مقاله بازرسی جوش

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

مقاله بازرسی جوش
مقاله ای که در زیر مطالعه میکنید با عنوان بازرسی جوش از مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری و ارائه شده است.
مقدمه
بشر اولیه زمانی که فلز را شناخت و به نحوه ذوب و ریخته گری آن پی برد، در زمینه اتصال قطعات فلزی تلاش‌های زیادی کرد و توانست لحیم کاری و بعضی از روش‌های ساده جوشکاری را ابداع نماید. در کاوش‌های باستان شناسی دست بندهای طلایی پیدا شده است که مربوط به دوران قبل تاریخ بوده و سر این دست بندها به وسیله ضربات چکش ، جوشکاری شده است. در جواهرات قدیمی ذرات ریز طلا را به وسیله صمغ درخت و نمک مس به هم چسبانده سپس آن را آتش می زدند. در اثر حرارت حاصل از سوختن صمغ درخت، فلز مس احیا شده و با طلا ترکیب می شد و بدین ترتیب جوشکاری قطعات ریز طلا انجام می‌گرفت. رومیان قدیم از آلیاژهایی برای لحیم کاری استفاده می‌کردند که هنوز هم در صنعت امروزی کاربرد دارند. جوشکاری به صورت امروزی در قرن نوزدهم اهمیت بیشتری پیدا نمود و پیشرفت کرد در سال 1887 میلادی برنوداس روسی از قوس الکترونیکی و الکترود ذغالی برای جوشکاری استفاده نمود و بعد از او اسکاویافوف الکترود فلزی بدون روپوش (روکش) و قوس الکترونیکی را برای جوشکاری به کار گرفت.
امروز بیشتر از صد روش جوشکاری، برش کاری و لحیم کاری اختراع شده و جوشکاری را به عنوان یک شاخه علمی مطرح نموده است و دارای شاخه‌های متعددی در زمینه فرآیندهای جوشکاری، طراحی، بازرسی، متالوژی و غیره می‌باشد و جمعیت زیادی را در این صنعت مشغول به کار نموده است.
منابع نیرو در جوشکاری
دستگاه‌های جوش:
جریان الکتریکی مورد نیاز برای تشکیل قوس الکتریکی را تامین می‌نمایند. دستگاه‌های جوشکاری به دو دسته تقسیم می‌شوند
الف- مولدها
ب- مبدلها
الف- مولدها:
دستگاهی جوشکاری از نوع مولد جریان مورد نیاز را خود تولید نموده و معمولاً در مکان‌هایی که دسترسی به برق شهری نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای مثال برای جوشکاری خطوط لوله بین شهری و انجام جوشکاری در سایت‌ها از دستگاه مولد استفاده می‌گردد. دستگاه‌های مولد عبارتند از موتور ژنراتور دیزلی و بنزینی البته یک دستگه مولد دیگر که به دینام معروف است نیز وجود دارد که توسط یک موتور الکتریکی سه فاز که با یک دینام کوپل شده است جریان مورد نیاز جوشکاری از تولید می نماید این دینام‌ها با پیدایش دستگاه‌های رکتیفایر تقریباً از رده خارج شده‌اند پس مولدها عبارتند از :
• موتور ژنراتوری احتراقی (بنزینی و گازوییلی)
• موتور ژنراتور الکتریکی (دینام)
ب) مبدل‌ها
دستگاه‌های مبدل جریان الکتریکی برق شهر را به جریان مورد نیاز جوشکاری تبدیل می‌نماید این دستگاه‌ها عبارتد از دستگاه ترانسفورماتور، دستگاه ترانس رکتیفایردار و دستگاه اینونتر در دسته بندی دیگری می‌توان دستگاه‌های جوشکاری را به صورت ذیل نشان داد.

مقاله بازرسی جوش

• دستگاه ترانسفور ماتور:
ترانس بعنوان یکی از اصلی ترین قسمت‌های در دستگاه‌های مبدل می‌باشد ترانس از یک هسته آهنی و دو سیم پیچ به نام‌های سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل شده است. هر دو سیم پیچ بر روی هسته پیچیده شده‌اند و سیم پیچ اولیه با تعداد دور زیاد سیم و قطر نازک تر به برق شهر وصل شده و سیم پیچ ثاویه با تعداد دور کمتر قطر ضخیم تر به خروجی دستگاه متصل می‌باشد.ترانس‌های جوشکاری از نوع کاهنده ولتاژ و افزاینده آمپر می‌باشند.
مقدار ولتاژ در سیم پیچ ثانویه به نسبت به تعداد سیم پیچ‌ها بستگی دارد و از رابطه زیر به دست می‌آید.
ولتاژ اولیه = تعداد دور سیم پیچ اولیه
ولتاژ ثانویه = تعداد دور سیم پیچ ثانویه
برای کنترل تنظیم جریان خروجی از تجهیزات مکانیکی با الکتریکی استفاده می‌گردد. کنترل کننده‌های مکانیکی عبارتند از:
الف- اتصال یک سری مقاومت قابل تغییر به مدار خروجی
ب- استفاده از هسته اصلی دو تکه که با یک پیچ فاصله آن قابل تنظیم باشد
ج- استفاده از یک هسته فرعی در وسط هسته اصلی که با یک پیچ حرکت آن تنظیم می‌گردد.
د- استفاده از یک هسته پیچ کمکی که بر روی یک هسته آهنی دیگر پیچیده شده و دارای انشعابات مختلفی است
و- استفاده از سیم پیچی‌های متحرک
• دستگاه ترانس رکتیفایردار:
این دستگاه از ترانس ویکسو کننده تشکیل شده است جریان خروجی متناوب ترانس وارد یکسو کننده و به جریان مستقیم تبدیل می‌شود برای حصول جریان مستقیم صافتر از ترانس‌های سه فاز استفاده می‌شود.
• دستگاه اینورتور:
نسل جدید دستگاه‌های جوشکاری دارای سیستم‌های اینورتوری می‌باشند که موجب سبکی وزن و قابلیت‌های الکترونیکی زیاد می‌باشند در این دستگاه‌ها بر ورودی ابتدایک سو شده سپس ترانزیستور به جریان متناوبی با فرکانس بالا تبدیل می‌گردد سپس جریان متناوب فرکانس بالا وارد ترانس شده و سپس به جریان مستقیم یکسو تبدیل می‌گردد و مورد استفاده قرار می‌گیرد با افزایش فرکانس برق ورودی ترانس‌ها ابعاد ترانس کم می‌شود و همین امر باعث سبکی وزن دستگاههای اینورتوردار می‌شود.
• موتور ژنراتورها:
در مورتور ژنراتورها یک موتور احتراقی یا الکتریکی ژنراتور را به حرکت در آورده و جریان مورد نیاز برای جوشکاری تولید می‌شود. بسته به طراحی ژنراتور خروجی جریان می‌تواند DC یا AC و یا با قابلیت خروجی هر دو جریان باشد.
برای ثبت نام در دوره آموزشی بازرسی جوش می توانید بر روی نام دوره با عنوان بازرسی جوش کلیک کنید.

ثبت نام دوره بازرسی جوش

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.