نیم نگاهی به دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه ها

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

نیم نگاهی به دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه ها

نیم نگاهی به دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه ها | هزینه همیشه یکی از اولین  فاکتورهایی است که در هر پروژه ای مورد توجه قرار می گیرد. پروژه ها ی مختلف با اهداف خاصی اجرا می شوند و وسعت و مدت زمان آنها متفاوت است. مثلا ممکن است پروژه ساخت یک شومینه دیواری در عرض یک هفته و یا احداث جاده در عرض دو سال باشد. ولی مهمترین چیزی که در اجرای آن باید مد نظر قرار داد بودجه تعیین شده ، نحوه تخصیص آن و البته کنترل هزینه هایی است که ممکن است در طول اجرای پروژه با آن مواجه شویم. هزینه هایی  مثل دستمزد کارکنان، خرید و به کار گیری نرم افزار های مختلف، خرید تجهیزات ضروری و غیره که برای پیشرفت کار وجود آنها الزامی است. 

گذشته از همه اینها، بودجه بندی پروژه بازتابی است از هدف  اجرای پروژه و مدت زمانی که صرف آن می شود. یک بودجه بندی جامع دقیقا به مدیر پروژه نشان می دهد که بودجه باید به چه میزان و روشی مصرف شده و چگونه در طول مدت اجرا به کارهای مختلف اختصاص داده شود. در موارد بسیاری مدیران پروژه عمده ترین علت شکست پروژه ها را اتلاف منابع بودجه ای می دانند. بنا به این دلایل،می توان نتیجه گرفت که مدیریت بودجه پروژه  از اهمیت بسزایی برخوردار است و همین  مساله نیازبه حضور مدیران در دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه ها را پر رنگ تر می کند.

از بودجه بندی و کنترل هزینه ها چه می دانیم؟

اولین چیزی که از بودجه بندی یک پروژه و کنترل هزینه های آن به ذهن ما می رسد، برآورد هزینه ها، تعیین و توافق در مورد مبلغ ثابتی به عنوان بودجه طرح ودر پایان مدیریت و تخصیص این مبلغ برای هزینه های واقعی است که در طول پروژه پیش می آیند. شاید این تعریف بیش از اندازه منطقی و سختگیرانه به نظر برسد ولی  ایده بودجه بندی و کنترل هزینه ها در صورتی که درست اجرا شود در موفقیت پروژه نقش حیاتی دارد و نباید اجازه داد که شک و ترس مانع از به کارگیری آن شود. 

بودجه هر پروژه ای را می توان مجموع هزینه ها در ازای انجام فعالیت های جداگانه ای دانست که وقتی یکجا در کنار هم قرار گیرند هدف پروژه را شکل می دهند. بودجه بندی در پیشرفت هر پروژه ای حائز اهمیت بسیاری است و بدون  اختصاص بودجه از پیش برنامه ریزی شده قطعا پروژه از کنترل خارج شده و ناتمام باقی خواهد ماند. از آنجا که بودجه بندی و همینطور کنترل هزینه های خرد و کلان در طول اجرای پروژه کار آسانی نیست و نیازمند داشتن دانش و مهارت خاص در این زمینه می باشد، می طلبد که مدیران پروژه پیش از گام نهادن در عرصه اجرایی، آموزش های مرتبط در این زمینه را دریافت کنند. به این منظور مطمئن ترین روش بهره گیری از تجارب و دانسته های افرادمتخصصی است که سالها در این زمینه کسب تجربه کرده و برحسب وظیفه حرفه ای و انسانی دانش و مهارت خود را در اختیار دیگران قرار می دهند. گروهی از این کارشناسان نیز با همین هدف در موسسه آموزش مجازی پارس گرد هم آمده و اقدام به برگزاری دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه ها نموده اند تا بتوانند سهمی در جهت ارتقا کیفی و عملی اجرای پروژه ها و در نهایت  رسیدن به رشد و سازندگی در کشور داشته باشند. 

بودجه 
چرا  دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه ها در موسسه آموزش مجازی پارس می تواند باعث موفقیت پروژه شود؟

تا اینجا به ضرورت آشنایی مدیران به مبحث بودجه بندی و کنترل هزینه های عملیاتی  پی بردیم و گفتیم که مطمئن ترین برای رسیدن به این منظور حضور در دوره های آموزشی مرتبط با آن می باشد. در ادامه همین مطلب اضافه می کنیم که هدف مرکزآموزش مجازی پارس از برگزاری دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه پرورش افرادی حرفه ای است که در قبال ارتقا عملکرد تیمی و یا فردی احساس مسئولیت کرده و همزمان طوری فرآیند ها را مدیریت کنند که تا حد امکان هزینه ها کاهش یافته و بهترین نتیجه نیز حاصل شود. 

از جمله مهارت هایی که در این دوره توجه خاص به آن شده است هدف گذاری پروژه، برآورد هزینه های خرد و کلان و نیزاولویت بندی آنها می باشد که جز مزایای این دوره به حساب آمده و در اینجا یک به یک اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

  •  هدف گذاری پروژه: بودجه بندی پروژه امکان تعیین اهداف اصلی آن را فراهم می کند. بدون انجام این کار امکان ندارد پروژه در زمان مقرر به پایان برسد. در صورتی که بودجه بندی به درستی انجام شود مدیر پروژه قادر خواهد بود برای ابعاد مختلف آن هزینه کرده و این در نتیجه کار بسیار اثر گذار خواهد بود. 
  •   برآورد هزینه های خرد و کلان: با اختصاص بودجه مدیر پروژه تعیین خواهد کرد که منابع مالی به چه مقداری برای بخش های مختلف هزینه شود. همچنین هر پروژه ای در برگیرنده هزینه هایی است که مشهود نیستند و باید در برنامه ریزی ها آنها را مد نظر قرار داد. بنابراین بودجه بندی حرف آخر را در مورد امکان تکمیل پروژه با استفاده از منابع مالی تعیین شده  خواهد زد. 
  •    اولویت بندی: یکی دیگر از مزایای بودجه بندی در اولویت قرار دادن ابعاد مختلف یک پروژه است. گاهی به نظر می رسد که کار به پایان رسیده ولی عملا به دلیل وجود بعضی نواقص این تصور اشتباه است. بودجه بندی به مدیر پروژه امکان می دهد که مشخص کند چه کارهایی باید زودتر انجام شوند تا بهترین نتیجه به دست آید.  
  • ازسایر مزایای دوره مذکور می توان به این موارد اشاره کرد:
  •   امکان جذب سرمایه گذار
  •   توانمندی در تعیین اهداف فروش
  •   فرصت گشایش اعتبار
  •   امکان تصمیم گیری در مورد حقوق، مزایای رفاهی و سایر هزینه های عملیاتی 
  •   برنامه ریزی بهتر برای امور مالیاتی

دوره آموزشی  بودجه بندی و کنترل هزینه ها در مرکز آموزش مجازی پارس با به کارگیری آمیزه ای از بررسی های فنی، روش های حل مساله و نیز مطالعات موردی، به روز ترین دستاورد ها را در زمینه تجزیه و تحلیل بودجه و شناسایی مراکز هزینه به دانشپذیران ارائه می دهد و در پایان دوره به کسانی که بتوانند با موفقیت آن را به پایان برسانند گواهینامه معتبر اعطا خواهد شد. 

اهداف دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه

از جمله مهمترین اهدافی که مرکز آموزش مجازی پارس از برگزاری دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه دنبال می کند می توان این موارد را نام برد:

  •  شناسایی درآمد ها و هزینه های عملیاتی و نقاط افت و خیز آنها
  •   توانمندی در پوشش دهی هزینه های مختلف
  •  بررسی تفاوت های موجود بین روش های ارزیابی سنتی بودجه و روش های نوآورانه امروزی  
  •  آشنایی با بودجه بندی عملیاتی
  •   بودجه بندی بر مبنای سرمایه و گردش نقدینگی
  •  شناسایی شاخص های مالی و روش کنترل آنها
  •   درک وظایف مدیر پروژه در کنترل هزینه ها
  •  بررسی ارتباط موجود بین روندهای  بودجه بندی و ارتقا پروژه

تاثیرات فردی و سازمانی دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه ها

حضور در دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه  در مرکز آموزش مجازی پارس به لحاظ فردی و سازمانی تاثیرات زیادی روی عملکرد حرفه ای دانشپذیران خواهد داشت. 

تاثیرات فردی این دوره ها عبارتند از:

  •  کسب مهارت های مدیریت پروژه 
  •  ارتقا مهارت های کمی و کیفی
  •  پیش بینی مشکلات و یا توانایی در رفع آنها به محض بروز
  •   افزایش کیفیت کار
  •  بهبود عملکرد سازمانی
  •   ایجاد انگیزه بیشتر در انجام کارها و افزایش اعتماد به نفس در تجزیه و تحلیل های موردی

از جمله تاثیرات سازمانی این دوره هم می توان به این موارد اشاره کرد:

  •   اطمینان از اثر بخش بودن روند های کاری
  •   درک و پایبندی بیشتر مدیران و کارکنان در شناسایی و کنترل هزینه ها
  •  افزایش بهره وری وهمزمان کنترل و به حداقل رسانی هرچه بیشتر هزینه ها 
  •  برنامه ریزی استراتژیک و ارتقا بهبود مستمر سازمانی

با توجه به مواردی که گفته شد می توان اینطور نتیجه گیری کرد که امروزه در دنیای رقابتی کسب وکار یکی از معیارهای ارزش آفرینی از نگاه سهامداران و مدیران پروژه بودجه بندی و کنترل همه جانبه هزینه ها و فرآیندهای کاری است. این مساله منجر به توجه دوچندان به مدیرت بودجه، کنترل هزینه های عملیاتی و پی گیری روندهای کاری است که در پیشبرد اهداف پروژه نقش حیاتی دارند. بودجه بندی دقیق این امکان را برای مدیران عملیاتی پروژه فراهم می آورد که دقیقا بررسی کنند که پروژه در کدام مرحله قرار گرفته و با توجه به طرح از پیش تعیین شده چه میزان پیشرفت داشته و یا چقدر از برنامه عقب است.این مساله در بلند مدت منجر به برنامه ریزی استراتژیک در مورد ابعاد مختلف پروژه اعم از هزینه های عملیاتی جاری و توسعه آتی خواهد شد. 

مدیران اجرایی پروژه برای آنکه بتوانند در زمان مقرر پروژه را به پایان رسانده و به اهداف خود دست پیدا کنند،باید بتوانند روندها و منابع هزینه ای را شناسایی کرده و راهکارها و تدابیری را به منظور بودجه بندی و کنترل هزینه ها اتخاذ کنند. اولین گام برای رسیدن به این منظور اطمینان از آشنایی آنها با ابزارهای سازمانی و آموزش فرآیند های مربوط به بودجه بندی است . پایبندی به اصول بودجه بندی و کنترل هزینه ها برای رسیدن به سودآوری و بهره وری پروژه بسیار ضروری است و البته در روحیه کارکنان و ایجاد رضایت شغلی در آنها بسیار موثر است.  مرکزآموزش مجازی پارس نیز با درک اهمیت این مساله با مساعدت کارشناسان و متخصصان حرفه ای اقدام به برگزاری دوره آموزشی بودجه بندی و کنترل هزینه نموده است. در پایان این دوره ارزشمند نیز به دانشپذیرانی که موفق به تکمیل آن شده اند مدرک معتبر اعطا خواهد شد. بدون شک یادگیری و افزایش سطح مهارت های علمی و عملی راهی است برای نیل به پیشرفت و درخشش هر چه بیشتر در عرصه سازندگی. 

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.