغل 33.840 دلار) در سال 2010  و همانند با آخرین آمارها در سال 2013، 36.200  دلار می باشد.

در کشور استرالیا میزان متوسط درآمد سالانه این شغل 43.000  دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

و در کشور انگلستان متوسط درآمد سالانه این شغل بین 23.000  تا 30.500  دلار و برای  افراد باتجربه تا 38.000  دلار می باشد.

در کتاب تعمیرخودرو با انواع تعمیرات قطعات و آشنایی با ابزارهای خودرو آشنا می شوید.

آشنایی با بخش های خودرو :

خودرو دارای بخش های مختلفی است که بدون هریک از آن  ها ماشین به درستی کار نمی کند در این مقاله به تعدادی از قسمت های خودرو اشاره می فرماییم .
-    ترمز خودرو : 
کارایی ترمز برای نگهداشتن ماشین در حالی که ماشین با سرعت بالا در حرکت است می باشد. ترمز علاوه بر نگه داشتن ماشین در حالت کامل ، وظیفه دارد خودرو را در سراشیبی کنترل نماید ، توقف مرحله ای، و کم کردن سرعت به اندازه دلخواه می توان اشاره نمود.
سیستم برق خودرو شامل استارت ، دینام، باطری، سیم کشی ، جعبه فیوز، آمپر یا صفحه نمایش ، می باشد .

دوره مکانیک خودرو 

آموزش برق کار خودرو :

فردی که به کار برق کار خودرو علاقه دارد می تواند به نصب و تعمیر سیستم های الکتریکی خودروها مشغول گردد. 
همان جور که مطلع هستین موتورهای و بقیه اجرای دیگر خودرو در حال به روز رسانی و تغییر است، سیستم های الکترونیکی و الکتریکی نیز گسترش می یابد و پیچیده تر می شود.
برق کار خودرو باید تمام مشکلات خودرو از جمله سیستم های سیم کشی برق خودرو را بشناسد و از پس آن ها برآید.

رشته مکانیک خودرو از زیر شاخه های گروه مکانیک است

فرمان های مکانیکی : 

یک دستگاه در خودرو قرار دارد و به نام دستگاه فرمان هدایت نام گرفته که این دستگاه فرمان از سه بخش تشکیل شده است عبارتند از :
- فلکه فرمان و مارپیچ 
- جعبه فرمان ها
- اهرم بندی 
کار فلکه فرمان انتقال دادن نیروی دست راننده به مارپیچ فرمان می باشد.
کار جعبه فرمان تبدیل نمودن گشتاور نیرو است یعنی گشتاور نیرو کمی که فرد به فلکه وارد می کند در جعبه فرمان به گشتاور زیادی که برای به حرکت درآوردن چرخ های جلو مورد نیاز است تبدیل می گردد در جعبه فرمان مکانیکی تبدیل گشتاور از نوع مکانیکی است و نسبت بین چرخ دنده های مارپیچ و تاج خروسی تعیین کننده میزان گشتاور تبدیل شده است.
انواع جعبه فرمان کشویی :
در چرخ فرمان های کشویی فرمان میل مارپیچ به چرخ دنده کوچکی متصل می شود که مارپیچ فرمان به شمار می رود و با فلکه فرمان حرکت دورانی انجام می گیرد به این نوع قطعه پینیون گفته می شود.
پنیون با یک میله بلند دندانه دار شانه ای درگیر می شود این میله همان میل بلند فرمان در ذوزنقه فرمان است.
جعبه فرمان حلزونی تاج خروسی :
در جعبه فرمان های حلزونی تاج خروسی یک نوع مارپیچ حلزونی به کار رفته که با فلکه فرمان حرکت دورانی می کند مارپیچ با چرخ دندانه دار دایره شکلی درگیر می شود و حرکت فلکه فرمان را به چرخ دندانه دار انتقال می دهد اهرم هزارخارها که به میل فرمان خطی می دهد به این چرخ دندانه دار (تاج خروسی) متصل شده است بنابراین با حرکت مارپیچ فرمان برو به تارج خروسی وارد می شود و چون تاج خروسی با اهرم هزار یک پارچه گردیده اهرم هزار خار هم حرکت دورانی محدود می نماید این حرکت به اهرم بلند فرمان انتقال یافته بالاخره سیستم اهرم بندی را به حرکت درمی آورد. 
برای اینکه توانایی و مهارت خود را محک بزنید لازمه آن ، آزمون دادن است شما می توانید با گذراندن آموزش ، قبل از آزمون دادن خود را سنجیده و مدرک دریافت نمایید.
جعبه فرمان سامچه ای :
در جعبه فرمان سامچه ای بر روی مارپیچ حلزونی جعبه دندانه داری قرار گرفته و درون آن را از سامچه پر شده است روی مارپیچ یک محفظه پر از سامچه قرار گرفته  که داخل آن دندانه دار است.
 در درون دندانه ها سامچه قرار می گیرد و به علت ضریب اصطکاک کمی که سامچه به دندانه دارد انتقال نیرو بین مارپیچ و محفظه سامچه به راحتی انجام می گیرد.
 معمولا جعبه ابزار سامچه ای فرمان کم اصطکاک تر هستند و با نیروی کم تری چرخ های جلو را می چرخاند سامچه ها در دو ریل جدا از هم در شیارهای محفظه پر شده است و چون ریل محفظه با زاویه طراحی و ساخته شده است در پایان با پیچاندن مارپیچ سامچه ها به انتهای ریل مارپیچ هدایت می گردد.
جعبه فرمان انگشتی : در جعبه فرمان های انگشتی به محور اهرم هزار خار وصل شده این انگشتی میان مارپیچ قرار می گیرد با حرکت مارپیچ فرمان انگشتی حرکت خطی نموده بازوی متصل به آن نسبت به محور انگشتی حرکت دورانی می کند این نوع حرکت به اهرم هزارخار انتقال داده می شود میل بزرگ فرمان را به حرکت درمی آورد.

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.